יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 05 02 150124

"אנחנו כחברה פה לעזור אחד לשני במיוחד בתקופת המלחמה"

7 דק' קריאה

שיתוף:

"כאמא לשני חיילים, אחד בסדיר ואחד מילואימניק שנלחמו מה-7/10 וחלק מהזמן גם נלחמו בלב עזה, זה היה עבורי אישי וקרוב לבית. הבנתי דרכם שיש צורך לעזור למילואימניקים בכל דרך אפשרית," אומרת נעמה אור, מנכ"לית SparkIL, פלטפורמה חברתית, בבעלות משותפת של קבוצת עוגן והסוכנות היהודית, המציעה הלוואות ללא ריבית לחקלאים ובעלי עסקים ששירתו במילואים ונפגעו מהמצב

*תמונה ראשית: נעמה אור, מנכ"לית SPARK IL. צילום: נירי גטמון

השפעות המלחמה ניכרות היטב על כל המשק ועל ענף החקלאות בפרט ואין ספק כי הנזקים הכלכליים להם חשופים החקלאים בימי המלחמה, משפיעים באופן מיידי על האפשרות להמשיך ולקיים את העסק הכה חיוני לביטחון המזון הישראלי בהווה ובעתיד. 

המלחמה בעזה והעימות הצבאי בצפון, יצרו בקרב משקים חקלאיים ועסקים קטנים נוספים אתגרים וקשיים כלכליים – תזרימיים. עמותת SparkIL, בניהולה של נעמה אור, יצאה מאז פרוץ המלחמה במיזם חדש שיספק להם אפשרות לקבלת הלוואת חירום של עד 100,000 ₪ בפריסה לחמש שנים, ללא ריבית ללא ריבית ובבעלות משותפת של קבוצת עוגן והסוכנות היהודית, במטרה להקל עליהם ולאפשר את המשך הפעילות העסקית. 

ההלוואות יינתנו באמצעות פלטפורמת אתר SparkIL המחברת בין החקלאי לבין נותני ההלוואה, שמבקשים לעשות מעשה טוב ולעזור מסכום סמלי של 50 ₪ ומעלה, ומייצרת חשיפה ושקיפות מלאה על השימוש בהלוואה עם שמו ותמונתו של החקלאי, פירוט על המשק שבבעלותו והצורך בהלוואה. במסגרת הפלטפורמה, החקלאי מעדכן את המלווים שלו באופן שוטף, כיצד ההלוואה משמשת אותו לקידום העסק. באותה דרך יכול גם בעל עסק שמשרת במילואים לקבל הלוואה.

"ההלוואה נתנה לנו את הפיתרון"

כך למשל אדם שמש, 34 מלהבות הבשן ואביחי ברזני, 32, מראש פינה, החלו להתעניין בחיבור לטבע ובסביבה מאז שמלמדו יחד תואר ראשון למדעי הסביבה בתל חי. תמיד סקרן אותם לעזור לבני אדם להתחבר חזרה לטבע, להיות יותר ברי קיימא, לעזור יותר לסביבה שלנו ובעצם אחרי התואר השניים הלכו לעבוד במכוורת דבורים במשך כמה שנים ושם נתפסו בקסם הדבורים.

לאחר שסיימו את עבודתם החליטו להנגיש את תורת הדבורים לכולם, כדי שכל אחד יוכל לגדל את הכוורת שלו בבית. כך לפני שלוש שנים הקימו השניים את המיזם Bee-Green – המרכז לדבוראות ביתית. בארץ ובעולם החקלאים והמגדלים ממשיכים להיות מודאגים מהיעלמותן של כשליש מכמות הדבורים, תופעה היוצרת חשש גדול לעתיד יצור המזון בעולם ועתיד האנושות. דבורת הדבש הינה בעלת חשיבות אדירה עבור האדם עקב היותה המאביקה המרכזית בטבע (אחראית להאבקת 80% מהיקף הגידולים החקלאיים בעולם). בארץ תורמת דבורת הדבש באמצעות האבקת הגידולים לתל"ג החקלאי בישראל כ-2.5 מיליארד שקלים בשנה.

בישראל פועלים כיום כ-500 דבוראים (נתוני מועצת הדבש), המטפלים במאה אלף כוורות הפזורות ברחבי הארץ, מתוכן מוצבות 60,000 כוורות באזורי גידול חקלאיים ומשמשות להאבקה. דבורה היא חרק מורכב שצריך ללמוד אותו. בכל כוורת יש מלכה אחת שתפקידה להטיל ביצים, מהן בוקעות 2,000 דבורים ביממה, כמובן עם עליה וירידה לפי העונות. באביב יש יותר אגירה של הצוף אז ההטלה בעליה ובסוף הקיץ ישנה ירידה. בקומה הראשונה של הכוורת יש את מגורי המשפחה ומעליהם רשת שמונעת מהמלכה להטיל בקומות העליונות שם אוגרים את הדבש. "במשפחת דבורים אחת יש בין 30 ל-40 אלף דבורים שמייצרות כ-30 קג' דבש לשנה. שלב שני הוא הרדיה, את הדבש רודים מספר פעמים בייחוד באביב ובסיומו.

"יש משהו כמו 10,000 איש בישראל שחובבים דבוראות ביתית," מספר אדם. "הדבורה היא המאביקה העיקרית שלנו בטבע, כלומר 70% ממה שאנחנו אוכלים זה מה שהדבורה האביקה. דרך גידול דבורים ושמירה עליהם אנחנו גם נהנים מהדבש שלהם וגם עוזרים לסביבה שלנו."

אדם ואביחי מרגישים ומתנהגים אחרת כשהם מתקרבים לכוורת, כיוון שכוורת דבורים זה יצור חי שצריך לטפל בו, זה מאלץ אותם להיות בהקשבה לדבורים, להוריד דופק לב, לשים לב לתנועות איטיות ולהירגע כדי לטפל בכוורת. זה בעיקר מנתק אותם משגרת החיים שלהם, מהמצב של המלחמה וגורם להם להיות בהוויה רגועה יותר.

לפני 4 חודשים, קצת אחרי פרוץ המלחמה אביחי גויס למערך המילואים למשך 4 חודשים. השניים עד אותו הרגע עבדו בעיקר עם ספקים מקומיים ונוצרה להם בעיית אספקה. ההחלטה שלקחו היתה להתחיל לייבא בעצמם ולא להישען על אחרים. כך מצאו את עצמם פונים לקחת הלוואה חברתית מפלטפורמת SparkIL , פלטפורמת ההלוואות החברתיות הראשונה בישראל, המעניקה הלוואות בגיוס המונים, ללא ריבית, ובבעלות משותפת של קבוצת עוגן והסוכנות היהודית, במיוחד לעסקים כמו של אדם ואביחי. "ההלוואה בעצם נתנה לנו את הפתרון לקבל סכום ראשוני ולהתחיל את שלב הייבוא עם כל הציוד הנלווה שאנחנו צריכים לכוורות," מספר אדם.

כעת על מנת להגדיל את העסק הם יוצאים עם קורס דיגיטלי וחוברת הדרכה לדבוראים מתחילים וגם מייצרים מארזי מתנה לחגים ולאירועים. החלום שלהם זה להקים מרכז לדבוראות ביתית שבו יוכלו גם להדריך קבוצות ותלמידים וגם לטפל דרך הדבורים. עולם הבריאות האלטרנטיבית כבר מכיר בעובדה שדרך נשימת אוויר הכוורת, ניתן לסייע לאסטמה, קדחת השחת ובעיות ריאות. בגרמניה זה כבר חלק מסל התרופות. בנוסף טיפול שידוע להפגת מתחים כולל חדר מיוחד ובו ארון מתחתיו כוורות דבורים, אזור שבו שוכבים או נחים תוך כדי ששומעים את הזמזום של הדבורים ומקבלים את חום הכוורת ששומרת תמיד על טמפ' 35C, בשילוב נשימות איטיות מדובר בטיפול להפגת מתחים.

Screenshot 2024 05 02 150222
אביחי ומיכאל הדבוראים. צילום פרטי

אז איך זה עובד?

את ההלוואה עד 100,000 ₪, לתקופה של עד חמש שנים יוכלו לקבל עסקים קטנים או מלכ"רים עם מחזור פעילות של עד שני מיליון שקלים בשנה שנקלעו לקשיים כלכליים בעקבות המלחמה.

ברגע שהוחלט להעניק הלוואה לעסק שעומד בקריטריונים, ונבדקת יכולת ההחזר שלו, SparkIL מעלה קמפיין לפלטפורמה ייעודית ובו מתחיל מהלך של גיוס המונים, בצורת הלוואה ללא ריבית. גיוס ההמונים פתוח לכל מי שחפץ להלוות החל מ־50 שקלים, מבוססת על ערבות הדדית וחיבור בין המלווים החברתיים לבין בעלי העסקים. המלווים החברתיים הם ישראלים מכל רחבי הארץ.

כדי להבין איך קמה הפלטפורמה ואיך בדיוק הכל מתקתק שוחחנו עם נעמה אור, מנכ"לית SparkIL.

שלום נעמה, הפלטפורמה שהקמתם לפני כשנתיים מרתקת. המודל של אנשים שלא תורמים אלא מלווים לבעלי עסקים קטנים הוא מרתק. איך עלה הרעיון להקמת הפלטפורמה בשיתוף עוגן והסוכנות היהודית?

"הרעיון עלה לפני עשור על ידי אמירה אהרונוביץ, מנכ"לית הסוכנות היהודית, מתוך רצון לייצר בנקאות אתית מצד אחד ולמצוא דרך לחבר את יהדות התפוצות לישראל, מצד שני, בצורה חדשנית. אמירה היתה כבר 20 שנה בסוכנות היהודית וידעה על הזדמנויות ואפשרויות לחבר את יהודי התפוצות הצעירים לישראל, בעקבות מגמה שהחלה של התרחקות בקשר ובתמיכה. הרעיון להקים פלטפורמת הלוואות חברתיות היה מתוך הבנה שיהודים ברחבי העולם רוצים לעזור, לא תמיד יודעים איך ומחפשים דרך נגישה לתרום. בעזרת טכנולוגיה מותאמת, הדור הצעיר התחבר ישירות למיזם בתחום הפינטק, משהו אחר שמדבר אליהם ועונה על כל הצרכים שלהם יחד. אותה פלטפורמה דיגיטלית שקיבלה עם הזמן רישיון ראשון מסוגו של רשות שוק ההון , כמתווך אשראי חברתיPEAR TO PEAR .

"כחלק מההקמה, למדנו מודלים קיימים בעולם, ורצינו לעשות חיבור של קשר מתמשך, לאורך זמן, שיכירו יותר טוב את העסקים הקטנים בישראל, על מנת שיוכלו לתמוך, לייצר חיבור רגשי יותר עמוק ותוך כדי גם ליצור קשר יותר חזק לישראל. במקביל לתמיכה של יהדות התפוצות הקונספט של ערבות הדדית בחברה הישראלית, היה מאוד חשוב לנו, אותם ישראלים שילוו כסף לעסק ויהפכו לשותפים מלאים. המסר הוא שאנחנו כחברה, פה לעזור אחד לשני במיוחד בתקופת המלחמה, כשבעלי עסקים נמצאים בהתמודדות עם ירידה בהכנסות וקשיים כלכליים."

"בעצם המלווים מקבלים את הכסף בחזרה? אתם מעניקים לעצמאיים הלוואות מכסף שבעצם לא שלכם וללא ריבית. אז לא הבנתי, אם יורשה לי לשאול, מניין מגיע הרווח של SparkIL?

"ספארק אי אל הנה עמותה, ארגון ללא מטרות רווח בהגדרתה, היא אינה מחפשת ריווחיות אלא להיות פלטפורמה מסייעת הן לעסקים והן לחיבור של ישראלים ויהודי התפוצות אחד לשני. לכן כל הפעילות שלנו מושתת על כספי פילנתרופיה שאנחנו דואגים לגייס, ביחד עם השותפים שלנו הסוכנות היהודית ועוגן."

האם הפלטפורמה "תפסה" עד המלחמה ומה קרה מאז פרוץ המלחמה ב-7.10?

"הפלטפורמה החלה בפעילות ביוני 2022, אז חולקו הלוואות לעסקים קטנים מהפריפרייה החברתית והגיאוגרפית בישראל. מפרוץ המלחמה חווינו עלייה של מעל 500 אחוז במתן הלוואות אשראי לעסקים לפי קריטריונים שקבענו וכושר החזר, וקרוב ל-100 אחוז גידול/קפיצה במספר המלווים החברתיים בישראל ומהעולם, לאור הרצון לחזק את בעלי העסקים הקטנים בתקופה הזו."

עד כמה ה-7 באוקטובר השפיעה על דרך ההתנהלות שלך כמנכ"לית SparkIL?

"ה-7/10 הביא אותנו לקבל החלטה והבנה מהירה שהנושא הכלכלי והמשבר הכלכלי כבר מתקרב ונמצא בפתחנו, לכן תוך כמה שבועות מפרות המלחמה, הקמנו קרן חירום עם הסוכנות ועוגן שהלכה והתרחבה. הצלחנו לגייס 30 מיליון ₪ ושינינו אסטרטגיה – לסייע לכל העסקים שנפגעו במלחמה באופן ישיר, במיוחד למפונים מהצפון דרום, למילואימניקים שנעדרו מהעסק שלהם, לחקלאים ולנפגעי הטרור. לאור הביקוש הן של הלווים והן של המלווים החברתיים שהצטרפו אלינו, הארגון צמח באופן מהיר מבחינת כוח אדם, בגיוס המשאבים והכספים – כל זאת כדי לעמוד בביקוש הרב שנוצר.

"חשוב לציין שלמרות הגדילה והצמיחה, היה לנו חשוב לאורך כל הדרך לא לוותר על המקצועיות שלנו והשירותיות הגבוהה, שחשוב היה לנו להעניק לבעלי העסקים והמלווים החברתיים."

לסייע למילואימניקים בשעה שהם נלחמים ברצועה או בצפון, אין דבר יותר חשוב מזה. אבל עד כמה מילואימניקים מכירים את SparkIL ואיך אתם מפרסמים את הפלטפורמה?

"כאמא לשני חיילים, אחד בסדיר ואחד מילואימניק שנלחמו מה-7/10 וחלק מהזמן גם נלחמו בלב עזה, זה היה עבורי אישי וקרוב לבית. הבנתי דרכם שיש צורך לעזור למילואימניקים בכל דרך אפשרית. יצאנו בשיתופי פעולה וקמפיין ייעודי עם החמ"ל האזרחי, יצרו קשר עם חנוך דאום, שפועל רבות למען המילואימניקים במלחמה ועזר לשווק את ספארק אי אל, התפרסמו מפה לאוזן ודרך הבנים שלי שהיו הראשונים 'לשגרר' את האסטרטגיה והמטרות שלנו לעזור למילואימניקים במלחמה."

Screenshot 2024 05 02 151109
אביחי במדי צבא. צילום פרטי

בשבועות האחרונים אנחנו מראיינים שוב ושוב בעלי עסקים קטנים במושבים שפונו מבתיהם בצפון ובדרום, ובעקבות כך העסק הקטן שלהם קרס. לטענתם, הפיצויים של המדינה לא נותנים מענה אמיתי לירידה דראסטית בהכנסות שלהם. למשל, מגדלת פטריות ממושב בצת שבנתה לעצמה שם בארץ ונאלצה לחסל את כל העסק בגלל הפינוי ודוגמאות לא חסרות. האם פלטפורמת SparkIL יכולה לסייע להם להיחלץ מה'ברוך'? האם גם חקלאים יכולים לבקש ממכם הלוואות? האם יש רף הלוואות שאתם לא מאשרים?

"אחת הפעילויות שלנו לסייע לחקלאים היה שת"פ שיצאנו איתו יחד עם השומר החדש, בכל שבוע אנחנו מאשרים לחקלאים הלוואה חברתית וממשיכים לסייע ביחד עם תוכנית מנטורים וייעוץ. חשוב לציין שאנחנו בוחנים יכולת כושר החזר של בעלי עסקים, על מנת להבטיח עד כמה שניתן למלווים החברתיים שלנו שיקבלו את כספם חזרה, זה גם יכול להיות ילד בר מצווה שהחליט לתת את כספי הבר מצווה שלו בגובה 100 דולר לטובת עסקים קטנים. המטרה המשמעותית של ספארק אי אל היא לייצר חיבור וקשר בין המלווים החברתיים ללווים לאורך כל זמן החזר ההלוואה (עד 5 שנים ללא ריבית), בעזרת עדכונים, ביקורים וסיורים בעסק, סיפורים, נוצר קשר אמיתי ורציף בין בעל העסק לבין המלווים החברתיים שלו וזה חלק בלתי נפרד מהמהות שלנו.

"לצד ההלוואה שהם מקבלים עד 100,000 ₪ אנחנו עוזרים לחבר אותם למנטור, סיוע ביח"צ על ידי כתבות וראיונות בתקשורת לחשיפת העסק, נותנים להם כלים שיווקיים כדי שיצליחו ויעמדו ביעד של החזר ההלוואה שלקחו. בסופו של דבר אנחנו מנהלים פה קהילה של מלווים חברתיים שממשיכים לתרום כל פעם לעסק קטן אחר ויכולים אחרי סיום החזר הלוואה לקחת עוד הלוואה למטרה עסקית אחרת – והקהילה תמשיך לתמוך בהם.

״המלחמה וההתרחשויות הקשות בישראל בחודשים האחרונים, דרשו מאתנו להתגייס לטובת העסקים והמלכ"רים הקטנים בכל הכוח. הצוות של SparkIL מחוייב לכלכלה הישראלית, לאנשים שמאחורי העסקים, במיוחד למילואימניקים שביניהם ולחיבור בין ישראל לעולם היהודי הגלובלי, בעת הזו. אחד הדברים המרגשים היום הוא לראות את הערבות ההדדית של החברה הישראלית במיטבה. החלום שלנו הוא להגיע לעשרות אלפי מלווים חברתיים שיהיו חלק מהתנועה הזאת ויסייעו לתמוך בעסקים שנפגעו במלחמה, גם אם יעניקו הלוואה של 50 שקלים – זה יעשה את כל ההבדל."

בספארק IL מקפידים במיוחד, בניגוד לפלטפורמות גיוס המונים אחרות, לשמור על קשר עם המלווים החברתיים ומעדכנים אותם בשלבים השונים של התאוששות העסק וחזרתו לפעילות. בעלי העסקים שולחים עדכון לכל המלווים שלהם, לכל אורך התקופה, כדי שיראו מה קורה עם העסק, מה שלומם, כיצד העסק עובד ואם הם זקוקים לסיוע נוסף. אחת התופעות המרגשות שנולדו מהסטארט־אפ החברתי הזה, היא הרצון של המלווים החברתיים להכיר את בעלי העסקים, לרכוש מהם מוצרים, לסייע להם מעבר להלוואה ולהמשיך לתמוך בעסקים נוספים אחרי שקיבלו את ההלוואה שלהם בחזרה."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

איתן בן צבי, בן 43 מקיבוץ נצר סירני, נשוי ליעל ואב ל4 בנים נכנס החודש באופן רשמי לתפקיד מזכ"ל התנועה החדשה בשומר החדש. במסגרת תפקידו יפעל למען כ-20 אלף חניכים וחניכות מ-22 מועצות אזוריות,
2 דק' קריאה
אורי רונן מאור הנר ולהקתו הפולק סטונרס בשיר שנכתב ממשבר אישי וקיבל משמעות חדשה בעקבות אירועי 7 באוקטובר In my wildest dreamsI never imagined That I׳ll be the onethat standsChildren are running,Mothers are hidingAnd
3 דק' קריאה
ב-1942 נוסד המכון ללימודי החקלאות של האוניברסיטה העברית, מה שלימים הפך לפקולטה לחקלאות ברחובות * איזה גלגולים עברו על הפקולטה לחקלאות? כיצד לימדו ולמדו בפקולטה למרות השתתפות המרצים והסטודנטים במלחמות ישראל – ומהי תרומתה
12 דק' קריאה
מה מרגיש האדם החילוני כשהמואזין נשמע כאילו הוא ממש על השיש במטבח? סובלנות. המון סובלנות הרמקולים של המסגד נמצאים 70 מטר בקו אווירי ממרפסת הדירה של הבת שלי.הבת שלי מתגוררת ביפו-שוק-הפשפשים. יש להניח שאתם
4 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן