יבול שיא
הרפת והחלב
אורן ברנע בכנס

כנס לסיכום מבחן זני תפו"א בקיבוץ רוחמה

2 דק' קריאה

שיתוף:

יש עלייה של 5% בשטחי הגידול בארבעת המדינות האירופאיות הגדולות ולאור זאת מחירי התפו"א בירידה

בתאריך 3.9.24, כמידי שנה, התקיים כנס להצגת זני תפוחי אדמה בקיבוץ רוחמה. בכנס השתתפו מדריכים, חוקרים, חקלאים וכן נציגי מועצת הצמחים, התאחדות חקלאי ישראל וארגון מגדלי ירקות. מבחן הזנים נערך במספר קיבוצים, בלב הנגב ובמושב עין הבשור.

מבחן הזנים כלל זנים קונבנציונאליים ואורגניים. לא ניתן להתעלם מכך שהגידולים בוצעו באזור עוטף עזה בתקופת המלחמה שבמסגרתה ב-7.10.23 נרצחו גם מגדלי תפו"א ותיקים. בכניסה הוצב קיר זיכרון ובו הוזכרו 35 עובדי גד"שים שנרצחו או נחטפו ונאמרו דברים לזכרם.

במסגרת תערוכת הזנים הוצגו זני תפו"א רבים בסוגי קרקע שונים בעונות החורף והאביב.

זני תפוחי אדמה
תצוגת זני תפוחי האדמה

את הכנס פתח אורן ברנע, מארגון מגדלי ירקות, ובמסגרתו הציג את התפוקה החקלאית הכללית לשנת 2023 בערך של כ-37.7 מיליארד ₪, כאשר בענף הירקות, תפו"א ומקשה מדובר בכ-5.8 מיליארד ₪ (כ-15% מכלל התפוקה החקלאות).

כמו כן, מציין אורן כי סך כל ההוצאה החודשית למשק בית ממוצע בישראל של ירקות, כולל תפו"א ובטטה, הינה בגובה 253.6 ש"ח בלבד.

בנוגע ליצוא תפו"א מדובר בכ-156,867 טון, כאשר רוב התוצרת (כ-80,000 טון) מיוצאת לרוסיה והולנד. בסיום הצגת תמונת המצב באירופה, הוסבר שיש עלייה של 5% בשטחי הגידול בארבעת המדינות האירופאיות הגדולות ולאור זאת מחירי התפו"א בירידה.

בנוגע ליבוא הזרעים, מדובר בכ-24.5 אלף טון שיובאו ע"י מגי.

רמת הפסילות, הייתה נמוכה ביחס לשנה קודמת.

בנוסף לכך מציג אורן את הנושאים הכלליים המאפיינים שנה זו:

  • חזרה של 99% מהמגדלים בכל הארץ לפעילות מלאה.
  • תמיכת משרד החקלאות בהעתקת שטחים מזרחית לכביש 232.
  • מס רכוש – מסלולי התמיכה הנורמטיביים במגדלים נמצאים לקראת סגירה.
  • הרפורמה במכסי המגן נעצרה, יש לפעול לשיפור המצב הקיים בוודאי במכס לתעשיה.
  • פריחה בשוק הישראלי של תוצרת כחול לבן.
  • הוקמה ועדה משותפת לאישור ופסילת חומרי הדברה: בריאות, חקלאות, ומגדלים לניהול התהליך במסגרת החוק "מה שטוב לאירופה טוב לישראל".

בהמשך סקר אשר גולן את מבחני הזנים הקונבנציונאליים והאורגניים שבוצעו במהלך השנה. יש לציין, כי כל מבחני הזנים מאוגדים בחוברת שהופקה תוך התמודדות עם בעיות הנוגעות לאירועי ה-7 באוקטובר.

Screenshot 2024 09 29 121444
מאיר יפרח בכנס

בסיום הכנס ולאחר הסקירה המקצועית התקיימה הרצאת אורח של ד"ר יובל ביטון, ששימש בעבר כרופא שיניים בשירותי בתי הסוהר, וכן כיהן כמפקד חטיבת המודיעין של בתי הסוהר. ד"ר ביטון איבד במהלך ה-7 באוקטובר את אחיינו שנחטף לעזה. ההרצאה הייתה מעניינת מאוד וסקרה את הנפשות הפועלות בחמס, מתוך ההיכרות הישירה שהייתה ליובל במהלך שירותו בית הסוהר.

כמובן תודת כולנו נתונה למארגני הכנס: לאשר גולן, גיל שגב, זיו מי טל ואורן ברנע,  ולכל השותפים הנוספים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

השנה העונה מקדימה בשבועיים עם קטיף האשכולית, הפומלית והלימון של מרכז הארץ בהצלחה! לאחרונה התקיים מפגש מעניין בנושא תקני שיווק תוצרת חקלאית. מאז שנת 2011 יצר משרד החקלאות חוק, שמטרתו לתקון תקני שיווק למכירת
3 דק' קריאה
יבוא תפוזים ממדינות שלישיות לאיחוד האירופי ירד משמעותית ביולי בהשוואה לממוצע מצרים עדיין מקדימה את דרום אפריקה כספקית הגדולה ביותר, חודש לסיום העונה מקור: Freshplaza דוח הפיקוח האחרון על יבוא הדרים ממדינות שלישיות שפורסם
6 דק' קריאה
ראיון עם מנחם ורד, אדיר ורד וירון נחום, רפת עלי ורד, כפר יחזקאל קצת עלינו רפת עלי ורד שוכנת בכפר יחזקאל ומהווה את המשך דרכן של רפתות ורד וברקוביץ'. מה שנקרא "הכל נשאר במשפחה".
4 דק' קריאה
״יש לפצות בהקדם חקלאים על הנזקים לרכוש ולמגן במיידי את המשקים החקלאיים בכל אזור הצפון״ מזכ״ל תנועת המושבים ויו״ר התאחדות חקלאי ישראל, עמית יפרח קיים היום סיור במושבים ובשטחים החקלאיים שנפגעו במועצה האזורית עמק
< 1 דק' קריאה
יופיעו לראשונה על קרטוני החלב של תנובה במהדורה מוגבלת תנובה, חברת המזון המובילה בישראל, יוצאת במהלך לציון שנה למלחמת חרבות ברזל ומשיקה מהדורה מוגבלת של קרטוני 'חלב תנובה' עליהן יופיעו לראשונה תמונות אמיתיות של
2 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן