יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 1 קרבי בהחלט 2.Movie Snapshot

החיים על פי דונדי 

4 דק' קריאה

שיתוף:

שני סרטים חדשים שכתב, ביים, צילם וערך דונדי שוורץ מבארי, מהמלון בים המלח אליו פונה, מתכתבים עם המציאות של אחרי 7 באוקטובר מנקודת מבט שונה  

לא אירועי 7 באוקטובר בהם התנהלו קרבות מדירתו ולא הפינוי עם חברי קיבוצו למלון בים המלח יכולים לעצור את פרץ היצירתיות של דונדי שוורץ מבארי. שני סרטים כתב, צילם, ביים וערך בתשעת החודשים האחרונים, אחד מהם משתתף בתחרות פרסי אופיר היוקרתית. 

הסרט של חייו 

אולי יום אחד מישהו יעשה סרט על חייו של דונדי שוורץ, תסריטאי, במאי וצלם, צייר וסופר, שכבר לפני שלושה חודשים חזר לגור בבארי, להיות עובד מן המניין במפעל הדפוס שבקיבוץ. יום אחד, אולי אפילו הוא עצמו. 

ב-7 באוקטובר שרצו מחבלי חמאס בבארי. עשרות אם לא מאות מחבלים התמקמו בשכונה, שכנו מהקומה מלמטה (נוי שוש) נרצח, הבתים סביב ביתו נשרפו והוחרבו ומגן המשחקים שמול ביתו נערך קרב יריות. "שמעתי אותם, עשרות רבות של מחבלים צועקם בערבית ויורים. בשעה שלוש אחר הצוהריים הייתה הפעם הראשונה ששמעתי עברית. פתחתי את הדלת לחיילים שתפסו עמדות וניהלו קרב ארוך מדירתי, שחורר את הבית מבחוץ ומבפנים". בחצות פונה דונדי על ידי כוחות הצבא והגיע לפנות בוקר לאחותו בתל אביב, כעבור מספר ימים חבר לקהילת בארי במלון בים המלח. 

את השבועות הראשונים במלון הוא אומר שקשה לתאר במילים. "'סלט' נוראי של סיפורים קורעי לב ומסמרי שיער. היה קשה, אבל הרגשתי שזה מקומי להיות שם עם הקהילה". כעבור שבוע חזר מפעל הדפוס של הקיבוץ לפעול ודונדי היה נוסע יום יום לבארי וחזרה.  

תמונה 2 2060c8d1 7d81 47ff b6aa c5ef5a72f3e2
ביתו של דונדי שוורץ בבארי. התנהל קרב מדירתו שבקומה השנייה. צילום: עדי סלמור 

סיטואציות אנושיות שמעלות חיוך בתוך המצב הקודר 

כתיבת התסריט, כמו גם צילום, בימוי ועריכת הסרט היו עוגן לשפיות עבורו. "בשבילי זו בריאות לנסות לספר סיפור שמתכתב עם התקופה. היה מתבקש לעסוק במסמר השיער וקורע הלב אבל רציתי להתרחק מזה ולהתכתב עם המציאות הישראלית שנוצרה ממקום אחר. עם קריצה, עם הומור, עם מימדים אנושיים וסיטואציות אנושיות שבתוך המצב הקודר והעצוב העלו בי חיוך. זה אתגר אותי ועשה לי טוב. הייתה נטייה מיידית להקל, וואלה בתוך הכאוס החיים הם גם כאלה. התקשורת עסקה ועוסקת ונוגעת כל הזמן בפצע המדמם. אומנות לא אמורה לדווח רק על זה". 

כך נולד הסרט "קרבי בהחלט", שהוא "הפוך על הפוך" על המצב. הסרט מתאר מערכת יחסים שנוצרת במלון של מפונים. שיר (אותו מגלם יהודה ברבי) בן 40 פלוס מפונה ממושב דקל מתחיל במערכת יחסים עם נעמה (השחקנית עמית גזבר), צעירה שפונתה מבארי. במקרה שניהם לא איבדו בני משפחה קרובים באסון. לה יש חבר שלוחם בעזה ושיר שמנסה להרשים אותה ממספר שגם הוא נוסע בלילות להילחם באויב, על אף שבפועל הוא ישן באוהל מחוץ למלון, מה שיוצר סיטואציות קומיות. 

יש רומנטיקה אצל המפונים בבתי המלון? 

"פה ושם ראיתי חיבורים שקרו. היו גם חיבורים מחדש – זוגות שנפרדו והתאחדו. כל העין בוקק זה שכונה ענקית של מלונות מפונים, בעיקר מקיבוצים, והיו גם מאופקים, יצאתי מנקודת הנחה שיכולים לקרות פה גם חיבורים רומנטיים".  

התסריט נכתב בעת שהותו במלון וצילום הסרט נעשה בידי דונדי עצמו במספר סופי שבוע יחד עם שחקנים איתם עבד בסרטים קודמים שלו (זה הסרט ה-13 שיצר. מ.ר). "מתוך תחושה שבכאוס שיש סביב אני מעדיף לספר סיפור עם אנשים שמכירים אותי ואת אופי העבודה שלי". עריכת הסרט נעשתה בסטודיו שלו שממוקם במקלט בבארי. 

Screenshot 2024 07 09 133628
דונדי שוורץ. אולי יום אחד מישהו יעשה סרט על חייו. צילום: עדי סלמור 

בתקופה כל כך כאוטית אולי זה מספיק 

סרט ההמשך "קרבי בהחלט 2" נוצר מיד אחרי. "הרגשתי שאם לא אמשיך ליצור, אשקע בדכדוך. זה היה בשבילי צורך להרים את עצמי לעיסוק שמעל לשגרה, מעל ליום יום. היצירה נותנת לי המון, אני חושב שגם השחקנים נהנו ושמחו להשתתף בו".  

סרט המשך ממוקם בקפריסין. בסוף הסרט הראשון, שיר, גיבור הסרט, משלים, לאחר ריב ארוך, עם שותפו למסעדה שבעוטף עזה, מסעדה שנשרפה באירועים ושמלצריה נרצחו. הם מוצאים משקיע ומאחדים כוחות כדי להקים את המסעדה מחדש. בסרט ההמשך נפטר המשקיע ועליהם לגייס את סכום הכסף הנדרש. לשיר יש תמונה יקרה שנפגעה מירי כדורים מה שמעלה את ערכה. אספן מסתורי, ישראלי לשעבר שמתגורר בקפריסין, מבקש לקנות אותה. שיר יוצא לפגוש את האספן וכמובן שלא הכול הולך חלק.  

מה שלא הלך חלק לגיבור הסיפור שבסרט דווקא הסתדר ממש כמו בסרט לדונדי שאכן יצא עם השחקנים לצלם את סרט ההמשך בקפריסין. הוא יצר קשר עם אישה בשם בינה ואן דר ויין, מדריכת טיולים ישראלית שחיה בקפריסין, אותה הכיר בטיול שערכו בדפוס בארי, כדי לברר איתה על אתרי צילום מתאימים שם. "זו אישה מיוחדת, היא שמעה על מה שקרה בבארי והזמינה אותנו לישון אצלה ובדירת אירוח נוספת שהעמידה לרשותנו. היא הצטרפה לצילומים והראתה לנו אתרים מתאימים בפאפוס ובקפריסין. זו גם הייתה הקלה מבחינת ההוצאות הכספיות וגם מבחינה לוגיסטית הפך את החוויה לכיפית ומהנה. לא הייתי בטוח שיהיו לי כוחות לברר על בתי מלון ולדאוג לכל המסביב ובינה הורידה עבורנו קילוגרמים של דאגות". 

"קרבי בהחלט 2" הוא אחד מ-30 סרטים ישראלים שמשתתפים בתחרות פרסי אופיר וצפו בו עשרות חברי האקדמיה. יהודה ברבי השחקן הראשי הוא זה שדחף להגיש את השתתפותו בתחרות. באמצע יוני הייתה הקרנת בכורה בסינימטק תל אביב וקהל גדול צפה בסרט. "שימח אותי שהיה קהל גדול, אנשים צחקו, דמעו ונוצרה חוויה קולנועית משמעותית ומהנה. אם אני עושה לעצמי חשבון נפש אז עצם זה שאני ניהנתי בתור יוצר וגם הקהל נהנה, בתקופה כל כך כאוטית אולי זה מספיק".  

קיבוצים המעוניינים להקרין את הסרט אצלכם מוזמנים ליצור קשר עם דונדי בווטסאפ  

054-7918948 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן