יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1389854090

הנחיות למגדלים בעת עומס חום

3 דק' קריאה

שיתוף:

מגדלי הבקר ברפתות ובמפטמות:
לקראת עומס חום קיצוני, חשוב לעשות שימוש בכל הכלים העומדים לרשותכם ברפת, ובפרט מערכות האוורור והצינון. יש להקפיד ולהפעילם בתפוקה מקסימלית.
ככל שאפשר יש להוסיף מחזורי צינון נוספים במהלך היממה, תוך מתן דגש לצינון בעת שעות עומס החום הגדול והוספת צינון גם בלילה.
חשוב לוודא כבר עכשיו את תקינות פעילותן של מערכות הצינון, שתבטיח את הרטבת הפרות כנדרש, ואת פעילות האוורור המאולץ המסיע את המים המתאדים מהפרות.
כמו כן, חשוב להקפיד כי במשך כל שעות היממה יהיו זמנים מים קרירים במקום מוצל בכמות חופשית עבור כל בעלי החיים.

מגדלי בקר וצאן במרעה:
לקראת העומס חום קיצוני, חשוב לוודא כי בכל שעות היום, שלכל בעלי החיים תהיה זמינות למים, בכמות מספקת ובטמפרטורה המתאימה לשתייה.
מומלץ לסייר בתכיפות, לשהות זמן רב ככל הניתן במרעה ולוודא שהפרות בריאות ואינן סובלות מעקת חום, להקדיש תשומת לב לכל שינוי ולהגיב בהתאם. חשוב לתת דגש ותשומת לב רבה להתייבשות בקרב הצעירים שאינם שותים מספיק. לצד כל אלו, יש להגביר את הערנות לשריפות באזור.
בימים הקרובים, בעקבות עומס החום, יש להימנע מפעולות יזומות שמצריכות את איסוף העדר.
לאורך כל הפעילות חשוב להקפיד על מיגון מפני השמש ושתייה מרובה של העובדים הנמצאים במרעה.

מגדלי צאן (כבשים ועיזים) בדירים:
בעת עומס חום, יש לעשות שימוש במאווררים בסככות, תוך מתן דגש על צינון הקבוצות הרגישות בעדר והיונקים. חשוב במיוחד לאוורר בשעות הצהריים ועד לשעות הערב. כמו כן, חשוב להקפיד כי במשך כל שעות היממה המים יהיו בטמפרטורה המתאימה ובכמות מספקת.
כדי להפחית עומס חום ולהגביר את צריכת המזון, מומלץ לעבור לחלוקת מזון בשעות הקרירות (ערב/לילה), ו/או לחלוקת מזון במנות קטנות יותר של 3 עד 4 פעמים ביום.
בזמני עומס חום קיצוני, מומלץ להגביר את ניטור בריאות בעלי החיים, בדגש על הקבוצות הרגישות. מומלץ להקטין את צפיפות הצאן ככל שניתן, ולהימנע מפעילות שאינה הכרחית ועלולה לגרום לעקה  או צפיפות יתר.
חשוב להמשיך ולהישאר ערניים למתרחש במשק. לוודא את זמינות מי השתייה בכמות ובטמפרטורה מתאימה לשתייה לכל בעלי החיים.

מגדלי מטילות:
לקראת עומס חום קיצוני, חשוב להפעיל את המאווררים, המתזים והמטרה שיש ברשותכם, החל משעות הבוקר המוקדמות. אין לחכות שהטמפרטורה בלול תעלה מעל לרצוי.
יש לוודא עוד היום את תקינות פעילותן של כלל המערכות.
חשוב להשגיח על הלול במהלך השעות החמות, ולוודא שמצבן של המטילות תקין. אין לסמוך על קריאה של מדי החום ומדי הלחות ו/או חישובי אפקט צינון הרוח. יש לוודא פיזית שהתנאים בלול תקינים, וכן שהאכילה והשתייה מתקיימים כמצופה.
שימו לב, מטילה הסובלת מעומס חום תעמוד עם כנפיים פרושות מעט, ותנשום מהר עם פה פתוח.
אם הפעלתם את כל האמצעים שבידיכם, ועדיין נותר חום כבד בלול, יש להיכנס עם צינור ולהרטיב קלות את המטילות. חשוב לחזור על פעולה זו פעם בשעה במהלך השעות החמות.
*לולי סוללה – בלולים אלו זרימת האוויר מכוונת בעיקר למעברים. לכן, נדרשת מהירות מקסימאלית של 3 מטר לשנייה במעברים, על מנת שהרוח תגיע למטילות.
*לולי מעוף – המטילות מפוזרות במבנה וחשופות לזרימת האוויר. חלק ניכר מהאוויר נוטה לזרום מהר במעברים, ומורגש בקרב המטילות. לכן יש לקחת בחשבון שאפקט צינון הרוח בסוג גידול זו גבוה יותר, ולהימנע ממהירות יתר במבנה. השאיפה היא להגיע למהירות של 2 מטר לשנייה.
*לולי אסם – זרימת האוויר בלול מסוג זה היא חופשית. לכן, אפקט צינון הרוח הוא מקסימאלי ויש להתחשב בו כאשר מפעילים את מערכת האוורור .

מגדלי פטם:
לקראת עומס חום קיצוני, חשוב להפעיל את מערכות בקרת האקלים בהתאם להנחיות.
יש לוודא כבר עכשיו את תקינות פעילותן של כלל המערכות, לרבות המזרנים הלחים והמאווררים.
חשוב להשגיח על הלול במהלך השעות החמות, ולוודא את מצבם. שילוב של חום ולחות יוצר עומס חום, ועיקר הצינון יושג על ידי אפקט צינון הרוח. יש לוודא שהאכילה והשתייה תקינים, שפיזור העופות והאפרוחים אחיד בלול.
שימו לב, עופות פטם הסובלים מעומס חום ישכבו עם כנפיים פרושות מעט, וינשמו מהר עם פה פתוח. מספר הנשימות עשוי להגיע מעל 250 נשימות בדקה.
עוד כדאי לזכור, אפרוחים צעירים, ובפרט בגיל הצעיר עד 24 יום, אינם צריכים להיחשף למהירות רוח גבוהה מידי. הדבר עלול להשפיע לרעה על העופות.
שילוב של מהירות רוח מספקת ושימוש נכון במזרן הלח, ימנע את הצורך של הפטמים הלחתה.

חשוב להמשיך ולהישאר ערניים למתרחש במשק, ולוודא שישנה כמות מספקת של מים לכל בעלי החיים ובטמפרטורה המתאימה לשתייה.
משרד החקלאות זמין לכל שאלה, באמצעות מוקד המשרד 6016*.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן