יבול שיא
הרפת והחלב
יואל בלומברג משק הר פרחים. צילום טל בן חיים

מחלבת הר פרחים – כמו ריצת מרתון 

5 דק' קריאה

שיתוף:

מעדר קטן 5-6 עיזים גדל הדיר של משק הר פרחים במושב עופר באופן טבעי והתרחב * לא מדובר באימפריה ולמשפחת בלומנברג גם אין כוונה להפוך למחלבה מודרנית * המחלבה נותרה אורגנית, העיזים חיות כאן עד סוף חייהן הטבעי, ניזונות מידי יום במירעה, הירקות אורגניים ואף אחד לא קופץ מעל הפופיק 

*תמונה ראשית: יואל בלומנברג. "דרך החיים שלנו הוא כמו ריצת מרתון". צילום: טל בן חיים 

מחלבת הר פרחים ממוקמת  במשק הר פרחים של יואל בלומנברג. המשק החקלאי היוצא דופן הזה נמצא במושב עופר הנמצא במורדות הכרמל. מושב עופר הוקם בתחילת שנות החמישים, והוא נראה כפנינת חמד – שוכן בליבו של יער אורנים נטוע וחורש  טבעי – חלקו המערבי של הישוב  צופה אל הים. 

יואל בלומנברג ואם ילדיו בחרו לקנות משק במושב עופר לפני כעשרים וחמש שנים. הילדים היו קטנים. 

יואל: "מאז ומתמיד ידעתי שאהיה חקלאי. ההחלטה לבוא למושב עופר היתה עבורי הגשמה של חלום." יואל בלומנברג נולד בשוויץ, כיום הוא בתחילת שנות השישים של חייו. יואל שירת בגולני, היה בתחום התעשייה – הקים מפעל ואז  פנה לדרך ההגשמה החקלאית.  

"בתחילת דרכי כחקלאי הקמנו משק אוטרקי," הוא מספר. "משק אוטרקי הוא משק שמייצרת ומגדלת את כל התצרוכת המשפחתית. גידלנו ירקות אורגניים, תרנגולות חופש שסיפקו לנו בשר וביצים ועיזים  שסיפקו לנו חלב ובשר. בכל השנים הראשונות המשכתי להתפרנס מחוץ למשק.  

"תמיד היה לנו עודף בתוצרת המקומית. היינו נוהגים לחלק מהתוצרת שנשארה לחברים למשפחה ולמי שהיה בסביבה. בשנת 2006 החלטנו להעביר מהלך ולהפוך את המשק לרווחי ויצרני. היום אנחנו מעבדים כתשעים דונם ירקות, מתוך זה כעשרים וחמישה דונם בבתי צמיחה. את העדר הקטן בן חמש עיזים שנתנו לנו חלב וגבינות לבית הגדלנו והפכו לעדר עיזים. הקמנו מכון חליבה ומחלבה והפכנו את משק הר פרחים למשק יצרני ורווחי." 

למה קראתם למשק בשם זה? 

יואל: "שם המשפחה שלנו, בלומנברג, משמעותו בעברית הר פרחים."  

עיזים במשק הר פרחים 2 טל בן חיים
מרעה העזים. משק הר פרחים. צילום: טל בן חיים 

משק ומחלבה אורגניים 

ההחלטה הראשונית לגדל  ולהפוך את משקו למשק אוטרקי התוותה קו המאפיין את כל שקורה במשק.  "גידול הירקות האורגנים החל בזה שגידלנו לעצמנו בעבורנו והיה ברור שלא נרסס את הירקות," מסביר יואל. "בדקנו ולמדנו את הנושא של גידול ירקות אורגניים ואנו מגדלים על פי התקן. יש חלופות לריסוסים הכימיים, חלופות שמגיעות מהטבע – אז אנחנו משתמשים בחומרים שלא פוגעים בטבע." 

הצמיחה המשקית הביאה כך שמשק הר פרחים הפך למשק המייצר, מגדל ומשווק את התוצרת לאנשים המקפידים ומחליטים להזין עצמם ומשפחתם בתוצרת אורגנית. בשנים האחרונות הצטרפו לעבודה במשק עמית ורועי – הבנים שגדלו והיום הם בשנות העשרים שלהם. אנה הבת הצעירה מטיילת בעולם.  

עמית (29), הבן הבכור, עובד ומפעיל את המשק האורגני וכל המשתמע. רועי (27), הבן השני, לקח על עצמו לגבן את הגבינות ולהפעיל את מחלבת הגבינות. "העבודה המשותפת עם הבנים שלי מסבה לי אושר גדול," אומר יואל. "עבודה חקלאית היא עבודה משמעותית, ערכית ומלאת סיפוק. יש לי דור המשך במשק."  

מחלבת הר פרחים היא מחלבה יוצאת דופן, הן דיר העיזים והן המחלבה  מנוהלים על פי תפיסת העולם הבסיסית של יואל: "ההתחלה היתה עם חמש-שש עיזים. רונית רעייתי גיבנה גבינות ותוצרת שהיתה עודפת היינו  מוכרים, ככה בקטנה. זה היה לפני עשרים שנה.  

"לפני שמונה עשרה שנים בנינו מחלבה. החלטנו שנייצר גבינות על פי כמות החלב שיש במשק. ההחלטה לגבן גבינות מהחלב המשקי שלנו הובילה לכך שהחלב אותו אנו מגבנים תמיד טרי. הטעם הוא שונה – תמיד  רענן ובוודאי בריא מאד. העיזים במשק גדלות על בסיס אורגני  ואין ספק  שהוא מקור לבריאות – ובעצם היותו מחלב עיזים הוא מקור למרפא." 

רועי הבן הוא כאמור הגבן ומנהל המחלבה. רועי שמגיע לפגישה, עושה לי סיור במחלבה ומספר: "את גיבון הגבינות למדתי מאמא, לא למדתי באופן מסודר. אני מגבן מספר סוגים של גבינות, גבינות רכות, יוגורטים וגבינות  קשות. אינני מוסיף טעמים ליוגורטים, אני ממשיך את הקו של אמא, מי שרוצה טעמים שונים – מוסיף את הטעמים שהוא רוצה.  

"לאמא היה מגע קסם בגיבון הגבינות, ולי יש את מגע הקסם שלי. חזרתי לפניי שנתיים למשק והיה צורך בניהול וגיבון הגבינות. נוכחתי שזה מאד נכון עבורי לחזור למשק, לעבוד במשק ולייצר גבינות. ההחלטה לגבן את הגבינות רק מהתצרוכת המשקית שלנו מביאה לכך שהחלב תמיד טרי.  

"כמו כן, אנחנו לא מפרידים את השומן מהחלב, כל הגבינות שלנו מכילות את אחוז השומן הטבעי. אנו יודעים שאחוזי השומן הטבעיים הם הבריאים ביותר. השימוש בחלב טרי מידי יום  מביא לכך שמידי יום אני מגבן ומייצר גבינות אנו שומרים כל הזמן שלא יהיו עודפיי חלב. יש בכך קסם של ממש בגיבון הגבינות. מחלב גולמי אני יוצר גבינות שונות." 

משק הר הפרחים
משק הר הפרחים

לא רצים לתפוקה גבוהה 

יואל ובניו עובדים יחד, שלושתם מחייכים ויואל אומר ומבהיר: "כשאני רואה כמה המשק גדל ואת מערכות היחסים בינינו אני מתמלא שמחה. אין בינינו חיכוכים. אני מנהל את הממלכה שלנו, עם הבנים אני שותף, אני לא הבוס שלהם." 

ניהול הדיר והדרך בה בחרו במשפחת בלומנברג לנהל את גידול העיזים, הביא לכך שהעבודה במחלבה היא עבודה של עשרים וארבע על שבע. בשל היותם משק המקפיד על כשרות – המחלבה שובתת רק בשבת. רועי בחור צעיר, נעזר באמו והיא כוח המילואים במחלבה ומחליפה את רועי.  

הגבינות של משק הר פרחים מיוצרות ללא חומרים משמרים וללא חומרים מסמיכים כמו קלציום. 

רועי: "הקלציום תפקידו להגדיל את התפוקה – ולנו אין עניין להגדיל את התפוקה. גם גידול העיזים אצלנו שונה ממשקים אחרים המגדלים עיזים. 

"ההחלטה לייצר גבינות מהתצרוכת המקומית, מובילה לכך שאין לנו שום קשר עם מחלבה גדולה כמו תנובה או טרה. אנו מאמינים שעל העיזים שלנו לחיות ברווחה. יש בדיר שלנו מרחב מאד גדול לעיזים, אין צפיפות, התזונה של העיזים היא ממרעה – יום יום אנחנו מוציאים אותן למרעה, למרחב. בעדר עיזים רגיל, בדרך כלל בהיות העז בת חמש היא יוצאת מהדיר. אצלנו העיזים מגיעות לגיל עשר ויותר ועוזבות רק עם סיום חייהן בדרך הטבעית. אנחנו מגדלים את העיזים שלנו כפי שאנו חיים, כך אנו שומרים על חייהן. התזונה הטבעית, ההפריה שנעשית בדרך טבעית ללא הורמונים, מיתגו את הגבינות ושומרים על האיכות הגבוהה שלהן."  

יואל: "כשהגדיים נולדים אנחנו מפרידים אותם מהאימהות שלהם רק לאחר 45 יום. הגדיים יונקים מהאימהות בכל השבועות הראשונים. אני הוא זה המיילד את הגדיים ואחראי על ההמלטות. ההמלטות מתרחשות בדרך כלל במשך תקופה קצרה פעם בשנה. אנחנו מייבשים את העיזים כחודשיים לפני ההמלטות, מה שנותן מרחב נשימה ויש חודשיים בהם המחלבה אינה עובדת." 

יואל ובניו לא מתפתים למודרניזציה ולכל אותם סממנים המייצרים תפוקה גבוהה. כל צמיחה במשק היא תמיד מההון העצמי ומהיכולות שלהם, אין קפיצה מעל הפופיק.  

גם היום יש במשק תרנגולות חופש המסתובבות חופשיות במשק. הקומפוסט לירקות מיוצר מהזבל שיש בדיר, שאריות ירקות ניתנות לעיזים להשלמת המזון. דבר תומך בדבר. יש למשק שתי חנויות בהן הם משווקים ומוכרים את מוצרי החלב ואת הירקות האורגניים.  

יואל מסכם ואומר: "דרך החיים שלנו הוא כמו ריצת מרתון, ריצה ארוכה ובריאה." 

חג שבועות ידוע כחג חקלאי, במשק בלומנברג אין צורך לחגוג את החקלאות, החקלאות חוגגת כאן יום יום את היותה. 

Screenshot 2024 06 04 134121
יואל ועמית בלומברג מבעלי משק הר פרחים. צילום טל בן חיים

חלב עיזים חלב מרפא 

חלב העיזים ידוע באיכויות שבו. כאן המקום בו אני בוחרת לציין ולהביא את האיכויות הן מבחינה תזונתית ובעיקר מהבחינה הרגשית.  

מתוך האנציקלופדיה של אילנה רוגל "על רוח וחומר": חלב העיזים מייצג הוא את החיות והחיוניות המצויים בבריאותו הנפשית והפיסית של בן האדם. משדוברים אנו על  חלב עיזים, דוברים אנו על מערכת חיסון. מייצבת ומשמרת. זהו חלב מרפא. מדובר על מערכת חיסון בעיקר נפשי, על חוסן נפשי." 

Screenshot 2024 06 04 134214
גבינות עיזים אורגניות של משק הר פרחים. צילום טל בן חיים

אין אדם אשר אינו יודע סערות סערת רגשות מהי, ברם אנו דוברים באדם השולט בסערת רגשות זן. אלה בני אדם  אשר חיים את חייהם בשלוות נפש, בשל היכרותם את מהותם. בשל היותם מודעים לכוחם ועוצמתם. בשל היותם אדונים על חייהם. חוסן נפשי אומר כי בני אדם אלו עשויים ללא חת. נכונים לכל מעשה ולכל אתגר. גופם בריא, עמידתם איתנה, ראשם זקוף, גוום זקוף, וכך חיים הם חיים מלאי עניין מכיוון שנכונים הם לכל מאמץ על מנת להגיע ליעדם ולכבוש את מטרותיהם. חלב העיזים מייצג בריאות נפשית ופיסית.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן