יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 05 29 121400

עוד יש מפרש לבן באופק

3 דק' קריאה

שיתוף:

אני כותב כמה ימים לפני יום הזיכרון לחלל צה"ל ויום העצמאות. מלא רגשות ובעקר תפילות – אני מאחל לכל החטופים לחזור הביתה מהר, שכוחות הביטחון ישמרו על השלום ועל עצמם, שכל הפצועים והמשפחות שעברו את הרגעים האיומים, יחלימו ויבריאו בגוף ובנפש.

חודשים עמוסים מאוד היו לנו, מלאי עבודה וצפיה.

אתגרי פועלים זרים, ועדות שונות בכנסת, יצירה של מסלולי פיצוים לענף ההדרים ועוד. במאמר זה אתמקד בעיקר בנושא הפיצויים  באזורי הלחימה.

באיחור רב, אבל בסוף גם זה קרה – מס רכוש, משרד החקלאות באישור ענף ההדרים במועצת הצמחים וכמובן ארגון מגדלי ההדרים חתמו על הסכם של מסלול פיצויים ורוד לענף ההדרים.

חשוב לי לספר לכם על הדרך לחתימה:

הכל התחיל בפגישה עם אורן ברנע (מזכיר ארגון מגדלי הירקות) וירון גרינברג (מנכ"ל גידולי שדות נגב). שני החבר'ה הללו עזרו לי מאוד לאורך כל הדרך ויחד עם מספר מגדלי הדרים בנגב המערבי, התכנסנו על מנת להבין ולעמוד את גודל הנזק האדיר שיש באזורי המלחמה לפרדסנים ולפרדסניות.

נזרקו המון דרכים שבהם ניתן לעשות מסלולי פיצויים, אבל אני הגעתי מוכן. הסתכלתי על התחשיבים של שה"מ וידעתי שאני רוצה אותם כבסיס למסלול הפיצוי. לי יש אג'נדה (אולי לא כולם יאהבו אותה), אני רוצה פיצוי עבור מה שמגיע לי! זה הנחה אותי לאורך כל הדרך ועל ידי כך בנינו את המסלול הוורוד, שהוא בעצם מסלול היברידי בין מסלול ירוק למסלול אדום.

קצת על המסלול הוורוד:

חילקנו את כל זני ההדרים ל-4 קבוצות – קליפים, תפוזים, לימונים ואשכוליות (כל השאר).
לכל קבוצת זנים הוכן תחשיב יחיד שאיתו עובדים על מנת לקבל את הפיצוי.

ישנו הבדל בין אזורי הלחימה 0-9 ק"מ בצפון ו-0-7 ק"מ בדרום לבין 7-20 ק"מ בדרום.

נדבר תחילה על  אזורי הלחימה 0-9 בצפון ו-0-7 בדרום:

עבור מה מגיע לי פיצוי:

* הוצאות עודפות על קטיף – נניח ויש לנו דונם אחד, קטפתי את כולו מגיע לי עבור הוצאה עודפת 1000 ₪ לדונם. נניח וקטפתי פחות – נקבל את ה-1000 ש"ח עבור החלק היחסי.

* פחת (בררה) גבוה מהנורמה – נניח ושלחתי לאריזה 10 טון וחצי מהפרי היה עם אקרית החלודה, אזי נקבל עבור הפרשי הפחת – פחת כולל שיש לנו פחות הנורמטיבי, על ההפרש נקבל פיצוי מלא על פי שווי הנורמטיבי לטון על 4 קבוצות הזנים.

* אי קטיף – עבור אי קטיף של חלקה נקבל פיצוי השלמה עבור הפרי שלא נקטף, עד לגובה של יבול נורמטיבי בניכוי הוצאות נחסכות.

* הפניה לתעשייה – מדובר על זני האשכוליות. על הפנייה לתעשייה במקום שיווק כפרי טרי נקבל את ההפרש עד לסכום הפיצוי הנורמטיבי (פיצוי של 384 ₪ לטון).

מסלול הפיצוי באזור  7-20 בדרום:

* במקרה הנ"ל כל הזנים מחולקים לזנים מוקדמים – כאילו שהקטיף שלהם נגמר עד ינואר (כולל), לעומת זנים מאוחרים שהקטיף שלהם נגמר מפברואר (כולל). לדוגמה – זן מוקדם תפוז ניו הול, זן מאוחר תפוז ולנסיה.

* במקרה של זנים מוקדמים נקבל את מלוא הפיצוי כמו 0-7 קילומטר.

* במקרה של זנים מאוחרים וקטפנו אותם עד ינואר (כולל), לדוגמה פומלית, נוכל לקבל פיצוי רק עבור – עלויות קטיף, פחת גבוה (בררה) ותעשיה. לא נוכל לקבל עבור אי קטיף.

* כל זן שנקטף מפברואר עד סוף העונה יוכל לקבל פיצוי רק עבור הפחת העודף (בררה).

* הפיצוי הנ"ל בכפוף לתקנות מס רכוש של תקרות פיצויים ועוד.

בכל מקרה של נזק והגשה החקלאי מצהיר עבור הנזק. החקלאי מתחייב שהדיווח הוא אמת. מס רכוש יכולים לבדוק את החקלאי ולבקש הוכחות עבור כל דיווח נזק שיש לחקלאי.

האפשרויות שבהן ניתן לדווח על הנזקים:

* ישנו קובץ אקסל שעוזר מאוד בהגשה וניתן להגיש באמצעותו דו"ח על הנזקים. ניתן לעבוד עם הקובץ הנ"ל מרמת חלקה ועד רמת זן של מגדל. ניתן להגיש יותר מקובץ אחד על כל חלקה-זן.

* יחד עם זאת, אפשר לדווח על הנזקים בכל פורמט אחר שלחקלאי נוח לעבוד איתו.

אני מצרף קישור לשלושה סרטונים שהכנתי, שמסבירים על המסלול (תוכלו ללחוץ על הקישור או לכתוב את הכותרות באתר YOUTUBE.

  1. הסבר על מסלול הוורוד בענף ההדרים הבסיס – https://www.youtube.com/watch?v=1souFfWJLKs&t=7s
  2. הסבר מסלול הוורוד בענף ההדרים דוגמאות – https://www.youtube.com/watch?v=_NT84ML1FPU
  3. הסבר על המסלול הוורוד בענף ההדרים מלחמת "חרבות ברזל" על דף אקסל – https://www.youtube.com/watch?v=_6jVwKYUT8s&t=9s


חשוב לי לציין לטובה את השותפים לדרך – רמי יצקן סמנכ"ל קרן הפיצויים, אורן זלקינד מנהל תחום נזקי חקלאות ובצורת, אורי צוק-בר סמנכ"ל אסטרטגיה, חגי שניר מנהל שה"מ, מועמר חאג' יחיאה מנהל תחום ביטוח במשרד החקלאות, ניצן רוטמן מנהל תחום הדרים בשה"מ, רוני נקר מנהל ענף ההדרים במועצת הצמחים, אילנה דרור כלכלנית התאחדות חקלאי ישראל, בועז סופר כלכלן – וכמובן לכל המגדלים שהשקיעו שעות רבות בישיבות והעבירו אינפורמציות רבות שהיו לאסמכתאות למסלול הוורוד. תודה לכולם.

אציין ששדרוג מסלול הפיצויים בשאר חלקי הארץ נמצא בעבודה ואני מקווה מאוד שהוא יתקבל ומצבנו הכלכלי השתפר.

חברים מאחל לכם יום העצמאות שמח, תשמרו על עצמכם ועל קרוביכם ותעשו הרבה אהבה ושלום ומעשים טובים.

דניאל קלוסקי
מזכיר ארגון מגדלי ההדרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן