יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 03 19 145431

אף על פי כן? פורים

4 דק' קריאה

שיתוף:

מצב הרוח הלאומי העמיד בפני רכזי ורכזות התרבות את הדילמה האם לחגוג את מסיבות הפורים. איפה חוגגים אלו שמפונים מביתם ואיפה לא, ומה יעשו בקיבוצים, אבל קצת אחרת?

*תמונה ראשית: פורים בכרמיה. בשנה הרגילה מתחילים לעבוד על החג מאוקטובר. צילום: מהאלבום הפרטי 

מסיבות חג פורים בקיבוצים הן אחת המסורות המדוברות שהצליחו הקיבוצים לשמר ושרדו במלוא הדרן, תפאורותיהן המושקעות ואלכוהול עד דלא ידע, גם בשנותיה הקשות של התנועה הקיבוצית.
השנה התעוררה דילמה לא פשוטה בנוגע לחג שאמורים להרבות בו בשמחה. האם יש מצב רוח להתחפש, להשתטות ולהרשות לעצמנו רגע של פנטזיה, ריקודים ושמחה בשעה ש-134 נשים וגברים חטופים בשבי חמאס, בשעה שרבים כל כך מפונים מביתם בלי לדעת מתי יחזרו ולאן? ב-1920 לא התקיימה העדלאידע, האירוע החשוב של השנה, בתל אביב, העיר שאז צמחה לה בחולות, בשל האבל על מותו של טרומפלדור ושבעה מחבריו בקרב על תל חי.
מה עושים חמישה חודשים אחרי שכל כך הרבה חברי קיבוצים נרצחו, כשחברי קיבוצים עדיין חטופים, כשחברי קיבוץ עדיין מפונים הרחק מביתם? ואולי דווקא בגלל המלחמה, דווקא עבור אלו שמתו ועבור אלו שנלחמים למען המשכיות העם והמדינה, מצווה עלינו להמשיך ולחגוג את המסורות, להמשיך ולחגוג את החיים?
יש סדק בלב
אתי סוויסה, רכזת התרבות מקיבוץ יפתח מפונה עם חברי קיבוצה למלון נוף גינוסר שצמוד לקיבוץ גינוסר. לאורך החודשים שהם מפונים נוצרו שיתופי פעולה עם רכזת התרבות של גינוסר שממשיכים גם בפורים. בשבת יחגגו ילדי יפתח, הלומדים במערכת חינוך שנבנתה עבורם במלון, יחד עם ילדי גינוסר, בביתנים, קרקס והפעלות שונות. "לא היה סימן שאלה אם נחגוג פורים" אומרת אתי, "השאלה הייתה רק איפה נעשה את זה״.
ומה עם מסיבת פורים לחברים? שיתוף פעולה נעשה גם כאן וחברי יפתח מוזמנים לחגוג עם חברי גינוסר, אם כי לא ברור כמה מחברי יפתח אכן יהיו במצב רוח לחגיגות. "מסיבות פורים שנערכות ביפתח הן המפגש השנתי של הצעירים, באים כל הבנים, גם כאלה שגרים מחוץ לקיבוץ. זו ה-מסיבה, והכול ללא עלות. אני לא יודעת כמה יגיעו השנה גם בגלל שזו לא המסיבה של יפתח, בלי לגרוע מהרצון הטוב והנכונות של גינוסר, וגם בגלל מצב הרוח", אומרת אתי, שגם מצב הרוח הפרטי שלה "נע ונד. חבר טוב של הבן שלי נפל כחייל, וזה משפיע. יש סדק בלב. אנחנו נמצאים במלון, רחוקים מהבית, אז יש תנודות מבחינת התחושות. אנחנו ממשיכים הלאה כאילו הכול רגיל, אבל לא הכול רגיל״.
לאתי חשוב להזכיר שיש הרבה קיבוצים שעוטפים אותם, גם בפורים. בשישי מוזמנים ילדי החינוך המשלים להפנינג פורים במרום גולן, גם מגל יארח את הילדים ולא בפעם הראשונה. "יש אחווה בין הקיבוצים לאורך התקופה. כל שישי שולחים אוכל לכיתת כוננות גם ממגל וגם ממרום גולן״.
גיבורי העל
בקיבוץ נחשולים מתארחים במלון משפחות מקיבוץ כרמיה וקבוצת ותיקים מקיבוץ סאסא. "לגבי פורים הייתה שאלה בנוגע למצב הרוח, כמו בכל המדינה", משתפת דפנה גור נתיב מנהלת התרבות מנחשולים. כמי שתפקידה הוא להוביל את מצב הרוח בקהילה בחרה דפנה להתלבט יחד עם חברי הקיבוץ בסקר לגבי מסיבת פורים. "ברגע ש-70 אנשים חזרו עם תשובה שהם רוצים לקיים מסיבת פורים אצלנו בחדר האוכל כמו כל שנה ולחבר את חברי כרמיה, הבנתי שזה מה שהקהילה צריכה".
נחשולים וכרמיה יחגגו יחד עם מספר התאמות למצב: המסיבה מיועדת רק לחברי נחשולים וכרמיה ולא תפתח לאורחים, לא תגבה עלות כניסה למסיבה והספקים יהיו מילואימניקים או מפונים. "התחלנו בשבוע של עבודה אינטנסיבית על המסיבה, כשהנושא גם הוא מתכתב עם המצב – גיבורי העל". והתאמה נוספת למצב – המסיבה תתקיים בשישי הקרוב לחג, ולא שבוע שאחרי כנהוג בשנים קודמות.
"תמיד אנחנו מקיימים את המסיבה שבוע אחרי מתוך הנחה שהחברה הצעירים רוצים לחגוג במסיבות שלהם. השנה יצאנו מתוך הנחה שלא יהיו כנראה הרבה מסיבות אחרות״.
ילדי נחשולים וילדי כרמיה יחגגו בנפרד. נחשולים בחדר האוכל וכרמיה במלון, "כדי לנסות ליצור עבור הילדים את מה שהם מכירים". ותיקי נחשולים, כרמיה וסאסא נפגשים לפעילות משותפת לאורך החודשים האחרונים.
ערבה כהן, מנהלת תרבות כרמיה מספרת שנוצרו יחסים יפים עם נחשולים ועם דפנה, ופעילות התרבות נעשית לעיתים בשיתוף ולעיתים לכל קיבוץ בנפרד.
מסיבת הפורים המסורתית בכרמיה היא "אישיו רציני", לדבריה, מסיבה שבשנה רגילה מתחילים לעבוד עליה כבר באוקטובר. "פורים זה אחד מרגעי השיא וזה הבייבי שלי. אנחנו בוחרים נושא, וכל הקיבוץ מעורב בעשייה. ב-10 באוקטובר הייתה אמורה להיות הישיבה הראשונה לקראת פורים".
ב-7 באוקטובר, לאחר מתקפת הטרור של חמאס, פונו תושבי כרמיה לנחשולים למלון ומאז הם כאן. "סביב ינואר התחלנו לשאול את עצמנו מה עושים, אם עושים, איך עושים. החלטנו שכן וחן בר יחד עם דלית ויסוצקי מובילות את האירוע, הן המנוע שמאוחרי הדברים. בחרנו בנושא 'גיבורי העל' מתוך ידיעה שכולנו, כל העם הזה, הם גיבורי העל. אלה שמפונים, אלו שבמילואים, כל אחד מאיתנו במקומות מאתגרים".
הייתה שאלה כמה מצב רוח יש לחגוג?
"מבחינת הילדים היה ברור שאין שאלה, ולמרות שבכרמיה יש צוות שבונה את כל המתקנים בעצמו ופה פחות נכין ויותר נקנה, יהיה להם פה פורים ראוי לשמו. בקרב המבוגרים הייתה שאלה. אני מניחה שיש אנשים שלא יגיעו למסיבה. בכרמיה יש השקעה מטורפת בתחפושות, אני מניחה שהשנה לא ישקיעו ואולי בכלל לא יתחפשו. אנחנו מהעוטף ומכירים את הכאב מקרוב. יש דיסאוננס בין לשמוח כי זה החג לבין הסבל שהעם שלנו עובר. אבל כולם מפרגנים להחלטה ומבינים שזה מה שהקהילה רוצה. אני זורמת עם מה שיהיה, גם אם הראש פחות כאן השנה".

1 פורים כרמיה
פורים "המזרח הרחוק" בכרמיה. "אני מניחה שהשנה לא ישקיעו ואולי בכלל לא יתחפשו" 

אירוע של שמחה
״הייתה דילמה" אומר עידן ביטרמן, רכז התרבות של שפיים אליו התפנו חברי כפר עזה, השוהים בו מעל חמישה חודשים. "קיימתי התייעצויות וכולם היו תמימי דעים שאת אירועי החג עבור הילדים נחגוג כפי שאנחנו חוגגים בכל שנה. ההתלבטות הייתה לגבי מסיבת פורים לחברים. הוצאתי סקר לחבר'ה בגילאי 18 עד 30, הרבה מהם חיילים, מילואימניקים, ששירתו בעצמם בעזה והתוצאות היו ברורות – לקיים את המסיבה". חברי כפר עזה מוזמנים למסיבה של שפיים באותה עלות שמשלמים חברי שפיים והמסיבה תתקיים, כמיטב המסורת הקיבוצית, בשישי שאחרי החג.
בשפיים החליטו לחזור לשגרת אירועים "פורים זה האירוע הראשון שמוגדר כ'אירוע של שמחה'". חלק מהאירועים משותפים להם ולכפר עזה, ויש אירועים שכל קהילה עושה לעצמה.

קשה מדי לכולם
אבל לא בכל הקיבוצים יחגגו השנה. בכפר עזה יש מסורת רבת שנים לפיה ילדי כיתות ו' ממחיזים את המגילה "בימאית מהקיבוץ כותבת טקסט ברוח המגילה עם חיבור למציאות וילדי כיתה ו' מתחילים להתכונן להצגה שלושה חודשים קודם", מספרת שירלי עוקב, רכזת התרבות של כפר עזה. זו הצגה עם תפאורה ותלבושות שלפניה יש ביתנים, מתנפחים ומתקנים שבונים הצופים. הייתה התלבטות, הילדים התחילו חזרות, אבל הבנו שזה קשה מידי לכולם. יש חברים שלנו שעדיין חטופים בעזה, קיוונו שאולי יחזרו, אבל זה לא קורה".
גם בכפר עזה נחגגת בכל שנה מסיבת פורים למבוגרים אליה מגיעים גם בני קיבוץ שעזבו. "לא הייתה התלבטות. החלטנו שלא מתאים ולא נחגוג".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ביום שני בשבוע הבא ה-9.9.2024 יתקיים הכנס השנתי של חברת "החקלאית". במעמד הכנס יהיה נוכח מר אורן לביא – מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון. אתם מוזמנים להגיע ולפגוש את הלקוחות, עובדי הענף, הרופאים המובילים
< 1 דק' קריאה
אתמול (יום ד') נערך כנס רפתנים של חברת "הרמן פרוג'קט" בקיבוץ סעד עם מעל ל-80 משתתפים. הקיבוץ אירח את הכנס, ולנו היה חשוב לערוך את האירוע, דווקא בעוטף, דווקא עכשיו. הכנס היה מוצלח מאוד
< 1 דק' קריאה
שלוש בוגרות בית הספר לעיצוב בחיפה הקדישו את פרויקט הגמר שלהן לקיבוץ. מיחסי אהבה שנאה לחינוך המשותף, דרך מבט מורכב של הטוב עם הרע ועד תכנון מחוץ לקופסא לקיבוצים שנפגעו בשבת השחורה  *תמונה ראשית:
3 דק' קריאה
הקו המפריד בין תהליכי העברה בין־דורית  האינטראקציה המיוחדת שאני מקיימת עם משפחות במושבים בענייני העברה בין־דורית, זיקקה אצלי כמה עקרונות שאני משוכנעת בכוח שלהם להשפיע על התהליכים המאתגרים. העקרונות האלה כל כך משמעותיים, שכשהם
4 דק' קריאה
דני גבאי, חבר מושב מרחביה, דור שלישי למייסדים, מספר על ההתיישבות בעמק יזרעאל, על תולדות המושב ועל משפחתו * הוא מציין בדבריו, שבמושב מרחביה היה רצף של התיישבות מאז 1911 ועד היום * רעייתו
8 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן