יבול שיא
הרפת והחלב
מתקן אגירה

איך מנהלים את משק החשמל בקיבוץ?

3 דק' קריאה

שיתוף:

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם הרבה כסף

*תמונה ראשית: מתקן אגירה בנאות מרדכי

לפני כעשור החלה מהפכה בתחום החשמל בישראל עם כניסתן לשוק של יצרניות חשמל פרטי: תחנות הכוח דוראד, דליה ו-.OPC אלו הקימו בישראל תעשייה מתחרה שבאה על חשבון ייצור החשמל המסורתי על ידי חברת החשמל, ותעשייה זו קיבלה חיזוק נוסף בהחלטה על הרפורמה בחברת החשמל. בהמשך, רשות החשמל פתחה את תחום אספקת החשמל לתחרות מלאה (כולל אספקה ללקוחות פרטיים) בכך שהשיקה את המספק הווירטואלי שהוא הכלי לביצוע עסקאות אלו. כך יכול המספק הווירטואלי לרכוש חשמל בתעריף נמוך, לאגור אותו במהלך היום במתקן אגירת האנרגיה ולספק אותו בשעות הערב בהן תעריף החשמל יקר משמעותית משעות היום.

כידוע, בשנת 2009 רשות החשמל פרסמה את מתווה מחלקי החשמל ההיסטוריים אשר איפשר לקיבוצים להקים חברות חלוקה ולשמור על עצמאות משק החשמל בקיבוצים.

חברת החלוקה אחראית על רכישת החשמל, מכירתו, תחזוקה של תשתיות החשמל, גביית תשלומים מהצרכנים השונים וכל זה, תוך כדי עמידה באמות המידה המחמירות של רשות החשמל. בנוסף, באחריות המחלק לבצע התחשבנויות כספיות בגין מתקני ייצור החשמל כאשר מצד אחד מצויה חברת החשמל אשר נדרשת להעביר את התמורה המגיעה לקיבוץ בגין ייצור החשמל ומצד שני מצוי הקיבוץ אשר אמור לקבל את התמורה.

לעיתים קרובות, קיימות מערכות לייצור חשמל אשר הקיבוץ שותף בהן עם יזם חיצוני עימו גם צריך להתחשבן. מדובר במשימה מורכבת למדי אשר מצריכה גוף מקצועי וניטרלי, כלי תוכנה מתקדמים, עמידה בדרישות הרגולציה המשתנות באופן תדיר והתמחות בשוק החשמל שהולך ונעשה מורכב בעקבות הרפורמות אשר מתחוללות במשק החשמל באופן תדיר.

דף נחיתה 002
מערכת שירות הלקוחות של משקי רם

חברת משקי רם מקבוצת רימון מתמחה בדיוק בנושא זה – סיוע בראי מחלק החשמל בכל הקשור לניהול משק החשמל בקיבוצים, לרבות עמידה באמות המידה המחמירות אשר דורשות התמקצעות ייחודית. החברה פועלת בכ-40 קיבוצים ובחלקם היא אף משמשת כחברת החלוקה הרשומה ונוטלת את האחריות המלאה לניהול משק החשמל.

למשקי רם תוכנה ייחודית אשר פותחה עבור ניהול חברות חלוקת חשמל בקיבוצים, ניהול פעילות המנייה אשר מספקת מענה למגוון רחב של פעילויות מורכבות לרבות ממשקי ניהול ובקרה של משק האנרגיה, ניהול מערך טכנאים, שירות לקוחות (CRM) ועוד.

בעקבות הניסיון הרב שצברה משקי רם בתחום ניהול חברות חלוקת החשמל, החברה יודעת לשפר את הרווחיות של חברת החלוקה באמצעות רכישת חשמל מרוכזת במחיר זול יותר מזה שבו יוכל הקיבוץ לקנות בעצמו וכן לצמצם ולייעל את פחת החשמל של הקיבוץ ע"י מאזני אנרגיה וניתוחי מעגלי פחת אשר כוללים את כלל מוני הצריכה, מוני בקרה ומערכות לייצור חשמל, וזאת מידי חודש עבור כל קיבוץ. כל אחוז פחת שהחברה מצליחה להפחית חוסך לקיבוץ עשרות אלפי שקלים בשנה. התוכנה של משקי רם מחשבת את פחת החשמל מדי חודש גם בקוט"ש וגם בשקלים.

בנוסף, החברה בוחנת ומדייקת את אמיתות הנתונים בעזרת התוכנה באמצעותה צוות מקצועי אשר בודק את הגדרות המונים ומוודא שהם אכן הוגדרו כראוי ושאין הגדרות שגויות אשר גורמות להפסד כספי. החברה גם מבצעת בדיקה תקופתית לכל תשתיות החשמל בקיבוץ, מטפלת בעמודי החשמל, בודקת את מערכת המניה של המערכות הסולאריות, משפרת את הניטור של מעגלי החשמל, מחליפה את מוני החשמל במקרה הצורך, וככל שהקיבוץ רוצה בכך, גם מספקת מימון לביצוע השקעות, לרבות החלפת המונים, שמוחזר אך ורק מהרווחים של חברת החלוקה.

Screenshot 2024 04 18 143055
מנכ"ל משקי רם, עומר סימנסקי

לדברי עומר סימנסקי, מנכ"ל משקי רם, "משקי רם היא החברה המובילה כיום בתחום חלוקת חשמל לקיבוצים ואשר מספקת להם ניהול יעיל ומתקדם העומד בתנאי הרגולציה ללא סיכון והשקעת משאבים. החברה מעסיקה כוח אדם מקצועי הכולל בין היתר מהנדסי חשמל, הנדסאים, חשמלאים, אנשי בקרה ותוכנה, מחלקה כלכלית רחבה ומחלקה משפטית המתמחה בתחום הרגולציה של משק החשמל. מעטים אנשי המקצוע בקיבוצים אשר מכירים היטב את כלל דרישות אמות המידה, לרבות דרישות לדיווחים חדשים, בטיחות ועוד.

"פעילות זו בשטחי הקיבוצים מאפשרת לחברות החלוקה להמשיך ולשמור על פחת מינימלי ומרווח חלוקה אשר שחיקתו נמצאת בסיכון רב. בנוסף, פעילות החלוקה מעניקה יתרונות כלכליים משמעותיים לקיבוצים. מאחר ופעילות זו רוויית רגולציה וכוללת צדדים הנדסיים, כלכליים ותפעוליים רבים, זו כבר לא "חשמליה משודרגת" מדובר בפעילות המחייבת התמקצעות וקפדנות רבים ולא ניתן לנהל אותה באופן אקראי כפעילות המתלווה ליתר פעילויות הקיבוץ.

"בשנים הקרובות, האתגרים העומדים בפני חברות חלוקת החשמל הם אדירים והפלטפורמה שפיתחה משקי רם, יחד עם יכולות הניהול המתקדמות שלה והיכרותה עם המערכת הקיבוצית, מאפשרות לה להציע פתרונות איכותיים וכלכליים כאחד".

"בנוסף, אחת הבעיות שקיבוצים מתמודדים איתה היא שאין רציפות ניהולית. מנהלים מתחלפים כל שלוש-ארבע שנים, פעולה אשר אינה מאפשרת התמחות, המשכיות ורציפות ניהולית בתחום אשר דורש מומחיות ייחודית לניהול חברות חלוקה. משקי רם מספקת את כלי הניהול, המקצועיות והרציפות הנדרשת לצורך ניהול אופטימלי של משק החשמל בקיבוצים ועל כך יעידו הקיבוצים שעברו לנהל את משק החשמל שלהם יחד עם משקי רם".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה
כשהגיע איסרי לגיל 11 החל לאכול חול בתוספת מים ששתה מכוס זכוכית. הוריו עמדו להתגרש אז והאוויר התלכלך בהמון מיקרובים. זה היה אחרי ששהה בבית חולים איזה חודש, הוא התלונן ובכה מרה כל לילה
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן