יבול שיא
הרפת והחלב
עין כרם צילום גילה ברנד

טיול בירושלים של אחרי חנוכריסטמס

5 דק' קריאה

שיתוף:

טיול חורף עם הרבה אור ותרבות * אירוח מפנק במרכז ירושלים במלון בת שבע * ביקור בשני בתים מארחים בעין כרם * מסעדה מפתיעה ושווה בלב העיר * מנזר המצלבה בין כותאיסי וירושלים ובין תמר לשותא * ביקור במוזיאון ישראל ובמוזיאון ידידי ציון * כל הפרטים והחוויות בהמשך…

הבית העתיק בעין כרם 

תחנתנו הראשונה היתה בעין כרם, שהיא תמיד הכניסה המועדפת עלינו במקום להזדחל בפקקי התנועה בכביש 1, בואך ירושלים. קיבלה את פנינו בביתה, שושנה קרבסי, שבדיוק בהגיענו, יצאו אחרוני המבקרים מקבוצה גדולה של גמלאים מטיילים, שבאו לשמוע ולראות את מה שיש לשושנה לספר. 

בית קרבסי הוא בית רחב מידות ונחשב לבית העתיק ביותר בשכונה – כפר, ובמרתף הקטן של הבית, נמצאו שרידי גת שבימים עברו הכינו בו יין.  

שושנה, שהיתה עד לפני עשור שנים מורה לערבית, עשתה שינוי ויחד עם בעלה רכשו את הבית הענק, שיש בו חללים רבים ומדרגות מוליכות לכל מקום כמו מבוך, ורק דרי הבית מכירים היטב. כחלק מהשינוי שלא לומר המהפך בחייה, החלה שושנה לכתוב שירה וסיפורי ילדים, כמו "משפחה עם חיות וגם קצת בעיות", "חתול זה לא כלב" ועוד, שחלקם אף יצאו לאור בספרים אותם ניתן לרכוש בעת הביקור במקום, וחלק מהשירים כתובי על שילוט הרחוב בעין כרם. 

נפלאות עין כרם 

שושנה קרבסי מספרת על יזמה שהיתה בעידוד המתנ"ס המקומי והעיריה, לאגד 25 נשים בעין כרם ללמוד וליישם תיירות באירוח ביתי ואישי. כראשונה במיזם הצליחה שושנה לאגד את הנשים הראשונות, שאפילו לא ידעו את הכוח והסוד החבוי אצלן בבית. כולן למדו בקורס שעסק בשאלה – כיצד לייחד ולפתוח צוהר לעולמן, הן לישראלים והן לתיירים מחו"ל. כך יכולים המבקרים ללמוד על עין כרם ובעיקר על האוכל, המלאכות או האמנות שלכל אחת היה יד ותשוקה להן. 

לדברי קרבסי, יש בעין כרם היצע של צימרים, כולל חדרי אירוח, במנזר יוחנן ובשני מנזרי הנשים (מנזר גורני ומנזר האחיות מציון) שבעין כרם. שושנה מזמינה ואומרת: "בואו לחוות את עין כרם כפי שמעולם לא חוויתם, שילוב של פנים וחוץ בעין כרם הפסטורלית, לצד אירוח בוטיקי ביתי בבתיה העתיקים של עין כרם – עם שלל מארחות, כאשר בכל בית מצפה לכם חוויה אותנטית." בקיצור, אווירת טוסקנה ופרובאנס כאן בירושלים. 

אחרי טעימה של מרקחת הריבה ששושנה מכינה מפירות העונה תחת השם: שושנת עין כרם, יצאנו לגינת הבית, בה יש בקתת עץ קטנה, שממש כמו נלקחה מהאגדות. בבקתה הקימה שושנה את בוטיק הריבות הכפרי ובו היא מציעה עשרות טעמי ריבה, רטבים ומתבלים. הבוטיק מתמחה בריבות מסורתיות לצד ריבות אירופאיות. גולת הכותרת (תרתי משמע) היא ריבת ורדים על פי מתכון סודי. בבוטיק מועסקת גם בתה של שושנה – שיר, בעלת צרכים מיוחדים שתשמח לשרת אתכם. 

לתיאום ביקור ולקבלת פרטים על מגוון ההצעות שבאמתחתה של שושנה (מסיבת האהבה של סולטנה, סיור בעין כרם, שיח ספרותי עם המשוררת שושנה קרבסי או ספריה), בנייד: 050-2452800. 

בת שבע ירושלים 

Location, Location, Location – אין כמו מלון טוב במיקום מצוין על מנת ליהנות מביקור עירוני. מלון בת שבע ממוקם בלב ההיסטוריה הירושלמית, בין רחוב קינג ג'ורג' ושמואל הנגיד, ובמרחק דקות הליכה לגן העצמאות, שדרות ממילא, כיכר החתולות, מרכז בילויי הלילה, מוזיאונים ועוד. 

הגענו למלון בשעות אחה"צ המאוחרות והתמקמנו בסוויטת Executive בקומה ה-8. סוויטה גדולה ומרווחת שכוללת אזור ישיבה נפרד, חדר רחצה מרווח עם אמבטיה ומקלחת (השירותים בחדר נפרד). חלל הסוויטה גדול במיוחד ובו מקרר ופינת קפה. גולת הכותרת, מבחינתי, היא הנוף המרהיב שצופה לכיוון מזרח: גן העצמאות, העיר העתיקה והר הצופים בואך מדבר יהודה. 

במלון 79 חדרים, כולם פונים לנוף ירושלמי היסטורי, והקונספט העיצובי של המלון עוצר רגע בזמן, בעיר שההיסטוריה שלה מדברת לכל כך הרבה תרבויות ודתות בעולם הגדול. לא פחות חשוב לדעת: יש חנייה לבאי המלון בצמוד למלון – מצרך חיוני במרכז העיר. 

אחרי מנוחה קצרה בסוויטה המרווחת יצאנו לבילוי וסיור ערב צבעוני ומבטיח.

פיות קסומות בגן הבוטני האוניברסיטאי
פיות קסומות בגן הבוטני בפסטיבל האורות. צילום: דני בר

אורות החורף Winter Lights– הגן הבוטני 

"פסטיבל אורות החורף" שבגן הבוטני נערך כל שנה מחג האורות ועד סוף ינואר. את הטיול שלנו בירושלים שילבנו בביקור בגן הבוטני האוניברסיטאי, גבעת רם. כבר מרחוק רואים את התאורה הצבעונית בין השיחים והעצים שבגן, אבל אין כמו להלך בשבילים המסומנים הפרושים על פני שטח של 14 דונם, בצינת הלילה הירושלמי, ממש כמו חו"ל. 

בכניסה למתחם הגן המואר, ממתינות שלוש פיות מוארות, שילדים רבים מזהים ומצטלמים איתן. לאורך שבילי הגן תאורה עוצרת נשימה ומוצגת בין ועל עצים, שיחים וכך מטיילים ועולים לשביל העליון וממנו נשקף האגם המואר בשלל צבעים. 

התאורה מגוונת עם דמויות של איילים, פרפרים, פרחים ואלמנטים, כמו שורת תווים או לב אדום ועוד הפתעות. לאורך המסלול עשרות עמדות צילום סלפי, שצובאים עליהן צעירים ובעיקר צעירות רבות. 

חשוב לדעת שהגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם ירושלים. שעות הפעילות: ראשון-חמישי בשעות 17:00-21:30 ומוצ"ש 18:00-21:30. פרטים והזמנת כרטיסים מראש: בימות 6226* ובאתר (מספר הכרטיסים מוגבל). 

לאחר מצג האורות המקסים שמנו פעמינו למסעדה מפתיעה בלב הבירה – דולפין ים.

פסטיבל האורות בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם
פסטיבל האורות בגן הבוטני האוניברסיטאי בגבעת רם. צילום: דני בר

דולפין ים בירושלים 

כשנאמר לי לבוא למסעדת פירות ים ודגים בלב ירושלים, לא האמנתי למשמע אזני. האמנם? וזו גם היתה שאלתי הראשונה ליהונתן, הבעלים המנצח על המלאכה – כיצד מצליחה מסעדה לא כשרה, לחיות בשלום ולשגשג כל כך הרבה שנים, בלב עיר הקודש? 

תשובתו של יהונתן היתה אודות סיפורה של המסעדה שנוסדה מיד אחרי מלחמת ששת הימים, אי שם בשנת 1967, כשותפות יהודית ערבית בימים אחרים וזמן אחר. המסעדה מוקמה אז בסמוך למוזיאון רוקפלר, ברחוב הארון א רשיד. לימים השותפות בין האחים בני ושרגא רוזנצוויג עם משפחת חדאד ממזרח ירושלים התפרקה – והמסעדה עברה מקום, אבל התפריט ורוח הסובלנות נשארו עד היום. גם דרכיהם של האחים בני וצ'ופי רוזנצוויג נפרדו ובני פתח את בני דגים עליה כתבנו בעבר. יהונתן המנצח על המלאכה הפך מברמן למנהל ובהמשך לשותף של צ'ופי, שנפטר בשיבה טובה – והיום ילדיו שותפים עם יהונתן, במסעדה שעברה רק לאחרונה שיפוץ ושדרוג חזותי שניכר מיד עם הכניסה למסעדה. 

התחלנו עם מנת הפתיחה שכוללת: סלסה עגבניות, שמן זית, אורגנו טרי; טחינה וצנוברים קלויים; ממרח שום ממכר; זיתים מיקס דולפין; החריפים של דולפין – פלפל שלם חריף מטוגן, אריסה טוניסאית, סחוג; איקרה ביתית בשילוב בצל סגול קצוץ. כל זה מגיע עם פוקצ'ה של הבית (46 ש"ח). מנה כיפית להתחיל את הארוחה מבלי להתמלא. שילוב טעמים מושלם. פתיחת השולחן לוותה בכוס בירה צוננת וטרייה. תפריט היינות של דולפין ים מכובד. 

למנה עיקרית בחרתי במיקס פירות ים שכולל שרימפס, קלמארי, מולים, סרטנים כחולים, ברוטב יין לבן ושום (146 ש"ח). מה כבר יכול דייג לבקש? שילוב מדהים של כל מה שיש לים להציע לאוהבי פירות ים. כל ביס טוב יותר מקודמו. הרוטב עשוי כך שמשאיר מקום לטעמי בשר השרימפס או המולים או קלמארי.  

אביבה זוגתי בחרה בפורל על הגריל, שמוגש פרוש בלוויית תפו"א אפויים. הדג גדול ועשוי היטב. לפני שעברנו לקינוחים, יהונתן הציע לי מנה מיוחדת של שרימפס חריף עם אננס. וואו. שרימפס שטעמי החריפות מכוסים עם כל ביס של אננס ורוטב. נסו ולא תתאכזבו. אחרי מנות גדולות ושוות כל כך הסתפקנו במנת קינוח אחת: עוגת תפוחים ביתית (42 ש"ח) שווה לסיום ערב מהנה ומפתיע במרכז העיר הקדושה.

מנת דג במסעדת דולפין ים
מנת דג במסעדת דולפין ים. מסעדה מפתיעה. צילום: דני בר

לסיכום: ממש במדרחוב שמעון בן שטח 9 המשודרג וסמוך לכיכר החתולות, נמצאת מסעדת דולפין ים המתמחה במאכלי ים, אבל מגישה גם בשרים ועוד מהמטבח המודרני בהתאם לעונות השנה. מומלץ לאכול כאן בזכות האוכל אבל גם בזכות האווירה והמיקום, בלב העניינים.  

לפרטים והזמנות seadolphin.co.il טל': 02-6232272. 

יצאנו מדולפין ים לטיול קטן בסביבה, והופענו לראות מצגת אורקולית שמוקרנת על דופן מוזיאון ידידי ציון, שבו נבקר מחר.    

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן