יבול שיא
הרפת והחלב
1 2

רפת כיסופים בגלגל

5 דק' קריאה

שיתוף:

רפת נסגרת ורפת משתקמת

ככה יצא בגורל – רפת גלגל הודיעה בכאב רב, על סגירת הרפת ובו בזמן פרצה מלחמה בדרום, ראובן הייניק ז"ל נרצח במכון החליבה בכיסופים, שלושה ימים אחרי תחילת המלחמה. הצבא הפגיז את המכון, הרג את שלושת המחבלים וכך גם מבנה המכון נהרס לגמרי.

*תמונה ראשית: מכון החליבה ההרוס ברפת כיסופים – 3 ימים מתחילת המלחמה

אחרי ימים רבים שהפרות סבלו, הוציאו אותן לשחיטה והחליטו לשקם את הרפת ולבנותה מחדש, בסיועה הנדיב של מחלבת תנובה וכך חיברו, בתבונה רבה, בין שתי הרפתות וכולם עשו מהלך נכון, לעת הזאת…

2 1
בסוף מרץ מסיימים את יישור השטח לקראת מכרז קבלנים ותחילת בנייה של מכון חליבה חדש

מחורבן לתקומה

אחרי הטקס המרגש שהתקיים ברפת כיסופים, שקיבל את השם המיוחד – מחורבן לתקומה, קיבלו בקיבוץ החלטה מעשית להקים את הרפת מחדש בכיסופים ולגייס את כל המשאבים הנחוצים לשיקום. המשימה הוטלה על שמעון פרטוש, בעל הניסיון הרב, מבעלי חברת פרוג'קט בר ועם ידע והיכרות. שמעון נרתם לביצוע המשימה וכך נוצר הקשר עם קיבוץ גלגל, שהחליט לסגור את הרפת ובין ההנהלות היה סיכום, להעביר את כל העדר של גלגל לרפת כיסופים, לאחר שתסתיים עבודה הבנייה מחדש של מכון החליבה וחלקים נוספים ברפת.

לביצוע העבודות והניהול בשטח גויסו שוקה עלימה מקבוצת שילר ונדב בורג,  שנבחר לנהל את הרפת בגלגל וכל האחריות על הרפת הועברה לצוות כיסופים.

הרפת בגלגל היא רפת מיוחדת ושונה והמרכיב המאפיין הראשי הוא, שכל הצוות המוביל הוא כוח נשי – ציפי שמאע המנהלת, אדריאנה על הטרקטורים וחלוקת האוכל ושרית ביונקייה שסיימה לפני כשלוש שנים. בצוות גם איציק, בעלה של שרית, שטיפל באחזקה והוביל פרויקטים ברפת.

זו כנראה, הרפת החמה ביותר בישראל (48 מעלות בקיץ), בגין מיקומה בדרום בקעת הירדן וקרובה לרפת בקליה ובאלמוג.

3 1
קיבוץ גלגל נמצא באחד המקומות החמים ביותר בבקעת הירדן, קצת לפני העיר יריחו

צוות כיסופים נבנה מחדש

נדב בורג, בן קיבוץ מסדה בעמק הירדן, נבחר כאמור להוביל את רפת כיסופים בגלגל ולהכין אותה להעברה בבוא היום. הוא מספר על הגלגולים שלו ברפת: סבא הקים את הרפת ומאז זו משפחה של רפתנים ואני מגיל צעיר בענף.

ברפורמה הגדולה, הייתי איש שיווק של אס.סי.אר ובגיל 22 הייתי מרכז הרפת. אבא היה מספויניק.

בהמשך, עבדתי במרכז מזון במשואות יצחק בדרום וגם סייעתי, בהקמת האתר לבלילים ארוזים במרכז המזון בנהלל. בהמשך, עברתי לשווק רובוטי חליבה בחברת לילי, במשך שנתיים. בעשור האחרון, הייתי ברומניה מטעם שמעון פרטוש וחזרתי לפני המלחמה ומאז אני כאן.

הפרויקטור האחראי על שיקום הרפת בכיסופים הוא פרטוש מחברת פרוג'קט בר והוא מינה אותי לתפקיד כאן ואת שוקה עלימה בכיסופים וכיום הוא האחראי על העגלות באתר.

130 עגלות עוברות מכאן לכיסופים, בגיל 13-3 חודשים, יש לנו שתי אומנות במושבים ולאחר ההזרעה, הן עוברות לכאן בהיריון ונשארות להמלטה.

האתר ממשיך לעבוד ומתחילת חודש מרץ, הוא חלק ממכסת החלב של רפת כיסופים המתחדשת.

5
לגלגל הביאו את מיכל החלב מכיסופים ורואים עדיין את סימני הקליעים הרבים שירו עליו. הביאו גם את הסלף להזנה

התארגנות מוכרת וגם חדשה לרפת כיסופים בגלגל

הבנות עושות חפיפה ומסיימות ואיציק נשאר, עם תחושה עמוקה של התגייסות מלאה לשיקום הרפת בעוטף. יואב איש ההזנה וגם פפה אביו של יואב. בנוסף, יש 5 תאילנדים לעזרה ומשווקים את כל החלב לתנובה.

הרעיון – מכון החליבה בכיסופים יהיה מוכן בעוד כשנה ואז נעביר לכיסופים את כל העדר ונפנה את המקום.

יש הסכם חתום בין המשקים וכל העדר כאן בגלגל, שייך לקיבוץ כיסופים, העובדים של כיסופים וד"ר איציק אברמוביץ עדיין הרופא המקומי.

אוכל מכינים כאן והתחלנו להכין תחמיצים לשנה קדימה – השדות באזור בית שאן והכול באחריות זכרייה מנעורה, שדואג לנו לכל מה שצריך.

בכיסופים התחילו להרוס את מכון החליבה שנפגע קשות,  ועושים את ההכנות  למכון החליבה וגם שבילי הולכה, גגות, ניקוזים וחצר המתנה.

הכול בצו 8 וזו מצווה גדולה לחדש את העדר.

המכסה בכיסופים היא 4.7 מ' ל' וזה אתגר גדול.

4 1
נדב בורג, בן קיבוץ מסדה, עם הרבה גלגולים בענף הרפת

איך מתארגנים לפרויקט כזה מורכב ורגשי?

פניתי לשמעון פרטוש, שהרגיש צורך להתגייס כל כולו, לסייע בשיקום ובחידוש הרפת, מהר ככל האפשר.

גייסו אותי אחרי ההרס הגדול ברפת כיסופים והמטרה הייתה לפנות את כל העדר ובהמשך, לשקם את הרפת מחדש. בקיבוץ שקלו לסגור את הרפת אך לבסוף נפלה ההחלטה האמיצה, לשקם את הרפת ולהתניע אותה מחדש – לא לוותר ולא להישבר!

12 יום הפרות לא אכלו ולא שתו והיה צריך לקבל החלטות מהירות ואז הוחלט, לפנות את כל הפרות לשוק הבשר ואת העגלות להעביר לאומנה במושב ברכיה. בעגלות יש גילאים מגוונים וגם היריון בשלבים שונים וכך העגלות פוזרו על כמה אומנויות.

6
הצוות המקומי המדהים והכיפי של הרפת – אדריאנה, איציק וציפי

במקביל, צריך לפעול מול רשות מס רכוש עם כל הטפסים והאישורים, לקבל פיצוי כספי על הנזקים הגדולים.

גייסנו מתנדבים לעבודה – ד"ר יואל זרון, המנהל המקצועי לשעבר של שיאון, שיצא לגמלאות, השתלט על כל הניירת והגנטיקה וגם שוקה עלימה מקבוצת שילר, שהוא גימלאי, התנדב לסייע במה שנשאר באתר בכיסופים.

7
גם תמונה קבוצתית לפני פרידה

מה המצב כיום? בסוף מרץ?

אחרי שהתארגנו עם בעלי החיים, שיפצנו את הסככה, הקמנו משרד קטן, מערכת בקרה ובכיסופים נשארה שלוחת עגלות גדולה. היונקייה בגלגל עובדת מעולה והעגלות נשארות שם 3 ח' ועוברות להמשך גידול בכיסופים.

במקביל להכנת החומר למס רכוש, לקחנו את אבנר הורביץ כמתכנן האתר עם מיקוד במכון החליבה. יישרנו את השטח ומהנדסים מסיימים את עבודת ההכנה המקצועית לתכנון ובהמשך, נצא למכרז קבלנים לשיקום האתר.

8
יוצאים לחזרה לשגרה וקבלת תחמיץ שגדלים בעמק המעיינות

יש תקווה ברפת, מרגישים באוויר את רוח ההתגייסות של כולם ויש מתנדבים רבים בענף ובקיבוץ. מקווה שעד סוף השנה, נשלים את הבנייה ואז כל הרפת בגלגל תנוע מזרחה לכיסופים ונשלים את המשימה.

9
הצוות המקצועי ניהולי – סטיבן רוזן, שמעון פרטוש ונדב בורג

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן