יבול שיא
הרפת והחלב
נגה כורם במסלול הקשה של ענף האנדורו

"לא לפחד לחלום" 

5 דק' קריאה

שיתוף:

לאחר אינספור הישגים, בהם זכיה במקום ה-5 בעולם בתחרויות קרוס קאנטרי לנוער באופניים, ולאחר שירות צבאי, חתמה נועה כורם חוזה עם קבוצה אמריקאית מקצוענית, וב-2019, סיימה את העונה במקום השני בעולם (אנדורו) מתוך סבב גביע העולם * לאור פרישת הצפויה, הכתבה הזאת מוקדשת לה ולקריירה מעניינת של אחת מהספורטאיות הייחודיות בארץ בענף ספורט, שלא שומעים עליו בחדשות השעה 20:00 

גילוי נאות, אני מכירה את נגה כורם הרבה שנים. מהילדות של שתינו בעצם. באופן מפתיע, הזיכרונות העיקריים שלי ממנה הם לא ארוחות משפחתיות סביב השולחן הגדול או ניסיון להתחמם בלילות גליל-עליון קפואים, אלא גמיעת מרחקים בטיולים ברחבי הארץ, עדיף, כמובן על כיסא מרופד של אופניים, אבל גם ברגל היה סבבה. כל דבר שנגה עשתה, גם אז, כמו היום, היא עשתה אותו בדרך שלה. עם האמת שלה ועם התשוקה שלה. 

ככל שהתבגרנו, המרחק הגיאוגרפי וגם המרחק התעסוקתי גדל, אבל האהבה של נגה למסלולים בטבע והאהבה הגדולה שלה לאופניים לא פחתה. היום, כשנגה מנסה לעודד צעירים וצעירות לרכב ולהתפתח, או כשהיא מנסה למכור זוג אופניים ב-20,000 שקל, זה מתוך המקצועיות שלה והידיעה המוחלטת מה היא שווה – ולאן הענף צריך לצמוח, בארץ ובעולם. 

אופני שטח 

נעשה רגע קצת סדר במושגים השונים, שלא כולם מכירים. בעולם רכיבת אופני שטח היום, יש סוגים שונים של מסלולים, סוגים שונים של תחרויות וסוגים שונים של אופניים שמותאמות לענף הספציפי בו מתחרים. 

* דאון היל מתחרים ברכיבת שטח במורד תלול. סגנון זה מתאפיין בקפיצות מרובות ובאתגרים טכניים. לסוג תחרויות אלה נדרשים אופניים כבדות יותר, בעלות צמיגים רחבים יותר וציוד מגן, שלפעמים מזכיר ציוד מגן של אופנעים שעשו הסבה.  

* ענף רכיבת אופניים אנדורומלשון endurance (סיבולת) – רכיבה על אופני שטח בירידות תלולות, במסלולים צרים מאוד, עם ציוד מיועד למסלולים אלו (בדגש על הגנה על הגוף בנפילות ומצלמה). אלו הם מסלולים ארוכים ומורכבים שדורשים סיבולת, טכניקת רכיבה מיוחדת והרבה אומץ לב.  

* רכיבת סינגלים מסלולים שרוחבם לא עולה על רוחבו של גלגל אופניים אחד (מלשון סינגל). פופולריים בארץ.  

* פרי רייד (רכיבה חופשית) סגנון רכיבת אופניים המיועד למסלולים עם מכשולים, הדורשים מהרוכב לקפוץ מעל הקרקע. לאופנים המיועדים למסלולים כאלה, יש בולמי זעזועים גדולים מאוד ושלדה כבדה יותר מאופני הרים רגילים, מה שמגביל במידה מסוימת את הרב-גוניות בתפקודם. 

* גראבל האופניים (השלדה והצמיגים) מותאמים לרכיבה על דרכי שטח כבושות וגם על דרכים סלולות, איזושהי הכלאה בין אופני כביש לאופני שטח. רוכבי אופני גראבל מקצועיים מתחרים במסלולים מיוחדים.  

* קרוס קאנטרי רכיבות אופניים בכבישים לבנים (שקיבלו את שמם מאבני הגיר הקטנות והאבק הלבן שמכסה אותן). אלו מסלולים רחבים, לרוב מישוריים. אלו מסלולים ידידותיים למשפחות, שפחות מחפשות רכיבה טכנית ויותר את הכיף בטיול, את הנוף ואת החבר'ה.  

באופן כללי, ככל שבולם הזעזועים קל יותר וקצר יותר (למשל, בתחרויות קרוס קאנטרי), כך תת הענף מאופיין יותר כספורט סיבולת. לעומת זאת, ככל שבולם הזעזועים כבד יותר וארוך יותר (למשל בתחרויות דאון היל), כך תת הענף מאופיין במסלולים אגרסיביים יותר ויש חשיבות פחותה לסיבולת לב-ריאה.  

ישנם גם תתי ענפים נוספים שפחות נפוצים ומפותחים בארץ, אבל חשוב לציין זאת, כמו למשל סיקלו קרוס (מרוץ בו רוכבים על דשא, בוץ, חול, גבעות תלולות, אבנים ותנאי שטח מאתגרים אחרים. נפוץ באירופה). 

נגה משתפת אותי, בבדיחות דעת מסוימת, שקורה לה הרבה, יותר בארץ, פחות בעולם, שכאשר היא רוכבת במסלולים המוגדרים סינגל לטובת אימון וגם לטובת ההנאה, ובמפגש עם רוכבים – גברים, הם מאוד מופתעים למצוא בחורה מתחת הקסדה. 

נגה כורם. ב 2018 החלה להתפרנס מרכיבה מקצועית
נגה כורם. ב-2018 החלה להתפרנס מרכיבה מקצועית. צילום: @svenmartinphoto 

ההתחלה 

לאור פרישת הצפויה של נגה מהספורט המקצועי, הכתבה הזאת מוקדשת לה ולקריירה מעניינת של אחת מהספורטאיות הייחודיות בארץ בענף ספורט שלא שומעים עליו בחדשות השעה 20:00.  

"גדלתי ביישוב חרשים, ישוב קטן בגליל העליון. לא היה נטפליקס ולא היו סמרטפונים, כך שלרוב אחרי בית הספר מצאנו את עצמנו משחקים בחוץ. זו היתה חברה ילדים שובבים, חסרי דאגות שחיפשו הרפתקאות חדשות בטבע הסובב אותנו. באחד מהפעמים ששיחקנו ראינו רוכב שמסתובב על אופנים ממש מגניבים, קופץ על רמפות מאולתרות סביבנו. כל הילדים התלהבנו מאוד והוא לימד אותנו לקפוץ.  

"בהמשך הבחור הזה, עוז דודאי, הפך להיות המאמן שלי במועדון 'טים משגב', שקיים עד היום. בשלב הזה התייחסתי לאימונים האלה כחוג לאחר בית הספר. התאמנתי בחוג שעם השנים הפך להיות יותר ויותר מקצועי. נסענו למחנאות אימונים בארץ ובחו"ל. תחת אימונו של עוז, שגילה אותי בישוב ולימד אותי את היסודות, הצלחתי להגיע בין היתר למקום ה-5 בעולם בתחרויות קרוס קאנטרי (בקטגוריית נוער – הישג שיא לישראלים עד היום).  

"שירתתי בצבא כספורטאית מצטיינת. בהתחלה בחיל הים ולאחר מכן עברתי לבסיס באזור משגב. אפשר לסכם את השירות הצבאי שלי כדי משעמם בסך הכל. כיוון שהתחום לא היה מפותח בארץ ורוב התחרויות התנהלו בחו"ל, המפקדות שלי לא באמת הבינו את הסיבה לכך שקיבלתי מעמד של ספורטאית מצטיינת. אפשר לומר, בדיעבד, שאז לא עשו לי חיים קלים. אני מאוד שמחתי לשמוע שהיום, מעמדם של ספורטאים מצטיינים בצבא אחר ושהמערכת מכילה את הצרכים שלהם באופן טוב יותר. גם בתחומים לא-אולימפיים." 

כשנגה התחילה להתאמן ולהתחרות כנערה, אלו היו בעיקר תחרויות במסלולים קרוס קאנטרי. שאר הענפים היו הרבה פחות מפותחים בכלל בעולם ובפרט בארץ. מגיל 16 היא מתחרה בכל רחבי העולם וההישגים אליהם הגיעה מרשימים ביותר – מקום 18 בעולם לנוער בשנת 2008, ומקום 5 באליפות העולם לנוער בשנת 2009. התזוזה לכיוון מסלולי האנדורו נבעה מהרצון למצוא את הכיף שברכיבה ואת האתגר שמסלולי הקרוס קאנטרי כבר לא סיפקו. וזו היתה אהבה מרכיבה ראשונה. 

ענפי רכיבות השטח השונים שצוינו מעלה, הולכים ומשתכללים בארץ ועדיין רוב הרוכבים הם אינם כאלה שמתפרנסים נטו מהרכיבה (שאין לזלזל בכך, כמובן), שרוכבים בבקרי שישי או בבקרי שבת. ענף רכיבת האנדורו שבו מתמחה נגה כורם דורש זוג אופניים אחרות לחלוטין מכל הענפים שהוזכרו כאן. הוא דורש מיומנות אחרת וסט כישורים שונה.  

כורם במעבר מכשול
כורם במעבר מכשול. צילום: @svenmartinphoto 

רכיבה מקצועית 

"בשנת 2018 חתמתי חוזה עם קבוצה אמריקאית ובגדול התפרנסתי מרכיבה באופן מקצועי. ב-2019, סיימתי את העונה במקום השני בעולם בענף אנדורו. מתוך סבב גביע העולם, 8 תחרויות ברחבי העולם, מתוכם, בתחרות קנדה ויסלר, הגעתי למקום השני. כאשר בעצם הייתי הרוכבת המקצועית הישראלית היחידה שהשתתפה בסבב." 

נגה מוסיפה, כשאנחנו מדברות על מחשבות על פרישה שהיא מרגישה מאוד ברת מזל לעשות את מה שהיא אוהבת. כשהיא על האופניים כל העולם נעלם, היא שוכחת את הכל כשהיא מפדלת. זה סוג של תרפיה. אפשר לומר שהיא מתפרנסת מהיותה רוכבת מקצועית עד היום לפחות עד סוף השנה. לאחר שהודיעה על פרישה בסוף העונה. 

מבחינת נגה, השלב הבא לאחר הפרישה, הוא לתחזק את גינת הירק, שקצת נזנחה בזמן האחרון, שהיא לא היתה בבית. "אני רוצה להוריד דופק" לדבריה. כאשר המטרה העיקרית היא לצבור כוחות בחודשיים או השלושה הקרובים. מבחינה מקצועית היא תמשיך לפתח את האנדורו, לפתח מסלולים בשיתוף עם קק"ל, ולעזור לרוכבים צעירים להגיע רחוק.  

תנאי שטח קשים בתוואי הררי. נגה כורם
תנאי שטח קשים בתוואי הררי. נגה כורם. צילום: @svenmartinphoto 

"ב- 2019, בעלי ואני הקמנו את ליגת האנדורו הישראלית והתחלנו לפתח את ענף זה בישראל. אחד ההישגים הגדולים שלי, זה שיתוף הפעולה עם קק"ל ומועצה אזורית משגב, ויצירת תשתיות למסלולי אנדורו רשמיים ביערות קק"ל וכמובן, הקמת ליגת האנדורו הישראלית. הצבנו מטרה להציג כאן סטנדרט בינלאומי של תחרויות אנדורו. כליגה הצלחנו לארגן את אליפות ישראל לאנדורו בעונת התחרות 22-23 וגם בעונת 23-24." 

המסר העיקרי של נגה, לספורטאים ולרוכבים צעירים שנמצאים בתחילת דרכם המקצועית, הוא: "לא לפחד לחלום, גם דברים שנראים גדולים ואולי בלתי אפשרים, הם בהחלט אפשריים רק צריך להיות מוכנים לעבוד מספיק קשה בשבילם." 

נגה מבקשת לנצל את הבמה להודות לנתוני החסות שלה שלאורך השנים, איפשרו לה לעשות את מה שהיא אוהבת לייצג את ישראל בעולם. עוד, היא מזמינה חברות ישראליות נוספות לתמוך בספורטאים ולקחת חלק במימוש פוטנציאלים שרק מחכים לפרוח.   

@commencalbikes @israelpremiertech @saalbach_com @joesnoflats @jinga_clothing @shimanomtb @Michelinbicycle  @dtswiss @100percentbike @goldfus.ins  @sponsors_israel 

התמונות הגיעו אלינו מנגה וצולמו על ידי: @svenmartinphoto   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן