יבול שיא
הרפת והחלב
1 6

מחירי הבשר בעלייה מתמדת

5 דק' קריאה

שיתוף:

מדוע מחירי הבשר בעלייה ומחיר פרה ועגלה עלה מאוד? איך משפיעה המלחמה על הקורה בענף הבשר ועוד נושאים, שצוות בני בקר במפעלי העמק, מתמודד איתם בכל יום

ביקור במכרז הבקר השבועי…

מה תפקיד הארגון בני בקר?

אגודת "בני בקר" היא אגודה שיתופית שקמה לפני הרבה עשורים, לתת סיוע ומענה לרפתנים ובעלי רפתות, כמו סיוע ברכישת בקר, סיוע לחברים בכל הקשור בגידול הבקר, ייצוג של חברי האגודה בנושאי הפעילות בתחום גידול הבקר, שיווקו ומכירתו וכמובן, סיוע לחבריה, ברוח העזרה ההדדית.

הארגון עובד בשיטת מכרזים בין סוחרים ומוכר כ-25% מכלל הפרות בישראל. בעבר היו גם עגלים, אבל הרפתות השיתופיות ירדו מהגידול בהדרגה. בסוף כל שבוע, נשלח סיכום של המכרז למערכת המחשוב בהתאחדות ושם מפרסמים את המחיר – המידע נגיש ומשמש כלי לכולם.

חברי צוות בני בקר גם ממליצים על, מחיר העגל היונק והעגלה ההרה, כי הם מכירים את השוק ועוקבים אחריו יומיום.

מנהל האגודה הוא זיו ארבל, רכז התארגנות הרפת בעמק ופועלים בה 4 מסווגים: ארנון פלך, מסווג כבר 26 שנה בעמק יזרעאל, גליל עליון, עמק הירדן וברמת הגולן, לרבות מושבניקים.

משה שפירא, בארגון משנת 89, בעיקר בגרנות  ואבנר בורר בעמק בית שאן.

אברהם כץ, רפתן לשעבר מבית שערים, משתמש בפלטפורמה ועושה מכרזים במושבים באופן פרטי.

מוכרים כ-12,000 ראשים בשנה פרות ועגלות.

איך מתבצע תהליך המיון והמכרז?

ארנון: אני עצמאי, באזור שלי 110 רפתות, קוראות לי להגיע לראות, דרך תוכנת נעה ואני מוציא באתר את כל הפרטים, באופן ידידותי מאוד – החל ממספר הפרה, גיל, מספר תחלובות ועוד.

מגיע לרפת רואה את הפרה בפועל, נותן לה סיווג , מכניס לאתר עם סיסמה שגם הסוחר יכול לראות אותה. ביום שני אחר הצהריים, הכול מגיע למשרד, אני מרכז ושולח לאוויר – הסוחרים נכנסים עם הסיסמה שלהם והם ממלאים את הפרטים ושולחים. נגמרה התקופה שבה הסוחרים היו מגיעים למשרד במפעלי העמק – את ההצעות הם נותנים מהבית.

בשעה 16.00 סוגרים את המכרז – יש לנו הצעת מחיר לכל פרה ועוברים שורה-שורה.

האם הזוכה הוא בעל ההצעה הגבוהה ביותר?

התוכנה מציגה את התוצאות בצורת יורדת ואנחנו לא מחויבים לשום הצעה, זה תלוי בכמה פרמטרים, גם מעבר למחיר. מנסים לפזר את האובליגו של כל הסוחרים ויש כאלה כ-20 סוחרים פעילים בכל מכרז וכל אחד מגיע עם גישה אחרת.

אנחנו סוגרים את השורה עם הסוחר הזוכה והמחיר ושולחים לאתר. כל משק מקבל את התוצאות עם שם הסוחר ומספר הטלפון והסוחרים מקבלים במקביל, רשימה של זכיות ברפת, פרות ומחיר.

הסוחר מתחייב להוציא את הפרות בתוך 10 ימים – בשוק היהודי לוקחים למחרת ואחרים קצת מושכים.

כללית זה מתנהל טוב!

האובליגו של כל סוחר חשוב מאוד וזה כולל אשראי בצ'ק, שהוא נותן למשק והבעיה שלא כל הרפתנים משתפים פעולה בנושא ודי קשה לעקוב.

Screenshot 2024 04 15 114129
גרף 1 – מחירים מחירי הבשר, פרות ועגלות נמצאים בתהליך עלייה כבר ב-23 וזה יישאר גבוהה עד לסוף הקיץ
Screenshot 2024 04 15 114148
גרף 2 – כמויות היקף היציאות ב-23 היה נמוך כי רצו לשמור פרות לייצור חלב וזה כמובן השפיע גם על המחיר

2 5
משה שפירא וארנון לפך מסווגים ותיקים מאוד וחוו את כל המצבים

מה הן המגמות בשוק הבשר והסיבות להתפתחות?

  • הרפתנים קיבלו בחודש ספטמבר, הודעה על הגדלת כמות החלב העודף ומחירו ואז מחזיקים יותר פרות ברפת, לייצר יותר חלב. מספר היציאות יורד – ההיצע קטן ובאופן טבעי המחיר עולה.
  • בימים אלה, כמות היציאות עולה, כי אין מקום ברפתות לקלוט גם את תוספות המכסה וצריך להוציא. המחיר בחורף הגיע ל-13 ₪ לק"ג והוא עדיין נשמר גבוה. עדיין מחזיקים יותר פרות וגם אם מוציאים יותר, המחיר עדיין בעלייה.
  • צריכת הבשר הטרי בשוק עולה, יש יותר צעירים והם אוהבים טרי וצורכים הרבה במסיבות ובאירועים וכך הביקוש עולה.
  • בחודשים האחרונים יש פחות יבוא במשלוחים חיים, מסיבות מגוונות וניכרת עלייה בביקוש לבשר המקומי. כאשר הייבוא נחלש מחיר הבשר עולה וגם בעולם הרחב, מחיר החלב בעלייה, בגידול הביקושים.
  • בבשר הקפוא בעולם יש בעיה, כי הרבה משגיחי כשרות חוששים, בגין המצב הבטחוני ותגובות המדינות ברחבי העולם.

כיום מחיר ק"ג חי של פרה 13.00-12.80 וזה יציב כבר חודשים רבים.

בזכות התחרות, המחיר בבני בקר גבוה יותר ועל פרה אחת יש 10 הצעות והמחיר עולה יותר, על פרות בסיווג גבוה.

הסוחרים לא רואים את המחיר שסוחר אחר נותן  אלא הרבה נתונים אחרים כמו: מספר פרה, סיווג, הערה, תאריך לידה, מספר חליבה ומצב ההיריון.

יש שאוהבים פרות לחלב שמעבירים אותן לשטחים ואני כותב שהעטין טוב וזה מכוון לשאלות הסוחרים.

לא יודע במדויק כמה בקר יוצא לשטחים ומעריכים שזה בסביבות 20%. הרבה סוחרים שעבדו בעזה, שוחטים כאן פרות בסיווג ט-, פרות רזות שלא הולכות לשחיטה בארץ מקבלות מחיר נמוך.

ההערכה – עד סוף הקיץ המחירים יישארו גבוהים.

יש נישה של פרות בוגרות, זה מתפתח  ופרה שמנה מקבלת את המחיר הטוב ביותר – המלטה 5-4 ורוצים יותר שומן, אחוזי טבחה ופרה כבדה 700 ק"ג ומעלה. גם המסעדן מחפש את הסטייק הזה…

פרות מרפת החלב הולכות הכי טוב.. ומקפיצות את המחיר.

תרבות צריכת הבשר השתנתה מיום הקמתו של אדום-אדום, מפעל הבשר של תנובה. בתחום הנתחים, האריזה, הפרסומת והנראות.

דבאח הולך וגדל ופותח עוד מקומות, עם נראות מרשימה, מנגיש את הבשר בצורה יפה ועוקף גם את תנובה.

הקיבוצים יצאו מגידול העגלים והמושבים ממשיכים בחלקם – בסך הכול הייתה שנה טובה למגדלי העגלים.

3 5
יוסי בגון ז"ל ניהל את בני בקר הרבה שנים ופעל רבות לחיזוק הארגון

יתרונות לעבודה עם "בני בקר"

יוסי בגון ז"ל ריכז את התארגנות הרפת בעמק והיה מנהל בני בקר, שנים רבות. בכל שנה הוציא סיכום על הביצועים בתחום הבקר לבשר וכך המליץ בסיכום לפני כעשור

עבודה עם מסווג ומכרז מסודר נותנת למשק מספר יתרונות:

  1. סיווג הבקר – בלשון המעטה, לא כל אחד מאתנו יודע לסווג וחבל מראש לוותר על השירות, לסיווג יש  הערות נלוות כמו גיל, תחלובה, חלב וכו'.  אנחנו נתקלים בתופעה, שמשקים משתמשים בסוחר, לצורך סיווג הבקר – חוסכים כמה אג', מקבלים חיוך ונוחות, אך בשורה התחתונה זה עולה ביוקר.
  2. מכירת קבוצת פרות למספר סוחרים – הסוחרים מתמחים בנישות, יש סוחרים המתמחים בפרות הטובות ויש בחלשות יותר, גם החלשות נחלקות לכאלה, שיש להן עדיין כמות חלב ולאלה שהולכות לשחיטה בבית מטבחיים או מועברות לשטחים.
    חבל למכור את הבקר לסוחר אחד קבוע, נכון שזה יותר נוח, אך לנוחיות יש מחיר.

3. תשואה גבוהה יותר – לאורך ציר הזמן אנו רואים שעבודה עם מסווג ומכרז מסודר, מביאים תשואה רבה יותר לפרות הנמכרות, שמגיעה גם לכ-1,000 ₪ לראש. למי שיש הרבה כסף זה לא הרבה ולמי שיש מעט, זה משמעותי ובמצטבר, יכול להגיע ל-3-2 אג' לליטר חלב. עלות המסווג היא שולית ביחס ליתרון הכספי.

4. מגיעים לכל מקום – לבני בקר יש התוכנה והיכולת לתת את השירות, גם לאזורים אחרים ורחוקים. התנאי הוא להתארגן כאזור ולבחור במסווג ויפה שעה קודם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן