יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 08 14 140854

"כל עסק שנפתח בגליל הוא חמצן לנשימה" 

5 דק' קריאה

שיתוף:

במציאות בלתי אפשרית של איום ביטחוני וכשכמחצית מתושביו מפונים, קורסים בתי העסק בצפון, ללא סיוע ממשלתי או פיצויים. פוסט שזכה לאלפי שיתופים יצר הד נרחב בתקווה להציל את המצב. גם "זמן קיבוץ" נרתם למשימה החשובה 

"מצפון יוצאת הודעה חשובה!", פתחה שיר בן מובחר (35) את הפוסט שפרסמה לפני שבועות ספורים, ובו קראה לתמיכה משמעותית בבעלי העסקים ובחקלאי הגליל. כמי שנולדה והתחנכה בצפון, ולאחרונה אף חזרה להקים בו בית למשפחתה ועסק משלה, החליטה שיר לא לעמוד מנגד.  
"האזור היפה שלנו, נתון למציאות יומיומית בלתי אפשרית של טילים, התראות ויירוטים. כמעט מחצית מתושביו מפונים. חקלאים יוצאים אל השדה והמטע תוך סיכון חייהם, בתי העסק גוססים ללא סיוע ממשלתי או פיצויים, וכולם מקווים לשרוד את השנה הקשה והבלתי אפשרית הזו", כתבה שיר, ופרסמה ברשתות רשימה ארוכה של בתי עסק וחקלאים איתם אפשר ליצור קשר ולערוך הזמנת מוצרים. "לשמחתי, העסק הפרטי שלי לא נפגע מהמלחמה", מספרת שיר, "אבל סביבי ראיתי הרבה עסקים ומשקים בקריסה. בחודשים האחרונים ניסיתי להביא לצפון עיתונאים ומובילי דעת קהל שאיתם אני בקשר מתוקף עבודתי. חלקם הגיעו וחלקם, לצערי, לא היו מוכנים לקחת את הסיכון. כשסביבי עלתה השאלה איך אפשר להציל את המצב, החלטתי למפות את העסקים באזור, ולשלוח בפייסבוק את הרשימה לכמה מחבריי ומכריי".  
תוך זמן קצר זכה הפוסט לכ-9,000 שיתופים, שחצו את הארץ והעולם כולו. "קיבלתי פניות לירידים ולרכישות קבוצתיות מקהילות בארה"ב, מקנדה ומאוסטרליה". בעלי העסקים התקשרו להודות על המיזם וסיפרו שזכו לעשרות הזמנות לאחר שתיבת העסק שלהם הייתה ריקה כבר חודשים רבים. שיר מספרת בהתרגשות, שאחד הפודטראקים בגליל התקשר לדווח לה, כי בזכות הפוסט, הוא הצליח לסגור 30 אירועים, כשאחד מהם הוזמן על ידי אחת מקהילות הנגב המערבי שנפגעה קשה בטבח 7 באוקטובר. "לא אגזים אם אומר שדמעתי. בדיוק בשביל המאצ'ינג הזה והסולידריות החברתית הזו פרסמתי את הפוסט. מדהים לראות איך יוזמה קטנה של כמה שעות עבודה, יצרה הד נרחב כל כך, ושירתה בצורה כל כך מיטיבה את בעלי העסקים". 

אז כפי שנהוג לומר, יצאנו לשטח כדי לדבר עם בעלי ובעלות העסקים בגליל, והפעם "יארא", קיבוץ עמיר
 
מאיפה השמלה שאת לובשת? 

יארא שקד-ארליך (33) קשורה לגליל העליון בעבותות של אהבה ושל משפחה. היא נולדה בקרית שמונה, וכמו רבים מצעירי האזור יצאה לחיפוש אישי ברחבי העולם ובמרכז הארץ. כשבחרה ללמוד לתואר ראשון, פנתה למכללת תל חי, וחיה בכפר יובל. לפני כחמש שנים, עם נישואיה למאיר והולדת ילדתם הבכורה, החליטו השניים לעבור לגור בקיבוץ עמיר. "פה הכרנו והתאהבנו, כאן יש לי חברים, והיה לנו ברור שאנחנו רוצים לגדל את ילדינו במרחב קיבוצי". כיום הם הורים לשלושה ילדים (4, 2, ותינוק בן ארבעה חודשים), ויחד מתפעלים עסק משפחתי הנושא את שמה של בעלת הבית – "יארא".  
לפני תחילת הלימודים האקדמיים יצאה יארא לטיול בהודו, והוקסמה ממגוון הבדים הצבעוניים המוצעים בשווקים. "התחלתי לעצב שם בגדים לטעמי, ומידי פעם היו עוצרות אותי מטיילות ישראליות ששאלו אותי מאיפה השגתי את החולצה או השמלה שלבשתי. הבנתי שיש בידי פוטנציאל עצום, והחלטתי ללכת על זה בגדול. כבר במהלך שהותי בהודו עשיתי סקר שוק, עברתי בין מפעלים, בדקתי סוגי בדים ועצבתי שם את הליין הראשון שלי. כשחזרתי לצפון מכרתי את הקולקציה בסטודיו צנוע בכפר יובל, ליד הבית בו גרתי. השמועה עברה מפה לאוזן, לקוחות הגיעו אלי באופן אישי גם ממרכז הארץ, נסעתי למכירות בירידים, כך שהעסק הלך והתבסס".  

מי שמשתנה שורד 

תקופת הקורונה לימדה את יארא לצמוח מתוך משבר ולשכלל את אפיקי השיווק שלה. היא פתחה אתר אינטרנטי ובעזרתו שמרה על יציבות העסק. "אני מחזיקה במוטו 'מי שמשתנה שורד', ורואה שהגישה הזו משאירה את העסק שלי חי ורלוונטי גם בזמנים קשים".  
עם המעבר לעמיר ב-2019, פתחה יארא בקיבוץ את החנות המושקעת שלה, המציעה מלבד קו אופנה ייחודי שהיא מעצבת, גם עבודות אומנות של תושבי הגליל. "כל מה שמוצע בחנות, מבגדים דרך כלים ותמונות, מעוצב בהשראת הטבע והנוף הגלילי. אומנים מקומיים מהאזור מצאו כאן בית למכירת יצירותיהם". החנות הצבעונית והקסומה שגשגה, והפכה לחלק בלתי נפרד ממתחם העסקים שהתפתח בקיבוץ עמיר. "העסק הזה הוא מפעל חיים עבורי ומקור גאוותי" מספרת יארא בעיניים בורקות. "לפני המלחמה זו הייתה חנות שוקקת חיים, שהעסיקה חמש עובדות, מנהל שיווק וטכנאית אתר. היינו פתוחים באופן קבוע כל ימות השבוע. הגשמתי את החזון שלי – לעסוק באומנות וביצירה מתוך תשוקה ואהבה, ולהביא שמחה לעולם וללקוחותיי". יארא נזכרת בשנות ילדותה, בהן נהגו היא וחברותיה להרחיק עד חיפה ותל אביב כדי למצוא לעצמן בגדים לטעמן. "להקים קו אופנה ייחודי זה מהלך לא פשוט, בעיקר באזור מרוחק כמו הגליל העליון, אבל ידעתי שאני רוצה להביא לצפון משהו חדש וטוב. התמונה הייתה שלמה, כאשר חשתי שיש לי ביטחון לגדל כאן את ילדיי, ולתת להם חינוך במרחבי טבע ובאווירה רגועה".  

Screenshot 2024 08 14 140916
מאיר המילואימניק, בעלה של יארא. יוזמות עסקיות שהופנו בעיקר לנשות המילואים ולנשים שנעקרו מבתיהן.
צילום: מהאלבום הפרטי 

אישה למען אחותה 
ואז פרצה המלחמה. "מאיר גויס ב-7 באוקטובר ואני וילדותיי הקטנות התפננו, כמו רוב תושבי הקיבוץ. ככלל המשק, גם העסק שלי קפא, והחנות השוקקת הפכה שוממת. כעבור כמה שבועות הבנתי שיש לי אחריות כלפי משפחתי ולקוחותיי, ולכן עליי לחזור ולתפעל את העסק שלי, בעיקר ב'שלט רחוק'. לא יכולתי לפתוח באופן פיזי את החנות, אבל החלטתי להמשיך ולשווק את המוצרים ברשתות החברתיות. אומנם, נדמה היה לי שלהוציא קמפיין לשמלות פרחוניות הוא דבר תלוש לחלוטין מהמציאות האכזרית שאנו נמצאים בה, אבל מצד שני הרגשתי שדווקא קו האופנה שלי יכול להביא מעט שמחה לעולם וקורטוב של שפיות, עבור נשים שרוצות להיאחז במציאות מוכרת".  

יארא לא שקטה על שמריה, ויצאה עם יוזמות עסקיות שהופנו בעיקר לנשות המילואים ולנשים שנעקרו מבתיהן. היא מכרה שוברי מתנה והשיקה קמפיין שנקרא "אישה למען אחותה", דרכו זכתה לרגעים רבים של חסד ונתינה. "אחת מהלקוחות שלי שנמצאת כרגע בארה"ב, קנתה קימונו יפיפה ותרמה אותו לאישה מנתיב העשרה, שנמלטה מביתה ב-7 באוקטובר ללא ציוד ובגדים. היוזמה הזו אפשרה להרבה אנשים ונשים לתת מעצמם לטובת הזולת באופן מרגש".  

יארא 2

"בזכות הציור שלך אני מרגישה קצת בית" 

לקראת סוף דצמבר 2023, הוחלט בעמיר לפתוח את מסגרות החינוך. יארא וחברותיה מהקיבוץ חזרו לביתן, כשהן תומכות זו בזו ונמצאות יחד, בעוד בני זוגם מגויסים למילואים. החזרה הביתה אפשרה ליארא להיות בחנות באופן פיזי, ולתפעל את העסק מהבסיס המוכר והאהוב. מכיוון שחברות השליחים לא הסכימו להגיע לאזור, היא ארזה את חבילות המוצרים בעצמה, הסיעה אותן לחצור הגלילית, ומשם הן חולקו לכל רחבי הארץ. 
"החלטתי לפתוח את החנות עם ולמרות כל הקושי, כי אני מרגישה שכל עסק שנפתח בגליל הוא חמצן לנשימה. לאחרונה, בעיקר בימי שישי, מגיעות הנה לקוחות קבועות שפונו מבתיהם לדירות שכורות או למלונות, עומדות בפתח החנות ואומרות בחיוך של הודיה – 'הגעתי הביתה'. אני מרגישה שכשהעסק שלי פתוח הוא לא רק קולקציית בגדים, אלא עוגן ששומר לאנשים על השפיות ועל שמחת החיים".  

כמי שיודעת לנצל כל משבר להזדמנות, פתחה יארא בקו מוצרים אישי נוסף, בעקבות אילוצי המלחמה. "בתקופה שבה בנותיי לא היו במסגרות חינוכיות, קניתי לנו צבעי מים והתחלתי לצייר איתן. המכחול ביטא את הקשר שלי לנוף הגלילי, כך שרב הציורים מציגים את ההרים והנחלים שסביבי, ומרחבי הפריחה בגולן ובעמק, פריחות שאף אחד לא היה כאן כדי לראותן. עם פתיחת החנות, היו חסרים לי מוצרים, ובהחלטה של רגע – הצגתי את הציורים שלי על המדפים. במשך הזמן אנשים הביעו בכך עניין, והבנתי שיש כאן משהו שמדבר בעד עצמו. פניתי ל"דפוס ברעם", עסק מפונה בפני עצמו, ויצרתי כמה העתקים למכירה. כך השקנו מוצר חדש, אותו הקדשנו למפונים, ואני יודעת שהוא מצליח לגעת בלב האנשים. אחת הלקוחות קנתה ציור של רכס רמים, עוד לפני שנשרף, וסיפרה לי שהיא תלתה אותו בחדרה במלון. 'אין לי אפשרות לראות את הנוף האהוב עלי דרך החלון שלי, אבל בזכות הציור שלך אני מרגישה קצת בית', היא סיפרה לי בדמעות. מרגש אותי לשמח את סביבתי ולהביא יופי לעולם".  

בתקופה זו, כשהתותחים רועמים בגליל העליון, אתר האינטרנט הוא מקור ההכנסה העיקרי של החנות ודרכו אפשר להזמין מוצרים. בחנות תנועת הלקוחות דלילה וכשיש התראות איש אינו מגיע לעמיר, אבל יארא אינה מאבדת תקווה. "נולדתי באזור, התבגרתי כאן, ואין בכוונתי לעזוב. אני מקווה שגם המלחמה הזו תגמר מתישהו, ונוכל לשוב לקהילות שלנו ולשגרת החיים המוכרת. כבעלת עסק יש לי מחויבות ללקוחותיי מהצפון ומרחבי הארץ, ואני שואפת להמשיך ולשמח באמצעות הקולקציה הפרחונית שלי ככל שרק אוכל".    

החנות של יארא 

פתוח כל יום 10:00- 16:00 ובשישי 10:00 -14:00 

טלפון 054-8786136 

yaradesign.co.il 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
אסף ולדן הותיר אחרי לכתו שני ספרים – את ספר הפרוזה: "אורות הפנסים האחרונים" ואת ספר השירה: "לב אבוד בין מילים", שני יהלומי ספרות שפוערים צוהר קטן לנפשו המרתקת של ולדן. ספר "אורות הפנסים האחרונים"
5 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה
בית המשפט מלמד הורים פרודים מהי אחריות הורית ״בית המשפט לא אמור להמשיך ללוות הורים עד שילדיהם יגיעו לבגרות, הדבר אינו מתיישב עם טובת הקטינים", אמרה השופטת הילה גורביץ עובדיה, מבית משפט לענייני משפחה
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן