יבול שיא
הרפת והחלב
331497766 1113859916672908 3231859738237752184 n תמונה 1 1

רמי פיש: ״רפת זהו ענף מהבודדים בחקלאות עם יציבות, תכנון מחיר מטרה, ומכסה מעוגנים בחוק

5 דק' קריאה

שיתוף:

רפת עין גב הייתה רפת מובילה. למה למרות שאולי יכלה להמשיך להיות רווחית לאחר איחוד עם רפת אחרת, החליטו בקיבוץ לחסל את הענף?

כשבועיים לאחר שהוחלט ברוב גדול באסיפת חברי עין גב למכור את הרפת, שהוקמה ב-1947 וכוללת 380 פרות חולבות, 270 עגלות מכל הגילים ו-15 עגלים שגילם עד חודשיים, שלח רמי פיש, חבר הקיבוץ ורכז הרפת, המזוהה עם הענף ב-45 השנים האחרונות, מכתב נוקב לחברי הקיבוץ שבו הוא מביע את אכזבתו העמוקה מההחלטה ומחבריו לקיבוץ.
״כמה מילים לאזכור האירועים שעברו עליי ועל קיבוץ עין גב בנושא הרפת״ הוא כותב, ״הנהלת הקיבוץ הביאה לאחרונה שתי חלופות למכירת המכסה והאינוונטר של הרפת, כלומר מכירת הענף, ומנגד, חלופה של איחוד עם משק ברמת הגולן. לפני שאנחנו נכנסים לעולם הכלכלי והאידיאולוגי, אספר כמה נתונים על דרכי בעולם הרפת.
לרפת עין גב נכנסתי בסוף 1979 כאשר חיימיטו בוקשטיין ניהל את הרפת, וממנו למדתי את כל רזי המקצוע. הוא היה אדם בעל זיכרון פנומנלי. זה היה טרם עידן המחשב. לאחר שנתיים קיבלתי את ניהול הענף. דורות רבים של בני משק עבדו איתי בגיל 14, 15 ובני משק בוגרים, כמו ברוך פיין ויוסי לוביש. חבר’ה שראו את הענף כדרך חיים או אפילו, אולי אגזים במושגים של פעם, כציונות, שליחות.
במשך השנים יצאתי ללמוד תואר בבעלי חיים, וברוך פיין החליף אותי. לאט לאט נכנסתי לעובי הקורה דרך תפקידים מרכזיים בענף הארצי, כגון: 12 שנה יו״ר ההנהלה של יצרני החלב, רכז האזור של עמק הירדן, רמת הגולן ועמק המעיינות. בנוסף, שימשתי דירקטור בלא מעט חברות. כשנה אני משמש כיו״ר חברת שיאון – חברה לגנטיקה והזרעה מלאכותית, חברה שמוכרת גם למדינות שונות בעולם, כך שיש לי מעט מושג בענף הרפת, עולם החלב, והרגולציה בענף״.
לאחר שהציג את דרכו המקצועית חוזר פיש להחלטת עין גב. ״גם בערב ההסברה וגם באספה הוצג תחשיב כלכלי, שנעשה על ידי שני יועצים כלכליים שהקיבוץ נעזר בהם מידי פעם. הוחלט באספה של הקיבוץ להוציא את הרפת משטחו בינואר 2021, ובמאי 2021 הוחלט לערוך איחוד עם רפת נווה איתן. כל הנחות העבודה כגון: שמירת מכסה, להישאר בענף החלב הארצי, ולהשקיע סכום יחסית נמוך, הינם בדיוק הנחות העבודה שאני הבאתי בחלופת האיחוד עם רפת מיצר ובנוסף, רפת מיצר הייתה כבר רפת, בה נחלבו פרות של שני שותפים, והיא בעלת אקלים שמשפר את הביצועיים והתוצאות הכלכליות.
בטופ של כל האזור
עד פה הכול היה לפי הספר, הוגן וענייני. אני התבקשתי שלא להביא שום טבלה כלכלית שמראה את כדאיות ההשקעה באיחוד. גם בערב ההסברה וגם באספה נאמר לי כי הטבלה היחידה שתוצג בקיבוץ זאת הטבלה שמציגה הנהלת אחזקות, כך שמה שנשאר לספר לחברים נאמר על ידי המוזמנים בערב ההסברה, ומעט חברים שהתייחסו באספה.
ופה קרה משהו מאוד מעניין: אחרי ערב ההסברה ויום לפני האספה, חבר קיבוץ ותיק, שמילא תפקידים מרכזיים במשק בעבר, שלח, בשיתוף גורם בבית הלבן, דוא״ל לכל חברי הקיבוץ, ובו מכתב שרצוף באי דיוקים לגבי נתונים של הרפת בעבר ובהווה. לדוגמה נכתב: הקמת צוות ‘גישור חיצוני’, כאשר במציאות היה זה צוות בוררות (ציפי בוקס ודג’ן). ציטוט נוסף: ‘הגבלת גודל הרפת לגודל לא כלכלי’. ובכן, לא מדויק בלשון המעטה: רפת עין גב כמעט והכפילה את הסככות מאז (ואגב כך, יצרה משטח גגות, שאפשר את הקמת פרויקט הפוטו-וולטאי הגדול ביותר בעין גב). רפת עין גב הייתה במשך שנים בטופ של כל האזור כולל רמת הגולן. מפאת כבודו של החבר הוותיק לא הגבתי, ומנעתי גם מחברים אחרים.
לסיכום: רפת זהו ענף מהבודדים בחקלאות עם יציבות, תכנון, מחיר מטרה, ומכסה מעוגנים בחוק. אין לו אח ורע, לא בענפי החקלאות וגם לא בעוד ענפים שאנחנו מתפרנסים מהם כיום. זהו ענף שלא הושפע לא מהקורונה ולא מהמלחמה שאנחנו חווים עכשיו״.
פיש מסיים את מכתבו בנימה אישית. ״המצב במדינה מזכיר לי מעט את מה שקורה בקיבוץ. בהחלטה למכור את הרפת, קיבוץ עין גב למעשה איבד את ערך הציונות. לא נוכל יותר להשתמש במילה הזאת – ציונות.
אני אוהב את קהילת עין גב, קשור אליה מעל 50 שנה, אך לאכזבתי דווקא חברי הדור היותר מבוגר הם אלה, שאכזבו אותי יותר בעניין הזה. חלק מהם אשר הקימו את המקום הזה, לא הבינו או לא ניסו להבין את משמעות ההחלטה – הן ברמה הכלכלית, והן ברמת הציונות, הפריפריה והחקלאות. רפת זה נכס שלא מוכרים. אני רואה מולי עץ שמניב פרי, ואתם יום אחד החלטתם לכרות את העץ. לא יהיה עוד פרי מעץ זה. חבל!״.
להשקיע קצת בסככות ולסדר טיפה את מכון החליבה
בראיון איתו מבהיר פיש את השתלשלות העניינים. לדבריו, בינואר 2021 קיבוץ עין גב החליט להוציא את הרפת משטח המחנה, בין היתר, בגלל התוכנית להקים בשטח הקיבוץ מלון חדש, ובמאי 2021 הוחלט על איחוד רפתות עם קיבוץ נווה איתן. ״לא הייתה לי בעיה עם זה״, הוא מבהיר, ״כל עוד לעין גב יש מכסה, אז קיבוץ עין גב מייצר חלב תחת המכסה והשם של עין גב, וזה שהרפת יוצאת משטח עין גב ועוברת לנווה איתן, אז לא קרה שום דבר כי בענף הרפת יש הרבה אחודים. פה באזור יש רפת של אלומות ומעגן, ועוד כמה רפתות מאוחדות. אבל עם הזמן הסתבר שהעלות של האיחוד עם נווה איתן הכפילה או שילשה את עצמה ברמת ההשקעה. כשזה התברר הנושא חזר לדיון בקיבוץ, ואני מצאתי אפשרות לאיחוד עם רפת מיצר ברמת הגולן. מיצר היה קיבוץ והפך למושב. רפת מיצר הייתה משותפת למיצר ולקיבוץ אפיק. בשלב מסוים אפיק הלכו לכפר חרוב ומיצר נשארו לבד. זה אומר שיש לך מתקן שיכול להכיל שתי רפתות, כשבנוסף לדמי השותפות צריך להשקיע קצת בסככות ולסדר טיפה את מכון החליבה״.
לדברי פיש עלות השותפות עם רפת מיצר היא כשבעה מיליון שקל, סכום קרוב לזה שהיה אמור להיות מושקע בשותפות עם נווה איתן. ״אני יודע שרפת ברמת הגולן, שיש שם אקלים מעולה, יכולה להחזיר את ההשקעה שלנו תוך שלוש-ארבע שנים. אחרי שהקיבוץ ראה את ההסתבכות עם נווה איתן, הוא העלה להצבעה לפני כשבועיים וחצי שתי חלופות: למכור את המכסה ואת כל האינוונטר, או להתאחד עם רפת מיצר. לצערי הוחלט לחסל את הענף. מעבר לעניין הכלכלי, בראייה שלי רפת זה חקלאות, וחקלאות זו ציונות. הרפת היא הענף היחידי והאחרון שהוא גם ענף מתוכנן וגם ענף בטוח. כל האיומים ביבוא הם דיבורי סרק. תמיד ימשיכו לייצר חלב במדינת ישראל. אבל קיבוץ עין גב החליט אחרת״.
זה נשמע לא הגיוני שקיבוץ מחליט ברוב קולות לוותר על הכנסה יציבה וקבועה. למה לוותר על ענף רווחי?
״כי הנהלת הקיבוץ שכנעה את החברים לעשות את זה. עשיתי אומדן שההשקעה באיחוד עם מיצר תעמוד על שישה וחצי עד שבעה מילון שקל. זו עסקה פנטסטית. אם תשאל כלכלנים שעוסקים בענף הרפת, הם יגידו לך שזו עסקה מצוינת. אם קיבוץ עין גב היה חנוק בכסף, ולדוגמה, לחברים המבוגרים לא היה תקציב לפנסיה, הייתי מסיר את הכובע ואומר שבתנאים האלו אני אזרום עם זה. אבל זה לא המצב. הרפת השנה כשהיא עדיין בעין גב, תשאיר רווח נקי של 1.7 מיליון שקל, וזה כשמדובר בעין גב באקלים הכי מחורבן במדינה. במיצר הביצועים היו הרבה יותר טובים, והרווחים היו בהתאם. חבל״.
נבחנו באופן מעמיק ויסודי מספר חלופות
מרועי טינסקי, המנהל העסקי של עין גב, נמסר כי כבר בתחילת שנת 2021 קיבלה אספת קיבוץ עין גב החלטה על הוצאת הרפת מתחום הקיבוץ, טרם ההחלטה על בניית המלון. ״ההחלטה התקבלה לאחר בחינה של מגוון היבטים ובהם: איכות סביבה, אי אפשרות להתרחב לרפת גדולה, רווחיות וכדומה, ותוך הסתכלות אסטרטגית על קיום הרפת במיקומה הנוכחי בעין גב.
מאז ועד לאחרונה נעשו מאמצים רבים להישאר בענף החלב, כולל חשיבה על איחוד עם רפת נוספת מחוץ לעין גב. משלא צלח הדבר, ובמקביל לירידה חדה ברווחיות, נבחנו באופן מעמיק ויסודי מספר חלופות, וחברי הקיבוץ החליטו לבסוף על סגירת הענף. ההחלטה לוותה בהרבה מאוד לבטים ובלב כבד. זו החלטה מורכבת מאוד בהיבט הרגשי, מעבר לבחינה הכלכלית, על אחת כמה וכמה עבור אותם חברים שעבדו שנים רבות ברפת.
בקיבוץ עין גב, הראשון שהוקם על שפת הכנרת, מול הרמה הסורית, מתקיימת חקלאות ענפה ואיכותית: בננות, אבוקדו, מנגו, ליצ’י, תמרים, אשכוליות (שחלקן לשוק המקומי וחלקן לייצוא) וכן לול ודייג.
הקיבוץ ימשיך לטפח את ענפי החקלאות ובמקביל לקדם חקלאות חדשנית בת קיימא, ותמיד יניף את דגל הציונות וההתיישבות״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

התקציב לתמיכה זו יעמוד על 10 מיליון ₪ • המטרה: הגדלת היקף התוצרת החקלאית המקומית ומתן פתרון לצמצום מחסור והרחבת עונת הגידול מנכ"ל משרד החקלאות וביטחון המזון, אורן לביא: "אנו רואים חשיבות גדולה מאוד
< 1 דק' קריאה
דקלה אריה בדלר, ממושב אשתאול שבהרי יהודה, היא בן אדם מעורר השתאות וסקרנות, בעלת תפישה חינוכית ייחודית לגיל הרך * ביום יום עורכת דקלה סדנאות ליווי התפתחותי לתינוקות ופעוטות, שמיועדות לתינוקות מגיל 3 חודשים
6 דק' קריאה
הם עזבו הכל, את העסק הפרטי שכל כך קשה עבדו עליו ויצאו להילחם ולשרת במילואים למען המדינה * רבים מהם שירתו שלושה חודשים ואף נקראו לסבב שני ובינתיים מצב העסק שהושאר מאחור הידרדר *
10 דק' קריאה
בדי אוהלים המסמלים את הנדודים והטלטלות של אלו שפונו מביתם שמשו השראה למערכת לבוש שיצרה שיר כץ מצבעון. הפריפריה מגיעה לאופנה *תמונה ראשית: שיר כץ, מרגישה תלושה. "קהילת צבעון מפוזרת בכל המדינה. המשפחה שלי
5 דק' קריאה
13 דירות בבית ההולך ונבנה בנהריה, רכשו חברי קיבוץ רות. כשתסתיים הבנייה בעוד כשנתיים, יעברו אליו חברי הקיבוץ וילדיהם. "אנחנו בנהריה כדי להישאר, כי העיר והצפון חשובים לנו"  הקיבוץ העירוני "רות" של בוגרי השומר
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן