יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 10 17 135504

"כ-330 אלף עופות מתו בקיבוצי עוטף עזה"

3 דק' קריאה

שיתוף:

מעדכן מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות: "אנו ממשיכים לתת מענה לחקלאים ולהיות לכתובת לכל פניה עבורם" * שתי משחטות בדרום במחסור חמור של עובדים וביישובי הצפון יש מחסור בעובדים לאיסוף ביצים

במהלך כל ימי המלחמה מתקיימות ישיבות מטה משרד החקלאות, בראשות מנכ"ל המשרד אורן לביא. במהלך הישיבות עודכן מנכ"ל המשרד, כי מאות אלפי עופות מתו ב-25 אתרי גידול שחלקם הושמד, ביניהם המדגרה בניר עם שהושמדה. 

מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי עופות מסר כי במהלך הישיבות הועלו מספר נושאים עימם מתמודד ענף העופות: "בישיבה האחרונה ביום ראשון הועלה את נושא העובדים הזרים שהתפנו או פונו מעוטף עזה, מה שפגע אנושות ביכולת לטפל בלולים של הישובים בעוטף עזה.

Screenshot 2023 10 17 135530
מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות. "זה אירוע מתגלגל"

"חלק ניכר מהכלכלה של העוטף מבוססת על הפטם ועל ההודים. בשלב זה לא ניתן לפנות את העופות מהלולים למשחטות, בגלל שצוותי הפינוי לא יכולים לפנות אותם בשל אילוצים ביטחוניים ואי יכולתם של המשחטות לקלוט עופות בעקבות מחסור חמור בכוח אדם. חלקם של העופות המגודלים מתו או לחלופין במצב שנדרש להמית אותם. בנוסף, עקב אירועי הפסקות חשמל ובעיה של אספקת סולר לגנרטורים, נפגעו המערכות בלולים, כולל מערכות אספקת המים אשר הביאו לתמותה נרחבת בלולים. 

"נושא נוסף שעלה בישיבות הוא הצורך הדחוף במיגוניות ליישובים שעל  קו הגבול בצפון – ישובים צמודי גדר כמו אביבים, דובב ומרגליות, יש מחסור במיגוניות ליד הלולים ותחנות המיון.  

"בנוסף יש צורך דחוף בסיוע לקיבוצים בעוטף עזה – פינוי פגרים בקיבוצים בהם הלולים נפגעו והעופות בהם מתו כתוצאה מפגיעה מכוונת או מהפסקות חשמל. בקיבוץ ניר יצחק למשל ישנם עופות המוכנים לשיווק אבל הצבא אוסר על כניסה לקיבוץ ואין גם מי שיעשה את העבודה, אז האלטרנטיבה היא כנראה להמית את העופות ולפנות אותם בהמשך. 

"בנושא המשחטות – עד עכשיו מאז תחילת המלחמה הן עבדו באזור הדרום בתפוקה מאוד נמוכה. בימים האחרונים הם מצליחים להעלות את התפוקה כמעט למצב הנורמלי שהיה לפני המלחמה. עיקר הבעיות של המשחטות היא בעיית העובדים והמחסור באמצעי תובלה. 

"גם באזור הצפון, כל המושבים צמודי הגדר שהתפנו נתקלו בבעיה של עזיבת הפועלים הזרים, מה שפוגע ביכולת לאסוף ביצים. ולהוביל אותם. המצב הזה לצערי הולך ומחמיר. לדוגמא, במושב אביבים אין עובדים זרים וגם אם יגיעו מתנדבים לא ניתן להכניס אותם, בשל ההוראה שכל היישובים צמודי הגדר בצפון (4 ק"מ מהגדר) אסורים לכניסה. זה אירוע מתגלגל שאנחנו עוקבים אחריו בדריכות, כל רגע יש התפתחות ואתה לא יודע עד כמה חמור זה הולך להיות." 

האם אספקת הביצים הארצית נפגעה כתוצאה מכך? 

"אספקת הביצים הארצית לא נפגעה. מגדלי ההטלה במדינת ישראל מגדלים מעבר לכמות הנדרשת ולמרות המתח בחזית הצפונית והמחסור בעובדים – מגדלי העופות בישובים סמוכי הגדר ובשאר חלקי הארץ מספקים את הביצים לתחנות המיון ומשם לשאר חלקי הארץ. 

"באשר לפטם, אספקת העופות קצת נפגעה כאמור בעיקר בשל המחסור בכוח אדם במשחטות. למשחטת 'עוף טוב' למשל הייתה בעיה ואני מקווה שיתגברו עליה. הפגיעה בלולים בעוטף עזה היא לא זו שתוביל לפגיעה בייצור הארצי. אלא הבעיה היא במשחטות. שתי משחטות באזור הדרום לא פועלות ושתי משחטות גדולות עובדות בתפוקה נמוכה ביותר. בנוסף לכך, משחטות רבות במרכז הארץ ובצפונה עומדות בפני בעיה, שכן ירדו בתפוקה עקב בעיה של בעיה של פועלים ובעיה של לוגיסטיקה. כך שלמרות שלמגדלי הפטם וההודים ביתר הארץ יש עודף בלולים, הבעיה במשחטות גורמת לירידה בתפוקה ובאספקת בשר עוף מצונן לרשתות השיווק. עם זאת, חדרי הקירור מלאים בעופות קפואים ומומלץ לציבור בשלב זה לצרוך עופות קפואים, במידה והם לא מוצאים עוף טרי. 

מה המצב ביישובי הצפון? 

"האוכלוסיה המבוגרת והילדים התפנו וביישובים נותרו רק הגברים שלא גויסו. יחד עם זאת, המורל בקרב התושבים הוא גבוה, הצבא נמצא בתוך הישובים וסביבם ומחזק את אבטחת היישובים ונערכים לקראת כל אפשרות של התפתחות מצד חיזבאללה.  

"המצב רוח בסדר גמור, כולם מקווים לטוב ומחזקים את תושבי הדרום ועוטף עזה שנפגעו וכולם כמובן משתתפים בצער המשפחות השכולות שאיבדו את היקר להם מכל. אנחנו שולחים איחולי החלמה לפצועים ומייחלים לשחרורם של החטופים שלנו וכמובן מחזקים מכאן את חיילי צה"ל." 

מועצת הלול וארגון מגדלי העופות מקיימים מידי יום ישיבות מול אנשי מקצוע ומנכ״ל משרד החקלאות ודואגים ביחד לתת מענה לחקלאים ולציבור כאחד. בנוסף מועצת הלול וארגון מגדלי העופות הינם כתובת 24/7 לכל פנייה של מגדלים כדי לספק פתרונות מיידיים לכל בעיה. 

יו״ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ״ל תנועת המושבים, עמית יפרח: "לולי העוטף חטפו מכה קשה וכואבת. עצוב לראות לולים סגורים או מופגזים ומאות עופות אשר מתו כתוצאה מהמתקפה האכזרית של החמאס. אנו פועלים יחד תנועת המושבים, התנועה הקיבוצית, ארגון מגדלי העופות ומועצת הלול מול משרד החקלאות לתכנית לשיקום הלולים והחקלאות באזור."

תושבי מושב גילת חסמו דרכי גישה למושב  

לצורך שמירה על מושב גילת אשר נמצא על יד אופקים, חסמו התושבי באמצעות טרקטורים וחסימות עפר את שטחי הגישה למושב. בנוסף חברי המושב מבצעים שמירות ופטרולים סביב המושב לטובת אבטחת בתי התושבים וחקלאי המושב שעובדים בשטחים החקלאיים.  

תושב המושב, יוני דמרי, המשמש כמנהל אגף המשק החקלאי בתנועת המושבים אמר: ״כיתת הכוננות של המושב פועלת כדי לשמור על המושב. חסמנו כניסות צדדיות ושטחי גישה כדי למנוע מצבים עתידיים כמו שקרה לצערנו בקיבוצים ומושבים בעוטף."

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה
למה לא מגייסים מחדש את המילואים, מפנים את תושבי רפיח למחנה אוהלים הומניטרי ונכנסים במלוא העוצמה לרפיח, לדיר אל-בלאח, למחנות המרכז וגם למקומות שהיינו בהם וחמאס חוזר ומשתלט עליהם? במוצאי שמחת תורה 7 באוקטובר,
3 דק' קריאה
נתניהו שואף למשוך את הלחימה כמה שרק אפשר. איך יכול להיות שגנץ ואייזנקוט, חברי קבינט המלחמה, לא יוצאים נגדו? רבים ודאי ראו את סרטו המפורסם של הבמאי ג'ונתן דמי, "שתיקת הכבשים". בפרפרזה ישראלית מעט
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן