יבול שיא
הרפת והחלב
באדיבות כאן הסכתים

דוקו: 'ישראל הראשונה'

3 דק' קריאה

שיתוף:

תמונה ראשית: מרינה מקסימילאן – תמונה באדיבות כאן הסכתים

90 שנה לאחר מותו, כאן הסכתים מביאה את סיפורו של גדול המשוררים העבריים – חיים נחמן ביאליק. האיש שסימל את המעבר מהיהדות המסורתית של ישיבות ושטייטלים, אל התרבות הישראלית המודרנית, לא היה לבד: הוא עשה זאת כחלק מקבוצה בוהמיינית של סופרים, משוררים ואמנים שקיבלה את הכינוי "חבורת אודסה". חבורה שבמובנים רבים, היוותה את אבני היסוד לתחיית העברית ויצירת הישראליות החדשה. ישראל הראשונה. אורון שוורץ, מגיש הסכת הלהיט "משפט חוזר" ועורך דין במקצועו, מלווה את ביאליק מילדותו בעיירה הקטנה ז'יטומיר, דרך המעבר לעיר אודסה, המפגש עם גיבוריו שלום עליכם ומנדלי מוכר ספרים, והעימות עם שאול טשרניחובסקי, יריבו הנצחי. וגם בביקור הראשון והכושל בארץ ישראל, העימות עם חלוצי הציונות ואנשי העלייה השנייה, ועד לטלטלה שחווה בעקבות פוגרום קישינב. רצף האירועים האלו יוביל את ביאליק וחבריו להחלטה לעזוב את כל מה שהם מכירים באודסה, ולברוא את עצמם מחדש בארץ ישראל. 

העונה הראשונה של "ישראל הראשונה" תכלול 4 פרקים שיעלו מדי יום רביעי בכאן הסכתים. 

בסדרה משתתפים חיים באר, דן מירון, רוחמה אלבג, עדו בסוק ואברהם נובירשטרן; ויובל אביבי שתרם את קולו לקריאת קטעי השירה והספרות.יוצר הסדרה: אורון שוורץ, עורך הסדרה: תומר קריב, עיצוב פסקול: נועם ברלחיס, הפקה: עומרי קפלן 

"שיר אחד"

"שיר אחד", אחד ההסכתים המואזנים ביותר בישראל, שצבר עד יום כ-10 מיליון האזנות, חוזר בעונה חדשה ומרתקת. כל פרק מנגיש למאזינים סיפור אחד, מאחורי שיר אחד- בו היוצרים, המבצעים וכל מי שפסע בשבילי השיר- חושפים את הדרך שעברו, מרגע ההשראה ועד ללב של כולנו. הפרקים מספקים הצצה אינטימית לשירים מכל הסגנונות ומכל הזמנים, מ"כלניות" האלמותי של שושנה דמארי ועד "ליבינג דה דרים" העכשווי של נונו. 

בעונה הקרובה ייצא "שיר אחד" למסע מרגש למעמקי היצירה הישראלית ויציג את מורכבויותיה דרך השירים שכולנו מכירים, בהם: 

אפרת גושקרב אגרוף 

רגע אחרי שאפרת גוש יצאה מזוגיות אלימה, פרץ מתוכה השיר הראשון שכתבה. 

צילה דגןולא היה בינינו אלא זוהר 

שיר אהבה שכתבה לאה גולדברג, שהולחן חצי יובל לאחר מכן על ידי דני ליטני והפך ללהיט שביצעה צילה דגן. הפרק עוסק גם בגולדברג ומי הייתה בתקופה שכתבה את השיר וגם בדגן, שנדמתה כהבטחה גדולה במוזיקה, הבטחה שלא לגמרי מומשה. 

מארינה מקסימיליאן– 1990 

שיר שמתאר את מסע העלייה לארץ של משפחתה ״אי שם בשרוול, השארנו את הכל״, את הערגה והגעגועים לשפה, לתרבות ולמקום. שיר שנולד ונשכח ואז מארינה מצאה אותו יום אחד ביומן ישן, בדיוק כשחיפשה את הקול שלה – ביותר ממשמעות אחת. 

בלקן ביט בוקסהרמטיקו 

חבורה של מוזיקאים ישראליים נפגשים בניו יורק ודווקא שם מתחברים ודווקא שם מייצרים צליל חדש, שהופך ללהיט במועדונים ובפסטיבלים. השיר מגיע לישראל במקרה והופך ללהיט – דווקא כאן. סוכן של לייבל גדול שומע אותו במקרה בביקור בישראל ושולח אותו לג'ייסון דרולו, שהופך אותו לאחד הלהיטים המצליחים בעולם. 

דקלהואם פרידה 

שיר שדקלה כתבה כסקיצה והעבירה לזמרת אחרת (בלי ספויילר!) עד שהיא ורוני בראון התחילו לעבוד יחד. ואז – הוא ביקש שהיא תיקח חזרה את השיר ותתמסר כולה לקריירת השירה שלה, אחרת היא תצטרך להיפרד מהחלום… "ואם פרידה" מתאר פרידה עוד לפני שדקלה ידעה ממי וממה היא תצטרך להיפרד.  

אינפקציהפתח תקווה 

חבורה של נערים מפתח תקווה, שמצאו את עצמם בשוליים המוזיקליים והחברתיים מקימים להקה והופכים ללהיט אנדרגראונד. השיר כאילו הפך לסמל של שנאה וזלזול בעיר ("אני לא מאמין שאני גר בפתח תקווה") אבל מאחוריו מסתתרת אהבה וחיבור אמיתי לעיר עצמה ולפריפריה בכלל.  

עמיר לבכחול וירוק 

שיר שמתאר חוויית נפרדות וניתוק של בן מאמא שלו ״איך שלא תסתכלי על זה, אנחנו מתרחקים״. הכחול והירוק נוגעים בזיכרון ילדות, תמונה שצרובה אצל עמיר. שיר על הורות, על נתק, על זיכרון. 

להקת הנח"לשיר לשלום 

איך נולד המנון השלום האולטימטיבי דווקא בלהקה צבאית בימים שבין המלחמות. 

"התקווה" 

פרק מיוחד ליום העצמאות ה-75 למדינת ישראל. סיפורו של שיר שהפך להמנון. 

את כל הפרקים אפשר למצוא ב'כאן הסכתים'. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן