יבול שיא
הרפת והחלב
עבר שבוע

יום הולדת, חגיגה נחמדת

4 דק' קריאה

שיתוף:

ירון דקל. יום הולדת, חגיגה נחמדת – עבר שבוע 2006

למוד ניסיון

כששר המשפטים לשלושת החודשים הקרובים, אמיר אוחנה, אומר שהוא מביא בחשבון  אפשרות שיתפרו לו תיק,  הוא בעצם אומר, שכמו שבפרקליטות תפרו תיקים לראש הממשלה, ככה עלולים לתפור תיק גם לו. לא סתם מינה אותו נתניהו לתפקיד. אוחנה מבין בדיוק מה מצופה ממנו.

מזגזגים בין שמאל לימין

אביגדור ליברמן סופח בשבוע שעבר לשמאל הקיצוני. המספחת היא מפלגת ש"ס,  שזעמה על הטענה של ליברמן בריאיון לאולפן  ynet , שהסכמי אוסלו עברו רק בזכות תמיכתה. בש"ס תקפו: "ליברמן, שכל חייו זיגזג בין שמאל לימין, מעדיף להפריח האשמות באוויר,  כדי להשכיח שהוא זה שהציע פתרונות הזויים מבית מדרש השמאל הקיצוני,  כמו חילופי שטחים, החזרת היישובים בוואדי ערה לרשות הפלסטינית והעברת שכונות במזרח ירושלים לשם הקמת בירה פלסטינית".

הרעיון של העברת יישובים בוואדי ערה לרשות הפלסטינית, הוא מקורי של ליברמן. מועצת חכמי השמאל הקיצוני מעולם לא דנה ובוודאי לא אישרה רעיון שכזה.  העברת שכונות במזרח ירושלים לרשות הפלסטינית היא לפי הפרסומים  חלק מתכנית השלום של טראמפ, ושטחים תמורת שלום?   מנהיגה הרוחני של ש"ס, הרב עובדיה יוסף, דווקא היה בעד.  "בתקופה שלפני הסכם אוסלו" נכתב בוויקיפדיה, "פסק (הרב עובדיה יוסף) שאפשר למסור לערבים חלקים מארץ ישראל תמורת שלום, משום שמצוות יישוב ארץ ישראל אינה עומדת בפני פיקוח נפש. לדבריו, על המומחים (ראשי צבא ומדינאים) להחליט האם מציאות מסוימת היא בבחינת פיקוח נפש".  אחר כך "שבר”  הרב ימינה, אבל רק עשר שנים אחרי שנחתם הסכם אוסלו הוא הבהיר שפסק ההלכה שנתן בזמנו  'שטחים תמורת שלום',  "אינו תקף כלל לרגל המצב הנוכחי". אז אפשר לומר גם על הרב עובדיה יוסף שהוא  "זיגזג" בין שמאל לימין? ואם הפסק שנתן אינו תקף במצב הנוכחי, ישנה אפשרות שבמצב אחר הוא יחזור להיות תקף?

ליברמן, לעומת זאת,  לא מדייק כשהוא טוען שהסכמי אוסלו עברו רק בזכות תמיכתה של ש"ס.  ב-23 בספטמבר 1993 אישרה הכנסת את הסכם אוסלו א', ברוב של 61 תומכים לעומת 50 מתנגדים.  9 ח"כים נמנעו. סיעת ש"ס,  בשל ההסכם המתגבש, פרשה מהקואליציה וששת חברי הכנסת שלה נמנעו בהצבעה. גם אם השישה היו מצביעים נגד, היה רוב בכנסת לתומכי ההסכם.

דיוק בעובדות לא היה הצד החזק בתעמולת הבחירות שנערכו באפריל השנה, ולקראת הבחירות  הקרובות בספטמבר,  זה ייעשה כנראה עוד יותר גרוע.

עוד על עופר פטרסבורג

בשבוע שעבר התייחסנו  כאן למאמר הסתה נגד הקיבוצים שפורסם ב– ynet על ידי הכתב עופר פטרסבורג.  כותרת המאמר הייתה "כך מרוויחים הקיבוצים עשרות מיליוני שקלים מעסקאות נדל"ן",  פטרסבורג הביא דוגמאות למתעשרים שכאלה –  בן שמן, בית נחמיה ובאר יעקב.

אחד מקוראי המדור הפנה את תשומת לבנו לכתבה על פטרסבורג, שפורסמה באתר העין השביעית  באוגוסט האחרון.  כותרת הכתבה הייתה "למכירה באזור רח' מוזס, כתב נדל"ן".  המשנה: "הכתב  ועורך הנדל"ן הבכיר של 'ידיעות אחרונות', עופר פטרסבורג,  מככב בכתבות קנויות. מגיש תכניות  רדיו עם קבלנים ונרתם למאמצי השיווק של היזם אלדד פרי". בהמשך: "קבוצת 'ידיעות אחרונות' החלה למכור למפרסמים כתבות בכיכובו של כתב ועורך הנדל"ן הבכיר שלה, עופר פטרסבורג. בחודשים האחרונים התפרסמו באתר ynet כתבות בחתימתו של פטרסבורג שמומנו על-ידי מושאי סיקור מתחום הכיסוי שלו. בעבר  פרסם העיתונאי מוספי נדל"ן שהתוכן בהם מומן על-ידי המסוקרים, אך תוך שמירה על מראית עין של עצמאות. כעת נזנחה מראית העין".  בעין השביעית הציעו   לפטרסבורג להגיב, אך הוא בחר שלא להתייחס.

זה יכול לספק הסבר גם לכתבה על הקיבוצים שמרוויחים מיליונים מעסקי נדל"ן. עיתונאי עם סטנדרטים מקצועיים אחרים, לא היה מוציא תחת ידו כתבה שכזו.

מתנה ליום ההולדת – יום הולדת, חגיגה נחמדת

אגב סטנדרטים מקצועיים בתקשורת. אבנר הופשטיין, ראש מחלקת התחקירים בגלי צה"ל שפוטר מתפקידו על ידי מפקד התחנה הקודם  ירון דקל,  הגיש בנובמבר 2017  תביעה נגד מפקדי גל"צ על סך 590 אלף שקל,  בגין פגיעה בשמו הטוב והתעמרות.  במסגרת ההליכים המשפטיים,  הוגש  לאחרונה לבית הדין לעבודה תמליל שיחה מ-2017 בין הופשטיין לגלעד אמיליו שנקר, ששימש  עד שפוטר מנהל פיתוח תכניות בתחנה והיה אחראי על ערבי התרבות. ריאיון עם  שנקר פורסם ב"הארץ" בסוף השבוע (נתי טוקר) ובין היתר עלה שם נושא היחסים  של דקל עם המשפחה המלכותית. ציטוט:  "ירון דקל רצה נאום של שרה נתניהו. הוא אמר: 'חשוב שמשפחת נתניהו תאהב את גלי צה"ל'". (מדובר בנאום ששרה ביקשה לשאת בערב משוררים שארגנה גלי צה"ל למשורר  אורי צבי גרינברג. דקל תמך ולחץ לאשר, אנשי המקצוע בתחנה התנגדו, הרעיון ששרה נתניהו תנאם נפסל,  שרה וביבי לא הגיעו לאירוע.  שנקר פוטר חודשיים לאחר מכן, הוא הגיש תביעה נגד גל"צ על 330 אלף שקל בטענה שפוטר ללא שימוע ושלא כדין, והצדדים התפשרו על פיצוי של  165 אלף).

לא על היחס המיוחד שגילה דקל כלפי משפחת נתניהו רצינו להתעכב, אלא על קטע הסיום בריאיון, בו מדבר שנקר על האופן בו הסתיימה עבודתו בגל"צ:  דקל הזמין אותו לבר, מזג לו כוס ויסקי והודיע לו שהוא מפוטר.  "זה היה משפיל…הוא מת על זה…הוא מת על ההשפלות האלה…התחלתי לבכות…יש לו בעיה חמורה מאוד. הוא פיטר שלושה אנשים ביום ההולדת שלהם. והוא גם ידע שזה היום הולדת שלהם, כי הוא הביא להם שוקולד. זה לא מקרי. זה בן אדם שבדק מתי היום הולדת, קרא לבן אדם ביום הולדת שלו ופיטר אותו".

דקל  משמש  היום פרשן פוליטי ומגיש מהדורת שישי בתאגיד השידור הציבורי.  אם  התיאור של שנקר על סגנון הפיטורים שלו נכון (דקל סירב להגיב ל"הארץ"), יש בעיה קשה לא רק עם הסטנדרטים של דקל כאיש תקשורת, אלא גם עם הסטנדרטים שלו כבן אדם – יום הולדת, חגיגה נחמדת

היה להם ואיננו עוד

כשאומרים על מישהו שהוא "איבד את זה", מתכוונים שהיה לו משהו שייחד אותו לטובה,  ומתישהו הוא איבד אותו. לא תמיד מובן מהו אותו הדבר שהלך לאיבוד ומתי זה קרה.  בשבוע שעבר איבד את זה  בוגי יעלון. יעלון תקף את הליכוד בהתבטאות לא חכמה במיוחד כשאמר: "אז בליכוד בוחרים בבחירות דמוקרטיות, גם חמאס נבחר בבחירות דמוקרטיות". המותקפים מיהרו להגיב:  "בוגי יעלון מזמן איבד את זה. להשוות בין הליכוד לבין חמאס? מפלגת השמאל של לפיד-גנץ ובוגי ממשיכה בהסתה נגד יותר ממיליון מצביעי ליכוד שבחרו בבנימין נתניהו להנהגת המדינה." יעלון מזמן איבד את מה?

לפני כן טענו בליכוד שבני  גנץ איבד את זה. לקראת הבחירות פורסמה  הקלטה של  גנץ שבה הוא נשמע אומר:  "אם הייתה לו (לנתניהו) דרך שאני אפגע, שיהרגו אותי, הוא היה עושה את זה". בליכוד הגיבו:  "בני גנץ איבד את זה. אחרי שהאשים את ראש הממשלה בבגידה במדינה, הוא מאשים את ראש הממשלה שישלח אנשים לרצוח אותו. בושה".  במסגרת מאמצי הליכוד להציג את בני גנץ כלא לגמרי מאוזן, המשמעות ה"איבד את זה" כאן ברורה למדי.

ולפני בני גנץ היה אהוד ברק. ברק השווה בציוץ בטוויטר  בין נתניהו ורעייתו ובין   לואי ה-16 ומארי אנטואנט:  "כשהגיעו הטענות על שחיתות ומחסור, הוא אמר: לא יהיה כלום כי לא היה כלום. רעייתו אמרה: אם אין להם לחם שיאכלו עוגות. לא עזר להם ביום הדין", נתניהו השיב בציוץ משלו:  "או.קיי, נראה שאהוד ברק איבד את זה".

שלושה רמטכ"לים, שניים  מהם גם  שרי ביטחון,  ושלושתם  איבדו  את זה.

למען האיזון, גם על נתניהו נאמר שהוא "איבד את זה". "13 שנים הוא ראש ממשלה. היו לו גם שנים טובות, אבל בשנתיים האחרונות הוא איבד את זה", אמר עליו בני גנץ, קצת  לפני שנתניהו ניצח אותו בבחירות. קדמה לגנץ ציפי לבני, שכבר ב-2016 אבחנה שנתניהו  "איבד את זה".

נו, אז מתי הוא באמת כבר יאבד את זה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן