יבול שיא
הרפת והחלב
דובי שמיר

קירור מקדים ברפתות גדולות סיור מקצועי עם דובי שמיר

4 דק' קריאה

שיתוף:

אכן, קירור החלב ברפתות גדולות, חיוני שיתבצע על ידי קירור מקדים שנותן תועלות במספר תחומים ובעיקר, מבטיח את איכות החלב שיוצא מהרפת

קירור החלב – תחום חשוב וחיוני

קירור מקדים ברפתות גדולות: קירור החלב אחרי כל חליבה ברפת הוא משימה מרכזית שמחייבת תשומת לב והשגחה שוטפת. מדובר במערכת חיונית להבטחת אספקת חלב איכותית ותקינה. המערכת חשובה שבעתיים ברפת גדולה, עם זרימת חלב 3 פעמים ביום ובהיקפים גדולים ורצון עז להקטין עלויות של הקירור ושמירה עליו.

מה עדיף? האם קירור ישיר במיכל החלב או דווקא, בשיטת הקירור המקדים, שבה החלב נכנס למיכל החלב, כבר בטמפ' של 4 מעלות ושם הוא נשמר עד הגעת מיכלית האיסוף. הצטרפתי לסיור של דובי שמיר מבאר טוביה, לרפת חנתון היפהפייה בגליל התחתון, בניהולו של אבי אהוביה, שכני בן קיבוץ תל יוסף.

רפת חנתון-כפר מכבי היא רפת כפולה עם ייצור שנתי שקרוב לכ-8 מיליון ליטר. רפת מטופחת ומצטיינת, שכמו כולם, גם היא עברה חצי שנה ראשונה שחוקה כלכלית. לפני כשנתיים התלבט אבי בנושא מערכת הקירור במכון החליבה – מיכל החלב של 20 אלף ליטר היה ישן, הקירור שלו היה בעייתי וחייב עירנות ותחזוקה גדולה, קצב חליבה משתנה שהקירור לא היה מספק, תקלות שפגעו באיכות החלב. וכל זאת ברקע הכוונה לבנות סככת פרות נוספת ואף לגדול בהיקף הייצור. אבי עשה סיורים בכמה רפתות, שאל אנשי מקצוע, עשה את החישובים הכלכליים והחליט על מערכת של קירור מקדים עם מתקן לייצור מי קרח של דובי שמיר.

 

מתקן ייצור מי הקרח ועל הקיר 4 מחליפי החום לקירור החלב
מתקן ייצור מי הקרח ועל הקיר 4 מחליפי החום לקירור החלב
המערכת – תוצרת פולווד
  • מיכל חלב עומד של 40 אלף ליטר.
  • אמבטייה מיוחדת שמייצרת מי קרח עם שני מדחסים.
  • מדחס שלישי לשמירה על הקור במיכל האיחסון העומד.
  • 4 מחליפי חום מדגם צינור – טיובקולר – צינור חלב שנמצא בתוך צינור מי קרח, שיוצאים מהאמבטיית הקרח. 2 מחליפי חום ראשונים מקררים את החלב ל-8 מעלות והשניים העליונים מורידים עוד את הטמפ', ל-4 מעלות, ומשם החלב יוצא למיכל האחסון. ברפת משולשת צריך עוד מחליפי חום..
  • מחליפי חום לייצור מים חמים – תופס את האנרגיה שהמדחסים פולטים בקירור המים ומייצר מהם, מים חמים ב-60 מעלות. קירור 3 ליטר חלב נותן ליטר אחד של מים חמים וכך מקבלים בכל חליבה כ-1,000 ליטר מים חמים ללא עלות – קיימות ברפת.

אבי מרוצה מאוד מהמערכת של הקירור המקדים שגם שנותנת לו הרבה יתרונות: קירור מהיר ששומר על איכות החלב (ספירת חיידקים נמוכה…) ואפילו נותן יותר פרסים מהמחלבה הקולטת – שטראוס. מבטיחים שהקירור אכן יתבצע בתקנים במחמירים שבדרך, בהשוואה לקירור הישיר – ככל שכמויות החלב זורמות מהר, כך גם הקירור צריך להיות מהיר. מערכת הבקרה שומרת שהחלב לא יקפא והקירור יישאר אחיד ויציב.

 

אבי אהוביה מצביע על מחליף החום שמנצל את אנרגיית הקירור גם לחימום מים
אבי אהוביה מצביע על מחליף החום שמנצל את אנרגיית הקירור גם לחימום מים
שיטה ממש לא חדשה אבל יעילה

שיטת מי הקרח היא שיטה ותיקה בעולם, אמינה ויעילה. כוחה בפשטותה עם מערכת שעובדת כמעט ללא תחזוקה, חוסכת כאב ראש וגם אם יש תקלה, אזי מתקן מי הקרח יכול לתת את הקור הנחוץ, כדי לבצע את הקירור בזמן, עד תיקון התקלה. אוגרים חשמל בשעות זולות לשימוש בזמן החליבה. ככול שהמערכת יותר גדולה, כך יש פיזור סיכון גדול יותר בגין יותר מדחסים ומחליפי חום. כך יש מערכות כאלה גם ברפתות נוספות כמו יבנה, ניר עציון, רפת גליל מערבי, כפר חרוב ועוד.
הרפת המארחת, רפת חנתון – יפה ומרשימה עם נוף מרהיב ושווה ביקור יותר יסודי

רפתן שנותן שירות לרפתנים

נולד בבאר טוביה להורים שעלו מרומניה בסוף שנות ה-40. בשנת 1955 לאחר שהתחתן עם יעל, אבא שלמה שמילוביץ קנה נחלה במושב ושילם עליה שסכום גבוה מאוד (שהיה שווה הרבה מגרשים באשקלון הסמוכה).

כמו רוב החברים, התחיל עם 2 פרות ומכונת חליבה ניידת וגדל בהדרגה עם ענפי עזר נוספים כמו יקרות ומטעים. וכך המשק צמח והילדים נולדו ישר לתוך עבודת הרפת. דובי שמיר נולד ב-58 גדל במרחב הכפרי של באר טוביה ובצבא שירת כסמל מבצעים בסיני אחרי שנפלט מקורס טיס. ב-84 למד קורס הנדסאי רפת ברופין, לקבל את ההכשרה מקצועית ברפת  וחזר לבנות רפת חדשה בבית. דובי הודגר כבן ממשיך ויש לו עוד אח ואחות שלא בחרו ברפת.

אחרי שנה ברפת, ויש ידע טכני טבעי וידיים טובות, נענה להצעת צח"מ אפיקים לתת שירות של החברה ברפתות הדרום, בצד עבודתו ברפת. וכך אחרי חליבת הבוקר המוקדמת יצא עם ארגז כלים בסיסי לעבודות שירות וגם להתקנות חדשות.

אבא נשאר לעבוד ברפת ובהמשך גם שכרו את שירותיו של עובד תאילנדי. דני פלס מנהל הצח"מ אפיקים בחר בו להקים ולתחזק 10 מכוני חליבה חדשים בכפר ובבהמשך גם נשלח לתת תמיכה טכנית ברפתות רבות שבהן היה מד חלב של החברה ברחבי העולם.

החברה שהקים גדלה והתרחבה וכבר כללה כ-20 עובדים מסוגים שונים. בסוף הרפורמה ועל אף התאילנדי המוכשר שעבר ברפת החליט דובי ב-2006 להיכנס לשותפות מלאה על גיורא שפר כאשר המבנים שלו יועדו לעגלות לפני הזרעה ועד ההמלטה. עם שותף נוסף יצרו רפת גדולה שהיום בעלת מכסה של כ-2.5 מיליון ליטר בניהול מלא של גיורא. דובי נשאר בתמיכה הטכנית של מכון פרלל עם 12 עמדות ומרתף שבו כל צנרת החליבה למעט מדי החלב שנשארו למעלה.

לגיורא יש בן ממשיך גלעד שעובד איתו צמוד ומתקיימת תקשורת יומיומית ללא התערבות בניהול הרפת והאתר. דובי התחתן ב-86 ונודלו לו 3 ילדים – ניצן בן 31 נשוי עם ילד קמסים וכיום בלימודים בארה"ב, בת אמצעית שחזרה משליחות הסוכנות בארה"ב והקטנה שכבר סיימה את השירות הצבאי. סדר היום – מתחיל במשרד עם בוקר ואם צריך אז יוצא לשטח למשימות מגוונות במתן שירות עצמאי למכוני חליבה בעיקר אפימילק. כיום כבר לא בונה מכונים אלא רק מלווה בייעוץ למשקים שמלבטים בתכנון.

קירור מקדים ברפתות גדולות – איך הגעת למיכלי קירור?

ב-2001 סגרו בבאר טוביה את המחלבה המרכזת והיה צורך בקנייה מהירה של כ-20 מיכלי חלב בכל רפת. באתי לצח"מ והצעתי שנקים מחלקה מיוחדת לנושאי קירור והם התלבטו והחליטו שלא… נכנסתי לנושא ולמדתי אותו במהירות והזמנתי 19 מיכלים שהתחילו לעבוד כולם ביום סגירת המחלבה. הכול במשך כחודש וחצי עם 3 גדלי מיכלים לפי גודל הרפת. הגעתי למסקנה ברורה שברפת גדולה חייבים קירור מקדים ואם אפשר אז כמו בעולם עם מי באר קרים לחיסכון באנרגיה…

מנהלי תנובה ובראשם מנכ"ל תנובה יורדים לשטח ועולים לעמק הירדן והגולן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן