יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 05 07 110513

שתי אמירות שעוררו כעסים רבים

3 דק' קריאה

שיתוף:

ניסיון מכוער להפוך אותה לחשוכה שלא אכפת לה מחטופים • השמאל הקיצוני מושך את המרכז שמאלה לתפיסות עולם פרוגרסיביות

הדברים הוצאו מהקשרם?
״זורקים הכול לפח, בשביל להציל 22 איש, או 33 איש, או לא יודעת כמה. אין לממשלה כזו שום זכות קיום", אמרה בשבוע שעבר השרה אורית סטרוק בריאיון לגלי צה"ל, והסערה לא אחרה לבוא. "אמירות אטומות, קהות לסבל הנורא של החטופים ומשפחותיהם", הגיב השר חילי טרופר. יאיר לפיד כתב: "לממשלה עם 22 או 33 חברי קואליציה קיצונים אין זכות קיום…. אתם בושה למדינה, לציונות ולדת".
מירב לשם גונן, אמה של החטופה רומי גונן הגיבה: "דבריה מנוגדים לערכי היהדות, היא מתייחסת לחטופים כמו אל פלקטים שתלויים על הקיר". גם הנשיא יצחק (בוז'י) הרצוג לא נשאר אדיש: "אמירות לא מועילות. מיותרות״.
שרה ממפלגת הציונות הדתית מותקפת מכל עבר? ישנם כמובן גם מי שייצאו מיד להגנתה. עמית סגל טען שדבריה הוצאו מהקשרם. "העורך (בגל"צ) שהוציא את הכותרת, עשה עבודה רשלנית איומה או גרוע מכך – הכפשה בזדון". ישי כהן, עיתונאי כיכר השבת, צייץ: "ניסיון מכוער להפוך אותה לחשוכה שלא אכפת לה מחטופים חיים, כדי לא להתמודד עניינית עם הטיעונים שלה". סטרוק הגיבה לסערה: "מה שהתכוונתי לומר הוא שאחד הדברים האיומים בעסקה הזו הוא שהיא מפקירה בצורה איומה את הרוב הגדול של החטופים". מדוע מפקירה? כי שחרור יתר החטופים יתבצע רק תמורת הסכמה שלנו להפסיק את המלחמה, דרישה שאסור לנו בשום אופן להיענות לה.
זהו לא ניסיון להפוך את אורית סטרוק לחשוכה. היא חשוכה. תלוי כמובן מאיזה צד בוחנים את עמדותיה. סטרוק לא מסתירה את החזון שלה, לפיו ישראל צריכה לכבוש את עזה ולהתנחל בה. "חזרה לחבל עזה תהיה כרוכה בקורבנות רבים, כמו שגם העזיבה של חבל עזה הייתה כרוכה בקורבנות רבים, אבל מדובר בחלק מארץ ישראל, ויבוא יום שנשוב אליו", אמרה לא מזמן. ועוד ציטוט מדבריה: "אי אפשר להרשות לעצמנו לא להיכנס לרפיח, גם במחיר סיכון חיי חטופים וגם במחיר סיכון חיי החיילים – למלחמה יש מחירים". כשאדם מהיישוב שומע את השרה סטרוק אומרת, שצריך להיכנס לרפיח "גם במחיר סיכון חיי חטופים", וש"למלחמה יש מחירים", ומסיק מכך שניצחון על חמאס חשוב בעיניה יותר מאשר חזרתם של החטופים בחיים, הוא מוציא את דבריה מהקשרם? עושה לה עוול?

רק הפחדות ופחדים
ההתבטאות השנייה שעוררה תגובות קשות, הייתה של משה (בוגי) יעלון נגד המכינה בעלי. "אני לא מטיל דופי בכל חובשי הכיפה", אמר יעלון, "אבל את המכינה בעלי הייתי סוגר היום. היא אנטי-ממלכתית".
19 מבוגרי הישיבה נפלו ב"חרבות ברזל" ויעלון זכה למטר חרפות וגידופים כפי שלא זכה בחייו. "איש רווי שנאה ומחלוקת", אמר עליו סמוטריץ'. בן גביר אמר: "מפיץ שנאה וארס ורוקד על דמם של החיילים". "רשע, אויב מבית, אוטואנטישמי", כינתה אותו ח"כ טלי גוטליב. התגובות ברשתות החברתיות היו קשות עוד יותר. יעלון התייחס לביקורת ולא חזר בו. "הם מדברים על מדינת הלכה, משיחית, גזענית, פאשיסטית, הומופובית ומיזוגנית״.
המכינה הקדם-צבאית בני דוד בהתנחלות עלי, הוקמה על ידי הרבנים אלי סדן ויגאל לוינשטיין העומדים בראשה גם כיום. לוינשטיין הגיב לדברים של יעלון בערוץ 7: "השמאל הקיצוני מושך את המרכז שמאלה לכיוונו ותהליך הפרוגרס שמתרחש בארה"ב קורה גם אצלנו בקפלן. מושכים את המרכז שמאלה לתפיסות עולם פרוגרסיביות. אין אמות מידה, אין שיפוט, אין עובדות. מתעלמים מהכול ויש רק הפחדות ופחדים, וכך אפשר לעשות מניפולציות על בני אדם״.
מהי תפיסת עולם פרוגרסיבית לפי הרב לוינשטיין? למשל שוויון זכויות ללהט"בים. ציטוט מדבריו: "לקחו טרגדיה של גברים וטרגדיה של נשים בנטיות שלהן, והופכים את זה לאידיאולוגיה. אין קשר בין העיוות המיני הזה או המום המיני הזה או בטרגדיה המינית הזאת לשאר האישיות". עוד ציטוט: "משפחה חד-מינית איננה משפחה. זו סטייה ועיוות מוסרי. יש בעולם אמיתות וערכים נצחיים ורק עולם שאיבד את האמת ואת המשמעות, יכול להתיר זוגות חד-מיניים ועוד למלא את דרישותיהם להביא ילד באופן שבו תנוצל אישה אחרת לפתרון מצוקותיהם״.
דוגמה נוספת לתהליך הפרוגרס שקורה אצלנו? גיוס נשים לצה"ל. "שיגעו לנו את הילדות, מגייסים לנו אותן לצבא. הן נכנסות יהודיות, הן לא יהיו יהודיות בקצה". "מי יתחתן איתן, חיילות קרביות ששמות איפור כדי להתכונן לחתונה?". האם דעתו זו השתנתה גם לאחר שהתברר כמה חשוב היה והינו חלקן של לוחמות צה"ל במלחמה הנוכחית? כנראה שלא. איך אמר הרב לוינשטיין? "אין עובדות. מתעלמים מהכול ויש רק הפחדות ופחדים". אצל הפרוגרסיבים כמובן. לא אצלו.
הפחדות ופחדים? למשל כמו אצל הרב אלי סדן: "עד כמה באמת זה כואב לנו שחלקים כל כך גדולים בעם ישראל לא מאמינים ולא מקיימים תורה ומצוות? עד כמה אנחנו מרגישים ומבינים, שזה ממש סכין בגב האומה?״.
בענייני נשים סדן מצטרף ללוינשטיין: "הפשע שהפמיניזם המודרני יוצר, הוא לחנך את האישה להיות עצמאית, להיות בלתי תלויה בבעלה, לדאוג שיהיה לה הכנסה מספיק טובה. מסרסים את היכולת שלה להיות אישה טובה ואימא טובה. זה אסון, זו טרגדיה״.
על תפקיד הציונות הדתית: "הציונות הדתית יש לה חידוש עצום… השליחות שלנו להגיד 'התורה זה החוקה של המדינה', 'זה הדנ"א של המדינה'. אנחנו צריכים לשמור על הדבר הזה. זה חידוש שכל הדורות מחכים לו״.
גם הרב יוסף קלנר, מרבני המכינה, התפרסם לאחר האמירה הזו: "מנכ"ליות יש פה ושם, בחורילות כאלה, בימינו הורסים את הנשים עד שאין נשים״. אין ספק שבמכינה בעלי מחנכים לאהבת הארץ. גם לאהבת העם? ביחד ננצח? זה כשאחד מראשי המכינה מגדיר את הציבור החילוני סכין בגב האומה ואת הפמיניזם פשע?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5-15/6/2024, רחבי עמק יזרעאל תמונה ראשית: שלמה ארצי – צילום: גיא סידי בחג השבועות, המועצה האזורית עמק יזרעאל מציינת 23 שנים לאירועי "חלב ודבש" עם מופעים מוזיקליים של מיטב היוצרים.ות והמבצעים.ות בארץ ופעילויות מגוונות
3 דק' קריאה
איתן בן צבי, בן 43 מקיבוץ נצר סירני, נשוי ליעל ואב ל4 בנים נכנס החודש באופן רשמי לתפקיד מזכ"ל התנועה החדשה בשומר החדש. במסגרת תפקידו יפעל למען כ-20 אלף חניכים וחניכות מ-22 מועצות אזוריות,
2 דק' קריאה
אורי רונן מאור הנר ולהקתו הפולק סטונרס בשיר שנכתב ממשבר אישי וקיבל משמעות חדשה בעקבות אירועי 7 באוקטובר In my wildest dreamsI never imagined That I׳ll be the onethat standsChildren are running,Mothers are hidingAnd
3 דק' קריאה
הרבש"צ דן אסולין ז"ל וטל ממן ז"ל, מכיתת הכוננות של מבטחים נהרגו בגבורה בקרב מול המחבלים שפרצו ליישוב. עימם נהרגו: איתי נחמיאס ז"ל, גיל אביטל ז"ל וליאור בן יעקב ז"ל מישע * אביו של
11 דק' קריאה
ב-1942 נוסד המכון ללימודי החקלאות של האוניברסיטה העברית, מה שלימים הפך לפקולטה לחקלאות ברחובות * איזה גלגולים עברו על הפקולטה לחקלאות? כיצד לימדו ולמדו בפקולטה למרות השתתפות המרצים והסטודנטים במלחמות ישראל – ומהי תרומתה
12 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן