יבול שיא
הרפת והחלב
Screenshot 2023 08 15 113332

"היום לומדים תורה בשביל כסף ואינטרסים"

4 דק' קריאה

שיתוף:

הרב החרדי קבלי אברהם מרדכי גוטליב מתנגד לפטור לבני ישיבות ותומך בהפרדת דת ומדינה. הוא מצליח להרגיז את החרדים אבל ממש לא נותן לזה לעצור אותו 

"העיקרון של 'כל אחד לפי יכולתו וכל אחד לפי צרכיו', לא נהגה על ידי לנין, הוא מופיע עוד הרבה קודם בקבלה, ונכתב על ידי המקובל בעל הסולם, הרב אשלג, שהוסיף וכתב: "יש להגיע למשטר קומוניסטי אלטרואיסטי, שיחליף את המשטרים האגואיסטים של העבר. צריכה להיות מוכנות של הפרט לוותר על הנאות החיים העודפות, על מנת שלכולם תוכל להיות רמת חיים בסיסית של הסתפקות בהכרחי לקיומו. זהו עיקרון המנוגד לטבע האדם, לכן יש צורך בתיקון המפורט בחוכמת הקבלה, המסבירה לאדם איך ניתן לתקן את הטבע שלו". את הדברים האלה שמעתי מפיו של הרב המקובל אברהם מרדכי גוטליב שהרצה לא מזמן בבית השיטה וימשיך להעביר את משנתו במסגרת חוג קבוע שיזם יעקב יוניש, חבר הקיבוץ. 

הרב גוטליב (61) נולד בבני ברק למשפחה חרדית עם חמישה בנים. אביו היה ניצול שואה שהשתמש באלימות כלפי ילדיו. הוא למד בבית ספר ממלכתי דתי ובתיכון למד בישיבה חרדית בתל אביב. "הייתי רשום שם כתלמיד", אומר הרב גוטליב בקריצה, "אבל רוב הזמן הייתי בבית הכנסת ונפגשתי עם אדמו"רים".  

גוטליב, תלמיד מחונן וסקרן, התוודע לספר הזוהר בגיל 14 ואז חל מפנה במהלך חייו, והוא החל ללמוד אצל הרב אשלג בעל הסולם – ופשוט התאהב בו. לאחר פטירתו לפני כעשר שנים, החל לערוך את ספריו והוציא יותר מ-40 ספרים בחוכמת הקבלה. מאז הוא מרבה להרצות את משנתו ברשתות החברתיות, בבתי כנסת, בכל מקום שמזמינים אותו. על הלו"ז העמוס שלו אחראי מזכירו האישי. 

Screenshot 2023 08 15 114239
הרב יהודה לייב הלוי אשלג, בעל הסולם. "יש להגיע למשטר קומוניסטי אלטרואיסטי, שיחליף את המשטרים האגואיסטים של העבר"

בעד שוויון בנטל 

הרב גוטליב אומנם צמח בערוגה החרדית אבל בדעותיו הוא זן נדיר, ועמדותיו מנוגדות לזרם החרדי והדתי לאומי. הוא ליברלי ופתוח בנושאים שהם טאבו במגזר החרדי, כמו הפרדת הדת מהמדינה, שוויון בנטל, גיוס לצה"ל, זכויות נשים, להט"בים ועוד. הציבור החרדי מסתייג מעמדותיו, אך זה לא מרפה את ידיו, ההיפך, הוא ממשיך בפעילותו הנמרצת להפיץ את הקבלה בכל מקום ובכל אתר. במשך הזמן צבר קהל מעריצים לא קטן.   

גוטליב, כאמור, בעד שוויון בנטל ויציאה של החרדים לעבודה, וכך הוא מסביר: "המושג 'ואהבת לרעך כמוך' מחייב נשיאה בעול המשותף של כל העם. הרב אשלג שלח תלמידים ואדמו"רים לעבודות פיזיות קשות במיוחד, כמו בניין וכבישים. הוא קבע שהלימודים יתקיימו רק בשעות הפנאי, כלומר בלילה. הוא טען שהאור האלוקי ישפיע על האדם רק אחרי שמילא יום עבודה. היום לומדים תורה בשביל כסף ואינטרסים, וכך האור לא יגיע. בראשיתה של המדינה דובר על מכסה של חמישה אחוזים של תלמידים שתורתם אמונתם וכל השאר יעבדו ויתגייסו לצבא. זה לא מנוגד לתורה. היום הגענו ל-150 אלף! אני לא יכול להבין את זה. כואב לי גם שנמנע מהעולם החרדי ללמוד את חוכמת הקבלה. בנושא הזה הם בורים ועמי הארצות. הם לומדים תלמוד בבלי, גמרא ושולחן ערוך, ומתבססים על ההלכה וקיום מצוות בלבד, ולא מעמיקים ברוחניות שמעבר. למשל את ספר הזוהר.  הציבור החרדי נוהה אחרי המנהיג בצורה עיוורת, וכשהוא ייפול כולם יפלו איתו". כשגוטליב מדבר על הנושא הכאוב הזה עיניו נדלקות וקולו מתחזק, הוא לא חושש לומר את האמת שלו בלהט שלא משאיר אותך אדיש. "תראי מה קורה במדינה, יש קרעים בעם, שנאה, התעללויות, תהליך שהולך ומתגבר, וזאת כי אין אהבה. מוכרחים לעשות תיקון".  

אמרת שאתה בעד הפרדת הדת מהמדינה, תסביר. 

"אחד מחוקי היסוד של חוכמת הקבלה הוא נגד כפייה רוחנית. רוחניות וכפייה לא הולכות יחד. כאשר כופים על העם את הדת, זה מעורר התנגדות. ההפרדה מאפשרת לכולם לגשת אליה ביתר חופשיות. צריך להתחשב בכלל החברה. האושר של האדם הוא בחיבור נקי אל אלוהים ללא שום כפייה. הדת היום ברובה היא חיצונית. היא נשענת בעיקר על מעשים ללא הבנה עמוקה של הקשר ביניהם לבין נפש האדם. צריך לפתח את הצדדים הטובים האלטרואיסטים של האדם. זה קשה, כי זה מעל הטבע, אבל זה מה שהתורה מבקשת מאיתנו, 'אתם תהיו לי ממלכת כוהנים וגוי קדוש', חברה הבנויה על אהבת הזולת".  

האם זה אפשרי? 

"כן, לא צריך לשנות כלום, רק דבר אחד: לא לעבוד כדי לקבל, אלא לעבוד כדי לתת. כמו בקומוניזם. נכון, הוא לא החזיק מעמד, כי הוא לא נשען על הדת. והקיבוצים הופרטו. אני רואה שיהיה פה אור גדול אם אנשים יתחברו לאלוהים דרך חוכמת הקבלה".  

לחבק את מי שנולד הומו 

"בקבלה הגבר מדומה לשמש, והאישה ללבנה" מסביר גוטליב בתשובה לשאלתי על עמדתו בנושא זכויות נשים ולהט"בים. "מהפסוק 'והיה אור הלבנה כאור החמה', אפשר להבין ששניהם שווים. זה פמיניזם בהתגלמותו. גם נשים חייבות ללמוד, התורה אינה שייכת רק לגברים. בכלל, הנשים יותר מוצלחות ומפותחות מהגברים. לפי ההלכה אין בעיה שאישה תישא ספר תורה. צריך לתת להן חלק בצורה שלא תתנגש עם התורה. יש להכניס נשים לעמדות ציבוריות משפיעות, לכנסת, למפלגות הדתיות, לעשות אותן שותפות".  

בעניין היחס ללהט"בים, אומר גוטליב: "על פי התורה יחסים של זוג מאותו מין אסורים. אבל אני סבור שכל שמץ של אלימות פיזית או מילולית נגדם הוא שלילי. ראינו מה קרה עם שירה בנקר, זה היה רצח בדם קר! יום אחד הגיע אלי תלמיד הומו שעבר התעללויות בסביבתו, הוא היה ממוטט וחנוק מדמעות, חיבקתי אותו ואמרתי לו שקיום המצוות שלו מאוד חשוב בעיני אלוהים, ושהכול בסדר איתו. אני חייב לחבק את מי שנולד הומו. צריך לבוא באהבה והכלה אל כולם. רק בדרך של אהבה, נוכל ללכת יחד. אגב, שיבחתי בזמנו את ח"כ אמיר אוחנה, פרגנתי לו". 

איך אתה חושב לממש את הרעיונות הקבליסטים האלה בחיי היומיום? 

"אדם נולד אגואיסטי, חי למען סיפוקים עצמיים. הזולת לא קיים. חוכמת הקבלה פותחת את המדרגות הרוחניות בנפש האדם. לכל אדם יש נפש בהמית ונפש אלוהית, שהיא בתת מודע שלו. הקבלה באה להתמיר את הערכים האנושיים של אהבה ונתינה ללא אינטרסים. צריך ללמוד את חוכמת הקבלה מגיל צעיר ולהנחיל אותה בסמינרים למורים, באוניברסיטאות, בבתי הספר, בצבא, יחד עם החילונים. זו מחשבה מחוץ לקופסה, וזה אפשרי. צריך רק רצון והבנה מצד המנהיגים שלנו. זה יביא שינוי גדול בתפיסת החינוך, ונוכל לגדל כאן דורות טובים יותר הנשענים על התפיסה המרכזית של 'ואהבת לרעך כמוך'. חוכמת הקבלה היא התוכנית הרוחנית של העולם". 

בכתביו מציע הרב אשלג הקמת משטר של אלטרואיזם במקום משטר של אגואיזם. יש להביא ללב האדם אמונת שכר ועונש רוחניים, זה יהווה חומר דלק מספיק, ולא ידרשו משגיחים. האדם יעבוד בחפץ לב כדי לזכות בשכרו מן השמים. הקמת חברה מתוקנת המבוססת על דת ההשפעה, דת בינלאומית – הדת האלטרואיסטית. 

גוטליב מביט בשעון, המזכיר האישי מאיץ בו לסיים כי ההרצאה הבאה כבר מתאחרת. הוא רץ מאירוע לאירוע, מלא אנרגיות, בעיניים טובות ונחושות. כשהוא כבר קם, הספקתי עוד לשאול מה דעתו על הרפורמה המשטרית. 

"אני נגד אלימות מכל סוג שהוא" משיב גוטליב, "העם חצוי לשניים. לכל חצי יש לגיטימציה לומר את דברו. לגבי ההידברות בבית הנשיא, ידעתי שהיא לא תצליח, כי זה חיצוני. אם יפגשו על בסיס של אהבה והכלה, נוכל לעשות מחוות ופשרות שכולם יסכימו עליהן".  

כשנפרדנו, במרחק נגיעה, הרהרתי במשנתו של הרב יוצא הדופן הזה המצדד בערכים שהחברה החילונית מבוססת עליהם, ובאומץ שלו ללכת נגד הזרם.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן