יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 09 24 114401

זמירות חדשות בין מזכ"ל התנועה לבין מנכ"ל רמ"י? 

3 דק' קריאה

שיתוף:

צוות מומחים מגבש חלופה אחרת ל"חלופות השיוך" בקיבוצים 

*תמונה ראשית: ינקי קווינט, מנכ"ל רמ"י. "אנחנו עובדים על הצעות חדשות עם התנועה הקיבוצית". צילום: שלומי יוסף 

האם אירועי 7 באוקטובר וההבנה שההתיישבות העובדת והתנועה הקיבוצית תופסות מקום חשוב בחברה הישראלית, יגרמו למקבלי ההחלטות להקשיב להצעות חדשות שיש בהן כדי לשפר את יחסי רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) והקיבוצים, בכל הנוגע לשיוך הדירות וקליטת בנים לקיבוצים? 

רוח חדשה, חלופה שונה 

בכנס "התנופה הקיבוצית" שהתקיים בשבוע שחלף בשפיים, בשיתוף "גלובס" והתנועה הקיבוצית, הפתיע ינקי קווינט, מנכ"ל רמ"י, והתייחס ל"רוח חדשה בתנועה הקיבוצית" ואמר כי "אנחנו עובדים על הצעות חדשות עם התנועה הקיבוצית" כאשר דובר על תחום השיוך. זאת בהמשך, כך נראה, למגעים מוקדמים בינו לבין מזכ"ל התנועה.  

לפני מספר חודשים קיבלה מזכירות התק"צ החלטה בדבר הקמת צוות מומחים, כולם אנשי מקצוע בתחום התכנון הציבורי והקרקעות, שאינם נמנים על היועצים איתם עובדים בתנועה הקיבוצית בשגרה, מתוך מטרה לגבש נייר עבודה לעמדה מקצועית שתוצג לגורמי המקצוע ברמ"י, בניסיון להציג חלופה אחרת ל"חלופות השיוך" הקיימות.   

למרכז הצוות מונה אריאל יוצר (לשעבר סגן ראש אגף התקציבים באוצר). חברי הצוות הנוספים הם: עו"ד ארז קמיניץ (לשעבר המשנה ליועמ"ש לממשלה), פרופ' רחל אלתרמן (משפטנית ומומחית בתחום התכנון והקרקעות), מרדכי כהן (לשעבר מנכל משרד הפנים) וכן קובי כחלון (ששימש בעבר בתפקידים בכירים בוועדות מקומיות ומחוזיות). 

אפשרות לקיום הסדרים פנימיים 

בכתב המינוי של הצוות נרשמו משימות מרחיקות לכת ובהן: בחינת אפשרות ממשית לרכישת הבעלות בשטח המחנה או תשלום 3.75 אחוז משווי שטח המחנה, לצורך הקניית "חירות תכנונית" של האגודה בשטח המחנה; אפשרות לקיום הסדרים פנימיים בין הקיבוץ לחבריו לעניין מימון הבניה למגורים וזכויות הדיור הפנימיות של חברי הקיבוץ ללא תשלום; רק לעת סחרות עתידית ביחידת דיור, שאינה הורשה או העברה לקרוב, תתבצע השלמת תשלום דמי היוון לסך 33 אחוזים (בדומה למודל המוכר כיום, שנהוג רק לגבי חברים ותיקים).  

עוד אין לדעת מה מכל אלה יבשיל לכלל הצעות אופרטיביות שיוגשו לרמ"י, אך כבר עתה, לאחר עבודה מאומצת של מספר חודשים, אומר אריאל יוצר שמרכז את הצוות, שעלה בידיהם לגבש מסקנות ביניים שנוגעות למקרקעין בשטח המחנה, "שתהיינה נכונות לתנועה הקיבוצית ולמדינת ישראל" ובהן: הקטנת החיכוך בין הקיבוצים ורשות מקרקעי ישראל, חיזוק הפריפריה וההתיישבות על ידי יצירת פתרונות דיור למשפחות צעירות, המשך קיום הקיבוץ השיתופי והמתחדש כקהילה כפרית, רצונית, קואופרטיבית, ייחודית ומרכזית למרקם החיים בישראל; יצירת מגוון פתרונות דיור לאוכלוסייה קבועה של חברי הקיבוץ ואוכלוסייה זמנית כמקובל בקיבוץ; דיור בר-השגה במסגרת הקיבוץ למגוון משפחות בהיבטים כלכליים, משפחתיים ורב-גילאים.  

מענה לקיבוצים שבחרו לשייך וגם לכאלה שלא 

"זו תוכנית שעקרונותיה מבוססים על החלטות וולנטאריות של הקיבוץ וחבריו", מתאר יוצר, "שתיתן פתרון כולל שייצר מענה לקיבוצים שבחרו לשייך דירות וגם לכאלה שהחליטו שלא ללכת במסלול השיוך". הצוות סבור שיהיה בהצעות אלה גם תמריץ להשבת הקהילות הקיבוציות לבתיהן לאחר המלחמה, בדרום ובצפון.  

מזכיר התנועה, המשיך יוצר, קיבל "החלטה אמיצה, למנות צוות אובייקטיבי שצבר ניסיון רב בתחומי התכנון הציבורי, שיודע איך הממשלה חושבת ומהם הקווים האדומים שלה, שיעשה עבודה מקצועית, ייצר דוח, יגיש מסקנות ויביא אותן לידי יישום במגעים מול רמ"י". הצוות שמכיר את הנושאים הללו התבקש להציג דרך, חלופה נוספת, שלא נוסתה בעבר".  

חשיבות לאומית להתיישבות בפריפריה 

למה כעת יש סיכוי שכן תהיה הקשבה של רמ"י וגם נכונות לשנות? אני מקשה. 

אריאל מוכן לשאלה הזו. לדבריו, רשות מקרקעי ישראל כעת בשלה יותר מפעמים קודמות לשמוע ואפשר שגם לשנות. המזכ"ל, לדבריו, יצר מערכת יחסים של פתיחות מול רמ"י. מדינת ישראל נמצאת בצומת משמעותי. החשיבות הלאומית של ההתיישבות בפריפריה, אינה מוטלת בספק, בנקודת הזמן הזו, ויש למצוא עוד דרך לגרום לחזרה הביתה ולהמשך גידול דמוגרפי. המסקנות שתוגשנה נכונות, לדעתו, לאנשים, לקיבוצים, לתנועה ולמדינה כולה, והם נחוצות גם לאלה שיחזרו הביתה וחיוניים לגידול הדמוגרפי בשנים הקרובות. 

החלופה שבכוונתם להציג בהמשך לרמ"י תציע, כאמור, מענה רחב לקיבוצים שכבר החליטו בפועל על שיוך וכאלה שבחרו שלא לעשות זאת, השיפורים שיוצעו יהיו בשני המסלולים הללו, אבל העיקר הוא שהשיוך יהיה, בהיבט החבר, עניין וולנטרי. הוא מסביר שחלופות רמ"י הנוכחיות בקשר לשיוך מבוססות על "הכול או לא כלום". כולם משייכים או איש לא משייך. אין מצבי ביניים. המסקנות מבקשות להציע חלופה בה אלה שבוחרים בכך משייכים, ועדיין חלק מהקרקעות יישארו של הקיבוץ והאגודה, לגבי אלה שלא משייכים. המסלול ייצר ודאות רגולטורית בשאלת בניית בתים בשטח המחנה. יהיה כאן סל פתרונות בנתיב השיוך לקיבוצי התק"צ וגם לאלה של הקיבוץ הדתי.  

מטעמו של מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ליאור שמחה נמסר: "בימים אלה אנו מנסים לקדם עם הנהגת רמ״י חלופות ורעיונות חדשים, כרגע עדיין מוקדם לדבר על כך". 

תגובה אחת

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אומר יעקב בלום, דור רביעי לחקלאים במושבה ראש פינה • בשל היותם מושבה, במשך שנים איש לא סייע לחקלאי ראש פינה, עד שהחליטו לדאוג לעצמם והקימו אגודה שיתופית, עם בית אריזה • ביחד עם
7 דק' קריאה
"זה נכון, היו לנו חיים טובים בניו יורק, אבל הרגשתי מבודדת – עלינו לארץ לא רק בגלל הציונות אבל בעקבות משפחתי, כי המשפחה הגרעינית כבר הייתה בארץ," אומרת לי בת' שטיינברג, בחום הלוהט בעת
6 דק' קריאה
תערוכת יומנים ויזואליים של נשות בארי כחלק מתערוכה לציון שנה לטבח *תמונה ראשית: פרח פילו מבארי לצד עבודותיה. בשבת השחורה חדרו מחבלים לביתה של פרח בת ה-75 והתבצרו בו. רק בראשון לפנות בוקר הגיעו
< 1 דק' קריאה
אין אפילו גרם אחד של הבדל מהותי בין להיות אדם מאמין ואיש השומר הצעיר, אומר גיל זמיר, שמקיים אורח חיים דתי בקיבוץ העירוני רות גיל זמיר הוא חבר קיבוץ רות, קיבוץ עירוני של תנועת
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן