יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 11 21 123342

מקדשים את המוות

6 דק' קריאה

שיתוף:

"על פי אמנת חמאס הסכסוך הוא לא טריטוריאלי, לא מאבק על הארץ, אלא קודם כל מאבק דתי, ג'יהאד, מלחמת קודש. מאבק טוטאלי בו אין פשרות ואין משא ומתן. הם לעולם לא יכירו בזכותה של ישראל על האדמה", מסביר המזרחן רונן בן נחום מבית קמה 

"אם אנחנו חפצי חיים, החמאס זו אידיאולוגיה שאי אפשר לחיות לצידה. או להשמיד את חמאס או לוותר על האפשרות לחיות פה. אין מקום לפשרות. כל הפסקת אש היא התארגנות לסבב הבא וחמאס אומרים את זה בפירוש ובצורה לא מתנצלת. אין אדם אחד בחמאס שאומר שהם רוצים לחיות בשלום לצד ישראל. עד שחמאס השתלט על עזה הוא היה ארגון קטן ונחוש עם חמושים. ארגון קטן ואלים שהשתלט והשליט את הדרך שלו. אם ישראל נחושה, ויש פער בין ההצהרות למה שקורה, היא צריכה להשמיד את הארגון ששולט בשטח. הרעיון אולי יהיה קיים, אבל אפשר לגרום לכך שהרעיון לא יעצב את המציאות". 

את הדברים האלה אומר רונן בן נחום (37) מבית קמה, מזרחן בהשכלתו, בעל תואר שני בהיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת תל אביב, ומי שמילא עשר שנים תפקיד מודיעיני במערכת הביטחון. בנוסף לרקע האקדמאי והביטחוני, רונן דובר ערבית והרבה ממה שעליו הוא מדבר בהרצאה "מה חמאס רוצה" נובע מהעניין שלו בעולם הערבי. "אני קורא בערבית את התעמולה שלהם, חוקר מה מעניין אותם ומה מניע אותם, חי את העולם הערבי וגם את תרבות האסלאם". 

מאבק טוטאלי, בלי פשרות 

בוא נתחיל באסלאם. מצד אחד אנחנו שומעים ערבים שאומרים שתרבות האסלאם היא תרבות של שלום ומצד שני שומעים שכתוב בקוראן שמצווה עליהם להרוג את הכופרים. יש נכון ולא נכון? 

"כל אדם שאומר שהאסלאם רוצה כך או אחרת חוטא לאמת. יש כשני מיליארד מוסלמים ברחבי העולם, בתוכם יש זרמים אידיאולוגים שונים. להלכה של האסלאם יש מקורות שונים, בדומה ליהדות. לא כולם מאמינים באותם הדברים ולא כולם חושבים אותו הדבר. גם בהרצאה אני לא מציג מה האסלאם או מה הערבים חושבים, כי אין דבר כזה". 

הרצאתו מתמקדת באידיאולוגיה של חמאס, אנשיו ותומכיו. "חמאס פועל בשם האסלאם, באופן שבו הם מפרשים את האסלאם, אבל הם לא המוסלמים היחידים עלי אדמות. גם אצלנו יש יהודים שעושים 'תג מחיר', זה לא אומר שהם מייצגים אותי או אותך". 

אמנת חמאס שנכתבה ב-1987 (פורסמה ב-1988) מדגישה את המחויבות האידיאולוגית של הארגון לחיסול מדינת ישראל באמצעות אסטרטגיה של מאבק אלים ארוך טווח. ב-2017 פרסם חמאס אמנה חדשה, אשר מבחינה בין היהודים כעם והיהדות כדת מצד אחד, איתם לפי האמנה אין לחמאס סכסוך, לבין "הכיבוש והפרויקט הציוני", בהם רואה חמאס אויבים. 

"מה שאמנת חמאס אומרת" מסביר רונן, "שהסכסוך הזה הוא לא טריטוריאלי, לא מאבק על הארץ, אלא קודם כל מאבק דתי, ג'יהאד, מלחמת קודש. מאבק טוטאלי בו אין פשרות ואין משא ומתן. הם לעולם לא יכירו בזכותה של ישראל על האדמה. זה לא משהו חדש והוא לא סודי, הדברים האלה פורסמו באמנה מיום הקמת חמאס". 

תנועת חמאס היא שלוחה פלסטינאית של תנועת "האחים המוסלמים", מה שמסביר את הקו האידיאולוגי שחזונו חזרה לימי התפארת של האסלאם, ימי הזהב של החליפות האיסלמית, כפי שהיה במאה השביעית לספירה. האימפריה הערבית הייתה עצומה ושלטה בחלקים גדולים בעולם ובאנושות, שם השליטה את חוקי הקוראן. במהלך ההיסטוריה האימפריה הערבית ירדה מגדולתה ומדינות ערביות נכבשו על ידי כובשים שונים, בהם ישראל. "מבחינתם זו תאונה היסטורית והפתרון הוא חזרה לחוקי האסלאם על פי הקוראן. על פי חזונם המהלך הוא הקמת חברה דתית המוכנה למלחמת קודש, מוכנה למות למען האסלאם. חמאס הפך סכסוך לאומי טריטוריאלי לסכסוך דתי שאין לו פתרון. מבחינתם אי אפשר לוותר על גרגיר מהארץ. לחמאס יש אידיאולוגיה טוטאלית, מוחלטת ואלימה וההשוואה לנאצים היא נכונה. בשונה מהנאצים חמאס לא רוצה להשמיד יהודים באשר הם, הם רוצים להשמיד את מדינת ישראל". 

חמאס השתלטו על השלטון בעזה כבר ב-2007. זה אומר שב-15 שנים שאנחנו חיים לצידם, אמנת חמאס ידועה כבר 35 שנה, וישראל רק עכשיו הבינה מי הם? 

"ההסבר שלי הוא קונספטואלי. אנחנו בנים ובנות של תרבות שמקדשת חיים. גדלנו לתרבות בה בני אדם מאמינים שבני אדם הם אנשים רציונאלים שרוצים חיים נורמלים, אוהבים חיים ורוצים חיים טובים. לנו כחברה קשה להאמין שיש אנשים שבעומק התפיסה שלהם כל כך שונים מאיתנו. פורסמה לציבור שיחת טלפון בין אחד מהמחבלים שהשתתפו באירועי הזוועה של ה-7 באוקטובר להוריו שבה הוא מתגאה שרצח במו ידיו עשרה יהודים, והוריו גאים בו. תרבותית אנחנו לא מצליחים להכיל דבר כזה. כעם וכממשלה היה לנו נוח לחשוב, להאמין, שלמרות מה שנכתב הם לא מתכוונים לזה. שאלו רק סיסמאות, דמגוגיה, פופוליזם. זו הייתה הנחת המוצא של הרבה אנשים במערכת הביטחונית. נכון, חמאס שונאים אותנו, אבל החזון הוא מילים ריקות. ישראל פעלה במדיניות 'המקל וגזר'. כשחמאס עבר את הגבול הוא קיבל 'מקל', הפגזות ממוקדות, ומידי פעם 'גזר' בדמות הקלות וכסף. ההנחה הייתה שהם רוצים כוח וכסף ולטובת זה יזנחו את האידיאולוגיה". 

Screenshot 2023 11 21 123403
תמצית האידיאולוגיה של חמאס

כל ויתור יעלה בסבב נוסף 

"צריך להבין שמנהיגי חמאס בעזה לא מפחדים למות" אומר רונן. "הם לא פועלים על פי אינטרסים של העולם הזה, מתוך אמונה יוקדת שהם מיישמים את רצון האל עלי אדמות. לכן הם כל כך פנאטיים וכל כך מסוכנים. הניסיון לקנות בכסף כשל, יש להם מחויבות עמוקה לתפיסות שלהם. 

לקינו בעיוורון תרבותי עמוק כי חשבנו שכל האנשים חושבים כמונו. המחשבה שזה מה שבני אדם רוצים מותאמת לתרבות מערבית. יש לנו מערכת ערכים מערביים, תפיסות עולם מערביות. מרגע שחמאס השתלט על החינוך הוא ביטל מושגים מערבים ובעצם עשה שטיפת מוח לאידיאולוגיה קיצונית של חמאס. הם מאמינים שהעולם הזה הוא פיקציה, מבחן שאלוהים יצר כדי לבחון ולהחליט מי מהמאמינים יגיע לגן עדן ומי יגיע לגיהינום. מה שחשוב בעולם הזה הוא למלא את רצון האל כדי להגיע לגן עדן. לכן, התפיסה הערכית היא לא איך לקיים חיים נורמליים. הם לא חושבים איך יהיה טוב בעולם הזה אלא בעולם הבא ולכן לא פוחדים למות כשהידים. איך אדם לובש חגורת נפץ, עולה על אוטובוס, רואה את האנשים סביבו ומתפוצץ בידיעה שגם הוא ימות? בכוח אמונה. 

סט הערכים שלנו אומר שכל בני האדם אוהבים לחיות ומפחדים למות. לחמאס אין פחד למות ולכן כל ויתור עכשיו יעלה בסבב נוסף. לא היה להם אינטרס חומרי לצאת למלחמה. הם יודעים שימותו וזה לא מפחיד אותם. הם לא מסתכלים על העולם כמו שאני ואת. זה עיוורון תרבותי שלנו". 

יש מי שיגיד שגם אנחנו התחנכנו על "טוב למות בעד ארצנו". 

"יהודים מוכנים למות על ארץ ישראל אבל לא מתוך מחשבה שהילדים שימותו יגיעו כמלאכים לגן עדן, בניגוד להרבה אימהות פלסטינאיות, כשלוויה של שהיד נקראת חתונה. 'שמחים להודיע לעם על החתונה של הבן' זו ההזמנה ללוויה, זו תרבות אחרת. אנחנו שולחים את הבנים והבנות שלנו להילחם משיקול עצוב, שאין לנו מקום אחר. אנחנו נלחמים על החיים, מלחמה מתוך רצון לחיות חיים טובים יותר בעולם הזה. 

האידיאולוגיה של חמאס היא מאוד קיצונית, לא כל בני האדם כאלה פנאטיים וצריך מכבש כדי שתונחל בלבבות, כדי שאדם ילך ביודעין אל מותו. יש יצר הישרדות לכל אדם וצריך מכבש אידיאולוגי חזק כדי לעקוף את זה. ערביי יהודה ושומרון לא הצטרפו להתקפה של חמאס, ערביי ישראל לא הצטרפו, כי הילדים לא גדלו לשטיפת המוח הזו. חמאס השתלט על עזה כדי להכשיר את הלבבות". 

תאווי מוות כמו שאנחנו תאווי חיים 

ב-2014 במבצע "צוק איתן" הסכימה ישראל להפסקת אש לאחר 51 ימים. "היו הרבה מאוד חיילים הרוגים ובישראל יש רגישות גדולה לנושא. היו גם הרבה הרוגים בעזה והיה לחץ עולמי להפסקת אש. אסמאעיל הנייה נאם אז נאום ניצחון 'לנו יש אסטרטגיה של חוזק ולהם אסטרטגיה של חולשה. אנחנו אוהבים מוות כמו שהם אוהבים חיים'. חמאס מפרש את היהדות כחולשה מהותית כיוון שאנחנו אוהבים חיים".  

במתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר חמאס חשבו על הכול לפני שתקפו, אומר רונן, "הכול היה מתוכנן לפרטי פרטים. ישראל עוד רחוקה מהשמדת חמאס וזה ייקח חודשים ארוכים של לחימה להשמיד את הארגון במובן של השמדת מנהיגים, לוחמים, אמצעי לחימה, נשק חומרי חבלה וכו', כל מה שיאפשר טרור. 

חמאס בונה על דעת הקהל בעולם שתאלץ את ישראל להסכים להפסקת אש, הוא דואג שרבים מאזרחי עזה ימותו כדי ליצור את דעת הקהל הזו. צה"ל צריך חודשים כדי לנצח ולא בטוח שיהיה לו את משך הזמן הזה. ברגע שתהיה הפסקת אש חמאס יחדש את היכולות הצבאיות ויהיה סבב מלחמה נוסף. הם לא מפחדים למות. חמאס מנצל את זה בכוונת מכוון. הם משתמשים בבתי חולים כי זה משרת את ההסברה והתעמולה כנגד ישראל, זה הנשק האסטרטגי שלהם. הפסקת אש ללא מיטוט שלטון חמאס זה ניצחון לחמאס. צה"ל יכול לנצח את חמאס, אבל צריך זמן לזה. החמאס דאגו כמיטב יכולתם שזה יהיה קשה, מנהרות תת קרקעיות, בתים ממולכדים וגם נושא החטופים. קשה, ארוך ומורכב". 

יש סיכוי להחלפת השלטון בעזה? 

לדברי רונן, חלקים גדולים מהציבור הפלסטיני בעזה תומכים בחמאס, "אי אפשר לדעת כמה כי אין סקרים, אבל ההערכה של גורמי מודיעין היא שבין שליש לחצי מתושבי עזה תומכים בחמאס, זה המון אנשים, שמחזיקים ברעיון הזה. זה לא כולם וזה בעיקר כי חמאס שולט כמעט 20 שנה ברצועה והשתלט על כל מוסדות החינוך, בתי הספר, גדל דור שעבר שטיפת מוח רעיונית.  

העם בעזה לא יכול לייצר כרגע מנהיגות אחרת. חמאס ריסק לחלוטין את האופציה הזו. היו בעבר הפגנות נגד חמאס, הייתה תנועה עממית של אנשים שרוצים לחיות, נגד חמאס. אלו היו הפגנות עממיות וספונטניות ללא הנהגה מסודרת ואין כרגע מנהיג חלופי. אולי גורמים בעולם הערבי או בחברה פלסטינאית מחוץ לעזה, זה דורש שיתופי פעולה מדיניים". 

אסור לנו להפסיק את הלחימה 

"אסור לנו להפסיק את הלחימה אם אנחנו חפצי חיים, יש ארגון שחובתנו להשמיד גם במחיר כבד. התושבים בנגב המערבי לא יכולים להמשיך לחיות כשיש אנשים מעבר לגדר שזוממים להרוג אותם. יש פנטזיה שאפשר גם לנצח ולגם לא לשלם מחיר. לצערי, אין דבר כזה. גם להבסת הנאצים העולם שילם מחיר כבד, וחמאס חלש מהנאצים. תפקיד הדרג המדיני להיות מספיק נחוש". 

רונן מאמין כי ישראל צריכה לבצע מהלכים מדיניים מול מנהיגי ארצות ערב המתונים יותר ובעיקר לפעול מול האמריקאים, שרבים מהם תומכים בישראל. 

"אנחנו הרבה יותר חזקים מחמאס. לחמאס הייתה נקודה אחת שלוקה בהערכת חסר. הם מאמינים שהעם בישראל הוא רך ופגיע ותופסים זאת כחולשה. הם חושבים שאם יהיה פה רע ויהיה טרור הישראלים יתייאשו וילכו מפה. מה שהם לא מבינים שאין לנו לאן ללכת, הם לא מבינים את הקשר העמוק של היהודים לארץ ישראל, קשר היסטורי, דתי, תרבותי, למדינת ישראל. העם בישראל לא יוותר, אנחנו חפצי חיים בארץ הזו ומוכנים להילחם עליה. ויש לנו יכולת צבאית לנצח את חמאס".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

הפסיכולוגית החברתית שולי שפר פורת, מחברת ספר הילדים "חבורת חל"ק ותעלומת הקללה המסתורית", מספרת על התקשורת בטלפתיה עם בעלי חיים (!), שמסייעת לאיתור חיות אבודות ועל האתגרים בחייה: "אני יודעת לקום ולצאת מחוזקת כי
9 דק' קריאה
על השיעור שאין לו שיעור ופלאי עולם נוספים במפגש של ילד עולה חדש עם קיבוץ נגבה הדרומי בבוקר לח, בשנת תשי"ח (באביב 1958) בישרה לי אימי, כי אנו "נוסעים לראות קיבוץ". לא ידעתי דבר
3 דק' קריאה
ענבל ליברמן מניר עם וברק שלום מעלומים ישיאו את משואת כיתות הכוננות ביום העצמאות *תמונה ראשית: ענבל ליברמן, רבש"צית ניר עם. תושיה ולחימה אמיצה. צילום: עמית ליברמן  ענבל ליברמן, רבש״צית ניר עם, וברק שלום
2 דק' קריאה
להיות בעלים של אקדח זו טרחה רבה אבל כשהחבר'ה בטול כרם מתאמנים במצנחי רחיפה, אפילו הדי בן עמר מדמיין את עצמו מכוון בשבוע האחרון החלטתי להוציא רישיון לאקדח.לא מדובר בעניין חדש עבורי – היה
4 דק' קריאה
לרגל מסירת כתב היד של "החיטה צומחת שוב" לספרייה הלאומית, חזר אוהד סופר, ארכיונאי מחלקת המוזיקה ובן קיבוץ בית השיטה, אל תולדות השיר המרגש ונסיבות כתיבתו. בדרך, איתר פריטים חשובים נוספים המובאים כאן לראשונהבין
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן