יבול שיא
הרפת והחלב
מרב צור המכשפה מתוקנת ציפס

בית מקדש אישי

2 דק' קריאה

שיתוף:

27 משתתפים, 24 מהם נשים, תשעה מהחברה הערבית ואוצרת צעירה אחת. אי אפשר להישאר אדישים לתערוכה המורכבת והמפתיעה "מסתמנת – הגוף הפוליטי" המוצגת בגבעת חביבה 

בתערוכה "מסתמנת – הגוף הפוליטי" שעניינה פמיניסטי, מגדרי מובהק, העוסק באובססיה בגוף האדם כמושא לתיאור הלכי נפש ועמדות פוליטיות-חברתיות, תערוכה שבקלות אפשר ללכת בה לאיבוד ולו רק בגלל כמות המשתתפים, לטעמי הדמות המסקרנת היא זו של האוצרת. מה מביא אותה לסוג כזה של בחירה ואוצרות?  

הגעתי לגלריה בתאום מראש יום לפני פתיחת התערוכה כאשר רעש הלמות פטיש וניסור מוט ברזל נשמעים ברקע.  

האוצרת דניאלה שרייה לוקחת אותי לסיבוב היכרות ראשון עם מוצגי התערוכה. מסבירה, מפרשנת, נכנסת לפרטים. 

לדניאלה שורשים בהתיישבות הקיבוצית: סבתא שלה היא חברת קיבוץ מעגן מיכאל. הסבא, אבנר קדם ז"ל היה פסל ואומן בזכות עצמו. דניאלה למדה בשנקר עיצוב תכשיטים, השתלמה באקדמיה לאמנות של תכשיטים עכשוויים במינכן-גרמניה. אוצרות למדה בסמינר הקיבוצים בתל אביב. 

התערוכה העכשווית שדניאלה אוצרת היא למעשה תערוכתה הראשונה אותה היא אוצרת בלעדית. כמות ומגוון המשתתפים הוא אתגר מיוחד עבורה.  

דניאלה, שהתמודדה בעבר עם תכשיטים פונקציונליים הבאים לקשט את דמות לובשם, עברה לאוצרות של תערוכה בה התכשיטים נאבקים עם האמור לעונדם. מתמודדים עם פחדים, מאוויים וזהויות. מבקשים להיות חלק מדיאלוג מושגי – אומנותי ולא בהכרח מוחשי.  

ריבוי המשתתפים מגלה את ריבוי הזהויות המשתתפות בתערוכה. היא מאתגרת את הצופה במגוון יצירותיה וביכולת ההכלה שלהן. 

אומרת האוצרת: "כל אחד מגיע מעולם אחר ויש לתת לו מקום". דניאלה יושבת מולי, נחושה, יודעת מה היא רוצה. חוסר הניסיון האוצרותי שלה לא מורגש בשיחה והוא מאתגר ומדרבן אותה.  

לבקשתי היא מנסחת את המוטו של התערוכה: "התערוכה באה לאפיין את האדם ולא את הכללתו לקבוצה או מגדר". ומוסיפה: מתוך חוויה אישית!  

אינטימית, אינדיבידואלית, לעתים מינית 

אני רואה בתערוכה הצהרה חד משמעית של קידוש האני הפרטי של כל אומנית ואומן בנפרד. ה"אנחנו" הקולקטיבי של אומני הדורות הקודמים פינה מקומו לבית המקדש הפרטי. בתערוכה חורצים המשתתפים סימנים בגופם, באישיותם. הדורות הקודמים העדיפו בחלקם לחרוץ סימנים באדמת הארץ. עם זאת, במבט עמוק יותר, האמירות המאוד אישיות נהפכות לזעקה קולקטיבית אחת חזקה בזכות בחירתה של האוצרת. 

ישנן יצירות מרגשות ומאתגרות. החלטתי הפעם לא לציין עבודות ספציפיות ברשימתי (ריבוי היצירות לא מאפשר התעמקות ביצירות בודדות). נקודת המוצא של התערוכה היא גוף האדם. הוא המרכז ולא התכשיט. הגוף הוא הנותן והוא המקבל. מבחינות רבות זו תערוכה אינטימית, אינדיבידואלית, לעתים מינית, שלא מהססת לנגוע בסטיגמות, בפרות קדושות, ובסטריאוטיפים. הפרטים בתערוכה מובילים לרוב אל הכלל. צריך ללמוד להתבונן בהם ולרדת לשורשי מרכיבי השלם. התערוכה מבטאת מסר מאוד ברור נגד אלימות במשפחה, בחברה הערבית והיהודית ונגד נשים בפרט.  

המסר המרכזי שאני לוקח מהתערוכה, שגוף האדם איננו תכשיט, גם אם לעתים עונדים על עורו תכשיט או חורטים בו סימנים.  

האוצרת הצליחה להביא זעקה גדולה באמצעות משתתפיה. נגד, ובעד כאשר מעל כולם מרחפת הקלישאה הנכונה כל כך: כבוד האדם וחרותו. 

תערוכה שראוי להגיע אליה.  

תערוכה בגלריית המרכז המשותף לאומנות בגבעת חביבה 

מסתמנת – הגוף הפוליטיתערוכה קבוצתית  

אוצרת: דניאלה שרייה 

משתתפים:  

אמירה זיאן, אניסה אשקר, גיל ריבה, דגנית שטרן שוקן, דניאל מנו בלה, דפנה שפירא חסון, הילה שפירא, האלה אבו קישק, כינרת חיה מקס, לידה שרת מסד, מאיה סמירה,  מיה דונסקי, מיכל אורן, מירב צור, ניצן יולזרי, נעם בן גוריון מוסרי, סוהאד דיב, סינם יולדרים (תורכיה), עולא זיתון, עידית דקל, עינת גרינברגר, עינת לידר, פטמה שקיראת, קארין אקרלינג, קורין קיציס, קן גולדמן, שרה שחק 

פתיחה: 10.9.22 

נעילה: 12.11.22 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

עד שהגיעה לגיל 50 הייתה עדי ליניאל ממושב שואבה עצמאית והתמחתה בהקמת אתרים באמצעות העסק שלה: "עדי ליניאל – פשוט לבנות אתר" * בהמשך הבינה שהיא רוצה שינוי והבינה שהיא טובה ב'ללמד' – מכאן
6 דק' קריאה
הדיון על הסיכום התקציבי הסופי יימשך בהכנת ההצעה לקריאה שנייה ושלישית  ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ דוד ביטן, אישרה בשבוע שעבר (12.12) לקריאה ראשונה את ההצעה לתקן את חוק המים באשר לקביעת תעריף המים
4 דק' קריאה
זה נשמע פשוט, מכינים כמה שניצלים ושולחים כתרומה לחיילים בחזית, אבל מיזם "שישניצל" במושב ניר גלים, הפועל בעזרת עשרות מתנדבים ותורמים מהמושב ומכל הארץ, מספק לחיילים בשטח – מידי יום שישי – כ-4,500 כריכי
9 דק' קריאה
יונתן טל מרמת דוד, בן למייסדי גורדוניה וגם נצר לרבי מלובביץ', מתלבט האם להשתקע במדינת יהודה או לסבול את רעש ההמראות והנחיתות משדה התעופה הנוסף שיוקם לא רחוק מחלונו בישראל  על אף היותי בן
3 דק' קריאה
בסרטים, הטובים מנצחים את הרעים. במציאות, את ההיסטוריה כותבים המנצחים. הדי בן עמר חי בסרט  מאז היותי ילד אהבתי לראות סרטי קולנוע.  תחילה היו אלו הוריי שלקחו אותי איתם לראות סרטים – הייתי ילד
4 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן