יבול שיא
הרפת והחלב
שיף 1

ריאיון עם צביקה שיף, משק "צביקה אורגני" בבית חנן

4 דק' קריאה

שיתוף:

משק "צביקה אורגני" מגדל ומשווק פירות אורגניים במגוון רחב לאורך כל השנה במושב בית חנן הסמוך לרחובות/נס ציונה. המשק מגדל פירות טרופיים וסובטרופיים שונים עם זנים רבים המאפשרים רצף שיווקי של תוצרת טרייה ואיכותית לאורך כל השנה: פפאיה, שסק, ליצ'י, מנגו, אפרסמון, פרי הדר, אבוקדו, מנגו, אנונה ופירות אקזוטיים שונים. בנוסף, המשק מגדל ומשווק ירקות אורגניים עונתיים בשטח פתוח. צביקה שיף ייסד את המשק בשנת 2007  ועובד בו היום יחד עם בניו הממשיכים את עבודתו במסירות ואהבה רבה.

"היום אנחנו עושים את הדבר ה"אמיתי" או לפחות כך אנחנו רוצים לקרוא לזה. לפעילות שלנו יש שמות שונים, התחלתי כ"צביקה שיף" ובמקומות רבים אני ידוע כ"צביקה אורגני" ולמעשה אנחנו מגדלים ומוכרים אצלנו בשטח ירקות ופירות אורגניים רבים כפרי הדר עד אפריל, זנים שונים של אבוקדו עד אפריל-מאי ופירות מגוונים אחרים בקיץ. אנחנו מגדלים מבחר פירות במבנה הדומה לבוסתן רק בהיקפים גדולים יותר, אותם אנחנו משווקים במכירה ישירה לצרכן אצלנו במשק פעמיים בשבוע, בסופ"ש בימי חמישי ושישי".

מה גודל המשק?

"שטח הגידול הכולל הוא כ-100 דונם, הרעיון הוא לנטוע חלקות על בסיס היכולת שלנו להתמודד עם הגידול, הקטיף והשיווק של הפירות ומצד שני שיניבו מספיק תוצרת. יש לנו חלקות של 2-3 דונם לגידול ועד 10-15 דונם לגידולים מרכזיים. מנגו יש לנו הרבה, כך גם פרי הדר ואבוקדו ומגוון הפירות האחרים הוא תוצאה של דרישות הצרכנים בנקודת המכירה שלנו".

איך משלבים גידול מגוון רחב של תוצרת עם נקודת מכירה במשק ושיווק עצמאי?

"ההעדפה שהגידול יספק את צרכי נקודת המכירה אבל לא קל להעריך כמה ילך בסופ"ש. אנחנו משתדלים מאוד לשמור על מסגרת של מכירה רק בסופ"ש ולא מתפתים לפתוח בימים נוספים, זה כדי שיישאר לנו זמן לעבוד בשטח ולעשות דברים נוספים. ברגע שנקודת המכירה עובדת, כל האנרגיות שלנו הולכות רק לזה. אנחנו מחויבים לשירות טוב ואיכות מעולה של התוצרת ושיהיה הכל. אנחנו מתרכזים בצרכנים ובמכירה! מבחינת כמויות תוצרת, דווקא משום שלא מדובר בשיווק סלים, אלא בנקודת מכירה אנחנו לא באמת יודעים את כמויות התוצרת שילכו. למעשה אנחנו מכוונים את עצמנו לכמויות המשוערות שימכרו אצלנו אבל את העודפים, במידה וישנם, אנחנו משווקים לסוחרים/חקלאים שונים במשך השבוע".

אתה מגדל פירות ויש לכם מגוון גדול ואיכותי, מדוע לגדל גם ירקות ולא להתמקד בפירות?

"אני יכול לגדל את הפירות הכי יפים ומגוונים שיש ולעמוד ולמכור אותם ואנשים יבואו ואם לא יהיו להם גם חסה, פטרוזיליה וכוסברה טריים – הם יתאכזבו. עוד נקודה מעניינת שלמדתי עם הזמן במכירה בנקודת המכירה – אנשים רוצים לרכוש את הירק הטרי והמוצרים הטריים הבסיסיים ורק אחר כך מתפנים לשאר. בגלל העובדה הזו אנחנו מגדלים גם גינת ירק המשלימה את הפירות. אנשים הכי "מבסוטים" שיש להם קודם כל את הירק הכי טרי (והוא הכי טרי כי הוא נקטף בחמישי בבוקר ובמהלך כל יום מכירה לפי הצורך) ואת המוצרים הבסיסיים ולצידם את הפירות היפים והמגוונים שאנחנו מגדלים".

שיף2 1
חסות רעננות בשדה האורגני

ספר קצת איך התחלת?

"התחלתי עם גידול לא אורגני, קיבלתי את המשק עם מטעי מנגו, אנונה ופרדס ושיווקתי את הפרי לשוק הסיטונאי אחרי עבודה קשה של מיון ואריזה. בהתחלה המחירים היו טובים אך עם הזמן ובעיתויים רבים מידי המחירים צנחו עד מצב שהיה פשוט מעליב. מחירים שלא השתלם אפילו לקטוף את התוצרת. ראיתי שאני לא מצליח להתפרנס מזה, שזה לא זה. החלטתי שאני מתחיל למכור את הפרי שלי בעצמי. התחלתי עם מעט מוצרים: אנונה, מעט הדרים ומנגו. הפרסום היה מפה לאוזן ומכרתי למי שהגיע אלי לפי משקל. זמן לא ארוך אחר כך מתוך אהבה לטבע ולסביבה למדתי על האורגני. המעבר לאורגני לא היה מטובתי האישית, לא מתוך דאגה עצמית לבריאות שלי אלא דווקא מתוך הרצון לשמור על הסביבה, למנוע זיהום של הקרקע ומקורות המים בחומרי הדברה, וכשהחלטתי שאני מתחיל לגדל אורגני, זה גם פתח לי עוד אפיק שיווקי. היום אני גם יודע עד כמה זה בריא".

אתם משווקים רק תוצרת שאתם מגדלים?

"אנחנו משווקים בעיקר את התוצרת שלנו, יש דברים שאנחנו לא מגדלים כמו עגבניות ומלפפונים. אנחנו גם לא מגדלים תפו"א וגזר. מה שאנחנו לא מגדלים אנחנו מקפידים להשלים מחקלאים בלבד! אנחנו לא קונים מסוחרים כי אנחנו מעדיפים את הקשר הישיר עם החקלאי, אותו אני מכיר ורואה את התוצרת בשדה. אנחנו קונים את מה שמתאים לנו, תוצרת איכותית בלבד ומקפידים לפרנס את החקלאים. אני ממש משקיע בזה ומוכן לנסוע ולהביא מכל הארץ לצפון וגם לדרום".

מה עוד מייחד את המשק?

"המוטו הוא למכור תוצרת אורגנית, טרייה ואיכותית ואת מה שאנחנו מגדלים למכור במחירים סבירים כדי שכולם יהיו "מבסוטים". אנחנו משתדלים לשמור על מחירים קבועים פחות או יותר של התוצרת שאנחנו מגדלים לאורך השנה. לדוגמא: תפוז אורגני קטן נמכר אצלנו לאורך כל השנה ב-4.5 ₪ לק"ג, לא משנה מה קורה בחנויות/רשתות אחרות. אנשים יודעים שיש אצלנו את התפוז הכי זול באזור ואורגני. גם בירק אנחנו מוכרים צרור ירק טרי ואורגני מגידול שלנו ב-5 ₪. המחירים משתנים במוצרים שאנחנו רוכשים מחקלאים אחרים, עם זאת אנחנו הוגנים ומשתדלים לשמור על מחירים טובים".

אז מי הם הלקוחות שלך?

"היום קונים אצלנו מגוון אנשים, רבים הם טבעונים "הארד קור" שמבססים את התזונה שלהם על תוצרת טרייה אורגנית. לא משפחות שקונות חסה לסלט בסופ"ש אלא אנשים שבתזונה שלהם יש הרבה ירקות ופירות טריים, שייקים. אנשים שיכולים לקנות גם עשרים חסות בשבוע. חלקם "פרוטריינים", "רואו פוד" וכו', בכמויות צריכה שבועיות כאלה שהנושא האורגני משמעותי ביותר! בתוצרת הקונבנציונלית, בכמויות צריכה "רגילות" יש תקן לרמת שאריות חומרי הדברה מותרת בתוצרת חקלאית. אם צורכים כמויות לא גדולות השאריות מינוריות בדומה לזה שאדם מטייל בדיזינגוף ונושם עשן של כלי רכב. זה בסדר כי אנחנו לא חיים בעולם נקי, אבל כשאנשים צורכים כמויות גדולות ושהתזונה מתבססת על תוצרת טרייה אי אפשר שלא לאכול אורגני! באורגני יש איסור גורף על שאריות כלשהן בתוצרת החקלאית, לכן הצריכה יותר בטוחה כשאתה צורך אורגני. רבים מהלקוחות שלי הם אנשים כאלו".

ספר קצת על עצמך..

"גדלתי בחולון עד גיל 12, בן בכור בין שלושה ילדים אבל כבר שם הייתי ילד טבע. היו לי חמורים, גידלתי יונים וגן ירק וההורים שלי הם בוגרי בית ספר חקלאי בן שמן. היה לנו חלום משותף ובשנת 80 הוריי קנו משק בבית חנן ועברנו לכאן. כולנו התחברנו חזק מאוד לכפר ולחיים בו. בגיל 13 קיבלתי מהוריי את הסוסה הראשונה ורכבתי כל הזמן בשטחים הפתוחים באזור, התחברתי לטבע ולחקלאות חזק מאוד. עבדתי עם אבא שלי במשק עד שהוא נפטר בטרם עת בגיל 50 והשאיר לי בגיל 22 את מטעי המשק. יש לי שתי אחיות ואנחנו חיים כולם יחד במשק המשפחתי. בגיל 23 התחתנתי עם אשתי מיכל בת למשפחה שעסקה בסוסים ומיכל עוסקת עד היום ברכיבה טיפולית. יש לנו ארבעה בנים: טל, אילן, שחר ועומר. אילן ושחר עובדים איתי במשק. מגיל צעיר דאגתי לחשוף את כל הילדים לכל דבר שעשיתי, הם יצאו איתי לשטח ונחשפו לכל".

איך אתה רואה את עתיד המשק?

"הילדים שלי בחרו בעצמם להשתלב במשק, זה בא מהם. הדור הזה שקול הרבה יותר כלכלית; אני מוכן ל"סחוב" פרדס לא כלכלי עוד שנה ועוד שנה ולנסות לטפל שונה ולשפר אבל הם ידחפו לשנטע.

"לגבי עתידם בחקלאות אני מאמין שמי שיגדל אוכל טרי איכותי ובריא תמיד יהיה לו שוק מקומי. צריך לחדש, לגדל גידולים חדשים ויש כמובן את הנושא השיווקי שצריך להשקיע בו, אבל שילוב הכוחות במשק נותן כוח להמשיך ולצלוח אתגרים".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן