יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 05 23 134207

סיכום כנס הדברת פגעים באמצעים שאינם כימיים והדברה משולבת במטעים

3 דק' קריאה

שיתוף:

*מחברת: אביטל כיטוב, רכזת הגנת הצומח, היחידה לחקלאות וחדשנות, מכון שמיר, AvitalK@gri.org.il

במסגרת הפעילות בתחום הגנת הצומח במחקר, בהדרכה ובתעשייה נערך לאחרונה בקרייה החקלאית בבית דגן כנס "הדברה לא כימית" אשר עסק בהדברה משולבת במטעיםIntegrated Pest Management – (IPM)  . נושא ההדברה המשולבת הולך ומתקדם עם השנים והוא בעל ערך גבוה לחקלאות ולסביבה גם ביחידה לחקלאות וחדשנות במכון שמיר תחת תכנית "גולן ירוק" הכוללת פרויקטים בהגנת הצומח.

בין המציגים בכנס היה שמשון שמאייב, מדריך טכנולוגיה ומיכון בשה"מ שהציג מרסס מפחית רחף לשימוש חוזר בכרמים. ייחודו של המרסס הוא בהעמדת שתי כנפיים שהן מעין קירות מכל צד של שורת הגפנים. בתחתית הכנפיים נמצאת מאצרה לאיסוף טיפות הרחף על מנת לעשות בהן שימוש חוזר. המרסס תוצרת חברת Caffini נמצא כעת בארץ בשנתו השנייה אצל "סלע עבודות במטעים" בבעלות שחר סלע מכפר תבור. המרסס ממחזר כ-30-40% מהחומר המרוסס ועל כן יכול לעבוד בנפחי תרסיס נמוכים יותר ובמהירות גבוהה יותר. המרסס מיישם דו שורתי והכנפיים ניתנות להתאמה בגובה וברוחב. עלות: 50 אלף יורו, ישנה השתתפות המשרד ברכישתו.

עוד המשיך שמעון והזכיר את הטכנולוגיה להדברת עשבים באמצעות חשמל אשר נרכשה ע"י חברת ניופלדמן והוצגה במכון שמיר בכנס למגדלי הנשירים. יעילות הטכנולוגיה הוכחה בשדות החוחובה בקיבוץ חצרים כנגד עשבים נמוכים לאחר הצצה. זרם החשמל צורב את העלים ע"י הרס כלורופיל, הפרעה באספקת המים והרס תאים והוא אינו פוגע בעמודי הדלייה או בגזעים. המערכת מופעלת ע"י גנרטור פנימי וניתנת להתאמה הן באמצעי החשמול והן בגובה וברוחב האלקטרודות. הכלי מיוצר בגרמניה ומשווק ע"י חברת zasso, עלות הכלי: 400 אלש"ח וגם ברכישתו ישנה השתתפות המשרד.

שחף דודאי, אגרונום ענבי טלי, סיפר על ההדברה המשולבת במשקי ענבי טלי על הצלחותיה ואתגריה. כך למשל במקרה של התמודדות נגד עש האשכול הנעשית באמצעות חוטי בלבול בלבד, במינונים נמוכים, במועד אחיד, בכל המשקים. התלייה מתרחשת בין הדור הראשון לדור השני מאחר שכבר הוכח כי הדור הראשון בעש אשכול אינו משפיע על גודל האוכלוסייה בשיאה. בנוסף לבלבול מתבצע ניטור לצורך תגבור בריסוס עבור אזורים נגועים, בין אם לפני ובין אם אחרי קטיף. כמו כן, כשיש התראה, החומרים בהם עושים שימוש נגד מזיקים אחרים כגון ציקדות או תריפסים תמיד ישולבו עם חומרים נגד עש האשכול.

לעומת ההתמודדות האזורית כנגד עש האשכול, שיטת הבלבול כנגד הכנימה הקמחית בענבי טלי אינה יעילה מאחר ואינה חוסכת טיפולים כימיים. גם בבדיקת תלייה כפולה ומשולשת לא נמצאה יעילות בזמן שהחומרים הכימיים הולכים ונחלשים בשל פיתוח עמידות. בדומה לחוטי הבלבול, הדברה ביולוגית לא חסכה טיפולים כימיים וכרגע האתגר גדול מאחר ולפי ימי המעלה שנמדדו לכנימה, באזור לכיש הכנימה יכולה להגיע ל-11 מחזורים בעוד בגולן היא מסתיימת ב-5 לכל היותר.

ד"ר ליאורה שאלתיאל הרפז ממו"פ צפון הרצתה על הקשר בין הזנת הצומח והגנת הצומח. ליאורה סקרה עבודות המוכיחות כי בריכוז חנקן עולה, ריכוזם של מזיקים וצפיפות ההטלה/השרצה שלהם עולים בגידולים שונים, תופעה הנובעת מתגובות שונות בצמח: עליית ריכוז הנדיפים המושכים את המזיקים, הפחתת ייצור צלולוז המאפשר תנגודת פיזית והפחתת ייצורם של מטבוליטים משניים (אלקלואידים, פלבנואידים ועוד) להתגוננות.

בניסוי על צמחי תות נמצא כי עם הורדת מנות החנקן יעילותה של ההדברה הכימית הייתה שוות ערך לזו הביולוגית, דבר המחזק את הצורך במציאת מינון חנקן המאפשר דחיית מזיקים ומשיכת מועילים בו זמנית. באשר לאשלגן, ישנן עבודות המציגות השפעות חיוביות של אשלגן על הגנת הצומח. כך בניסוי הבוחן את קצב התפתחותן של כנימת עש הטבק והאקרית האדומה, אשר ירד עם העלייה בריכוזי אשלגן וחנקן משולבים.

כרמית סופר ארד, מדריכת הגנת הצומח בשה"מ, סקרה ארבעה דרכי התמודדות נגד פסילת האגס: כימי, ביולוגי, פיזיקלי (ריסון צמיחה, הזנה, הרכבת סנדוויץ', ריסוס פילם) וטכנולוגי. כרמית הדגישה כי לצורך ניהול ריכוזי אוכלוסיית פסילה בשיטה משולבת יש צורך באורך רוח של המגדל שכן נמצא כי ריכוזם של האויבים הטבעיים עולה רק בדור השני אך עובדה היא כי במטעים האורגניים בצפון אין פסילה, ככל הנראה מהשגת איזון טבעי. ככלל, הוסיפה כרמית, לצורך הימנעות מעלייה בריכוזי פסילה כתוצאה מעלייה בריכוזי חנקן, מומלץ לדשן ב-60% ממנת החנקן המומלצת בסתיו כך שלא יהיו עודפים באביב (במטע בוגר בלבד).

ד"ר שמוליק עובדיה הרצה על מחקר שנעשה בשיתוף ד"ר ליאור גור ממכון שמיר בו נבחן מפוח חום להדברת קימחון המנגו, מפוח החום עובד בין 140 ל-200 מעלות ובבדיקת המפוח במטעי המנגו במכון וולקני נמצא כי אין פגיעה בעצי המנגו אחרי טיפול במפוח וכי המפוח פוגע בנבגי הקימחון.

חלקו השני של הכנס עסק בהיכרות עם טכנולוגיות חדשות בהגנת הצומח, ביניהן:

  • חברת WeedOUT (ד"ר עידו שוורץ) העוסקת במניעת התרבות והפצה של עשבים רעים בכלל, ועשבים עמידים בפרט. בדומה להדברה ביולוגית באמצעות זכרים עקרים, בחברת weedout מייצרים אבקנים עקרים ע"י הקרנה אשר מפזרים לאחר מכן בשדה. החברה נמצאת בפיתוח בארה"ב ומצאה כי לכל דונם עשב לעיקור יש פוטנציאל לטפל ב-13 אלף דונם של עשב בר.
  • חברתDrift-sens  (ד"ר אלעד סגל) העוסקת במקסום יכולות הדיוק בריסוסים, במיוחד בשטחים נרחבים ובהתארגנויות אזוריות. מדובר במערכת ממוחשבת היודעת לקלוט המלצה לריסוס ותוך 40 שניות מציעה מועדי ריסוס מותאמים אישית ע"פ תנאים מטאורולוגיים, התנהגות החומר ועוד. החברה הוכיחה יעילות בפיזור חומר ההדברה מבחינת ההומוגניות ומבחינת מקסום פוטנציאל הפיזור של החומר, עד 50% יותר מאשר ללא המערכת. רמת הנגיעות נמצאה אחידה ונמוכה (0.4% נגיעות בקימחון הגפן, צ'ילה) מבלי לפגוע באיכות ובמשקל.

אנו מודים לאופיר אטינגר ומירב חג'בי משירות ההדרכה והמקצוע על ארגון הכנס ולכלל המרצים על התכנים המעשירים. מאחלים לכולם מטעים נקיים בשיטות משולבות ומתקדמות כפי שהוצגו בכנס.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

תקראו לזה "חילופי מהלומות" או מלחמה, את הלילה העבירה אביבית במקלט תת קרקעי השבוע הייתה פריצת מים ליד הברז שלי. בהתחלה חשבתי שיש טפטוף מהצינור, רק אחר כך הבנתי, אבל קיוויתי שלא. יש לנו
2 דק' קריאה
נדב לוי בן קיבוץ מעגן, אלוף ישראל ואלוף אירופה בענף הבוצ'ה, צפוי לייצג את המדינה במשחקים הפראלימפיים בפריז תמונה ראשית: אלוף הארץ ואלוף אירופה נדב לוי. ייבא את ענף הבוצ'ה לארץ. צילום: לילך וייס
3 דק' קריאה
למה כוח המשיכה כל כך חשוב, איך הגוף מנקה את עצמו ומהי תרומתו של הדי בן עמר להתפתחות המדע. טור למאמינים אנשים שלא הצליחו להתחמק מלפגוש אותי לאחרונה, שמו לב שעל פרק כף היד
4 דק' קריאה
האחיות מיכל מגן ויעל רז לחייני נולדו בנחל עוז, התגוררו זו לצד זו עם משפחותיהן בשכונה החדשה של הקיבוץ ויחד חוו פחד מוות בשבת של 7 באוקטובר. עתה הן חלק מצוות המוביל את קהילתן
8 דק' קריאה
המוזיקאית שנולדה במשק גשר נסחפה אל החיים הציבוריים, נשאה בתפקידים מרכזייםבתנועה הקיבוצית והפכה לחברת כנסת, הלכה לעולמה בגיל 94 יממה לאחר שהלכה לעולמה בגיל 94 התבשרה תמי, אחותה של עדנה סולודר, מפי שר החינוך
3 דק' קריאה
צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה במועצה האזורית אשכול במחאה על ש-133 חטופות וחטופים יציינו את חג החירות בשבי חמאס. בניר עוז ערכו "שולחן סדר פסח" בחדר האוכל הנטוש צעדה בסימן "יציאת מצרים" נערכה בשבוע
2 דק' קריאה

כתבות נוספות

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן