יבול שיא
הרפת והחלב
דניאל קלוסקי 1

דבר הארגון – כתום אירופה

3 דק' קריאה

שיתוף:

שנה אזרחית חדשה עוד סיבה למסיבה – ואם נסתכל על העונה עד עכשיו אפשר להגיד שהיא לא כתום מלא… אולי חצי צבע.

לפי הדיווחים של המשווקים, בזן אורי נראה כי יש לנו התחלה מצוינת. אני מחזיק אצבעות ומקווה שהכוכבים הסתדרו – שהמחירים יהיו טובים לאורך כל השנה, שהיורו והדולר יתחזקו, שהמלחמה באוקראינה תיגמר, שמשבר האנרגיה יגמר, שמחירי התובלה ירדו, שירדו מספיק גשמים – אני מקווה שזה לא יותר מדי לבקש, והלוואי שהשנה תהייה שנה שנזכור לטובה.

בתאריך 03.01.23 יצאנו 16 פרדסנים לסיור מרתק בשוק הסיטונאי צריפין ולאחר מכן, המשכנו למכון להדברה ביולוגית ע"ש ישראל כהן.

נפגשנו בשער השוק בשעה 05:30, היה קר מאוד בערך 10 מעלות עם רוח. פגשנו את נתי קליין, המשווק של ניצנים. נתי משווק כבר שנים ומכיר את השוק הסיטונאי כמו את כף ידו.

כפרדסנים טובים, אף אחד לא יודע לשמור את השאלות בבטן ולדבר לפי תור… איך שהתחלנו את הסיור ונתי הציג את עצמו, היו לפרדסנים צרור שאלות מעניינות לנושא השוק.

נתי תיאר לנו את מהלך העבודה – משאיות של תוצרת חקלאית מגיעות החל משעות הערב המאוחרות ורוב הסחורה נמכרת עד השעה 03:00 (לפנות בוקר). בעצם אנחנו הגענו בסוף יום (או אולי נכון להגיד לילה?) המסחר, רוב החנויות היו כבר סגורות, רק הגדולות היו פתוחות.
נתי סיפר שהחל מסוף חגי תשרי ועד עכשיו (שבוע ראשון של ינואר), שוק הפירות והירקות הולך לאט, הולך קשה – נראה כי האנשים הורידו את הצריכה, בעיקר של פירות. על פי נתי המשווק, צריכת הירקות הקלאסיים – ירקות הסלט – עגבנייה, מלפפון, נצרכים בצורה אחידה כל השנה, אבל שוק הפירות נמצא בסיטואציה אחרת. נראה כי הצריכה מועטה מאוד (לדעתי האנשים החליפו פירות בחטיפים) ובנוסף, בפירות החורף רוב שטח המדף הוא פרי הדר.

לאחר הסיפורים והשאלות של הפרדסנים התחלנו את הסיור בשוק ונכנסנו לחנויות.
הייתה נוכחות רבה לפרי הדר (לפי סדר מהרבה למעט): תפוזים, לימונים, קליפים (עדיין היה אפשר למצוא מיכל), אשכולית אדומה ופומלית.

מיני פירות נוספים – תפוחים – תוצרת הארץ היו יפים מאוד, כמו כן, תפוח מיובא (לדעתי לא יפה הוא מצופה בדונג שנותן לו מופע של פלסטיק), אפשר למצוא אגסים – תוצרת הארץ ויבוא, נישי, אפרסמון והמון שום וג'ינג'ר מסין.

ביום הסיור הייתה נוכחות רבה בחנויות השונות, בעיקר של בית אריזה ניצנים ומשק מרום, ניתן היה למצוא בתי אריזה נוספים מהדרום והמרכז.

עם כל בסטיונר שדיברנו איתו ושאלנו מה חשוב לו ולקונים הוא מיד אמר – נראוּת וטעם. באמת היה אפשר לראות ולהתרשם, שיש כאלו המקפידים על אריזות יפות ועל איכות הפרי. לפי הבסטיונרים, באותן פירמות של בתי אריזה בהם מקפידים על נראות וטעם – הפרי שלהם נמכר בסכום גבוה יותר ובמהירות גבוהה יותר.

פגשנו גם את זן התפוזים 'קרה קרה'. לפי המוכרים, המוצר הולך יפה מאוד עם מחיר גבוה יחסית. מי שלא מכיר, ה'קרה קרה' הוא זן טבורי שמבפנים הוא אדום. הצבע שלו הוא מליקופן, כמו אשכולית אדומה ולא אנטוציאן כמו תפוז דם. לפרי מבחוץ אין צבע מיוחד והוא נראה כעוד תפוז טבורי.

המשווקים ובתי האריזה מוסיפים לפרי מדבקה כדי לנסות ולבדל אותו מתפוז רגיל. לדעתי העבודה אינה מספקת. צריך לתת ל'קרה קרה' קרטון אחר מתפוז רגיל ומדבקה מיוחדת שתבליט את ההבדל – כרגע לדעתי המצב לא מספק, אבל מאוד שמחתי לראות איך הזן 'קרה קרה' חיובי אצל הבסטיונרים.

המשכנו ליום עיון במכון להדברה ביולוגית. המכון ממומן ע"י המגדלים ותפקידו להילחם בזבוב הפירות; לבצע מחקרים בהדברה משולבת של מזיקי הפרדס; לכתוב פרוטוקולים למזיקי הסגר; להקים ניסויים על מנת לפתור את בעיות הגנת הצומח בפרדס, ובקיצור – להיות חוד החנית של ענף ההדרים בנושא הגנת הצומח.

לשמחתי, ליום העיון הגיע גם דן כהן, הבן של ישראל כהן, היה מפגש מרגש.

ביום העיון הציגו שלושת החוקרים את עבודותיהם:

דר' יואב גזית – זבוב.

דר' מור סלומון – אקריות, כנימות קמחיות, כנימת עש צמרית, פסילה.

דר' עדי שדה – עת"מ, עש פריחה, תריפס, קמחית ההדר.

כחלק מיום העיון, החוקרים לקחו אותנו לסיור בבתי הגידול של החרקים השונים שיש במכון: בתי גידול של זבוב ים פירות, צרעות טפיליות, עת"מ, עש חרוב ועוד.

אני מקווה שלסיור הבא יגיעו יותר פרדסנים, הרי אנחנו עושים את הסיורים בשבילכם.

אני מאחל לכולם שנה אזרחית טובה וכתומה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן