יבול שיא
הרפת והחלב
נשים בחקלאות גלית רדל

נשים בחקלאות, גלית רדל

2 דק' קריאה

שיתוף:

גלית רדל, עוזרת מחקר לתחום הנשירים במו"פ צפון

שמי גלית רדל, בת 53, נשואה לאלון ואם לבר 23, וירדן 27. כבר בגיל 18, בחרתי להתגייס לנח"ל וליישב את הגליל העליון, שבו התאהבתי בעבודת השטח במטעים.

סיקרן אותי לפתח זנים חדשים, לשפר את מצב החקלאות, וגם אחרי 27 שנה, אני מגיעה לעבודת המחקר בכל בוקר בהתלהבות.

לאחר שהשתחררתי מצה"ל שלחו אותי לקורס 'יסודות הנשירים' במכללת רופין והבנתי שזה התחום שלי בחיים, נרשמתי ללימודי מדעי הצמח בפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית ברחובות ובסיום זכיתי במשרה של טכנאית מחקר, בחוות המחקר 'מתתיהו' בניהול מו"פ צפון במכון המחקר מיגל, החברה לפיתוח הגליל ומשרד החקלאות.

זו הייתה הזדמנות מצוינת עבורי לחזור לגליל עם בן זוגי, והחלטנו לבנות את ביתנו בישוב כורזים, בו אנו מתגוררים עד היום.

במו"פ צפון במכון המחקר מיגל אני עוסקת בפרויקטים ומחקרים מגוונים ומרתקים, כמו בחינת זני פירות חדשים והתאמתם לתנאי הגידול בגליל ובגולן, עיצוב ופיזיולוגיה של עצי הפרי ועוד. הבונוס מבחינתי הוא העבודה בשטחי החקלאות, באוויר הפתוח ובנופים הנפלאים של הגליל והגולן.

תפקידי לחקור, למצוא ולייצר את היתרון הכלכלי היחסי לחקלאי הגליל, מבחינת חידושים וחדשנות, כך שתהיה ידם על העליונה בתחרות בשווקים בישראל ובעולם. ישנן תקופות שבוחנים בחוות הגידול הניסיוניות במו"פ צפון 100 זנים שונים במקביל, בתהליך מחקר שנמשך למעלה מעשר שנים, כאשר בסופו של תהליך נמצאים רק שלושה זנים שמתאימים לגידול באזור שלנו.

דוגמה טובה הוא תפוח מזן פינק ליידי, שהכנסנו כגידול ניסיוני לפני למעלה מ- 15 שנה. מהרגע הראשון שטעמתי את טעמו והרגשתי את הפציחות שלו, ידעתי שיש לנו כאן זן מיוחד שאסור לוותר עליו.

במו"פ צפון אנחנו מתמקדים במחקרים יישומים, ונמצאים בקשר ישיר, קבוע ורציף עם החקלאים לגבי בעיות שעולות מהשטח, כגון, דילול, הדברה, איכות הפרי, כמות היבול ועוד.

חשוב לנו להנגיש לחקלאים את המידע הרב שאנו אוספים בכל המחקרים שלנו. כל המידע שאנו מייצרים פתוח בפניהם ואנחנו נמצאים כאן כדי לייעץ, להכווין ולתמוך במטרה אחת ברורה: הצלחת החקלאים.

כיום ענף הפירות משתנה בעקבות ההתחממות הגלובלית.העצים והפירות מרגישים את ההתחממות אפילו יותר מאתנו. פעם גידלו הרבה מטעי תפוחים בעמק החולה, היום עקב ההתחממות, מגדלים זני תפוחים בעיקר בהרי הגליל ורמת הגולן, שם ניתן לגדל עקב טמפרטורות קרות יותר.

ב2019, זכיתי באות הצטיינות מטעם מועצת הצמחים, על עבודתי המקצועית ותרומתי לחקלאות. סיפוק נוסף שיש לי הוא מהעשייה והמחקר שכל הזמן נמשכים. אנחנו במגמת התפתחות והתקדמות.

בשנת 1994 התמקדנו בפרויקט 'תפוח 2000', במסגרתו המלצנו לחקלאים לעצב את העצים על ציר מרכזי כדי שיבול העץ ישתפר, ומשנת 2019, אנחנו עובדים על עיצובים חדשים בפרויקט 'תפוח 2030'.

מו"פ צפון מעודד שילוב נשים במחקר החקלאי, כך שאני מרגישה בבית. בנוסף, עבודת הצוות בסביבה האנושית, הכוללת את עובדי המו"פ, חוקרים, טכנאים, מדריכים ואנשי ענף הפירות במועצת הצמחים, תורמת להצלחה ולעשייה המבורכת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן