יבול שיא
הרפת והחלב
HADAS 43

"הכוח הכלכלי נשאר בארגונים הכלכליים והארגונים חזקים ועשירים"

4 דק' קריאה

שיתוף:

היא מאמינה שהדברים החשובים באמת הם מה שקורה במדינה, מסבירה למי קראה "עסקנים ותיקים" ומצהירה שאצלה לא תהיה התרפסות בפני הימין הקיצוני. הדס דניאלי ילין רוצה לעשות שינוי אמיתי

להדס דניאלי ילין (יגור) חשוב לפתוח בשני הנושאים העיקריים שאותם היא רוצה לקדם אם תיבחר למזכ"לית התנועה הקיבוצית. "הנושא הראשון הוא שיקום הקיבוצים והאזורים גם בנגב המערבי וגם בגליל. זה ברור מאליו שהפוקוס של התנועה הקיבוצית יהיה בתהליך שיקום הקיבוצים האלו, כשהמשימה היא לייצר לקיבוץ מעטפת שתיתן לו את האפשרות לחזור ולבנות את עצמו מחדש בקצב שלו ובדרך שלו, ולסייע לכל החברות והחברים לבנות את חייהם מחדש במקום שבו הם יבחרו. זה ייעשה דרך הקיבוץ ובאמצעות הקיבוץ, כי זה הדבר הכי חשוב לשמור על הקהילה הקיבוצית בתוך האירועים הקשים שהיא עוברת.
הנושא השני הוא ההבנה שמה שקרה ב-7 באוקטובר הוא תוצאה של תהליכים ארוכי טווח ששיאם היה בשנה האחרונה, עם ממשלת הבלהות שהביאה עלינו את ההפיכה המשטרית. לנו כתנועה יש תפקיד חשוב בבנייה המחודשת של החברה הישראלית, כי במחנה הדמוקרטי והליברלי הכוח המאורגן והחזק, אחרי שאיבדנו את ההסתדרות לימין, הוא התנועה הקיבוצית. כאן אנחנו מפספסים בגדול כבר הרבה שנים. אנחנו צריכים להסיט משאבים גדולים, להפסיק להתעסק בעצמנו, ולהתחיל לחזק את כל העשייה שלנו בשביל להעלות בחזרה את מדינת ישראל למסלול הנכון״.
מה שכואב לחברים באמת
לדברי דניאלי ילין, בימים אלו של המלחמה, הבחירות למזכ"ל התנועה לא מעניינות את חברי הקיבוצים. "זה לא מעניין את החברים כי הם במלחמת הישרדות, וקשה לחשוב על הבחירות האלו. ובכל זאת, הבחירות חשובות מאוד. הן דרמטיות לתנועה הקיבוצית ולמדינת ישראל, וזאת הסיבה שאני מתמודדת. כדי להגיע לחברות ולחברים ערכתי כנסים אזוריים, והזמנתי אנשים שידברו על החשיבות של התנועה הקיבוצית בתוך החברה הישראלית. העליתי גם את הדברים שחשובים לי. אני רוצה להגיע לדברים שכואבים לחברות ולחברים באמת, שזה לא האינטרסים ולא הכלכלה אלא מה שקורה במדינה״.
בראיון שקיימת קראת לפעילי התנועה "עסקנים ותיקים" ואמרת שהם תומכים בליאור שמחה. את היית אחת מהם והודית להם כשסיימת את התפקיד.
״אני לא התכוונתי לפעילי התנועה. התכוונתי לכל אנשי הכלכלה הקיבוצית ולכל מזכירי התנועה לשעבר שתומכים בליאור שמחה. כל מי ששולט בתנועה בשנים האחרונות, התייצב מאחורי ליאור. זה כמו שביבי נתניהו היה מתמודד לראשות הממשלה, וכל ראשי הבנקים ואנשי המנגנון היו עומדים מאחוריו. מה היינו חושבים על זה? לזה אני מתכוונת. את פעילי התנועה אני מעריכה ואוהבת. בסופו של דבר, הכוח הכלכלי נשאר בארגונים הכלכליים, והארגונים חזקים ועשירים. מיסי התנועה הקיבוצית אינם מספיקים למימון המטלות, בעיקר החינוכיות. אם היום התנועה מקבלת שני מיליון שקל ממשקי הקיבוצים, תאר לך מה היינו יכולים לעשות בתנועה ובמדינה אם היינו מקבלים 30 מיליון שקל״.

תקפת את ניר מאיר על כך שנפגש עם השרה אורית סטרוק. האם כמזכ"לית התנועה תחרימי פגישות עם שרים מהימין הקיצוני שיהיו מופקדים על נושאים ועל תקציבים שנוגעים לקיבוצים?
״לא תקפתי את ניר על הפגישה, אלא על הסרטון שהוא הוציא ובו הוא אומר לה שהכול בסדר. לא הכול בסדר. אנחנו יודעים שיש דברים שקורים מתחת לפני השטח, שהמטרה שלהם היא לשנות את איך שהנגב המערבי נראה. אורית סטרוק מובילה את זה, וגם את הרעיון המטורף להתיישב ברצועת עזה. אני יוצאת נגד ההכשר שניתן לזה. זו התרפסות בפני הימין, וזה לא יקרה אצלי. הימין הקיצוני בוזזים אותנו, ונגד זה יצאתי״.
שבויים בתוך קונספט
כנסי הבחירות של דניאלי ילין היו עם ראשי תנועת המחאה, מה שהעלה את השאלה כיצד זה קשור לנושאים שמעסיקים את התנועה הקיבוצית. "אני חושבת שאלו המנהיגים של המחנה הדמוקרטי שיצא לרחובות בשנה האחרונה, ואנחנו היינו חלק ממנו", מציינת הדס, "ואני תופסת אותם כשותפים מרכזיים בבנייה המחודשת של מדינת ישראל. נמנעתי להביא לכנסים מנהיגי מפלגות מהמחנה שלנו, כדי שלא נהיה מזוהים עם מפלגה מסוימת, אבל הבאתי את אלו שמנעו את ההפיכה המשטרית ואני מברכת על זה שהם רואים בתנועה הקיבוצית גורם משמעותי בבנייה המחודשת של מדינת ישראל״.

למה צריך לבחור בך לראשות התנועה הקיבוצית?
״אני חושבת שחברות וחברי התנועה הקיבוצית התייאשו ממנה מזמן, בגלל שהיא הפכה לתנועה שמתעסקת רק באינטרסים. זה באמת לא מעניין. בשביל זה בחרנו מנהלים בקיבוצים והם צריכים לטפל בזה. אם אנחנו רוצים באמת לחזור להיות תנועה שמדברת לחברים שלה, אנחנו חייבים להבין שאנחנו צריכים להיאבק על הערכים שלנו, ואנחנו צריכים לשים שוב דגש מרכזי על החינוך שאנחנו נותנים לילדים שלנו, על תנועות הנוער שלנו, על הארגונים החברתיים שלנו ועל הארגונים התרבותיים שלנו. זוהי התנועה הקיבוצית. בשביל זה צריך משאבים גדולים, ואנחנו לא מצליחים להביא את המשאבים האלו, כי אנחנו שבויים בתוך קונספט של האנשים שנמצאים במערכת הכלכלית כבר הרבה שנים. אני רוצה לעשות שינוי אמיתי, יחד עם איתי זיידנברג שהיה מזכ"ל תנועת השומר הצעיר וחבר אליי, ולכן אני קוראת להצביע לי״.
מילה טובה שיש לך להגיד על ליאור שמחה המתמודד מולך.
״הוא אדם ראוי ונחוש, והלב שלו נמצא במקום הנכון״.

בשם מרשתי

דניאלי ילין בחרה להידבר, באופן חריג, עם ועדת הבחירות, באמצעות משרד עורכי דין

במכתב שנשלח ליו״ר ועדת הבחירות, עו״ד יעקב דרומי, על ידי עו״ד שולי וייס בשם מרשתו הדס דניאלי ילין, מתבקשת הוועדה, בין היתר, להבהיר כיצד יצביעו המפונים מהקיבוצים והחיילים, כיצד יפקחו המשקיפים על קלפיות דיגיטליות, וכן מועלים חשדות לפגיעה בטוהר הבחירות בקיבוצים שבהם בעלי תפקידים מרכזיים או חברי ועדת הקלפי הביעו הזדהות פומבית עם ליאור שמחה. בתגובה אומרת דניאלי ילין: "המכתב מדבר בעד עצמו. כמי שמתכוונת להחזיר את התנועה לעמדת הובלה ברמה הלאומית ולהפוך אותה לגוף משמעותי בציבוריות הישראלית, בכוונתי לפעול בכל האמצעים על מנת לתקן את הכשלים הבלתי נתפסים בהליך הבחירה. לא יעלה על הדעת שבישראל 2024 יתנהל הליך בחירה עמום, לא שקוף ונגוע באינטרסים. חובתנו היא לעשות הכול כדי להנגיש את הבחירה ולעודד את הציבור להצביע ואם הכשלים לא יתוקנו, נפעל משפטית״.
דובר התנועה הקיבוצית אביב לשם מסר כי ועדת הבחירות נבחרת על ידי מועצת התנועה וכפופה לה. הוועדה מונה תשעה חברים (שלושה מהם עורכי דין), היא פועלת בהתאם להחלטות מועצת התנועה ולכללי הבחירות שנקבעו, תוך קבלת ייעוץ משפטי שוטף. הוועדה אמונה על סדרי הבחירות ועל טוהר הבחירות והיא תוודא שכך אכן יהיה. הוועדה נותנת אמון מלא בקיבוצים, בחברות ובחברים ובוועדות הקלפי מטעמם שמקיימות את הליכי ההצבעה בתוך הקיבוץ.
הוועדה אכן קיבלה פנייה במישרין מאת בא כוח המועמדת, והיא תשיב לכך עניינית ותפרסם את תשובתה. הוועדה אינה סבורה שנכון שתשיב כעת מעל דפי העיתון לאמירות כאלה או אחרות, קודם שמסרה את תשובתה למועמדת, גם אם המועמדת בחרה לעשות זאת באמצעות המדיה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן