יבול שיא
הרפת והחלב
שמ ורת נחל עיון

טיול עם תריסר תחנות באצבע הגליל

4 דק' קריאה

שיתוף:

טיול מפלים, זרימות נחלים, אתרי הנצחה וגם קולינריה ואירוח מפנקים באצבע הגליל – חלק ב'

קמנו לבוקר שקט ומבטיח במלון מטיילים בקיבוץ דפנה בו הוגשה ארוחת בוקר ישראלית עשירה ומגוונת כמיטב המסורת. לאחר התארגנות יצאנו שבעים ליום טיול נוסף באצבע הגליל.

7. שמורת טבע נחל חרמון

שמורת טבע נחל חרמון או בשמה המוכר הבניאס היתה מלאה אוטובוסים עם תיירים ובכל פינה קבוצה שומעת הסברים על מערת בניאס ועל 5 הגומחות החצובות במצוק שליד המערה, שהן שריד ממקדש האל פאן, שמשמו נגזר השם פניאס (ובערבית בניאס).

טיילנו בשבילים ומעל זרם המים לשרידי מקדש שבנה המלך הורדוס לכבודו של הקיסר אוגוסטוס, ולאחר ששמענו מהמקום יצאנו לחלקה האחר של השמורה (יש העושים את השביל לאורך נחל חרמון עד המפל, אליו פנינו מועדת), שהכניסה אליו צמוד לקיבוץ שניר. שמענו לעצתו של איש רשות הטבע והגנים שהמליץ ללכת לשביל הארוך יותר אבל השווה יותר.

ירדנו בשביל הבוצי לשביל התלוי שהוא שביל שרשות הטבע והגנים הנגישה חלק מקטע הנחל באמצעות שביל תלוי, שאורכו כ-100 מטר, המאפשר ללכת מעל ובסמוך למים השוצפים. הזכיר לי אתרי טבע באוסטריה (נקיק זיגמונד-טון או נקיק לאוטך) או שוויץ (נקיק אארה), שבהם הייתי הרבה פעמים מאז הייתי פעם אחרונה במפל הבניאס ואף רחצתי בו.

בהמשך השביל מגיעים למפל הבניאס. המפל הוא בעל עוצמת הזרימה החזקה ביותר בישראל כל השנה, והוא צונח בעוצמה וברעש אדירים מגובה של כ-10 מטרים לבריכה יפהפייה מוקפת בצמחייה. אפשר להשקיף על המפל (ולהירטב מן המים הניתזים) ממרפסת העץ המסודרת. המפל היה ככל הנראה באחד מהשיאים שלו תודות לגשמים הרבים שהיו, ורסס המים היה כל כך חזק שיצאנו משם רטובים בכל איבר ובגד – חוויה לא רגילה במחוזותינו.

8. תל פאח'ר או מצפה גולני

נסענו על ציר הנפט הישר כסרגל אבל עולה ויורד כמו רכבת הרים עד לאתר ההנצחה לקרב שנערך המקום – עמדה סורית שממנה צפו והפגיזו הסורים את יישובי אצבע הגליל הפרושים מתחת למוצב. חיילי גולני כבשו את המקום תוך הקרבה ועם 36 הרוגים שלזכרם הוסב שם המקום למצפה גולני ושמותיהם וסיפור הקרב מונצח בין ומעל לתעלות שנצבות דוממות במקום כבר יותר מ-50 שנים. הזחל"ם המוצב במקום העלה זיכרונות של פיקוד על זחל"ם ועליות וירידות מזחל"ם נוסע, שהיו מנת חלקי בשירות הסדיר בהנדסה לפני 45 שנים.

כאשר עומדים על אחת מהעמדות התצפית במוצב תל פאחר ורואים את הקיבוצים דן ודפנה, את שאר ישוב פרושים מטה, מבינים את משמעות האיום הסורי על תושבי הישובים שמתחת לרמת הגולן. נזכרתי שסמוך לחדרינו במלון ארץ דפנה, נמצא מקלט ענק המכוסה גלי אבני בזלת, שהיו ההגנה היחידה של תושבי דפנה וילדי הקיבוץ.

מת הגולן דני בר
זחל"ם על תל פאחר ברמת הגולן. צילום: דני בר

9. אתר ההנצחה לחללי אסון המסוקים

החלטנו להיכנס לאתר ההנצחה שהוקם ליד שאר ישוב, באתר בו נפל אחד משני מסוקי היסעור שהתרסקו בדרכם ללבנון לפני 23 שנה. באסון נהרגו 73 חיילים מכל עדה, דת וצבע ללא הבדל ביניהם. האנדרטה המרשימה והכואבת היא עדות שקטה לכאב שהותירה בנו השהות בלבנון עם מאות החיילים ההרוגים שהיו מנת חלקנו בתקופה זו.

המרשימה ביותר העיני, ביחוד בימים אלה של שיסוי וליבוי הפילוג, היא אבן סלע ענקית שעליה מוטבע המשפט: "אִישׁ־בְּאָחִ֥יהוּ יְדֻבָּ֑קוּ יִ֝תְלַכְּד֗וּ וְלֹ֣א יִתְפָּרָֽדוּ" (איוב פרק מ"א פסוק ט'). כל כך חשוב ונכון לנו כשרואים את שמות הנופלים.

PikiWiki Israel 1228 Events in Isr ael אתר הנצחה לזכר אסון המ
אתר ההנצחה לחללי אסון המסוקים בשאר יישוב. צילום: אילנה שקולניק

10. מפל התנור

עזבנו את חלקה המזרחי של אצבע הגליל ופנינו למטולה – הישוב הצפוני ביותר בישראל. נכנסנו לשמורת הטבע נחל עיון (התנור) שבכניסה למטולה. מצאנו נקיק לאורך נחל עיון עם זרימה חזקה כשחלק מהמסלול הארוך סגור עקב נזקי הגשמים האחרונים.

הגישה הנוחה למפל התנור היתה עיקר הביקור. המפל זורם כל ימות השנה, ולאורך הערוץ צומחת צמחיית מים שופעת. מפל התנור אחרי שכבר שומעים את רעש נפילת המים של מפל התנור מתגלה פתאום המפל בו מים זורמים בעוצמה ומפזרים רסס מים חזק, מגובה 30 מטרים.

ם יגאל דקל
מפל התנור. צילום: יגאל דקל

11. מטולה, מפל הטחנה ומצפה דדו

המשכנו צפונה ונכנסנו למושבה ראש פינה. ברחוב הטחנה מצאנו תצפית נהדרת על מפל הטחנה, שגם מרחוק אפשר להרגיש את עוצמת הזרימות במקום. זהו מפל רחב עם זרימה מגובה 21 מטרים ולצידו שרידי טחנת קמח, שהייתה בעבר הטחנה היחידה בארץ בבעלות יהודית, ומכאן גם שמו של המפל.

המשכנו לנסוע לאורך גדר גבול לבנון כשתושבי מטולה חיים ממש לפתחה. השלט המוליך למתחם "הגדר הטובה" נראה מכמה מקומות, אבל אין זכר למה שהיה כאן בימי מלחמת לבנון ואחריה. עלינו לתצפית דדו להשקיף על כל העמק הנפרש מתחת למטולה ולעבר צפון רמת הגולן והחרמון. מצפה דדו הוא מצפור הנושא את שמו של רא"ל דוד אלעזר (דדו), שהיה רמטכ"ל צה"ל – תצפית נהדרת ביחוד ביום בהיר כפי שהיה יום הטיול.

בישי טייכר
תצפית דדו שמעל מטולה על הר הצפיה. צילום: ד"ר אבישי טייכר

12. גשר החמישה ביסוד המעלה

לפני כחודשיים ביקרנו בגשר החמישה או בשמו הישן גשר הדרדרה, וראינו את הירדן הזורם לאיטו במורד עמק החולה עד לכנרת. נסענו הפעם לראות את אותו מקום אחרי הגשמים ומחזות זרימת המים שחווינו בימים האחרונים ואכן זה היה ירדן אחר. המים עלו לפחות ב-2 מטר ממפלס המים, שהיה אך לפני חודשיים.

דני בר טיולים וסגנון חיים www.danybar.co.il מדריך, יועץ ומתכנן טיולים בארץ ובחו"ל. פרטים באתר https://www.danybar.co.il/trip_planning/ או בפייסבוק https://www.facebook.com/DanysBarTravelWineAndDine

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

*תמונה ראשית: מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות כל יום אני נדהם מחדש מהרעיונות ההזויים של המשרד. הבעיה היא לא שינוי שם כזה או אחר, הבעיה היא מה עושים עם משרד שאיבד את דרכו
הנהלת האגודה אישרה את מינויו של טל יפת (44), מקיבוץ רגבים לתפקיד מנכ"ל "החקלאית".  טל נכנס לתפקידו באופן רשמי ב-17 במרץ. בתפקידו האחרון ניהל טל את הפעילות העסקית של המושב השיתופי מי עמי. בחזקתו
< 1 דק' קריאה
משרד החקלאות יגיש בימים הקרובים הצעת מחליטים לאישור הממשלה לגיבוש תכנית לאומית לביטחון מזון שתכלול גיבוש יעדים לאספקת המזון לכלל האוכלוסייה שר החקלאות, ח"כ אבי דיכטר: "מדובר במהלך חסר תקדים, אנחנו, במשרד החקלאות, מובילים תהליך
< 1 דק' קריאה
הגברת גליה: " אז הם נכנסו למקלטים, התעצבנו ממה שראו, פנו אליך בטענות ואז הנושא היה צף. כשנגמר הבלגן הביטחוני הנושא שוב נעלם מתחת לשטיח – אין לאנשים זמן, אין להם כוח, כן ביום
ב-7.10 יצאה יעל ופתחה את כל המקלטים במושב נהלל, בדקה מה מצבם והובילה לטיפול, שיהיו כשירים ומוכנים במידה ויהיה צורך לשהות בהם * יעל אלון שפירא היא ד"ר לרפואה סינית ונציגת "מעברים בעמק" בנהלל,
9 דק' קריאה
הזמרת שולה חן, ילידת נהלל, הופתעה לגלות שהשיר שלה "בוא הביתה" מופץ כמביע תחינה לשחרור החטופים מעזה * בראיון לעדינה בר-אל היא מעלה זיכרונות מילדותה ונעוריה בנהלל ומן השירות בלהקת הנח"ל ומספרת על הקריירה
9 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן