יבול שיא
הרפת והחלב
1 10

האם הפרות האדומות הן העילה לטבח אוקטובר?

7 דק' קריאה

שיתוף:

עברה שנה וחצי מאז האדומות הגיעו מטקסס

*תמונה ראשית: פרה שנרצעה פסולה מלכתחילה – תמונות מאתר כיפה

לא להאמין, אבל בהודעת החמאס על הסיבות לפתיחת המלחמה עלה הטיעון, שבמיקום סודי ביהודה ושומרון, נמצאת קבוצה של פרות קדושות שהגיעו מטקסס – לאחר שנבחרו בשל צבען האדום. המטרה? הקמת בית מקדש שלישי, מלחמת גוג ומגוג וביאת המשיח. גם דובר החמאס התייחס לנושא ביום ה-100 למלחמה והאשים את היהודים ב"הבאת פרות אדומות לארץ הקודש"

עקבנו אחר הבאת הפרות האדומות לישראל וכבר לפני מעל לשנה, שיתף אותנו חברנו יוסי דובדבני , רפתן מבית חילקיה, במאמר שהתפרסם בנושא באתר "כיפה".

"שואפים לקיים את המצווה": כך הועלו פרות אדומות מטקסס לישראל במבצע מורכב.  בסיומו של מבצע חובק עולם, עם אין-סוף פרטים הלכתיים ומאמצים בירוקרטיים, 5 פרות אדומות הונחתו בנתב"ג.

אחד ממובילי המבצע סיפר לאתר "כיפה" על התהליך הארוך והמיוחד.

והנה יש התייחסויות נוספות לנושא, כי נראה שהזמן הגיע לעבור שלב, לאחר שהפרות הגיעו לגיל בשלות.

עקבנו אחר הפרסומים בנושא באתרי "כיפה", ירון מ-"וואלה" ועיתונות זרה…

2 9
הפרות הפוטנציאליות בחווה בטקסס

לפני מעל שנה – משלחת הרבנים מגיעה לטקסס

שלושה חודשים עברו מאז דיווח אתר כיפה על נחיתתן של 5 פרות אדומות בארץ. מאז, הן גדלות בחווה ייעודית, במקום מסתור בארץ ומתכוננות לממש את ייעודן ההלכתי – טהרת עם ישראל. בשיחה עם אחד מיוזמי הבאת הפרות האדומות ארצה, הוא חושף את המניעים, הבירוקרטיה והחזון במעשה ההלכתי הלא-שגרתי.

איתמר מספר על התאגדות של כמה חברים, לנסות לאתר איזושהי פרה כזו, לפני כשנתיים. "כעבור כמה חודשי חיפושים הגענו לחווה בטקסס, שם איתרנו שני זנים שבמהותם, הפרה היא אדומה", בטקסס מגדלים אותן בהקשר של הבשר המשובח שלהן. בכדי לנסות ולאתר פרה שתעמוד בתנאי הסף ההלכתיים, הקבוצה פרסמה מודעות בעלוני חוואים באזור והחלה לקבל פניות.

3 9
הרבנים מגיעים לטקסס ובודקים את הפרה לפרטיה

הרבנים מגיעים לטקסס ובודקים את הפרה

התנאים ההלכתיים הם רבים מספור ומתחילת התהליך, הם נתקלו בשאלות הלכתיות לגבי כשרותה של הפרה. כל עגל רך שנולד, בדקות הראשונות, נרצע באוזנו ומקבל מספר זיהוי. לגבי פרה אדומה מדובר במום פוסל, עוד לפני שמדברים על שאר הפרמטרים. המגבלה הזו הכריחה אותם לעמוד בקשר מול החוואים, עוד בשלבי ההיריון של הפרה. "לקחנו קבוצה של רבנים וטסנו לחווה, שבה ריכזנו 15 פרות פוטנציאליות, שחשבנו שמתאימות להגדרה", הוא מסביר. בין הרבנים היו הרב יוסף צבי רימון ונציג מטעם מכון המקדש, שמלווה את הקבוצה.

מסע הלכתי-בירוקרטי

האלמנט ההלכתי היה רק ההתחלה של המסע. בין ישראל לארצות הברית אין אישור יבוא בהמות, ופרט שולי כמו מזג האוויר במקום הנחיתה, הוביל לעיכוב של כמעט חודש ומשא ומתן ארוך עם הרשויות. עוד ועוד ביורוקרטיות, בדמות ביקורת גבולות פנימית בתוך ארצות הברית, חברות תעופה שסירבו למבצע המורכב וחברות ביטוח, שלא ידעו כיצד לאכול את המקרה, הביאו לעיכוב של כמה חודשים, שבהם נפסלות 6 מתוכן ונשארות רק 9.

הפרות הפוטנציאליות בחווה בטקסס

אחת הפסילות הנפוצות, למרות השמירה הקפדנית של נציג צמוד מטעם החבורה, היא צמיחתן של שיערות לבנות או שחורות. "דבר אל בני ישראל וייקחו אליך פרה אדומה תמימה, אשר אין בה מום, אשר לא עלה עליה עול", נכתב בראש פרשת חקת, והשערות שאינן אדומות, פוגמות בתמימות הפרה האדומה. בסופו של הליך, מתקבל אישור להטסתן של 5 פרות אדומות, ונבחרות החמש הטובות ביותר. הן נוחתות בארץ, נמצאות בהסגר של עשרה ימים ומועברות לחווה הסודית בצפון הארץ.

4 8
המטוס האמריקאי שהטיס את הפרות

"אחד הדברים המוזרים ביותר שקרו לנו היה בנתב"ג"

כאמור, החבורה שפעלה להבאת הפרות ארצה, עבדה עם מספר רבנים מצומצם וקיבלה את אישורם לכשרות הפרות שהוטסו. בשיחה, מבהיר הנציג כי הם לא נתקלו בהתנגדות מצד הרבנים למהלך. הוא מסביר, כי למרות שישנן השקפות שפחות אוהדות, מעבר להיבטים פרקטיים במצווה, עצם העיסוק בנושא וליבון פרטיו ההלכתיים, עומד בפני עצמו. נדגיש כי לפי ההלכה, כרגע הפרות עדיין לא בשלות לשימוש, בשלות שתגיע רק בעוד יותר משנה, ברגע שהפרות יהיו בנות יותר משנתיים. המצווה מדברת על שריפת הפרה מול פני ההיכל, במקום שידוע לנו היום כהר הזיתים, והזאת (התזת) האפר על ידי כהן לשם טהרה.

איתמר: "אחד הדברים המוזרים ביותר שקרו לנו היה בנתב"ג. הפרות נחתו באגף המכס והמטענים, וכל הפועלים, לא אנשים חובשי כיפה, עצרו את עבודתם והגיעו לראות את הפרות. החיפוש השלישי הכי נפוץ בגוגל, ביום נחיתתן היה "פרה אדומה". הוא משווה את המצווה לפגאניות, לכאורה, המגולמת בברית מילה. ההיגיון לא משחק פה תפקיד, לדבריו. "סבא עלה מגרמניה עשיר מאוד והגיע לפלסטינה, ארץ מוכת עוני ומחלות. אין פה היגיון".

בעוד משרד המורשת הישראלי, הכחיש מעורבות בהגעת הפרות האדומות, המנכ"ל שלו קיבל את פניהן באופן אישי, בנמל התעופה בן גוריון".

"לא מדובר בלשרוף את מסגד אל-אקצא"

עוד היבט משמעותי שיכול לעורר התנגדות לנושא הוא האקלים הפוליטי הנפיץ, שנוצר בישראל אחרי תוצאות הבחירות. השמאל חושש מפני השתלטותם של גורמים דתיים על המערכות השונות, והפרה האדומה יכולה להיות עוד נושא שיגרור ביקורת, למרות שמדובר בתהליך של כמה שנים, שבשיאו, נחתו הפרות בזמן כהונת בנט כראש ממשלה. "אנחנו שואפים לקיים את המצווה, אבל לא מדובר בלשרוף את מסגד אל-אקצא. לא מפסיקים להתפלל על בניית בית המקדש, למרות שלא כל העם מבין את זה".

הוא מסיים בבדיחה היהודית המוכרת על יהודי שמגיע אל הרב ומבקש ממנו עבודה. הרב דוחה אותו ומפנה אותו ללוחות הדרושים בעיר, אך הלה מתעקש, עד שהרב מציע לו לשבת בשער העיר ולהודיע לכולם, כשמגיע המשיח. הרב מציע סכום נמוך, והיהודי לא מרוצה. מסביר לו הרב: "אולי מדובר בשכר נמוך, אבל זו עבודה לכל החיים".
איתמר מסיים: "אנחנו עושים את ההשתדלות שלנו ודוגלים בגישה אקטיבית. משם בעזרת ה', זה יתגלגל".

והנה עברה עוד שנה

הפרות האדומות אכן נמצאות כעת, במקום בטוח ולא ידוע, ביהודה ושומרון. העוסקים בנושא מסבירים שחלק מהיהודים ומהנוצרים, מאמינים שהפרות הן המפתח לבנייה מחדש של בית המקדש היהודי, שעמד פעם בירושלים ולפעמי המשיח.

גם אתר "חדשות ירדן" באנגלית דיווח על כך: "אבו עוביידה הזכיר את הגעתן של פרות אדומות לפלסטין הכבושה, תוך הקצאת משאבים כספיים משמעותיים עבור המיזם, שנוצר על סמך אמונות יהודיות רווחות, שמזהות את הופעתה של פרה אדומה תמימה, עם הגאולה הממשמשת ובאה, הגעת המשיח ובניית המקדש לאחר מכן על חורבות מסגד אל אקצא. התומכים בכך טענו שהמיזם יגרום להגעה המונית של מתנחלים יהודים למסגד אל אקצא".

כדי להבין על מה מדובר, צריך ללכת אחורה כמעט 2,000 שנה בהיסטוריה הסוערת של המזרח התיכון, לתקופה בה הרומאים הרסו את בית המקדש השני בירושלים.

כדי לבנות אותו מחדש, יש מי שמצא את התשובה בספר "במדבר", המצווה על בני ישראל להשיג "פָרָה אֲדֻמָּה תְּמִימָה אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל". על פי ההלכה של "מסכת פרה", ניתן להשתמש באפרה לטיהור טומאת מת. התהליך המתואר במקרא, כולל בין היתר, את שחיטת הפרה, זריקת דמה אל מול פתח ההיכל, שריפתה ופיזור אפרה על מי מעיין. לאחר הזאת (התזת) המים באמצעות אזוב על האדם הטמא, עליו לטבול ולהמתין לערב כדי להיטהר.

עשיית פרה אדומה היא תנאי לחידוש עבודת המקדש כסדרה, ולקיום חיי הטהרה בישראל ולכן, רק לאחר הקרבת פרה אדומה יכול בית המקדש לקום שוב, בשלישית.

אבל, למרות שהן מסווגות כחיות מחמד, אין תוכניות לתת לפרות האדומות הללו לחיות חיים מאושרים וארוכים של חיית מחמד. מזבח לבן ענק כבר ממתין להן, ובו הן אמורות להישרף על חלקת אדמה המשקיפה על הר הזיתים בירושלים. הטקס חייב להתבצע, תוך התבוננות ישירה אל המקום שבו עמד בית המקדש השני, עד שהוא נהרס על ידי הרומאים בשנת 70.

5 7
אחרי הסגר של משרד החקלאות, הועברו הפרות למתקן סודי בישראל ושם יחכו עד להבשלת התהליך…

פוטנציאל חמור לחומר נפץ גדול מאוד בארץ ובעולם

מה שעומד כעת במקום בית המקדש הם: כיפת הסלע ומסגד אל-אקצא, האתרים הקדושים ביותר לאסלאם.

"זה כל כך חשוב ליהודים לחזור ולבנות מחדש את המקדש", אמרה קרונפלד, ילידת ניו יורק שהקימה את ארגון High on the Har שמוביל את הסיורים להר הבית.

"אני מאמינה שזה יעלם. 100%. כל העניין פה ילך לטובת בניית המקדש", היא אמרה והסבירה שיש לשמר את מקדש אל אקצא וכיפת הזהב שלו, אבל צריך להעביר אותם למקום אחר.

זו כמובן הצעה שיש רבים שחוששים שאם תצא לפועל היא עלולה להפוך את המלחמה, שכבר עברו מעל 5 חודשים, לאסונית הרבה יותר, וכמובן שהיא תתפשט לחזיתות רבות ובמהירות רבה.

זה לא יעד של ממשלת ישראל

בכל מקרה, בכתבה של CBS מבהירים שהחלום להקים את בית המקדש השלישי במקום מסגד אל אקצא הוא רק חלום, והוא אינו יעד של ממשלת ישראל או של הרוב המכריע של הישראלים והיהודים בעולם. אבל עצם ההצעה, יחד עם הופעת הפרות האדומות, הספיקה כדי להתסיס קבוצות איסלמיסטיות רבות. חמאס אף כינה את מתקפת הטרור הרצחנית שלו על ישראל ב-7 באוקטובר "מבצע מבול אל־אקצא", וסמל ארגון הטרור מציג את כיפת הסלע מאחורי שתי חרבות מוצלבות.

האוונגליסטים בארה"ב תומכים ומאמינים בנושא הפרות האדומות

ישנם אקטיביסטים יהודים בישראל ובעולם שלא נרתעים מהטבח של חמאס ב-7 באוקטובר או מהמלחמה המתמשכת בעזה וחלקם השתמשו באירועים, כאמצעי לקידום מטרתם בארצות הברית.

ב"כינוס הלאומי לתפילה ולחזרה בתשובה" שנערך בסוף ינואר בוושינגטון הבירה, מאמו דיבר על הפרות האדומות שלו ועל תקוותיו להקמת בית מקדש שלישי בהר הבית. את הכינוס ארגן לא אחר מיו"ר בית הנבחרים של ארצות הברית מייק ג'ונסון, שנשא בו תפילה יחד עם בכירי המנהיגים האוונגליסטים וחברי קונגרס.

וכך אמר מייק ג'ונסון, אחרי ניצחונו בבחירות ליו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, 25 באוקטובר 2023/רויטרס

"אוונגליסטים אמריקאים רבים מאמינים שהפרות האדומות יהיו אלו שיקדמו את ביאתו השנייה של ישו, המזוהה עם הארמגדון ועם מלחמת גוג ומגוג שתתחיל בארץ ישראל".

"אנחנו הולכים לקבל את המשיח, ואנחנו צריכים שהמשיח יבוא", אמר בכינוס ביירון סטינסון, אחד מהחוואים הטקסנים שעזרו להביא את הפרות לישראל. "בשבילי, האדום של הפרה מייצג את דמו של ישו. זו הסיבה שהיא אדומה".

בינתיים, בביתו בעופרה, אמר מאמו ל-CBS News, שהפרות צריכות לעבור רק מבחן טוהר סופי. הטקס שבעזרתו הוא מקווה להחיות את בית המקדש ולהביא לביאת המשיח, יכול להתקיים בכל יום והוא אמר שהוא מבין מדוע זה יכול להכעיס את חמאס. "אבל אני לא יכול להבין, גם אם הם צודקים, למה הם צריכים לטבוח ולאנוס אנשים כדי לנצח במלחמה שלהם", אמר. "המחבלים תקפו אותנו עוד לפני שאי פעם חלמנו על הפרות האלה", הוא מסביר. "הם לא צריכים אותן כתירוץ להרוג יהודים".

פניתי ליוסי דובדבני, חברי הרפתן מהמגזר החרדי במושב בית חילקיה ושאלתי לעמדתו והוא הסביר לי: "אנחנו במגזר החרדי במחלוקת עם הדתיים הלאומיים, לא מתעסקים עם זה וגם לא בעלייה להר הבית ומחכים למשיח בן דוד שיבוא. 

יוסי הוסיף ושלח לי פסק הלכה של הרמב"ם מתוך הספר HEBREW BOOKS  – "ספר טהרה, הלכות פרה אדומה, פרק ג, הלכה ד ובו נכתב: "אין מניחים כלום מאפרה להניח בעזרה, שנאמר להניח מחוץ למחנה. ושלושה חלקים היו חולקין את כל אפרה, אחד ניתן בחיל. אחד בהר המשחה ואחד מתחלק לכל המשמרות. זה שמתחלק לכל המשמרות היו הכהנים מקדשים ממנו. וזה שניתן בהר המשחה היו ישראל מזין ממנו. וזה שניתן בחיל היה מוכן ומוצנע, שנאמר והייתה לעדת בני ישראל למשמרת, מלמד שמצניעין ממנו. וכן היו מצניעין מאפר כל פרה ופרה ששורפין בחיל. ותשע פרות אדומות נעשו משנצטוו במצווה זו עד שחרב הבית בשנייה. ראשונה עשה משה רבנו, שנייה עשה עזרא, ושבע מעזרא עד שחורבן הבית. והעשירית יעשה המלך המשיחה מהרה יגלה אכי"ר."

6 7
הלכת הרמב"ם פרק טוהרה

יוסי דובדבני מסכם: דעת הרמב"ם היא שאת הפרה העשירית, יעשה מלך המשיח, כשיבוא, אמן כן יהי רצון. עד אז אין להתגרות בגויים וכל העיסוק בזה, הוא הכנה לביאת המשיח, שאנחנו מחכים שיבוא במהרה"

                פרה אדומה זה לטהרה ושמירת טהרה זה הלכות קשות… " (י.מ.)

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן