יבול שיא
הרפת והחלב
השותפים במיזם החברתי מתכוני סבתא רועי לוטם וליאת מלמוד מרמות השבים

עוגות ועוגיות של סבתות

6 דק' קריאה

שיתוף:

קנייה שעושה טוב: רועי לוטם וליאת מלמוד, שני צעירים בני עשרים מרמות השבים בחרו להקים את "מתכוני סבתא" – מיזם עסקי חברתי דווקא בזמן הקורונה.  השניים מכינים במו ידיהם עוגות ועוגיות על פי מתכונים מוצלחים של סבתות. על כל הזמנה של שלושה מוצרי מאפה מלקוח, הם תורמים עוגה לעמותות מגוונות – לרווחת נזקקים קשישים וניצולי שואה. המוטו שלהם " קנייה שעושה טוב

עוגות ועוגיות של סבתות : עבור רועי לוטם וליאת מלמוד – בישול ואפיה אינם דברים חדשים, בחייהם האישיים כבר התנסו במטבח במבחר מטעמים וגם פעילות ויזמות חברתית אינה זרה להם. כמי שהיו חניכים ומדריכים בתנועת הנוער של "האיחוד החקלאי", השניים נחשפו ויישמו עשרות פעילויות למען הקהילה במסגרת התנועה, לאחר שהתנדבו לשנת שירות לפני הגיוס הצבאי. אך החיבור בין התחומים – עסק של מאפים ותרומה חברתית, יצרו רק לפני שלושה חודשים את "מתכוני סבתא" – מיזם עסקי חברתי חדש.

 

מבחר המאפים במיזם החברתי מתכוני סבתא
מבחר המאפים במיזם החברתי מתכוני סבתא

 

למה להתחיל עסק חדש בתקופת הקורונה?

רועי לוטם (20), הוא דור רביעי למשפחת לוטם (טטרסקי) ברמות השבים, הצעיר בארבעת ילדי המשפחה, בן לשרון ואמנון לוטם. אמו, שרון היא פרופ' לבלשנות ואמנון אביו הוא איש הייטק.

"התחלתי להתעניין ולבשל במטבח מכיתה ג'," משחזר שרון. "בתחילה כמובן יצרתי דברים מאד פשוטים, אבל עם השנים השתכללתי ובישלתי גם מתכונים יותר מורכבים. במקביל התחברתי מאד לפעילות בתנועת הנוער של 'האיחוד החקלאי', בה נחשפתי לאין סוף של פעילויות, חלקן בהחלט היו יזמויות התנדבותיות למען החברה והקהילה."

רועי מפרט אודות בזארים ושווקים למיניהן, שערך לגיוס תרומות למען מטרות חשובות ונחוצות מסוגים שונים, וכן שימש כמדריך בתנועה. כל זאת, בנוסף לבחירה משמעותית מאד לחייו, הצטרפותו למתנדבים לשנת שירות במסגרת "גרעין אחים", במוסד לילדים "בית חנה", בקרית גת, לפני השירות הצבאי. ממש לפני תקופת הקורונה לוטם עבד ב"עמותה לפיתוח מנהיגות" ברמת גן, אך כמו רבים אחרים נאלץ להפסיק את פעילותו בחודש מרץ ולהיכנס לסגר.

 


"הרהרתי בשאלה האם זמן הקורונה הוא העיתוי הנכון לפתוח מיזם חדש? הצעתי את הרעיון לליאת מלמוד, חברתי מהכפר ומתנועת הנוער, שגם היא אוהבת לבשל ולאפות. גם ליאת הייתה בתקופה של חוסר עיסוק, כי בדיוק הופסקה עבודתה כמזכירה במשרד מהנדסים. יחד החלטנו שאנחנו פותחים את העסק ורואים מה משוב התוצאות תוך כדי הפעילות. האתגר שהצבנו לעצמנו להתחיל ביזמות, אך לעשות משהו ייחודי וחברתי"


 

"כל אלו ואחרים היוו בסיס להחלטה שלי לפתוח יזמות עסקית, שתחבר את שתי אהבותיי – בישול ואפייה ותרומה לקהילה. הרהרתי בשאלה האם זמן הקורונה הוא העיתוי הנכון לפתוח מיזם חדש? הצעתי את הרעיון לליאת מלמוד, חברתי מהכפר ומתנועת הנוער, שגם היא אוהבת לבשל ולאפות. גם ליאת הייתה בתקופה של חוסר עיסוק, כי בדיוק הופסקה עבודתה כמזכירה במשרד מהנדסים. יחד החלטנו שאנחנו פותחים את העסק ורואים מה משוב התוצאות תוך כדי הפעילות. האתגר שהצבנו לעצמנו להתחיל ביזמות, אך לעשות משהו ייחודי וחברתי. זה אומר לא להתמקד במטרה העסקית, שהחשוב בה הוא רק להרוויח כסף, אלא משהו שיהווה כתרומה לקהילה. אז חשבנו: 'מה יכול להיות מוצלח, דווקא בתקופת לב הקורנה שעוד לא נעלמת מחיינו?' בין היתר עלה הרעיון של נתרכז במאפים תוצרת בית."

 

מתכוני סבתא

כך נולדה היוזמות של "מתכוני סבתא", עסק שיהיה מבוסס על אפייה ביתית ממתכוני סבתות מהמשפחה וסבתות אחרות. עסק שיהיה משולב עם מטרה חברתית מועילה של תרומה, האופה מאפים מתוקים ומלוחים ומשווק אותם לפי ההזמנות.

"בפועל – אין לנו חנות פיזית – רק מקום בו אנו אופים הממוקם במרתף ביתי בכפר ומרכז חלוקה ללקוחות המזמינים באינטרנט או טלפונית, לפי תפריט מוצרי המאפים המתפרסם בפייסבוק ובאינסטגרם שלנו. יש לנו עוד שלושה עובדים המסייעים לנו בכל התהליך, עד שהעוגות והעוגיות יוצאות לדרך. הרעיון לתרומה לקהילה מתבטא הלכה למעשה כך – על כל שלושה מוצרים הנקנים מכל המגוון בעסק, אנחנו תורמים עוגה: לקשישים שורדי שואה, לסבים ולסבתות בודדים בבתי אבות, לבתי חולים ומסגרות נוספות. כמו כן אנו בקשר עם עמותות, לשכות רווחה ומרכזי סיוע, להם אנו מעבירים את העוגות לתרומה. בנוסף, ישנם מקומות שאנו נוסעים אליהם בעצמנו ומחלקים חינם את מבחר העוגות.

 

עוגות קראמבל של רינה במילוי פירות
עוגות קראמבל של רינה במילוי פירות

 

"התפיסה שלנו היא פשוטה – 'קנייה שעושה טוב – קנייה שמביאה ערך מוסף'. דווקא עכשיו בזמן הקורונה, אנו נחשפים ושומעים על הישראלי היפה והטוב, שבוחר ומעדיף קנייה של מוצרים שונים 'כחול לבן', בשיווק ישיר וללא מתווכים – וכך נחסכת מהלקוח הוצאת כספים רבים."

מלא בגאווה וסיפוק, לוטם מתרגש לציין, כי עצם הקנייה בעסקים המניפים את דגל העשייה החברתית, מעצימה את העסק. עניין נוסף דווקא בזמן הקורונה, היא העובדה שקשישים רבים היו ועדיין סגורים וצפונים בל כורחם בביתם – ודווקא בזכות הרעיון המיוחד, שמתכוני המאפים הן של סבתות – זה מרים מאד את מצב הרוח שלהן, של משפחותיהן, חבריהן וכל הסובב אותן "וכמובן שזה מביא המון סיפוק בלב להן ולנו."

 

איזה סוגי עוגות ועוגיות אתם אופים, משווקים ותורמים?

ליאת מלמוד (20): "ראשית, אספנו מתכונים מהסבתות שלנו ומחברות שלהן, חלק מהמוצרים שלנו הם ממאפיי הסבתות הפרטיות שלנו, שזכרנו באופן אישי את טעמן המשובח. בכדי להיות מדויקים השניים ניסינו לאפות את המתכונים, ולבדוק האם צריך להוסיף משהו? המתכון הראשון שניסינו לאפות היה של עוגה קלאסית: 'קרנץ שמרים של חוה'. היתה זו חוויה עצומה מאתגרת, מסקרנת ומלאת ציפיות. דווקא מתכון זה הוא לא של סבתא מהמשפחה.

"כל מתכון והחוויה שלו. לדוגמא 'הבראוניז של סבתי הדסה', סבתי מצד אימי שהיא בת 78 שנים. המצרך הדומיננטי במתכון  של סבתא הדסה הוא שוקולד מריר 60%. זהו אתגר מקצועי, לשחזר את טעמן המיוחד והבלתי נשכח של הבראוניז. כמו כן, יש לנו מתכון נדיר של הסבתא שלי מצד אבא, יחידה מלמוד (72), מכפר מל"ל, שהיא אכן סבתא ייחודית, שגידלה במשק אגוזי מקדמיה ומשתמשת בהם במטבחה. אחד ממתכוניה היותר מיוחדים, שאנו משתמשים בו בעסק, הינו של 'עוגיות מקדמיה של סבתא יחידה', שהן עוגיות המשלבות אגוזי מקדמיה ושוקולד לבן – וטעמן טעם גן עדן."

רועי: "סבתי האהובה מימי (מרים), בת 89 שהייתה כל השנים אשת חינוך ומורה לחינוך מיוחד, הגיעה לרמות השבים עם הוריה זאב ואסתר ז"ל, בשנת 1934, כשהייתה בת שלוש שנים – ומאז היא מתגוררת באותה הנחלה. רק לפני פחות משנה נפטר בעלה וסבי היקר, ד"ר משה לוטם, שהיה במקצועו רופא אורטופד. כל השנים הללו – סבתי הייתה אופה מיני מאפים נפלאים. קיבלתי ממנה את המתכון משגע של 'עוגיות שוקלד צ'יפס קלאסיות של סבתא מימי', שתמיד יש להן דרישה. בנוסף, יש לנו מתכון נפלא של עוגיות פקאנים הנמסות בפה של סבתא מרינה. בתפריט העשיר יש גם 'קרמבל עם מילוי פירות עשיר ומפנק' של תפוחים/ שזיפים / משמש של סבתא רינה ואפילו 'עוגת גזר – אגוזי מלך של סבתא יעל'. המיוחד בעוגה שהיא מתובלת וריחנית, עם גלייז גבינה ממכר."

 

‏‏עוגת שמרים קרנץ של סבתא חוה
‏‏עוגת שמרים קרנץ של סבתא חוה

 

המבחר של "מתכוני סבתא" לא פסח גם על מאפים מלוחים, כמו: "שבלולי גבינה של שרון", אימו של רועי, שהם שבלולי בצק אווריריים הממולאים במבחר גבינות השוק. מסתבר שגם לחמניות עשויות להיות לעיתים מפתיעות, בדומה למילוי 'הלחמניות של סבתא פולה', הממולאות בגבינת עיזים.

רועי: "המתכון האחרון בינתיים שניסינו הוא מתכון 'עוגיות שיבולת שועל של נירה', סבתא של חברה שלנו. אנחנו כמובן מתחשבים במגוון הלקוחות שלנו, חלקם רגישים לסוכר ולגלוטן, ולכן אנחנו משתמשים בקמחים מתאימים. העסק הוא עדיין בהיקף קטן וצומח מיום ליום. יכולנו להיווכח בדרישה המוגברת רק עכשיו בט"ו באב, מזוגות שרצו להפתיע ולרגש ועד משפחות וכן מחבורות שהתפנקו כמובן בשמחות יותר גדולות, בימים שמתקיימים אירועים בחצרות. יש ביקוש למאפים שלנו וזה מאד משמח אותנו.

"הלקוחות שלנו הם בעיקר בעלי מודעות למטעמים תוצרת בית בעידן הדוגל באוכל בריא, אנשים שיודעים שחומרים טובים מרכיבים את המוצרים, זהו הישג קולינרי. מה שמיוחד הוא שאנחנו נותנים טאץ' אישי לכל סבתא שהציעה לנו את המתכון המנצח שלה. לאחר שאנו מתנסים בהכנת המתכון, ליאת ואני ניצבים בפני אותה סבתא עם המאפה ומקבלים ממנה את המשוב עליו. כמובן שיש התרגשות באוויר, לעיתים אף דמעות שמחה וסיפוק. במיוחד הן מתרגשות כאשר הן שומעות שהמאפים שלהן נדרשים ועל עניין החלוקה לניצולי שואה, קשישים ונזקקים – והכל בזכות המתכונים הנפלאים שלהן.

"זהו ערך מוסף שנוצר קשר אישי וכך הן גם ממליצות לחברותיהן לפנות אלינו. ההזמנות מחולקות כל השבוע לפי הדרישה, אך מטבע הדברים לקראת סוף שבוע  הדרישה עולה ומוגברת בקצב – ולעמותות השונות שאנו בקשר עימן – העוגות מחולקות גם הן לקראת שבת. התגובות כל כך חיוביות מכל עבר, החל מחברי הכפר, דרך מרכזי העמותות וכמובן הלקוחות המרוצים – זה נותן לנו המון כוח להמשיך. אולי אחרי השירות הצבאי אמשיך בתחום זה ואשכלל אותו, כולל את גישת הצרכנות החברתית, זה כבר בדם. אני עדיין צעיר, והכל פתוח ומחכה לי לעתיד. בכל מקרה לחשוב על הדרך שעשינו מהמטבח הפרטי של ליאת בכפר, עם מבחר כלים מצומצם – ועד שלושה תנורים והציוד המקצועי שרכשנו, רק לפני יותר מחודש זה מחמם את הלב, בעיקר כאשר ראינו שאנחנו צועדים במסלול הנכון. גם המיקום עבר למרתף בבית משפחתי. בתחילה היינו מחלקים רק בסביבות מגורינו, בשרון, בעמק חפר ועד תל אביב. החל משבוע שעבר הגענו לקשר גם עם עמותה בנס ציונה. שוב הישג לא מבוטל לנחיצות שלנו, ולערך החברתי בעשייה שכולה אהבה ונתינה. וההוכחה שהיא עדיין כובשת, מלהיבה ומרגשת אותנו."

ד"ר שקמה שוורצמן ברסלר, ממושב בית שערים, ממייסדות "מחאת הדגלים השחורים"

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר
5 דק' קריאה
רגע לפני שריקת הפתיחה של המשחקים האולימפיים ביולי יצא לאור הספר "אולימפיאדה זה הרבה יותר מספורט", שנותן כבוד למפעל הספורט החשוב הזה * מחבר הספר רמי ארז מספר על הסודות שמאחורי המשחקים, על תהילת
8 דק' קריאה
טורניר היורו הסתיים אבל לכל המכורים לספורט אין חשש, כי ב-26 ביולי כבר מתקיים טקס הפתיחה של אולימפיאדת פריז 2024 * המשלחת הישראלית תמנה 88 ספורטאיות וספורטאים שיתחרו ב-17 ענפי ספורט, מתוכם אנחנו מציגים
4 דק' קריאה
עמית יפרח: לאנרגיה הירוקה רווח משולש – לחקלאי עצמו – וודאות כלכלית בעולם של אי ודאות בחקלאות, לאגודות וכמובן למדינה – לייצר עבורה אנרגיה ירוקה כיעד לאומי  תנועת המושבים קיימה ביום ראשון השבוע כנס
4 דק' קריאה
סקירה קצרה על החברה חברת "דגניה תעשיות בע"מ" נוסדה בשנת 1956ומחולקת כיום לשתי חטיבות: חטיבת מדחסים "אהליאב איירמק" – משווקת מדחסים בוכנתיים מיציקת ברזל באיכות גבוהה, מדחסים בורגיים איכותיים, מדחסים אחרים ומוצרים נוספים בתחום.
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן