יבול שיא

תריסר תחנות באצבע הגליל

5 דק' קריאה

שיתוף:

טיול מפלים, זרימות נחלים – וגם קולינריה ואירוח מפנקים באצבע הגליל * חלק א' – המשך בשבוע הבא

החלטנו לצאת לטיול סתווי צפוני. התוכנית היתה לעלות לחרמון שנפתח העונה עם רכבל נוח חדש ולא רכבל כיסאות פתוחים שהיו סיבה מספקת שרעייתי לא תיאות לעלות ברכבל של פעם. אבל ברגע האחרון שינינו היעד ויצאנו לטיול מפלים, זרימות נחלים וגם קולינריה ואירוח מפנקים באצבע הגליל

1. בית המרציפן והשוקולד

החלטנו לעצור להתרעננות וטעימות בכפר תבור, שם נמצא בית המרציפן והשוקולד שהוא המשך משודרג של מוזיאון המרציפן שנסגר לפני שנים, והיה מוכר לכל מטיילי הצפון. נפגשנו עם עוז במרכז המבקרים ועם תמיר פלד, היזם והמנכ"ל של "שקד תבור", חברת הייצור וההפצה שמפעילה את מרכז המבקרים ומגוון הפעילויות המוצעות במקום. ההתחלה היתה אי שם בשנת 1998 במוזיאון פסלי מרציפן בכפר תבור, שהיה חלק ממוזיאון המושבה וזאת תודות לחיבור בין המקום, כפר תבור, שהוא בלב אזור מטעי השקדים של ישראל לנושא – המרציפן הוא תוצר של שקדים.

פריחת השקדיה בכפר תבור
פריחת השקדיה בכפר תבור. צילום: דני בר

במרכז המבקרים יש תצוגה חביבה של פסלי מרציפן צבעוניים, חדר הקרנה לסרט על המרציפן – וכמובן חנות המפעל, עם מגוון גדול של מוצרי שקד התבור, שחלקם הגדול מבוסס על שקדים ומרציפן ורובם אינם מכילים סוכר, רבים מהם אינם מכילים גלוטן וכולם טבעוניים – כך שהם מהווים מענה לקהלים רבים בנישת הבריאות, הטבעונות וגם עבור צרכנים שמתמודדים עם רגישויות שונות.

טיול
פסלי מרציפן צבעוניים בכפר תבור. צילום: דני בר

פרטים באתר www.marzifun.co.il

2. קאסם "נחלה בטבע"

קאסם אברהים הוא חבר פייסבוק ותיק שלי ומעולם לא הזדמן לי לבקר בנחלה שלו ושל פרחה רעייתו. החלטתי שהפעם, בדרכנו לצפון, לא נוותר על ביקור ב"נחלה בטבע". וכך תחנתנו השניה היתה בצומת צלמון, בפניה למגדל שעל הכנרת, בפינת החמד שהקים קאסם על אדמה שרכש מכספי הפרישה שלו, אחרי 25 שנות שרות צבאי במגוון יחידות בצה"ל. שמחתי לפגוש סוף סוף את קאסם ופרחה במקום שהקימו בארבעת ידיהם. ישבנו לשמוע את סיפורו של המקום ופרחה הגישה עלי גפן ממולאים שהיא מכינה מהגפנים שגדלים בנחלה.

המקום של קאסם הוא דינמי ובתהליך של בניה והתחדשות בלתי פוסקת. החל ממרבץ הישיבה ואזור הטבון, שבהם אפשר ללמוד מקאסם על התרבות והמורשת הדרוזית, דרך אזור הסעודה ואירוח לארוחות, שבו מוגש אוכל דרוזי מעשה ידיה של פרחה – וכלה באזור אוהל הלינה שמתאים לקבוצות או למשפחות גדולות ועוד.

קאסם, יליד מר'אר הסמוכה ל"נחלה בטבע", שם הוא ומשפחתו גרים גם היום, מתמודד בשנים האחרונות עם סרטן, וכתוצאה מכך נע על כיסא גלגלים, אבל דבר לא מונע ממנו להגשים חלומות ולהמשיך לבנות ולהיבנות. בימים אלה הוא סיים לבנות מסלול עולה למרפסת תצפית על כל המרחב מהכנרת ועד צפת והעמקים למרגלות מר'אר – והפעם לא רק האורחים יוכלו לעלות לתצפית במדרגות ולשמוע את קאסם מספר להם מה רואים כשהוא יושב על כסאו למטה – הפעם יוכל לנסוע עם הכיסא שלו ולעלות לתצפית עם המבקרים. המשכנו להסתובב וליהנות מפינות נוספות, שקצרה היריעה לספר עליהם. אבל המלצה שלנו – קאסם ופרחה מחכים לכם ב"נחלה בטבע".

לתיאום הזמנות בפייסבוק.

3. הו כנרת שלי

המשכנו בירידה בואכה מגדל וחוף הכנרת, על מנת לראות את מה שהחזאית כל יום טוחנים לנו בטלוויזיה והרדיו – הכנרת עולה ועולה והזרימות לכנרת רק מתגברות. כבר בירידה אפשר היה לחוש כנרת אחרת – אגם שמתעורר לחיים חדשים.

עצרנו בכרי דשא, שהיה זכור לנו כמקום החופשה המשפחתית בקיץ לפני 25 שנים ויותר. המקום הפך מאכסניית נוער צנוע ועממית, עם חוף פרטי מדהים, למלון פילגרהאוס בטבחה (Tabgha Pilgerhaus). ראוי לציין שהמקום פועל כבית הארחה כבר יותר מ-130 שנים!

4. שפך הירדן וגשר אריק

המשכנו לנהר הירדן הנשפך לכנרת. גשר אריק הוא המקום המתאים ביותר לחזות בזרימה הגועשת של נהר הירדן ואמנם זה מרגש לרדת לשפת הירדן ולהרגיש את הזרימה של מי הסחף החומים שועטים לעבר מימי הכנרת הצלולים.

שפך הירדן בטבחה דני בר
תצפית על שפך הירדן ב"נחלה בטבע" בטבחה. צילום: דני בר

5. מסעדת טיביס

המשכנו לתחנה הבאה, ועלינו דרך אלמגור לחוות ורד הגליל, שאותה אני מכיר כחוות בודדים וסוסים משנות ה-80 של המאה שעברה, שהקימו יהודה ויונה אבני והפכה למלון ובצידו יעדנו, מסעדת טיבי. השף חיים טיבי ושותפו רועי כהן, פתחו כאן את מסעדת טיביס. המסעדה מתמחה במנות הבשרים המובחרים והמוקפדים מעדרים המטופחים בגליל ובגולן, אבל כצימחודג או Pescetarian צריך גם את זוגתי הקרניבורית, שתוכל להתנסות ולטעום מתפריט הביסטרו הכפרי של טיביס. טיביס משתרעת על שטח של 250 מ"ר, במבנה כפרי, בו משולבות אבני בזלת מקומיות ועץ מלא. המסעדה שומרת על האווירה הכפרית של חוות הסוסים.

בחרנו במנות פתיחה שיתנו לנו תמונה הן לצד הקרניבורי והן לנמנעים מבשר. מיני פטריות אקזוטיות צלויות על הפלאנצ‘ה באש לוהטת עם רוטב דמיגלס (46 ש"ח), מנה שהשף מצליח להפיח חיים וטעם בפטריות, בלי לאבד את ההבדלים בין סוגי הפטריות השונים שמשולבים במנה.

טורטליני שורט ריב בקר שבושל שעות עם ירקות שורש ויין אדום. מוגש עם קוביות דלעת, קישואים, רוטב ציר בשר עשיר, פטרוזיליה ושמן זית מוגש על קרם שורשים (49 ש"ח). לדברי הקרניבורית – יאמי.

המשכנו בנחת לעיקריות. הקרניבורית שלצידי, שלא יכולה לסבול דם בנתח בשר, בחרה במנת אנטריקוט 400 גרם שהוא נתח משויש ועסיסי, משובץ שומן, מהצלעות המרכזיות. סטייק איכותי מאוד לאוהבי הבשר השמן (168 ש"ח). ההמלצה לאוהבי ה – WD-כמו רעייתי, הוכיחה את עצמה כקולעת. הבחירה שלי היתה בפילה דג לברק צרוב על הפלנצ‘ה (135 ש"ח). הדג היה עשוי כראוי עם עסיסיות טבעית, שנשמרה תודות לעור ששמר עליה בפלנצ'ה. הירקות היו תוספת מגוונת ומרעננת למנה.

ראוי לציין שהשף טיבי ניגש לשולחננו לשיחת נימוסין ונזכרתי שטעמנו ממעשי ידיו במסעדה הקודמת שלו: מוסקט הידועה במלון מצפה הימים, שם הביא למודעות את השימוש בחומרי גלם מקומיים, בריאים וטריים ומוצרים מהגליל, ואת הקונספט Farm to Table. המסעדה פתוחה כל ימות השבוע.

פרטים והזמנות באתר או בטל': 04-6330885

6. ארץ דפנה

מלון מטיילים ארץ דפנה הוא אחד ממלונות הרשת שמתמחה באירוח כפרי בצפון הארץ, עם 6 מלונות בגליל העליון והגליל המערבי. בחרנו בדפנה כנקודת מוצא מצוינת לעלות למחרת לחרמון, אבל כבר באותו ערב התבשרנו שהחרמון יהיה סגור למחרת בשל מזג האויר. לשמחתי ומניסיוני, כבר היתה באמתחתי תכנית חלופית ליום המחר.

מיד בכניסה לקיבוץ דפנה פנינו שמאלה למתחם המלון שכולל 53 חדרי אירוח מעוצבים ומרווחים שמדורגים ב-4 קבוצות חדרים עם אבזור ומחיר בהתאם. החדר שחיכה לנו היה סוויטת פרמיום עם חדר שינה וסלון ויציאה לגינה ובגודל 46 מ"ר. הגענו עייפים ושבעים בחשיכה לסוויטה שחיכתה לנו חמה ומוארת וגם בקבוק יין מפנק חיכה לנו עם 2 כוסות וברכה.

אחרי שינה נעימה קמנו לבוקרו של יום יפה יחסית. צעדנו בין בתי המלון על השבילים בינות לפינות הישיבה והדשא הירוק וברקע נראתה פסגת החרמון המושלגת. בצריף הירוק בו מוגשת ארוחת בוקר מגוונת ועשירה, פגשנו מספר משפחות שלנו במלון, גם הן בתקווה נכזבת לעלות לאתר החרמון.

המלון נמצא בסך הכל 25 דקות נסיעה מהכניסה לדרך העולה לאתר החרמון, כך שמי שישן כאן נמצא ביתרון אדיר לתכנון יום טיול באצבע הגליל, צפון רמת הגולן והחרמון. לאחר ארוחת בוקר מזינה וכיפית נפרדנו מהסוויטה ומהמלון ויצאנו לבקר באתרים שכולם מוכרים לי (לרעייתי פחות), אבל לפחות 20 שנה לא ביקרתי בהם.

מלון מטיילים ארץ דפנה, קיבוץ דפנה. לפרטים והזמנות באתר ובטל': 04-688-3040

המשך בשבוע הבא.

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

בעונה זו של השנה מגדלים רבים נתקלים במחלת הפרצית בעדרים. על מנת לעשות קצת סדר בנושא, אכתוב הסבר פשוט שישפוך קצת אור על המחלה יוסי לאפר – יועץ מקצועי בין-לאומי. josephlepar@gmail.com הפרצית היא מחלת
3 דק' קריאה
עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס *תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה
7 דק' קריאה
חדשות מן העבר, חלק א גזע בקר לייצור חלב בחוברת של יוסף קריגר, אחד ממייסדי רמתיים, בשם "מזכרונותיו של ציוני", מופיעים פרטים מעניינים על יבוא בקר מהולנד, בראשית שנות ה-20 של המאה שעברה. יוסף
5 דק' קריאה
מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום ביקור במכרז הבקר השבועי… מה תפקיד הארגון
עם קמינסקי בהובלת חלב בגולן מחלבת הגולן התחילה לעבוד מחדש בחודש מאי 23 תחת חברת זן לכול.  תחילה קיבלה חלב מתנובה ובתחילת השנה, יצאה לדרך עצמאית וקיימה מכרז לקליטת חלב ישירה והובלה למחלבה. במכרז
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!