יבול שיא
הרפת והחלב
מערת הפלמח

טיול בין צומת מגידו לכפר דייגים

4 דק' קריאה

שיתוף:

טיול באתרים פחות מוכרים אבל לא פחות מהנים * כניסה מצומת מגידו למושב היוגב ולמשמר העמק * המשך לבנימינה ופרדס חנה * סיום בשמורת נחל התנינים ובנמל הדייגים של ג'סר א-זרקא * טיול אביבי אחר – חלק א'

מערת הפלמ"ח 

התחלנו בביקור במערת הפלמ"ח – מערה עם עבר והיסטוריה של העת החדשה בישראל. המערה שימשה בתחילת המאה הקודמת ועוד לפני מקום משכן לרועים בדואים שנדדו עם צאנם בהרי מנשה. עם עלייתו של קיבוץ משמר העמק לנקודת הקבע בשנת 1921, הפך המקום אתר משחק לילדי הקיבוץ. ב-1941, עם הקמת הפלמ"ח ובסיס האימונים הסמוך בג'וערה, הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. כאן נאספו הלוחמים של מחלקת המסתערבים שפעלה בהסתר במדינות ערב השכנות, פה התאמנה המחלקה הגרמנית, שחייליה נועדו להיטמע בקרב היחידות הגרמניות שלחמו במדבר המערבי בימי מלה"ע השנייה, ופה נועדו מפקדי הפלמ"ח לקראת יציאה לפעולות נועזות.  

עם הקמת מדינת ישראל עמדה המערה בשיממונה עד ששופצה ב-1989 ע"י חברי משמר העמק והפכה לאתר מורשת המושך אליו קהל מבקרים מרחבי הארץ ומחו"ל. מסלול הסיור במערה משלב גם תצפית מראש "הר הגעש", נקודה גבוהה מדרום לקיבוץ החולשת אל נופי עמק יזרעאל ויערות מנשה. כאן תוכלו לשמוע על ההקשר התנ"כי של האזור ולהיחשף לסיפורי הגבורה של לוחמי קיבוץ משמר העמק במאבקם נגד לוחמיו של קאוקג'י בימי מלחמת השחרור. האתר מופעל ע"י ישע ולאהל'ה עקרון, חברי משמר העמק.  

פרטים והזמנות באתר ובטל': 04-9898946 או 052-4471109. 

מושב היוגב הקרקס החקלאי 

נטלי והילל פרץ, אומני קרקס המופיעים למעלה מעשור, בארץ באירופה ובקריביים עם המופעים של קרקס פנגיאה, למדו בבית הספר לקרקס "קרמפה" במדריד שבספרד. במהלך סבב הופעות בקריביים עסקו גם בחקלאות ושם עלה הרעיון של הקרקס החקלאי – שילוב בין שתי האהבות שלהם, חקלאות וקרקס. הקרקס החקלאי הוא מקום ייחודי מסוגו בארץ שמשלב בתוכו פעילויות לכל המשפחה של חקלאות וקרקס. 

הביקור ב"הקרקס החקלאי" מתחיל בהליכה בין צמחים וגידולים שונים במשק של חקלאות אורגנית, תוך כדי פתירת כתב חידה וכתב סתרים. בדרך עוצרים לזרוע ולקשט עציץ לקחת הביתה מתנה, לנסוע במסלול חדי-אופן והבייבי בייק (אופניים ללא פדלים לקטנטנים), ללטף ולהאכיל את החמורים והעיזים הננסיות. לקטנים ולגדולים יש סדנת ג'אגלינג שלומדים לשחק וללהטט עם חפצים שונים ומגוונים של ג'אגלינג, ובשעה הקבועה נהנים ממופע קרקס מרשים ומצחיק, גם לילדים וגם למבוגרים!  

הקרקס החקלאי מארח הופעות קרקס מודרני שונות במהלך השנה. כל ההופעות משלבות טכניקות קרקס שונות ומתאימות לכל הגילאים. אפשר להתעדכן בלוח המופעים לגבי אילו הופעות ומתי. מופעי קרקס מודרני הם מופעים נודדים המתבססים על האמנים עצמם (ללא חיות) ויכולתם הפיזיות אותם רכשו תוך כדי אימון והתמדה.  

פרטים באתר ובטל': 054-5500274, 054-5500175

ילדים מנשה נהנים מהקרקס החקלאי
ילדים נהנים בקרקס החקלאי, מושב היוגב

פרחים בהיוגב –  Ziv Roses 

משק זיו הוקם בשנת 1976 ע"י דוביק וגילה זיו. בחממה הראשונה הם גידלו ציפורן ננסית ורק לאחר מספר שנים החליטו לעבור לוורדים. ב-1996 הוקמה החממה הטכנולוגית הראשונה הנשלטת ע"י מחשב ועובדת בשיטות מיחזור חדשניות. כיום החממות עומדות על כ-20 דונם וגדלים בתוכן למעלה מ-40 זני ורדים מיוחדים במינם וחרציות בשלל צבעים וסוגים.  

בשנים האחרונות פונים במשק זיו לקהל הקונים הפרטיים עם חנות הפרחים הסמוכה לחממות הפרחים. חנות הפרחים ziv roses ממוקמת במרכז מושב היוגב, בין עפולה ליקנעם ופתוחה בימים ראשון עד שישי. בחנות מגוון עשיר של סידורי פרחים בשלל זני פרחים, עציצים, אקססוריז ומגוון רחב של מתנות.  

פרטים באתר ובטל': 1-700-704442

זיו רוזס
חנות הפרחים Ziv Roses במשק זיו, מושב היוגב

שובעים בתטה בכביש פיק"א 

"אצלי אף אחד לא ייצא רעב!" כך חוזר ומדגיש השף ניר פרומר ממסעדת תטה, הממוקמת בכביש פיק"א (כביש 650), בפרדס חנה. סיפורו של השף פרומר מתחיל כאשר סיים את השירות הצבאי והלך לעבוד בעבודה הראשונה שמצא, חברת 'מתב' טלוויזיה בכבלים. לאחר 5 שנים כמנהל פרויקטים החל המפנה בחייו המקצועיים, כשרצה לפתוח ביחד עם חבר טוב בית קפה.  

מספר פרומר: "כשישבנו והתחלנו לגלגל את הרעיון, אימא של אחת מחברותי הטובות הפנתה את תשומת לבי לזה שמי שרוצה להצליח בתחום המזון צריך לדעת אותו על בוריו. לכן הקפאתי את הרעיון של פתיחת בית קפה והלכתי ללמוד טבחות מאפס בדן גורמה". 

כשסיים את הלימודים החל להיחשף לעולם של עבודה קשה ושכר זהום, עד כדי מעליב, אבל הסיפוק הוא אדיר. את תחילת העבודה החל אצל השף חיים כהן במסעדת 'קרן' המיתולוגית ביפו. משם עבר למסעדת 'זעפרן' בקיסריה ולאחר מכן עבד במסעדת 'רפאל' של השף רפי כהן. אבל קרש המקפצה היה אצל השף ארז קומורובסקי, ב'לחם ארז', שם עבד כ-5 שנים: "העבודה שם הייתה מעוררת השראה, למדתי המון מארז". 

בדרך היה שותף להקמת מסעדת ה'בנדי' באזור קיסריה, "שם לראשונה כל הפוקוס היה אלי, אני הייתי האוטוריטה הקולינרית במקום, בשיא של המקום ניהלתי 12 סו-שפים. לאחר  כשנתיים של עבודה קשה, אשתי נכנסה להריון והחלטנו שאני חייב גם לעזור לה ולהיות לצידה במהלך ההיריון, אז החלטתי לעבור לתחום הקייטרינג." 

לאחר שבילה במשך שנה וחצי בתחום הקייטרינג ניר החליט שזה הזמן לחזור למסעדנות. הוא נענה להצעת שני יזמים מעפולה והקים את מסעדת 'ליצי', מקום שהצליח ושינה מקצת את התפיסה של תושבי עפולה והסביבה על אוכל גורמה. 

השינוי קרה כשפנה אליו אברהם שחרון, חבר קרוב שלו והציע לו להגשים חלום משותף. הקמת מסעדה שמתאימה למידות שלו, שתהיה בעלת אופי ביסטרואי אמיתי, בעלת שיק ואוכל ממגוון רחב של מטבחים, אבל ברמה גבוהה ולא מתפשרת וכך הוקמה מסעדת 'תטה'. 

כיום לאחר ש'תטה' עובדת קרוב ל-10 שנים אפשר להגיד שהחלום התגשם: "הצלחנו להביא לסועדים חומרי גלם מהטריים ביותר (אפילו הירקות נקנים מהירקנים עצמם), המנות גדולות. אנחנו נותנים במתכוון 20% יותר מכמות מנה סטנדרטית שיש במסעדות, אני אוהב שאנשים יוצאים מהמסעדה עם קופסאות ואני לא רוצה שמישהו שאוכל טיפה יותר, יצא מהמסעדה שלי רעב". 

המקום נמצא בתחנת דלק אבל לכך יש יתרון: חניה בשפע. הגענו בשעת צהרים והגעת המנות התעכבה מעט, אבל הנעימו לנו את הזמן עם בירה צוננת מהברז עד שהתחילו המנות לזרום. היה שווה לחכות. 

פרטים בדף הפייסבוק  ובטל': 04-6376401  057-9414938

שניצל עגל של חיטה צילום מיטל סולומון
במסעדת "תטה", שניצל עגל של חיטה. צילום: מיטל סולומון

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן