יבול שיא
הרפת והחלב
צילום מסך 2024 07 24 102332

השיטה של סנדי 

5 דק' קריאה

שיתוף:

סנדי קסלר היא מורה לפלדנקרייז, מדריכת פילטיס – מדריכת רכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית ובמשך עשור ניהלה חווה טיפולית בביתה ברמת רזיאל * את שיטת ה-"BUZZ" פיתחה קסלר מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר להם לרכוב טוב יותר ולהיות קשובים לעצמם ולקצבם האישי וכיום היא הפכה לשיטה מוכרת * סנדי מעבירה סדנאות, מרצה לחיילים ומסמיכה מורות לשיטת ה-"Buzz" 

את סנדי קסלר הכרתי לפני כמה שנים כשעוד התמדתי ללכת לחדר הכושר. השיעור שהעבירה סנדי בדיוק החל, בזמן שנשים מהשיעור הקודם הסתערו על דלת היציאה וחסמו את הכניסה לשיעור של סנדי. נשפתי בהתרסה, רציתי להעיר להן, אבל אז פגשתי בעיניה המרגיעות של סנדי שנכנסה להעביר את השיעור שלה, שיעור 'באאז' – שיטה מיוחדת שהמציאה המבוססת על יסודות הפלדנקרייז.  

אז שוחחנו קלות על חוסר סבלנות של אנשים, כשהיא חשה את הצורך שלי ברגיעה ואיזון. לכן ביקשה ממני להישאר פעם הבאה לשיעור שהיא מעבירה. שבוע לאחר מכן, הגעתי, נרגעתי והתמכרתי.  

שיטת העבודה של סנדי על השלד, הגוף, השרירים – תפסה (או שיחררה?) אותי, וכעת אני רוצה להבין לעומק מי זאת סנדי, כיצד הגיעה לישראל ולהבין יותר על שיטת האימון הייחודית שלה שמחזקת את הגוף ומרגיעה את הנפש.  

אהבה לסוסים וטבע אלבום פרטי סנדי קסלר
אהבה לסוסים וטבע. אלבום פרטי 

הריאיון שנדחה… 

גילוי נאות: לפני ה-7 באוקטובר, החלטתי לכתוב על סנדי – אישה מרשימה מרמת רזיאל, שהגיעה לארץ בגיל 15 בלבד, ופיתחה שיטות ייחודיות לאימוני תנועה מטיבים. סנדי, אותה הייתה אמורה לראיין ביום ראשון אחרי השבת השחורה, שלחה לי הודעה שאינה יכולה להתראיין – היא חייבת לבדוק היכן תוכל לסייע ומי צריך אותה. הנחתי לה לעשות את תפקידה.  

אבל עכשיו, כשאנחנו מנסים לחזור לסוג של שגרה – הצלחנו לדבר. 

"נולדתי בסיאטל וושינגטון ועליתי לישראל בגיל 15," סנדי מספרת. "אני בעלת תואר ראשון בספרות אנגלית ותעודת הוראה מהאוניברסיטה העברית בירושלים. בשנת 1992 הוסמכתי כמורה לפלדנקרייז בקורס הראשון של אילת אלמגור, עינת בניאל ורות אלון בירושלים. במהלך השנים עבדתי עם אתלטים כולל כדורסלנים צעירים באקדמיה להצטיינות בכדורסל ומדריכי רכיבה במכון ווינגייט.  

"אני מדריכה מוסמכת לפילאטיס, לרכיבה על סוסים ולרכיבה טיפולית וניהלתי במשך עשר שנים חווה טיפולית בביתי במושב רמת רזיאל. בין היתר עסקתי בתחומים רבים של ספורט כשהקצב הוא חלק מחיי. אני מחפשת אותו ומנסה להתחבר אליו בכל מעשי, באינטראקציה עם משפחתי ועם חבריי, בעבודה בגינה, בהליכה בדרך ובעבודתי היומיומית." 

כיצד הגעת ארצה, ומדוע בחרת לגור ברמת רזיאל?  

"הגעתי ארצה בעקבות הוריי שרצו לעשות עליה בשנת 1969. אל מושב רמת רזיאל עברתי לפני 40 שנה. היה לנו ילד אחד וגרנו בבית בשכונת ארנונה הירושלמית, אבל הטבע תמיד קסם לי. מה שעושה לי טוב זה טבע ובעלי הלך בעקבותיי. בסיאטל בתור ילדה רכבתי על אופניים, רכבתי על סוסים, הייתי ילדת טבע ותמיד חיפשתי את המקום הטבעי והפורח. בשנים בהן עברנו לרמת רזיאל מצאנו מושב קטן עם קהילה קטנה. היו אז רק שני זוגות צעירים עם ילדים. זה היה הרפתקני כי לא היו כבישים טובים כמו היום, והיו בעיות חשמל ושיבושים בטלפון:  

"הייתי מתקשרת לחברות לפני החורף כדי להיפרד מהן," היא צוחקת. "כיום אנחנו גרים בהרחבה אחרי שמכרנו את המשק עם חוות הסוסים." 

איך היה לגדל סוסים בישראל של שנות ה-80?  

"זה היה די חדש, אבל אני תמיד רציתי לרכב, אז למדתי קורס למדריכי רכיבה ורכיבה טיפולית, בדיוק בזמן שהתחום הזה החל להתפתח. זה כיף לא רגיל לגדל סוסים אבל זאת עבודה קשה. הילדים שלי עזרו בכול: גרפו צואת סוסים, הברישו וטיפלו בסוסים והכל בבוץ, בחום ובקור – זה לא צחוק. היו לנו שלושה סוסים וזאת הייתה עדיין הייתה עבודה קשה."  

צילום מסך 2024 07 24 103217
המתכון לאושר – סוס, ים ושקיעה. אלבום פרטי 

"האדם הקדמון ישב על סלע" 

כשהשתתפתי בשיעורי 'באאז' התבקשנו לשבת עם הגב למראה, ולא להביט בעצמינו כמו בשיעורי עיצוב רגילים. ואכן גיליתי שכשאני לא מתבוננת כל הזמן בדמותי (או עסוקה בלשרבב שפתיים) – אני מתרכזת יותר בתנועה נכונה ובקצב שלה.  

כעת סנדי מרחיבה על השיטה ויתרונותיה: "האימון נקרא 'BUZZ', כלומר זמזום, בגלל האנרגיה הזורמת לאורך כל עמוד השדרה, השרירים והמפרקים, מכפות הרגליים ועד הראש. שיטת 'באזז' מבוססת על שיטת פלדנקרייז, שפותחה במקור כדי לעבוד עם מדריכי רכיבה על סוסים. בישיבה על הסוס הרוכב נדרש להקשיב לריתמוס האישי שלו ולהתאים אותו לריתמוס (לקצב) של הסוס עליו הוא רוכב.  

"את שיטת 'BUZZ' פיתחתי מלכתחילה עבור רוכבי סוסים, כדי לאפשר להם לרכוב טוב יותר ולהיות קשובים לעצמם ולקצבם האישי. השיטה מכוונת לשיפור מתמיד של היכולת התנועתית והמנטאלית בכל תחומי הספורט ובחיים בכלל ולכן היה טבעי המעבר מהחווה הטיפולית לחדרי כושר, לאימונים קבוצתיים ולאימונים פרטיים. 

"האימון מחייב את המתאמן בהקשבה רב-ממדית: למתאמן עצמו, לקצבו וליכולותיו בכל רגע נתון, להנחיות המאמנת – ולמתרחש בחלל. הוא משלב גמישות ותנועתיות עם כוח, כוונה ולקיחת אחריות על מה שמרגיש 'נכון'. האימון משפר את הריכוז, את הדיוק, את התזמון והקצב האישי ומתבצע בשכיבה, בעמידה, או בישיבה על כיסא עבור אלו היושבים שעות ארוכות ליד המחשב.  

"הדגש תמיד היה על הייחודיות של כל אחד ומה נדרש כדי לשפר את ביצועיו באופן אישי. בין היתר הסמכתי מורות לשיטת 'BUZZ' במסגרת פרטית וברשת GO ACTIVE והן עובדות בשיטה בהצלחה רבה.  

"את האימון בניתי בזמן שקיימתי סדנאות והעברתי שיעורים בווינגיט למדריכי רכיבה, אבל בסופו של דבר הרגשתי שפלדנקרייז קצת איטי לספורטאים, לעומת שיטת 'באאז' שהיא יותר עם קצב וכוח, גם ברכיבה על סוסים. 'באזז' זה ממש כמו פלדנרקייז אבל עם ריתמוס וכשכל אחד בוחר מה הוא עושה בתוך הרפרטואר שהקמנו ביחד. במשך הזמן הוספתי וויברציות לתנועה ולשיעור כדי לחזק את העצמות. 

"כיום מלבד השיטה שאני מלמדת, אני מעבירה הרצאות כיפיות שמתאימות לאנשים שיושבים מול מסכים כל היום. אני מלמדת אותם לשבת בכיסא ולא בכיסא, כמו שיושבים על סוס. אני עושה הפעלה בישיבה על כיסא. את ההרצאות אני מעבירה במוסדות, ארגונים ובמקומות פרטיים. אני מסבירה שעדיף לשבת על כיסא בלי גלגלים או משענת 'מכווננת'. אני מסבירה בסדנאות שצריך להפוך את הגוף לאגרונומי ולהתאים אותו לכיסא ולבחור את הכיסא הנכון. 'תביאו כיסא של שולחן פינת אוכל,' אני אומרת, כי כיסא כזה לא הולך אחורה להיפך! הוא שטוח כדי שנוכל להושיט יד, לשבת בנוח, לדבר בגב זקוף בטלפון, צריך לשבת על כיסאות ישרים. הרי האדם הקדמון ישב על סלע!" 

איזון, הרמוניה והסחת דעת 

סנדי נראית אישה חיובית, שכנראה עבדה לא מעט על איזון פנימי. לכן אני שואלת אותה  איך היא מעבירה את היום יום באופן חיובי יותר (מה אכפת לי, אולי אקבל השראה…): "כדי לעבור את היום באופן חיובי ובריא אני עובדת בגינון המון. זה מסיח את הדעת, זה מהנה וגורם לי אושר כי זה נורא יצירתי. אני שוחה בבריכה של חברה והולכת המון ברגל.  

"בזמן המלחמה העברתי סדנאות לחיילים שחזרו מהקרב כשהדגש היה על באלנס (איזון) – על הדרך לצאת מהמרכז שלנו ולחזור לחיים בצורה שקטה ובטוחה, מה שאפשר לעשות דרך תנועה. בנוסף, אני מעבירה שיעורי פלדנקרייז ברמת רזיאל ללא תשלום. תביני, כשאת עושה משהו עבור מישהו וכשאת עוזרת למישהו זה עושה טוב. לכן מומלץ, אם יש לכם כוח, לעבוד על הגוף ועל הנפש ולראות כיצד אתם מסוגלים לתרום לאחרים. עשייה מביאה לשלווה והסחת דעת חיובית מהמצב, מבלי לשכוח את מה שקורה מסביב," היא מסכמת.   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן