יבול שיא
הרפת והחלב
יוגורט

מחקר ענק: יוגורט, גבינות ושוקולד עשויים לתרום לאריכות חיים

2 דק' קריאה

שיתוף:

ניתוח נתונים של יותר מ-3 מיליון בני אדם מצא קשר בין צריכת מזונות מותססים מסוימים לבין ירידה בסיכון לתמותה ולמחלות לב. החוקרים מדגישים כי מדובר בקשר סטטיסטי בלבד, אך הממצאים מחזקים את העניין הגובר במזונות פרוביוטיים

*תמונה ראשית: יוגורט. קרדיט: Image by stgortol from Pixabay

מחקר רחב היקף שפורסם בכתב העת המדעי Frontiers in Nutrition מצביע על קשר אפשרי בין צריכת מזונות מותססים מסוימים לבין ירידה בסיכון לתמותה כללית ולמחלות לב וכלי דם.

החוקרים ניתחו נתונים מ-50 מחקרים שונים שכללו יותר מ-3 מיליון משתתפים, במטרה לבדוק כיצד מזונות המיוצרים באמצעות תהליכי תסיסה – ובהם יוגורט, גבינות, חלב מותסס ואף שוקולד – קשורים לבריאות האדם ולתוחלת החיים.

על פי תוצאות המחקר, צריכה גבוהה יותר של יוגורט, גבינות ומוצרי חלב מותססים נמצאה קשורה לירידה בסיכון לתמותה מכלל הסיבות ולמחלות לב וכלי דם.

גם שוקולד, המיוצר מפולי קקאו שעוברים תהליך תסיסה, נמצא קשור לירידה מסוימת בסיכון לתמותה ולתחלואה לבבית.

לא כל מזון מותסס מעניק את אותה השפעה

עם זאת, החוקרים מדגישים כי לא כל המזונות המותססים הראו השפעות דומות. מוצרים כמו מיסו ולחם מחמצת לא הציגו קשר עקבי לירידה בתמותה.

לדברי החוקרים, ייתכן שההשפעות החיוביות של יוגורט וחלב מותסס קשורות להשפעתם על בריאות המעי, בזכות חיידקים ידידותיים ותרכובות ביולוגיות המשפיעות על דלקתיות, חילוף חומרים ותפקוד מערכת החיסון.

בנוגע לשוקולד, ההשפעה האפשרית מיוחסת לפוליפנולים המצויים בקקאו – תרכובות צמחיות שעשויות לתרום לבריאות כלי הדם ולהפחתת עקה חמצונית.

מומחים מזהירים: לא כל יוגורט הוא מזון בריאות

לצד ההתלהבות מהממצאים, מומחי תזונה מזכירים כי בחירת המוצרים חשובה מאוד. רובין דה-סיקו, תזונאית הוליסטית מארה"ב, ציינה כי יש להעדיף מוצרים המכילים 'תרביות חיות פעילות' הנשמרים בקירור, ולא מוצרים מעובדים עתירי סוכר.

לדבריה, יוגורטים, קפיר, כרוב כבוש, קימצ'י ומלפפונים מותססים יכולים להוות מקור טוב לחיידקים פרוביוטיים, אך חלק מהמוצרים מכילים כמויות גבוהות של סוכר או נתרן, דבר שעלול להפחית מהיתרונות הבריאותיים שלהם.

החוקרים מדגישים: אין הוכחה לסיבתיות

החוקרים הבהירו כי מדובר במחקר תצפיתי המבוסס על קשרים סטטיסטיים בלבד, ולכן לא ניתן לקבוע בוודאות כי המזונות עצמם הם הגורמים הישירים להארכת החיים.

עוד צוין כי גורמים נוספים כמו אורח חיים, פעילות גופנית, הרגלי תזונה כלליים ומצב בריאותי עשויים להשפיע על התוצאות.

לדברי החוקרים, יש צורך במחקרים קליניים מבוקרים נוספים כדי להבין טוב יותר האם מזונות מותססים אכן תורמים באופן ישיר להפחתת תחלואה ולהארכת תוחלת החיים.


כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

זחלים חיים בסרדיניה, קליפה שנשטפת בשיכר אגסים באנגליה וחיידקים שמייצרים ניחוח המזכיר גרביים ישנים: הקאזו מארזו, הלימבורגר, הסטינקינג בישופ, הטלג׳יו והמארוייל הן מהגבינות החריגות והריחניות בעולם. מאחורי הריח הקיצוני מסתתרים חלב, מסורת מקומית ועולם
6 דק' קריאה
חקלאים בגליסיה מחזירים לשטח גזעי בקר, צאן ועיזים מקומיים כדי שיאכלו את הצמחייה הדליקה ויעצרו את התפשטות האש לצמרות העצים. במרכז המיזם עומד גזע הקאצ׳נה הקטן והזריז, שאוכל כמעט כל צמח ומסוגל לנוע בשטח
2 דק' קריאה
דוח הבקר החצי-שנתי של משרד החקלאות האמריקני מצביע על עלייה של 2% במספר פרות החלב ועל גידול של 3% במספר עגלות התחלופה. במקביל, עדר הבקר לבשר ממשיך להתכווץ ויבול העגלים צפוי לרדת ב־2% מספר
2 דק' קריאה
עשר פרות מרפת משפחתית בברזיל קיבלו זהות דיגיטלית המבוססת על נתוני חיישנים ובינה מלאכותית ושימשו בטוחה להלוואה בסך 100 אלף ריאל. העסקה, שנרשמה בבורסה הברזילאית, עשויה לפתוח בפני יצרני החלב אפיק אשראי חדש ולצמצם
4 דק' קריאה
ההסכם הקיבוצי החדש מעניק לרופאים הווטרינרים בשירות המדינה תוספות שכר מדורגות, מענקים בסך כולל של עד 12,500 שקל, קיצור שבוע העבודה ועדכון מערך התפקידים. במשרדי הממשלה ובהסתדרות מקווים כי המהלך יסייע בשימור כוח האדם
2 דק' קריאה
עדר בקר קטן שננטש בשנת 1871 באי מבודד באוקיינוס ההודי שרד ללא התערבות אנושית, התרבה והסתגל לחיים בטבע. יותר ממאה שנה לאחר מכן חוסלה האוכלוסייה כולה במסגרת תוכנית לשיקום המערכת האקולוגית. מחקר גנטי חושף
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!