יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 06 19 115216

שחר מילפלדר חולמת על הניצחון בפריז 

3 דק' קריאה

שיתוף:

היא התחילה בכדורסל אך לאחר שאובחנה כחולה בסרטן נדיר עברה תקופה של שיקום וניתוחים, עד שהצליחה להימנע מקטיעת רגליים * אבל שחר מילפלדר מבית יצחק לא מתייאשת, היא עברה למקצוע פראלימפי חדש – חתירה, במסגרתו כבר זכתה במדליית זהב, בתחרות סבב גביע העולם ומקום שישי באליפות אירופה השנה! 

בגיל 15 אובחן אצל שחר מילפלדר (26) מבית יצחק סרטן נדיר בשם "כונדרוסרקומה", אבל היא לא נכנעה לו – בתום שיקום ממושך ושורת ניתוחים, היא הצליחה לקום מחדש על הרגליים, להימנע מקטיעה ולתפקד עם חצי אגן ובעיות שרירים. השיקום עבר דרך בית החולים איכילוב בתל אביב, בית חולים בניו ג'רזי ושיקום בבית לוינשטיין ברעננה. המאבק תועד בסרט סטודנטים שביימה אחותה ליאור, בו הסבירה שחר עד כמה היה חשוב לה להיאבק מול נטיית הרופאים להורות על קטיעת רגליה. 

עד לאבחון היא שיחקה כדורסל במחלקות נוער של הקבוצות במושב שלה ובפרדסיה, אבל בעוד כשלושה חודשים היא צפויה לייצג את המדינה בענף החתירה (סירה זוגית) במשחקים הפראלימפיים ("אולימפיאדת הנכים"), שייערכו בפריז.  

שחר, בת להורים שגדלו בנתניה, אבל גרים בבית יצחק 37 שנה. הם בעלי עסק לשלטי עץ והיא הקטנה מבין ארבע אחיות. "כשגילו את הסרטן הייתי תלמידת כיתה י' בבית הספר השש שנתי רופין, ובתום הטיפולים הצלחתי לחזור לכיתה י"א לקראת סוף השנה. המורים באו לקראתי ובי"ב כבר חזרתי ללימודים מלאים והשלמתי בגרות," היא נזכרת. במהלך ההקרנות שעברה בניו ג'רזי התברר שהסרטן חזר ואז נדרש ניתוח מסובך, ללא קטיעת הרגליים, ואחריו שיקום ארוך בבית לוינשטיין. מילפלדר נעזרה בסד לצורך ייצוב הגוף, התנדבה לחיל האוויר ושירתה כמדריכת סימולטור ואף הספיקה לטייל בדרום אמריקה. 

חזרה לספורט 

בעקבות ההתמודדות עם המחלה נאלצה מילפלדר להפסיק עם הכדורסל, אבל לפני שלוש שנים נוצר שידוך עם הענף הנוכחי. דמות המפתח הייתה החותרת מורן סמואל, לשעבר אלופת העולם וזוכת מדליית כסף פראלימפית בטוקיו 2021. פגישה עם מורן הובילה להתנסות בחתירה ושם החלה הדרך לפריז 2024. הבחירה בספורט דחתה את תחילת הלימודים באוניברסיטה.  

 "הכרתי אותה דרך מאמן כדורסל משותף, נוצר קשר טוב והיא המליצה לי על חתירה. נסעתי לטיול בדרום אמריקה ולאחר מכן התחלתי להתחרות בענף החדש," משחזרת מילפלדר. 

איך מתחילים? 

"הגעתי למרכז דניאל לחתירה על גדות הירקון בתל אביב. ישבתי עם מאמנים והתחלתי לעבוד על יסודות. לאחר מכן למדתי טכניקה בסיסית וירדתי למים בהדרכה צמודה של מאמן שיושב בסירת מנוע לידי." 

למה את חותרת בזוג ולא לבד? 

"במיון המקצועי משתמשים גם במכשירי הדמיה – והמסקנה הייתה שמבחינה פיזית אני לא מתאימה לחתור בסירת יחיד, כמו מורן, אלא בזוגית או רביעייה. לכן הצמידו לי את סלאח שאהין, דרוזי משפרעם, בן 41 שנפצע ברגל בפיגוע במחסום קרני ב-2005, ומאוקטובר 2021 אנחנו יחד. דימה מרגולין וסרגיי בוקריב מאמנים אותנו ואנו מייצגים את מועדון בית הלוחם בתל אביב." 

מהי חלוקת העבודה ביניכם בסירה?  

"זה קצת מבלבל. סלאח יושב מקדימה אבל אנחנו חותרים אחורה. בכל מקרה, הוא מוביל התנועה והדומיננטי ואני אחראית יותר על סנכרון ותיאום וצריכה לעמוד בקצב שהוא מכתיב." 

את נוהגת כל יום מהמושב לתל אביב? 

"בדרך כלל סלאח נותן לי טרמפ כי הוא מגיע מהצפון, אבל לעתים אני נוהגת לאימונים בכוחות עצמי."   

מילפלדר ושאהין החלו להשתתף בתחרויות בינלאומיות והרקורד שלהם כולל בין היתר זכייה במדליית זהב, בתחרות סבב גביע העולם, שנערכה באיטליה ביוני אשתקד, מדליית כסף בתחרות דומה שנערכה השנה ומקום שישי באליפות אירופה השנה! 

שחר מילפלדר עם סלאח שאהין
שחר מילפלדר עם סלאח שאהין. צילום: World Rowing 

השגתם את הכרטיס האולימפי ברגע האחרון 

"אכן. מקום שביעי באליפות העולם בבלגרד בשנה שעברה לא הספיק לנו, והפער של 32 מאיות מהמקום השישי שלח אותנו לתחרות ההזדמנות האחרונה, שנערכה באגם לוגאנו בשוויץ, לפני שלושה שבועות. סיימנו במקום השני במקצה ל-2,000 מטר בקטגוריית זוגות מעורבים  והשגנו את הכרטיס לפריז."  

איך אתה מעבירה שבוע ממוצע? 

"11 אימונים, שניים ביום חול ועוד אחד בשישי במרכז דניאל. הרבה פגישות עם אנשי המעטפת המקצועית שלי, עיסויים, פיזיותרפיה, תזונאית. המטרה שלי היא לייצר מקסימום מסת שריר ביחס לשומן. כשאני לא באימונים – אני נמצאת במושב עם המשפחה." 

את נוהגת כל יום מהמושב לתל אביב? 

"בדרך כלל סלאח נותן לי טרמפ כי הוא מגיע מהצפון, אבל לעתים אני נוהגת לאימונים בכוחות עצמי."   

יש לכם יריבי אימון בישראל? 

"לצערי לא. אנחנו היחידים בארץ בדרגת PR-2. מורן סמואל ושמוליק דניאל (שניהם יתחרו בפריז בסירת יחיד – י.ו.) מתחרים בדרגה יותר גבוהה, ולפעמים אנחנו מתמודדים מולם תוך התחשבות בפערי הרמות, כלומר מחשבים זמנים יחסיים." 

המלחמה בעזה השפיעה על הקריירה שלך? 

"רק נתנה לי יותר מוטיבציה. למזלי לא הכרתי משפחות שכולות או פצועים וגם לא ביטלו לי תחרויות בגלל המלחמה." 

השאיפה היא מדליה בפריז? 

"בהחלט. יש שמונה סירות בתחרות והמטרה שלנו היא לסיים בין שלוש הראשונות ולעלות על הפודיום." 

חושבת גם על משחקי לוס אנג'לס 2028? 

"קודם אסיים עם פריז ואז נראה. אבל המטרה הקרובה היא לימודי רפואה/פיזיותרפיה. כבר נרשמתי ואני בהליכי קבלה לשנת הלימודים שאמורה להיפתח באוקטובר." 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן