יבול שיא
הרפת והחלב
שנה שלישית

"שנת השירות היא מפעל שיש לו ערך ואנחנו נאבק על קיומה" 

3 דק' קריאה

שיתוף:

למרות הלחימה הנמשכת בצפון ובדרום, גם השנה 1200 ש"שינים יתנדבו במסגרות שנת שירות של התנועה הקיבוצית 

במהלך חודש אוגוסט יחלו 1200 בני ובנות נוער מסיימי י"ב שנת התנדבות שירות במסגרות שונות תחת מפעל שנת השירות של התנועה הקיבוצית. גם השנה ועל אף המלחמה והמחסור בחיילים, תימשך שנת ההתנדבות במסגרתה מתנדבים הנערים והנערות בטרם גיוסם לשירות הצבאי בעזרה לקיבוצים, בפנימיות לנוער בסיכון, בפנימיות לאוכלוסיות עם צרכים מיוחדים ועוד. 

למזער פגיעה במשימות 

במהלך שעורר סערה ציבורית, הודיע הצבא בפברואר השנה לאגף החינוך של התנועה הקיבוצית תחתיה פועלת מחלקת שנת השירות, כמו גם למסגרות נוספות ולראשי מכינות, כי לאור המלחמה הנמשכת ומחסור בחיילים, מאות ש"שינים – בנים לא ישלימו את שנת ההתנדבות ויגויסו במהלך אפריל. 

מחאה ציבורית התעוררה עם ההבנה כי בעוד דרישת הצבא ממסגרות שנת השירות והמכינות להפסיק את פעילות ההתנדבות של מאות בני הנוער על מנת להקדים את גיוסם, דרישה לגיוס בהיקפים קטנים יותר הופנתה לתלמידי ישיבות ההסדר שנה ב' והלאה, וללא גיוס מוקדם של תלמידי ישיבות ההסדר של שנה א'. 

התנועה הקיבוצית הצטרפה למאבק מול הכנסת והממשלה וכן בזירה הציבורית ובתקשורת על מנת למזער את הפגיעה במסגרות שנת השירות. "חשבנו מה הדבר הכי נכון לעשות", אומר רון ויצנר מנהל מחלקת שנת שירות באגף החינוך של התנועה הקיבוצית. "הדרישה הוצגה לנו על ידי הצבא באמצע שנת השירות. המחשבה הייתה איך למזער את הפגיעה במשימות, איך להוציא מתנדבים מקומונה פעילה כך שהיא לא תתפרק והמשימה לא תפגע. יחד עם המאבק הבנו שנוכל אולי לצמצם את מספר הש"שינים שיגויסו מוקדם אך לא נוכל למנוע לחלוטין את הגזרה, סוגיית השוויון בנטל סבבה לאורך הדרך מסביב לאירוע הגיוס המוקדם". 

דיסאינפורמציה וחוסר אמון 

מהלך הגיוס המוקדם טלטל את המסגרות ואת הש"שינים, שהתבקשו להתנדב למשימה, מה שעורר כעס וביקורת מבני הנוער ומהוריהם. "גיוס לצה"ל הוא חוק מדינה, זה לא דבר שנמצא בשליטתנו. כחלק מהערכים שאנחנו מאמינים בהם אנחנו מחנכים לשירות משמעותי בצבא, בטח בימי מלחמה ובשעת החירום בה אנחנו נמצאים. לא חלקנו על כך שלצבא יש צורך אמיתי ויצאנו מתוך הבנה שהש"שינים מחוברים לערכים האלה. זה מקום מורכב לכולם ועל כן עשינו מהלכים על מנת שהפגיעה בכל מסגרת תהיה מינימלית, גם במשימות וגם במרקם החברתי, מה שאכן קרה. יש פגיעה באמון מול יחידת מיט"ב (היחידה המגייסת) של צה"ל, שגם הוציאו צווי גיוס גורפים על אף שהסיכום היה שונה ורק אחרי שהקמנו קול זעקה תיקונו. היה דיסאינפורמציה שיצרה חוסר אמון". 

המאבק הציבורי עזר, מדרישה לגיוס מאות, גויסו בפועל 65 ש"שינים במסגרות התק"צ. "המאבק היה בערוצים הציבורים וגם בהרבה עבודה שנעשתה מאחורי הקלעים". 

פחות בנים 

במהלך אוגוסט, ועל אף שרבים ממסיימי שנת השירות יגויסו לצה"ל מוקדם משנים קודמות, יכנסו 1200 בני ובנות הנוער מסיימי י"ב את שנת השירות. 

הייתה השפעה למלחמה על היקף המכסות שמאשר צה"ל לשנת שירות? 

"כן ולא. גם אנחנו וגם שאר הארגונים נותרנו עם אותן המכסות. 1200 ש"שינים יתחילו את שנת השירות. אך לעומת ההגדלה במכסות בחמש השנים האחרונות- השנה אין הגדלה, וגם כמות הבנים קטנה ביחס לכמות הבנות שיתנדבו השנה לשנת שירות". 

יש מקומות בהם לא ניתן לקיים מסגרות שנת שירות בשל המלחמה? 

"קומונות שהיו בקיבוצים שפונו בעוטף, כמו בארי, עין השלושה או כרם שלום, התפנו יחד עם הקהילות למלונות ומקומות הפינוי, כאשר לחלקם השתנו המשימות, בעיקר מחקלאות לחינוך בלתי פורמלי. גם השנה הבאה תפתח כך- הקומונות יהיו עם הקהילות, רובם כבר לא במלונות, בקיבוצים אליהם עברו לדיור זמני, כמו בארי שעובר לחצרים, ויענו על משימות במקום בו נמצאת הקהילה. במהלך החודשים האחרונים חלק מהש"שינים חזרו לקיבוצים, בדומה לחברי קיבוץ, במהלך השבוע עובדים בחקלאות בקיבוץ ובסופי שבוע חוזרים לקהילות". 

רון מסביר שבקיבוצי הצפון במטה אשר הקומונות דרומיות יותר ולכן לא פונו. הקומונה היחידה שלא המשיכה עם הקהילה שלה היא זו של ניר עוז שעברה לקיבוץ בית ניר במהלך השנה ותפתח את השנה הבאה שם, "מתוך צורך של ניר עוז להיות פנויים לעסוק ביכולת להשתקם". 

משימות חדשות נכנסו עקב המצב וקומונות חדשות עתידות להיות מוקמות בקיבוצים מפלסים, יד מרדכי וגבולות, ואולי גם בקיבוצי הצפון. עיקר המשימות הן בחינוך הבלתי פורמלי, אבל לא רק. "חמ"ל המשימות זקוק לש"שינים לשעבר, בוגרי צבא, שמכירים את המשימות ויכולים לקחת חלק ולעזור".  

אמירה ערכית 

יש מצב שבמהלך השנה שוב יגיע הצבא בדרישה להקדים גיוס של ש"שינים? 

"המצב נשאר מורכב. מאוד יכול להיות שיקרה גם השנה. המדינה במלחמה. לצערנו חיילים נהרגים בלחימה ואין רגיעה. אנחנו גם לא יודעים אם תהיה הרחבת לחימה בגזרה הצפונית. אנחנו למודי ניסיון ועל סמך מה שקרה השנה יודעים שיכול לקרות שוב. אין הבטחה שזה לא יקרה שוב השנה. 

"גם בעיית גיוס החרדים לא תפטר דרך שנת שירות" אומר רון, "וזה לא מסר חינוכי שאני מאמין בו. אני מאמין שאנחנו צריכים להגן על המדינה כאמירה ערכית ולא אגיד לש"שין אל תתגייס כי יש חרדים שלא התגייסו. זו אמירה ערכית. גם לפני המלחמה הנוכחית חרדים לא התגייסו. שנת השירות היא מפעל שיש לו ערך ואנחנו נאבק על קיומה ככל שנוכל". 

בימים האחרונים של חודש יולי נפגש רון וצוותו עם מסיימי שנת השירות הנוכחית. "יש טיולי סוף שנה, פוגשים את החבר'ה בכל הקומונות לסכם את השנה. הייתה להם חוויה מאוד טובה השנה על אף הסערה שהתחוללה. חלק מהש"שינים הם חבר'ה מהעוטף, לחלקם יש חברים ובני משפחה שנהרגו במהלך השירות הצבאי, גם הם לקחו חלק בלוויות. אחת הש"שניות תכלת זוהר מקיבוץ נחל עוז נרצחה. כמו כל אזרח במדינה גם הם חוו וחווים את מה שקורה במדינה. בזכות שנת השירות הם היו בתוך עשייה ודאגו לחניכים, ולמשימות השונות וזה שמר עליהם להיות בעשיה, בתרומה משמעותית ועזר להם להתנתק וגם לשמור על פוקוס". 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן