יבול שיא
הרפת והחלב
הליכי חדלות פירעון

קיבוץ חמדיה, מהפסקת חשמל לסיום הליכי חדלות פירעון בני 15 שנה

2 דק' קריאה

שיתוף:

פסק דין של השופט עאטף עיילבוני, מבית המשפט המחוזי בנצרת, שניתן בימים אלה, קבע כי "הליכי חדלות הפירעון נגד הקיבוץ הסתיימו, לאחר שהסדר הנושים יושם וקוים על ידי הקיבוץ". כך בשתי שורות הגיע גם לסיום המשפטי פרק ארוך, חברתי וכלכלי של יציאה ממשבר בחמדיה, שכמותו חוו גם קיבוצים אחרים.

בתחילת 2006, כתוצאה מחוב של כ-4 מיליון שקלים, החלה חברת החשמל לנתק את אספקת החשמל לקיבוץ למשך שעתיים בכל יום. האירוע התגלגל למהדורת החדשות, ונוצר חשש ל"כדור שלג" של תביעות נושים שיסכנו את קיומו של הקיבוץ.

פרקליטי חמדיה דאז, מיכל ינאי, איתן ניר ופלג רחמן (שלמה כהן ושות'), מיהרו לבקש מבית המשפט "צו להקפאת הליכים" שימנע את הפסקת אספקת החשמל ויעצור תביעות אפשריות של נושים כנגד הקיבוץ.

הליך "ההקפאה" נועד לתת לקיבוץ "מטרייה משפטית", שתגן עליו מפני התנפלות' נושים, שהיו תובעים את חובם ונוקטים מהלכים משפטיים שעלולים להביא לפירוק הקיבוץ.

בית המשפט נעתר לבקשה והורה על "הקפאת הליכים". היה זה היה הקיבוץ החמישי שפנה באותה תקופה להליך של הקפאת הליכים.

כך הושג לקיבוץ במשבר "שקט תעשייתי" לתקופה מוגבלת, במהלכה הוא נהנה מהגנה מוחלטת מפני נושיו, כדי שיוכל להציע להם הסדר להחזר חובותיו. קדמו לו בית קמה, עמיר, החותרים ומצובה.

חמדיה, באמצעות פרקליטיו ומנהל הקהילה דאז, אריק יחיאלי, תיארו בפני בית המשפט את גל העזיבה שפקד את הקיבוץ ואת החשש לביטחונם הכלכלי והסוציאלי של החברים.

הקיבוץ סקר את הקיטון החריף בתוצאות העסקיות שלו בענפים החקלאיים והאחרים וסיפר כי בין הגורמים לירידה התלולה היו מצוקה תזרימית, היעדר הון להשקעות, היעדר יוזמה, חוסר יכולת ניהולית ויכולת פיתוח.

בהמשך ההליכים המשפטיים אישר בית המשפט את הסדר החזרת החוב לנושים, מינה את  דני עברי כנאמן לשם ביצוע "הסדר הנושים", והסמיך אותו לנהל ולהפעיל את עסקי הקיבוץ ונכסיו.

לפי פירסומים בעיתונות מאותה תקופה, לפי ההסדר שאושר, החוב הכולל של הקיבוץ עמד על כדי 100 מיליון שקלים. נקבע כי כ-30 מיליון שקל יחזיר הקיבוץ מהכנסותיו מענפי חקלאות וממקורות אחרים (עד 2 מיליון שקל בשנה), ואילו יתרת החוב בכדי 70 מיליון שקל תוחזר לנושים באמצעות מכירת מפעלי התעשייה "ענבר" (מוצרי פוליאסטר משוריין), "דלתות חמדיה" ונכסי מקרקעין שונים. נקבע כי אם המכירה לא תכסה את מלוא יתרת החוב – תימחק יתרת החוב. 

כעשור לאחר מכן, במאמץ משותף עם התנועה הקיבוצית, אושר הסדר נוסף: "מתווה לחילוץ חמדיה מהסדר הנושים", כדי "להצמיח את חמדיה כקיבוץ מבחינה קהילתית, כלכלית ודמוגרפית".

התק"צ הודיעה שתקצה, במסגרת ההסדר, משאבים כספיים באמצעות זרוע הסיוע שלה, קרן קמ"ע, כדי להסדיר את החוב לנושים. בהתאם אישר בית המשפט, בספטמבר 2016, כי חמדיה "סיים את הסדר הנושים ורשאי להתנהל ככל קיבוץ, ללא פיקוח בית משפט".

לאחרונה, פנה הקיבוץ, באמצעות עו"ד מתן גל (קופרשמיט גולדשטיין ושות'), לבית המשפט. הקיבוץ אמר כי משנת 2016 הוא מתנהל באמצעות ועד ממונה (שמונה בידי רשם האגודות השיתופיות), וביקש למחוק את רישומו "כקיבוץ המצוי בהליכי כינוס", שכן יש בכך לפגוע בהתנהלות השוטפת של הקיבוץ. כאמור, בקשת הקיבוץ נענתה.

הליכי חדלות פירעון | תמונה: אלבום פרטי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן