יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2024 04 18 120556

ריפוי וחיבוק בסתריה למשפחות מסיבת הנובה

11 דק' קריאה

שיתוף:

עינת חיימוביץ, דור שלישי ממושב סתריה ויפתח שחר, בן זוגה שגדל במושב ניר צבי, פתחו את המשק בסתריה למיזם טיפולי נרחב ומגוון המיועד למשפחות ולחברים של נרצחי מסיבת ה"נובה" * מתוך כ-4,000 משתתפי המסיבה נרצחו ונהרגו כ-400 חוגגים וישנם גם חטופים * כל מטופל מתקדם בקצב שלו. כמו שהתבטאו המבקרים מחוויית הפעילות במתחם הטיפולי: "להתקרקע ולהתייצב מחדש על האדמה הטובה הזו" 

*תמונה ראשית: עינת חיימוביץ ויפתח שחר – פתחו במרחב טיפולי "אדמה טובה". צילום: לימור אגמון 

להגיע למתחם "האדמה הטובה" במושב סתריה ולהתרשם מהמקום המזמין בחום, נינוחות ובמקצועיות במגוון פעילויות מטפלות המתקיימות במקום. אזי להבין למה משפחות וחברי נרצחי ונפגעי מסיבת ה"נובה" מרגישים, את האהבה והחיבוק העוטף שהם מקבלים, במקום הייחודי מצוות המטפלים המקצועיים ומהחברים בקבוצות הטיפול הנמצאים במצב דומה.  

מיקום "האדמה הטובה" בתוך הטבע, בין עצי האקליפטוס הגבוהים ועצים אחריםמשרה רוגע. מקום ייחודי שקם ביזמות אישית של בני הזוג עינת חיימוביץ ויפתח שחר לפני כחצי שנה, המעורר השתאות והערכה רבה. במיוחד במקום שהמדינה לא נתנה לו התייחסות ותשובה הולמת למצב העגום מצב שהגיע בהפתעה ואפילו לא התגייסה בשמץ של הערכות לעזרה  ותמיכה לציבור פגוע זה.  

המתחם הינו אחד מהמקומות היחידים שנפתחו בהתנדבות, כמקום מרפא ומשקם במושבים. משק חקלאי ששינה פניו מלול ישן, למקום מיוחד ונדיר בהתייחסותו למטופלים – ומקבל במאור עיניים את הבאים לטיפול והחלמה בשעריו. היזמים מציינים בהתרגשות מאוחדת בדעתם, כשהם שומעים את תגובות המטופלים. ומבינים שעשו את הדבר הנכון בזמן הנכון, בדומה לתגובה זו: "המקום שיצרתם נותן לנו הרגשה של בית שני. זהו המקום היחיד בו אנו מרגישים הכי חופשי. לבכות, לצחוק ואפילו לרקוד. כי כאן מביטים ישירות בעיניים, ומבינים אחד את השני. בלי מילים".  

"ידעתי שאני רוצה לסייע לאנשים" 

יש אנשים שמשהו באישיותם ובתכונותיהם מגיל צעיר, מובילים אותם דרך מסלול ייחודי להם. ובחירת סוגי עיסוקים בהמשך חייהם. ונוספים לכך כמובן צבירת חוויות וניסיון חיים. תקופה ועוד תקופת חיים עוברת, ומסלול הדרך כבר מסמן נתיב ברור.  

עוד בצעירותה הייתה עינת חיימוביץ (50), דור שלישי ממושב סתריה, מוכרת באישיותה המקשיבה והמייעצת באופן טבעי לחברותיה. בשירות הצבאי שרתה כמאבחנת פסיכוטכנית ורכשה ניסיון בתחום: "לפני מספר שנים אמי, חנה חיימוביץ ז"ל, מצאה עבודה שכתבתי בסיום כיתה ח' בנושא 'עבריינות נוער'. בסיכום העבודה כתבתי, שלמדתי 'שמאחורי כל פושע מסתתר אדם בעל נפש רגישה ופגיעה. ומעגלי החיים, הם שהובילו אותם למצבם'. 

"מאז ועוד לפני ידעתי שאני רוצה לסייע לאנשים, מתוך אמונה שמתחת לפחדים, לתסכולים ולתוקפנות שכולנו חווים, ישנו תמיד אדם הזקוק למגע של קבלה, הבנה וטוב-לב, על מנת לגלות את הטוב שבתוכו." 

בהמשך מסלול תחנות החיים של חיימוביץ, היא בחרה ללמוד לימודי תואר ראשון בעבודה סוציאלית. ותואר השני בעבודה סוציאלית קלינית. העבודה בתחום הוסיפה לה לרכישת ניסיון במקצוע, ובפעילות בעמותות למיניהן. הבולטת בהן הייתה פעילותה בעמותת "עלם", העובדת עם נוער במצבי סיכון, כמנהלת פרויקטים עם בני נוער וצעירים בקצה רצף הסיכון וכן במסגרות שונות אחרות ובאופן פרטי. המכנה המשותף של כולם מתבטא באוזן קשבת, הצעת פתרונות שמישים לעזרה, מקצועיות, טיפול מסור ועוד. 

שעון הזמן מתקתק, השנה החדשה בלוח השנה העברי התחילה בספטמבר האחרון, עם תקווה לשינוי בהלך הרוח הסוער, ששרר באותה תקופה על אזרחי המדינה. עוברים את ראש השנה, יום כיפור ואפילו את חג סוכות. ומגיעים לחגיגות שמחת-תורה, באותם הימים הוויכוחים בין דתיים וחילוניים מתגברים. אחת השאלות המעוררת מחלוקות הייתה, האם להציב בתפילות ובחגיגות מחיצה בין גברים ונשים? ובאחת, בלי הכנות מוקדמות נעצר השעון על מדינת ישראל, בזוועות מכלול אירועי ה-7 באוקטובר 2023. ועל הטירוף הרצחני במסיבת "הנובה" ובמסיבות נוספות שנערכו בסמוך. 

Screenshot 2024 04 18 120659
מתחם "אדמה טובה" בסתריה מקום להיות בטבע. צילום: לימור אגמון

"המטופלים עוזרים לי" 

יפתח שחר (50), גדל במושב ניר צבי מגיל שלוש שנים, להוריו סא"ל יורם ז"ל ורותי שחר תבדל"א. משפחה לארבעה בנים, האב היה טייס וממקימי יחידת 669. 

שחר במקצועו אמן עץ ונגר שנסיבות חייו הביאו אותו לעיסוקים נוספים. במהלך שירותו הצבאי כלוחם מסתערב ביחידת שמשון בימי האינתיפאדה, בעזה בשנות התשעים. אירועים טראומטיים קשים שגרמו לו לפוסט טראומה והוא הוכר כנכה צה"ל. "האירועים ההזויים שהתרחשו ב-7 לאוקטובר החזירו אותי מיד 25 שנים אחורה לאותן תמונות ואירועים טראומטיים שחוויתי בעבר, בהם נהרגו תשעה מחבריי הטובים," הוא מספר. "באותם הימים לא התייחסו במיוחד או נתנו מענה, למצבי הלם קרב ותופעות אחרות. אז היינו צריכים להתמודד במצבים טראומטיים בכוחות עצמנו, כך שאני מבין מה עובר על המשפחות הנרצחים הנפגעים וחבריהם. עינת ואני היינו בזמנו מחוברים ומשתתפים בסצנת מסיבות הטראנס בטבע. זה אומר שמהר מאד הבנו מה זה אומר לרקוד בשחרור חושים, להרגיש רגעי אושר בלרקוד לצידו של אלוהים."  

רבים מהניצולים הדגישו שדווקא הרגעים הראשונים של ההתקפה המפתיעה מהחמאס, התחילה ביופי של שעות הזריחה הראשונות עליהם, עובדה שדיי תעתעה במשתתפים. אך לנסות להבין את אותם רגעי התעלות שמימית, עם הפתעת הטבח המציאותי במשתתפים – זה ממש קשה להבנה ולעיבוד רגשי.  

יפתח נזכר לשתף, מתוך מסר שאפשר להתמודד ולהתגבר גם מהתחתיות: "המצב הטראומטי אליו נקלעתי בעבר, הזכיר לי את התקופה הקשה שעברה עלי. שהייתי מכור לכל סם אפשרי. מצב שלא הבנתי מה בדיוק עבר ועובר עלי, ולמה? חשבתי שאני 'דפוק' ו'סאטלן'. הגעתי למצב ממש קשה שהשיניים נשרו לי, היו לי דלקות בגוף ותופעות נוספות. היה ברור לי שאני צריך לבחור צד, בין החיים או את הצד השני. בחרתי לפני כשמונה שנים לצאת למסע גמילה, שערך כשלוש שנים. שם במסע האישי לריפוי, חזרתי להכיר מחדש את עינת בת זוגתי. בנעורינו היא הייתה אהבתי ומשבגרנו – כל אחד הלך לדרכו והקים משפחה עם בן זוג אחר, התחתנו וגם התגרשנו. והנה הצלחתי והתגברתי. ואני אומר בפה מלא שהעבודה עם המטופלים במתחם 'אדמה טובה' עוזרת לי, המטופלים עוזרים לי לא פחות ממה שאני עוזר להם. אני מאמין שהריפוי האישי שלי, עבר דרך בניית חוסן אישי באמצעות עבודת הרוח והתודעה. וזה חלק ממה שאנו מציעים למטופלים המגיעים."  

איך הכל התחיל? 

במקצועה עינת חיימוביץ, מנהלת ויזמת מרחב "אדמה טובה" היא עובדת סוציאלית קלינית עם תואר שני, ובעלת תעודות מקצועיות רבות ומגוונות. מדריכה ופסיכותרפיסטית בטיפול ממוקד מיינדפולנס. מומחית ב-emdr ומטפלת ובאמצעות dbt במתמודדים עם טראומה מורכבת. עינת סיימה את התוכנית לפסיכותרפיה פסיכדלית, ובעלת ניסיון רב בעבודה מגוונת עם מטופלים בעיבוד ואינטגרציה של עבודה עם מצבי תודעה מורחבת ועוד.  

"גם אותנו תפש ה-7 באוקטובר בהפתעה, כמו את כל עם ישראל," אומרת חיימוביץ. "אחרי שלושה ימים הגענו להחלטה שצריך לעשות משהו מעשי. כבר מהתחלה היה לנו ברור שנקבל ונטפל בנפגעי המשפחות מהמסיבות. הלול הישן במשק של סבי וסבתי משה ואסתר חיימוביץ ז"ל, שהיו ממייסדיי מושב סתריה, נראה לנו כמקום אידאלי למטרה חשובה זו. מהצד המקצועי טיפולי הבנו שהשבועות הראשונים מהווים את הבסיס להצלחת הליווי השיקומי. המודל של מרחב 'אדמה טובה' מלווה את שנת האבל הראשונה והמשמעותית ביותר לעיבוד והתמודדות. מרחב שבו יש מקום להתכנסות, זמן אבלות, עיבוד והכרה, במטרה לצאת לחיים שראוי לחיות אותם. לצד האובדניים הקשים – של חיים, ערכים ואמונות, קהילה, עוגנים וסמכות.  

"ביהדות שנים עשר חודשי האבל הם בעלי חשיבות מכרעת לחיזוק יכולתו של הפרט, והמערכת לעבד וללמוד לחיות עם ולצד האובדן והטראומה האישית והקולקטיבית. את שם המתחם קיבלתי במהלך תרגול מדיטציה. ומיד קיבלנו אותו, כמתאים ביותר לאופי ומהות המקום." 

נבנתה תוכנית עבודה ונערכה פנייה למטפלים נוספים להצטרף למיזם, והיענות הייתה  חיובית. "אדמה טובה" נותנת מענה לכל מעגל, אשר הושפע ממתקפת הטרור במסיבות הדרום, מהנפגעים והשורדים ועד למשפחותיהם וחבריהם. 

"מדובר במטופלים לאחר טראומה רבת שעות, ההתמודדות עם רגעי האימה וחוסר הודאות, המשבר הפסיכדלי שחלקם חוו, אובדן בני משפחה וחברים והשבר בקהילה," מסבירה עינת. "מרחב 'אדמה טובה' מתייחס לכלל ההיבטים הקשורים לבניית חוסן. מאפיינים אלו הכרחיים על מנת להיות במרחב של צמיחה פוסט טראומטית, כזו שתאפשר חזרה לחיים מיטיבים ואף יותר מכך. עלי לציין שאנו לא מתוקצבים מאף גורם ממשלתי. ומתנהלים בגיוס תרומות מקהילות בחו"ל. אנחנו פועלים בשיתוף פעולה עם עמותת 'מועדון יזמים צעירים' ע"ר 580504140. עמותה רשומה ומוכרת לצרכי מס בישראל: ארצות הברית, אנגליה, קנדה וצרפת." 

​הפעילות מכוונת למעגלים שונים: מעגל ראשון – אנשים שהיו במסיבות בדרום בזמן מתקפת הטרור; מעגל שני – בני משפחה שקרוביהם נרצחו באירוע; מעגל שלישי – משפחות של שורדי המסיבות הזקוקים לליווי ותמיכה מקצועית; מעגל רביעי – אנשים המתמודדים עם מצבים רגשיים מורכבים בעקבות אובדן חברים וקהילה.  

"המסע אותו אני מלווה את המטופלים הוא אישי וקבוצתי, בשילוב גישות שונות וכלים טיפוליים מגוונים. אני מאמינה שהכל אפשרי עבור כל אחד. והדבר היחיד שחוסם אותנו מלחיות כך זו התודעה שלנו, והתודעה שלנו בלבד. התהליך הווייתי מסיר חסמים ומשחרר אותנו להיות מי שאנחנו." 

מרחב "אדמה טובה" יוזמה חשובה אליהם נוספו מטפלים ומתנדבים עוד בימים הראשונים לאחר אירוע הטרור הרצחני. כיום הצוות מורכב מעל ל-50 מתנדבים מעולמות הטיפול על גווניו השונים. ואנשים שליבם נקרא לסייע. הצוות מורכב ממטפלים מומחים בתחום הטראומה, מאנשים שמכירים היטב את עולם מרחיבי התודעה וקהילת הטראנס וממטפלי גוף ונפש באמצעים שונים. 

יפתח שחר, מנהל תפעול ולוגיסטיקה, יזם ובונה מרחב "אדמה טובה" ומשמש גם כמדריך למדיטציה ולמורה לדהרמה. יפתח מציין: "מהרגע שהחלטנו לפתוח את המתחם, עבדתי ובניתי במו ידיי במשך שלושה שבועות את המקום במשך שעות וימים, בלי כמעט לאכול או לישון. הייתי חדור מטרה מתוך תחושת שליחות 'להציל את העולם' – ולקראת סוף חודש אוקטובר המתחם היה ערוך לקבלת המטופלים הראשונים.  

"הוקמו בו מספר מתחמי פעילות וטיפול, בהם טיפולים אישיים וקבוצתיים, טיפולים משלימים כמו: יוגה, שיאצו ודיקור סיני, סטודיו לאמנות שמופעל על ידי מטפלים מוסמכים, עבודות לחיבור דרך הטבע והאדמה, מרחבי מוזיקה ותנועה ועוד. אני מעורב ומטפל דרך 'דהרמה' – כלומר בתהליך המעורר את האדם, המחבר אותו  לטבענו הרוחני הנצחי האוהב והנותן." 

המטופלים עוברים תהליך ליווי ותמיכה. כל משתתף משתלב בהתאם לצרכיו בתוכנית התערבות אישית ומותאמת אשר כוללת: מנטור מלווה, השתלבות בקבוצות טיפול ייעודיות המתקיימות בנפרד מהמרחב הפתוח, מענים ייחודיים וכיו"ב. המשתתפים גם משתלבים בקבוצות טיפול ייעודיות קבועות המתקיימות בנפרד מהמרחב הפתוח: קבוצת הורים לנרצחי המסיבה, אחים צעירים, אחים בוגרים, קבוצת שורדי המסיבה, קבוצת תמיכה בהורי השורדים, קבוצת נשים שורדות, קבוצת MBCT מבוסס מיינדפולנס, קבוצת בבליותרפיה. 

איזה חוויה מיוחדת עברתם עם המטופלים?   

חיימוביץ: "חוויה חזקה הייתה לי במפגש עם השכול, עם המעגלים הבלתי נגמרים של האבל והטראומה והאדוות שלהם מאז התאריך 7.10. תאריך משמעותי שהוא חי ופועם בעוצמה גדולה במטופלים המגיעים לריפוי במתחם 'אדמה טובה' ואצל המון אנשים במעגלים שלא נגמרים. אפילו עכשיו, חצי שנה אחרי תחילת המלחמה, עדיין מגיעות אלינו משפחות חדשות שעד כה לא הצליחו לגייס כוחות ולבוא לטיפול. כמו כן מגיעים אלינו חיילים שיצאו מהלחימה בעזה. יש תנועה מאוכלוסיות שנפגעו." 

שחר: "כל מטופל וכל טיפול שהוא מקבל והחוויות שהוא חווה במתחם, הינו מיוחד. אך אם אני צריך להצביע על משהו שמיוחד בשבילי. זאת חווית העבודה עם המשפחות. שאני מסתכל על האנשים שהגיעו מהימים הראשוניים, איך נראו, איך הגיבו ושיתפו. ולהביט בהם היום אחרי דרך מגוון טיפולים שעברו וחוו – הם בהחלט במקום אחר. את העובדות המצערות של אובדן יקיריהם אי אפשר לשנות, אך איך הם נפתחו, כך שהם יכולים אפילו לצחוק לרקוד לשיר. מה שהם לא הרשו לעצמם בתחילת הדרך. כאן מרגישים את השליחות החשובה שלנו בפעילותינו."

 

Screenshot 2024 04 18 120759
מתחם "אדמה טובה" בסתריה. צילום: עינת חיימוביץ

המושבניקים מתנדבים 

חיימוביץ: "אכן שמחנו בהתגייסות המיידית של המושבניקים למתחם 'אדמה טובה'. זה התחיל לדוגמא במושב סתריה, שריכזו רשימה של תורנות להבאת הכיבוד מדיי ערב פעילות. זה בהחלט מחמם את הלב לראות את הקהילה מהמושב וממושבים סמוכים מהסביבה, כמו כפר בילו, קדרון ועוד, מתגייסת כבר שישה חודשים לבשל מרקים, לאפות עוגות ולהביא מגשים של פירות וירקות בכל ערב שהמרחב פתוח. חלק מהמטפלים שנרתמו לפעילות טיפולית בהתנדבות הם מהמושבים. בנוסף, מפעם לפעם היו גיוסים במסגרות שונות לעזרה בהקמת המתחם, והגינון, בדומה לקבוצת בני מצווה מקיבוץ נען, שהגיעו לשתול צמחים לגינות". אף אביה של עינת יענקל'ה חיימוביץ מסייע בשמחה במתחם בכל שנדרש.  

מטופלים מספרים 

דודי סעידי, ממושב גן הדרום: "לאחר האסון הכבד שפקד אותנו, שבנינו היקר צורי סעידי ז"ל נרצח במסיבת נובה בהיותו בן 28 שנים בלבד, אני מגיע למרחב 'אדמה טובה' לפחות פעמיים בשבוע. צורי היה בחור עם הרבה חלומות ותוכניות שאהב את הטבע ולמד ב'פקולטה לחקלאות מזון וסביבה' והפך לאגרונום. כמו הרבה משפחות נוספות הכירו לי את מרחב 'אדמה טובה' בסתריה. הכרתי זוג נפלא של אנשים, עינת ויפתח, שפתחו את ליבם וביתם, לניצולים ממסיבת הנובה ולהורים ואחים שכולים. המרחב פתוח שלוש פעמים בשבוע לפעילויות שונות. למפגש עם בעלי מקצוע… ובעיקר לפגוש אנשים שחווים את שאנו עוברים, מבלי שנצטרך להסביר להם את התחושה. ההרגשה להיות עם אנשים שנמצאים איתך באותה סירה, אי אפשר להגיד שזה מרפא את הפצע אבל בהחלט עוזר להמשיך לחיות עם האובדן. בכל פעם שאני מגיע, אני משתדל להביא פירות שמגדלים במושב. המרחב ב'אדמה טובה' מזכיר לי את המשק ואת החצר שצורי שלנו פיתח במושב. מקום שפתוח לאנשים וחברים שבאים ומרגישים את הבית הפתוח, ואת הנפש הפתוחה של צורי שלנו." 

יפתח שחר עם קבוצה במתחם אדמה טובה צילום עינת חיימוביץ
יפתח שחר עם קבוצה במתחם "אדמה טובה". צילום: עינת חיימוביץ 

מטופלים אנונימיים 

* "מיד אחרי השבעה הגענו למקום הקסום והמדהים הזה שאנשים נפלאים דאגו להקמתו, אם יש מקום בעולם שעוזר לנו זה פה. עם המשפחות השכולות, הניצולים, בנות הזוג, אנשים וצוות המתנדבים המדהימים. תודה לכם על האור והאהבה." 

* "קשה מאוד להסביר במילים את ימי האבל הראשונים. בהם הלכו והתגברו בי תחושות ורגשות של אובדן מכלה ושורף. שאין לו יום ואין לו  לילה, אין לו התחלה וגם לא סוף . הוא סמיך וכבד ושחור והגוף מותש מהחרדה שלעולם זה לא יהיה אפשרי לחזור לנשום, לחיות, לישון, לשמוח או אפילו לשטוף פנים בבוקר. ב'אדמה טובה' יש תחושה חזקה של שבטיות וקהילתיות מזן אחר. כאלו שמקנות שלווה שבזכותה נשמתי בפעם הראשונה מחדש את ריח השדות והעפר התחוח, ריח של מדורה, ומרק מנחם-ריח של הארץ שאני כל כך אוהבת. וכמה אהב אותה עידו בני אהובי… שם אני מרגישה אותו קרוב ונוכח כשמעליי פרושים השמיים האינסופיים של המתחם. שם גם הרגשתי מחדש מה המשמעות של חמצן אמיתי שזורם בלב ובעורקים ומניע אותי קדימה ולמעלה… קדימה ולמעלה.  

"…אנשי הצוות כולם, הניצולים, המתנדבים, המשפחות השכולות כבר מזמן הפכו להיות משפחה אמיתית עבורי. כולם מלח הארץ – כל אחד ואחת. וכמה נפלאים הם ורבגוניים – רקמה אנושית מהיפות שזכיתי לראות/ אני, שמגיעה בקביעות 3 פעמים בשבוע למתחם המופלא הזה, חווה בו בכל פעם אלפי מנעדים של תחושות חדשות של בריאה, יצירה, עשייה וחדוות חיים – לצד פינות שקטות של ידיים פרושות ולב פתוח, שמכילות אותי בחיבוק ותמיכה אמיתיים ברגעי שבירה וגעגוע. ייחודיות המקום על מלאכיו הצנועים והמוכשרים נעוצה ביכולת שלהם לפענח נימי נימים של רגש, שלפעמים קשה להביעו במילים מפורשות, ולהציע ולהנגיש בדיוק את מה שמתאים לכל אחד ואחת.  

"יש לי ימים של שקט וימים של מוזיקה, ימים של התכרבלות עם מרק חם ובהייה במדורה המכשפת. יש גם ימים של דילוגים מפינה לפינה והרבה צחוק ואהבה. יש שעות רבות של שיחות מרובות משתתפים ושעות אחרות- אינטימיות באחד על אחד. טיפול במגע שמשחרר לי את הגוף והנפש נוסקת למעלה וטיפולים אחרים שעוזרים לי להתקרקע ולהתייצב מחדש על האדמה הטובה הזו .וכבר אמרתי בעבר ואומר זאת שוב תמיד: כי טובה ויפה היא האדמה מתחתיה קבורים אהובינו ומעליה מתהלכים מלאכים בדמות בני אנוש. בלילה אני הולכת לישון מתוך החיבוק המערסל ועשרות זוגות העיניים הטובות, החמות והחכמות של המשפחה החדשה שלי. בזכותם אני מתרוממת ובזכותם אני גם מרשה לעצמי ליפול-  כי יש מי שיתפוס אותי. תמיד." 

* "הפכתי להיות חלק מהמשפחה שנקראת 'אדמה טובה' . זה הבית החדש שלנו, ואם הבית הזה לא היה קיים אני לא בטוח שהייתי מצליח. זה מקום שעוזר לי לחיות. באנו לשם חיים מתים ובזכות הצוות המקסים וגם שאר המשתתפים, לאט לאט אנחנו חוזרים לחיים. תודה לכם על הכול זה לא מובן מאליו. אתם עושים עבודת קודש." 

דודי סעידי מגן הדרום מגיע למתחם אדמה טובה בסתריה לאחר שבנו צורי סעידי זל נרצח במסיבת הנובה צילום באדיבות ערוץ 11
דודי סעידי מגיע למתחם לאחר שבנו צורי סעידי ז"ל נרצח במסיבת הנובה. צילום מסך: כאן 11 

כיצד פועל מתחם "אדמה טובה"? 

מרחב "אדמה טובה" תומך בחזרה בטוחה והדרגתית לחיים, בעגינת החיים מחדש אל משאבים קיימים בפרט ובקהילה, נתינת מרחב להתמודדות עם האבל האישי והקולקטיבי ובתמיכה ביחיד באמצעות החוסן של הקבוצה שעוטפת אותו. המרחב כולל מספר מקומות בהן מתבצעת פעילות אחרת: 

* במבנה הראשי קיים סטודיו, סלון ומטבח. הסטודיו משמש לפעילויות רבות: יוגה, מדיטציה וסדנאות משותפות. המטבח של המתחם הינו מטבח פתוח להצעות. כל ערב אוכלים מרק ביחד, תמיד יש עוגות ועוגיות ושאר נשנושים. 

* קליניקה א' בה מתקיימים מספר טיפולים לבחירה: דיקור, שיאצו, טוינה וטיפול במים. כמו כן, הקליניקה משמשת גם למפגשים אישיים ושיחות פרטיות עם אנשי הצוות.  

הפעילות במרחב מתקיימת בימים: א׳, ג׳, ד׳, בין השעות 16:00 ל-21:00 . במקום פועלים בין 10 ל-12 אנשי צוות ביום פעילות, הכוללים מנהלת מרחב תפעולי, רכזת טיפולית של המרחב וצוות אנשי טיפול ומחזיקי מרחב, המגיעים ממגוון התמחויות ודיסיציפלינות שונות: עובדים סוציאליים קליניים, פסיכולוגים, מטפלים באומנויות, מטפלי גוף נפש, אומנים, מוסיקאים ועוד. הכל מתוך הרצון לאפשר לכל משתתף/ת לפגוש מגוון קולות ולהתחבר למה שמתאים לו. המרחב פועל במגוון הצעות שונות לטיפול. 

* המרחב הפתוח הינו מרחב בלתי פורמלי וספונטני, אליו מוזמנים להגיע משתתפים ותיקים וחדשים, למפגשים עם אנשי הצוות ולקבלת סיוע במתן כלים לקרקוע ונשימה, התמודדות עם התופעות המתרחשות סביב מפגש עם אירוע טראומטי (חרדות, קשיים סומטיים, קשיים בשינה, טלטלות רגשיות והצפה), יצירת נרטיב אישי מיטיב, החזרת התקווה והאמון בחיים. כל אלו מתרחשים בשיחות אישיות עם אנשי טיפול מומחים בהתמודדות עם מצבי משבר קיצוניים וטראומה. ובאמצעות תמיכה היקפית הכוללת שהות במרחב בטוח, מבין, מחבק ותומך, עיניים טובות, עבודה בטבע עם ובכלים אמנותיים, מוזיקה, תנועה ועשייה מחברת לחיים.  

* סטודיו פתוח – "קן למרחב" מופעל על ידי מטפלים באמנות מומחים ותיקים. המשתתפים מוזמנים ליצור באופן פתוח מתוך גישה גמישה של רשות ואי שיפוטיות המתאימה להקשר של אסון ומשבר. היצירה האינדיבידואלית בתוך מרחב קהילתי, תוך שימוש בחומרים המאפשרים תחושת שליטה ובנייה, מסייעת בביטוי ועיבוד של תכנים באופן לא מילולי וחיבור למשאבים פנימיים ולכוחות. 

* חצר המדורה – מדי ערב פעילות מדליקים בו מדורה, יושבים סביבה ונהנים ממפגשים אישיים ספונטניים לאורה החם של האש. לצד המדורה תמיד יש כלי מוזיקה וצלילים מרפאים. 

* הבמה בערבי הפעילות מופיעים אמנים על הבמה במתחם. מול הבמה יש מרחב פתוח לשבת בו יחד, להתייחד, לשיר, להתחבק. 

* הבוסתן – מרחב טבעי רחב ידיים שהתחיל לצמוח בו יער מאכל. הבוסתן הוא מרחב של טבע ארץ ישראלי אמיתי ומחבק. הוא מצייר את קו האופק וחלק חשוב במרחב הרגוע שלנו. הבוסתן מצמיח באופן אורגני יער מאכל ויש בו פוטנציאל להרבה עשייה חדשה. 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה
כשהגיע איסרי לגיל 11 החל לאכול חול בתוספת מים ששתה מכוס זכוכית. הוריו עמדו להתגרש אז והאוויר התלכלך בהמון מיקרובים. זה היה אחרי ששהה בבית חולים איזה חודש, הוא התלונן ובכה מרה כל לילה
5 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן