יבול שיא
הרפת והחלב
פירות וירקות

בצעד חד-צדדי אישר משרד החקלאות יבוא פירות וירקות ללא מכס בהיקף של 60 אלף טון

2 דק' קריאה

שיתוף:

התאחדות חקלאי ישראל לשר החקלאות: "עצור את המחטף להורדת מכסים על ירקות ופירות. משרדך עשוי להוביל לנזק בלתי הפיך לחקלאות הישראלית"  משרד החקלאות: "כל יבוא הפירות והירקות לישראל, מסתכם ב4.7% מכלל התוצרת שגדלה בישראל"

יבוא פירות וירקות ללא מכס: התאחדות חקלאי ישראל פנתה בדחיפות ביום ראשון השבוע (14.7.19) לשר החקלאות, אורי אריאל, בדרישה לעצור את המהלך שמוביל מנכ"ל משרדו, שלמה בן אליהו, להורדת מכסים בהיקף חסר תקדים לייבוא פירות וירקות.

"מדובר במהלך שיביא לנזק כלכלי בלתי הפיך לחקלאות הישראלית. לא ייתכן שפקיד ממשלתי אחד ישנה מדיניות ממשלתית של למעלה מ- 25 שנה. אי אפשר לנצל תקופת בחירות כדי להעביר בשקט החלטות הרסניות שכאלו," כך אומרים בהתאחדות חקלאי ישראל.

בהתאחדות החקלאים אומרים כי אינם מבינים מדוע מבקש מנכ"ל המשרד לפגוע במכוון במגדלי הפירות והירקות. וכי ההחלטה נעשה ללא הכנה מקצועית כלשהיא לא במשרד החקלאות עצמו ולא תוך שיח ודיאלוג עם החקלאים והמגדלים.

מזכ"ל התאחדות החקלאים, אבשלום (אבו) וילן, אמר היום: "ההחלטה על הורדת המכסים בהיקף שכזה היא אסון לחקלאות הישראלית. אם טובת הצרכנים והחקלאים לנגד עיני המשרד, ראוי היה לשבת עם המגדלים והחקלאים ולהגיע עמם להסכמות כפי שנעשה בעבר. פניתי היום לשר החקלאות ואני מאמין שהוא יפעל לעצור את המהלך הזה. לא ייתכן שבתקופה של בחירות ינסו לבצע מחטפים שהנזק שלהם לחקלאות הישראלית ולצרכן הישראלי הוא בלתי הפיך."

יו"ר התאחדות חקלאי ישראל, ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור: "זה מהלך מסוכן שיביא לנזק כלכלי עצום לחקלאות הישראלית. אלו לא החלטות שאפשר לקחת בכזו קלות ראש, החלטות שיש להן השלכות כלכליות גם על החקלאים וגם על הצרכנים. לא משנים מדיניות ממשלתית של שנים בהחלטה חפוזה, ללא הכנה מקצועית וללא דיון. ממשלת ישראל גורמת במו ידיה לכך שבעוד מספר שנים ירקות ופירות יהיו מצרך רק לעשירים."

כאמור, בסוף שבוע האחרון הודיע בן אליהו כי בכוונתו להוריד את המכסים על ייבוא פירות וירקות בהיקף חסר תקדים של 60 אלף טון. משמעות המהלך טוענים בהתאחדות החקלאים היא פגיעה אנושה באלפי מגדלי הירקות והפירות בישראל. רובם חקלאים המתגוררים בפריפריה ובגבולות הארץ בגולן, בערבה, בעוטף עזה, ובגליל.

במסמך מפורט שכתב יו"ר מועצת הצמחים, צבי אלון,  נכתב כי ההחלטה שמוביל מנכ"ל משרד החקלאות מנוגדת למדיניות הממשלתית הקיימת כבר 25 שנה: "ביטול המכסים הוא מהלך חמור מאין כמותו שיגרום לנזק כלכלי כבד על אלפי מגדלי פירות וירקות," כתב אלון במכתבו והוסיף: "כל השנים נקט משרד החקלאות, יחד עמנו, בצעדים אחראיים, שקולים ומדודים כדי להבטיח אספקת פירות וירקות באופן סדיר במחירים סבירים לצרכן תוך שמירה על פרנסתו של החקלאי. ראוי להמשיך במדיניות זו ולא לאפשר מהלך הרסני שכזה."

בתגובה נמסר ממשרד החקלאות: "המכתב שיצא ממשרד החקלאות בנושא היבוא בשבוע שעבר, הינו לבקשת רשות המיסים לקבלת עמדת משרד החקלאות לשנת 2020. כל היבוא של הפירות והירקות לישראל, מסתכם ב4.7% מכלל התוצרת שגדלה בישראל. כך שבוודאי לא מדובר ב'יבוא פרוע'.

"בתוך כמות זו נכללים גם פירות וירקות שבמסגרת הסכמי סחר בינלאומיים ישראל מחוייבת לאשר יבוא וזאת על מנת שחקלאי ישראל יוכלו לייצא את תוצרתם לשווקים בעולם. לדוגמא אי אפשר לא לייבא אגסים מסין כי סין לא מאשרת יצוא הדרים אליה, אם לא נאשר יבוא אגסים  לישראל. יש הסכמים עם מדינות רבות שדורשות הדדיות בין היצוא של ישראל אליהן, ליצוא לישראל מהן. בתוך אותם 4.7% יבוא, יש גם הסכמים עם ארגוני החקלאים. לדוגמא, אם מחיר העגבניה עולה על 6 ש"ח בשוק הסיטוני, מעל 5 ימים, ניתן לאשר יבוא עגבניות ללא מכס, בהסכמה עם ארגוני החקלאים. כמו כן, אי אפשר לא לייבא אננס – כי כמות הגידול בישראל קטנה. ללא יבוא, המחיר של האננס בישראל היה מרקיע לשחקים, עוד יותר ממה שהוא היום."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן