יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 04 02 130048

אובססיבי לדמותו של היטלר

3 דק' קריאה

שיתוף:

נפטר האומן הפוליטי דב אור נר מקיבוץ חצור אשר יחד עם תמר דוברובסקי קבר לפני 20 שנה יצירת אומנות בבארי

*תמונה ראשית: דב אור נר. איש שלום, מהגדה השמאלית של המפה. צילום: יוסף הוכמן (מתוך אוסף תצלומי על המשמר)

לכתוב על האומן דב אור נר בלשון עבר, זו משימה לא פשוטה עבורי. אישיותו ויצירתו כמו מבקשים את הבלתי אפשרי, ללוות אותנו עוד שנים רבות.

הייתי עם דב בקשרים אומנותיים ואישיים קרוב ל-50 שנה. נוכחותו עומדת לנגד עיניי לאורך השנים, כמו היה עבורי האח הבוגר, כזה שתמיד מוכן לתת עצה טובה בכל תחום שהתבקש, בשיקול דעת, מתוך נוחות ורוגע.  

הגם שלא היינו נפגשים בתדירות, בעיקר מסיבות של מרחק ומיקום, כאשר נפגשנו, השכלתי תמיד ללמוד ממנו דבר מה חדש. בעיקר התרשמתי מהמחויבות והחריצות האישית שלו כלפי יצירתו. "אין יום ללא קו", התגאה במעשה היצירה היום יומי שלו, גם בגילו המתקדם ובריאותו הרופפת.  

התרשמתי מהאינטלקט המלווה את יצירתו. מהחשיבה המנומקת. מיכולת הניסוח המינימליסטית ומהשקפת עולם פוליטית ואומנותית מוצקה ומדויקת. אני, הצבר יליד הארץ, שעולם הדימויים שלו מאוד מקומי, התרשמתי מרוחב האופק והמבט שלו, ומהיכן דב שאב את רעיונותיו. כאומן שוטט במרחבי תולדות האומנות ורתם אותם אל יצירותיו בהתאם להשקפת עולמו הפוליטית והאומנותית.  

הנאום של היטלר הפחיד אותו 

דב אור נר היה מהראשונים בישראל ככלל ובתנועה הקיבוצית בפרט שהתמודד דרך יצירותיו עם שאלות מושגיות, אינטלקטואליות-פילוסופיות. דב היה אומן פוליטי במובן העמוק והרחב. איש שלום, מהגדה השמאלית של המפה.  

בין יצירותיו הרבות והמגוונות התבלט עיסוקו האובססיבי בדמותו של היטלר. דב סיפר שבילדותו בשנות ה-30 בביתו בפריז שמע דרך הרדיו את נהימותיו של היטלר כמו היו נביחות של כלב. הנאום הפחיד אותו למרות שלא הבין את משמעותו, מאוחר יותר כעבור עשרות בשנים הד הנאום ההיטלראי חזר אליו ביצירותיו. 

"בד רנרוא" הוא ספר אומנות העוסק ביצירת דמותו של היטלר, בפרשנותו האומנותית של דב אור נר לדמות הרשע. עורכת הספר, האוצרת וחוקרת האומנות טלי תמיר, כתבה על העטיפה הפנימית: 

"האומן דב אור נר, יליד פריז, 1927, חבר קיבוץ חצור מ-1955 פעיל משנת 1970 כאומן מושגי-פוליטי. בשנת 2000 חזר אור נר אל הציור ופיתח סדרה מתמשכת של דפי רישום, שהדמות המרכזית בהם היא של דמותו של היטלר, או, באופן קיצוני אף יותר, דמותו שלו מחופשת להיטלר, במסווה של "בד רנרוא": אומן ששמו נגזר מהיפוך האותיות של דב אור נר". […] "ההיטלרמאניה האובססיבית של אור-נר, חורגת מגבולות התרבות אל עבר הברברי, המקאברי והפורנוגרפי".  

יצירתו של אור נר היא אות אזהרה לכולנו , גם בנו יכול הרשע לדבוק בהיפוך כזה או אחר. ראו הוזהרתם!

תמונה 2 20240326 100134
מחזירים אומנות לטבע בבארי

אומנות קבורה בבארי 

"דב אור נר, פעולה בפלנטה הקרובה 2070-1970" הוא ספר שני בעריכת טלי תמיר המתעד את פעילותו המושגית-אקולוגית של האומן. הספר עשיר בדימויים חזותיים של פעילותו האומנותית-חברתית, ומצביע על רוחב יריעת עשייתו.  

בספר ניתן מקום מצמרר מבחינת העיתוי לפרויקט אומנותי של אור נר והאומנית תמר דוברובסקי המבקשים לענות על שאלתו של אלבר קאמי: "האם חשבת אי-פעם להתאבד?".  

במסגרת הפרויקט מחזירים האומנים אל הטבע את יצירות אומנותם אותם קברו במספר אתרים אומנותיים, ביניהם בשנת 2004 בגלריה לאומנות בקיבוץ בארי. 

על גבי השלט-מצבה שהוצבה במקום הקבורה נכתב: 

"ביום חמישי 19 לאוגוסט 2004  

בשעה 14.00 בקיבוץ בארי 

שליד רצועת עזה, הוטמן חומר תרבותי, 

עשרות יצירות אמנות 

של תמר דוברובסקי ושל דב אור נר. 

במשך השנים הן יהפכו  

לחלק בלתי נפרד מאדמת בארי". 

היצירות יהפכו לחומר אורגני בלתי נפרד מהאדמה. 

מצבת אבן זו היא עדות לפעילותם היצירתית של האומנים בבארי לפני 20 שנה. האסוציאציות למציאות העכשווית של 7 באוקטובר צפות ועולות כחלק ממרחב הזיכרון.  

לוח השיש נמצא בארכיון השומר הצעיר ביד יערי, גבעת חביבה.  

דב אור נר חבר אל חבורת ה"משותף קיבוץ" והיה מהמרכזיים שבה. השתתף בתערוכותיה והביע דעתו על מהות פעולתה. היה שותף לצוותי חשיבה תנועתיים בנושא האומנות. בעיצוב דרכו של האומן הקיבוצי משנות ה-70. דעתו נשמעה בפורומים תנועתיים שונים: ברית התנועה הקיבוצית, ובמדורי האומנות. דב היה פעיל וקובע דעה לגבי יעדי גלריית הקיבוץ וכן בכל רעיון אומנותי ראוי שעמד על הפרק.  

דב בעצמו הציג והשתתף בתערוכות נחשבות במוזיאונים וגלריות בארץ ובחו"ל.  

דמותו ויצירתו נשארות עמנו כעדות לכוח היצירה המנוסחת והמאתגרת שלו, מחלחלות אל הזיכרון ומזינות את העתיד.  

לרבים, ואני ביניהם אבד לא רק אומן מקורי ואיכותי, אלא גם ידיד אמת. דב יחסר לי עד מאוד. עם משפחתו, ילדיו ונכדיו, קיבוץ חצור וידידיו הרבים אבלים וכואבים על לכתו מעמנו בשיבה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אלכס דנציג מניר עוז, חקלאי, חוקר היסטוריה ותרבות הפולנית, מהמובילים הראשונים של המסעות לפולין ומחבר מדריכי סיורים בפולין, נמצא בשבי חמאס יום הזיכרון לשואה ולגבורה מזכיר בכל שנה את הנספים, מוקיר את הלוחמים שהתנגדו
2 דק' קריאה
למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
שיר ישן בלבוש חדש • כמה דם זה "נהרות של דם"? • איך הפך אלוף פקמ"ז ל"אויב ההתיישבות״ בית כבר איןזוכרים וזוכרות את השיר של אריק לביא הייתה לו דודה בחדרה? הרי השירבלבוש אקטואלי.
3 דק' קריאה
עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תתקיים ביד מרדכי, שחבריו לחמו על הגנתו בטבחהשבת השחורה. זהו האירוע הגדול הראשון שנערך בעוטף מאז 7 באוקטובר עצרת הפתיחה לאירועי יום הזיכרון לשואה ולגבורה תערך כבכל
3 דק' קריאה
ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן