יבול שיא
הרפת והחלב
shutterstock 1984363109

זיכרון ועצמאות רחוק מהבית

6 דק' קריאה

שיתוף:

משאל קצר בקיבוצי עוטף עזה ובקיבוץ שהתפנה מהצפון מלמד שביום העצמאות הקרוב יושם דגש על אירועי יום הזיכרון ובתוכם יודגשו סיפוריהם של הנופלים והנרצחים ב-7 באוקטובר. רובם יקיימו טקס מעבר ליום העצמאות עם פעילות סולידית כמו שירה בציבור, ואת אירועי החג יותירו בעיקר לילדים במתקנים מתנפחים

נחל עוז: ערב מחבק ואינטימי

בקיבוץ נחל עוז, שרוב חבריו נמצאים במשמר העמק, חלקם בכרמים וחלקם מפוזרים בארץ, לא מתכוונים לחגוג כקהילה את יום העצמאות.
הדגש השנה יהיה על יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה. "הקהילה נערכת ליום הזיכרון", אומר מתן וייץ, דובר הקיבוץ, "וזה יהיה בכפר המכביה ששם נהיה האחד עם השני.
יום העצמאות יהיה ברקע של יום הזיכרון. משמר העמק מארגנים לילדים משחקים עם מתנפחים אז נצטרף אליהם בשביל הילדים שלנו, אבל אין אירוע קהילתי שאנחנו חוגגים ביום הזה.
בדרך כלל, יום העצמאות בנחל עוז הוא יום שמח, עם הופעות של להקה וריקודים. השנה כל זה לא יהיה, אלא יעמוד בצל יום הזיכרון״.
יפקדו את קברי הנופלים והנרצחים
15 איש נרצחו בנחל עוז בשבת השחורה, ואף אחד מהם לא נקבר בקיבוץ מאילוצי ביטחון. כדי להתארגן ליום הזיכרון שיתפצל למספר מוקדים, הוקם לפני מספר חודשים צוות לציון היום הזה. הוחלט שבערב יום הזיכרון יתכנסו חברי הקיבוץ בכפר המכביה, ושם יקיימו טקס משלהם עם שירים לזכר הנופלים במסגרת ערב מחבק ואינטימי בשביל הקהילה. ביום הזיכרון עצמו יפקדו חלק מהחברים את קברי הנופלים והנרצחים, וחלק יישארו בכפר המכביה ומשם יחזרו לבתיהם הזמניים.
את נושא החטופים, ששניים מהם, עמרי מירן וצחי עידן, עדיין לא שבו ממנהרות החמאס, לא יציינו במהלך יום העצמאות. "נושא החטופים נמצא כל הזמן בראש שלנו", מציין וייץ, "ובטח עכשיו אחרי שפורסם הסרטון של עמרי מירן. עכשיו, עם הדיבורים על עסקה או לא עסקה, הנושא הזה נמצא לנגד עינינו. כשמדברים על יום העצמאות ויש לנו שניים בשבי החמאס, איך אפשר לחגוג עצמאות?״. היו דעות שונות בנושא אופי החג או שיש הסכמה כללית? ״לפני חודשיים הוקם צוות ליום הזיכרון, שכל מי שרצה להציע הצעות בנושא הוזמן להצטרף אליו. זה צוות מאד מגוון שחבריו עבדו ביחד והשמיעו את דעתם. ההחלטה לציין את היום הזה בכפר המכביה מוסכמת על כולם, ועל פי הרישום שעשינו נראה שכמעט כל הקהילה תגיע לשם״.

עין השלושה: כל אחד ילך אחרי מה שהלב שלו יגיד לו

קיבוץ עין השלושה, שחבריו גרים בדיור קהילתי בנתיבות, הוזמן על ידי משמר הנגב לחגוג את יום העצמאות. דוברת הקיבוץ, מירב כהן, מציינת שהחג יהיה במתכונת המקובלת על המארחים, ושביום הזיכרון יערכו החברים טקס משלהם בנתיבות. ״אני חושבת שלשאול בלשון רבים מה יעשו חברי עין השלושה ביום העצמאות, זו שאלה שמחטיאה את המטרה", אומרת כהן, "כי כל אחד יעשה כראות עיניו. מי שירצה לחגוג, יחגוג, מי שירצה לחגוג במקום אחר ייסע למקום אחר, ומי שלא רוצה לחגוג יישאר בבית. אנחנו אומנם קהילה, אבל בתוך הקהילה אנחנו פרטים, וכל אחד ילך אחרי מה שהלב שלו יגיד לו״.

כפר עזה: האירועים יתקיימו בנפרד מאירועי הקיבוץ המארח

בכפר עזה יקדימו ויציינו את יום הזיכרון כבר ביום שישי, 10 במאי, בקיבוץ עצמו, בטקס שנקרא "זיכרון בכפר״.
״בעצם בגלל שאנחנו לא נמצאים בכפר עזה", מציינת שירלי עוקב, רכזת התרבות, "ונחזור אליו רק בעוד שנה וחצי-שנתיים, החלטנו לעשות שם איזשהו טקס כדי לחבר את היום הזה לבית. נגיע לשם ונעשה טקס בנשקיית הקיבוץ, ואחר כך נעבור בין בתי הנרצחים, נדליק נרות זיכרון ונניח פרחים.
ביום ראשון בערב נציין את ערב יום הזיכרון בקיבוץ שפיים שבו נמצאים רבים ממפוני כפר עזה. לטקס צפויים להגיע רבים, בהם בני המשפחות המורחבות של המשפחות השכולות. הכנו לטקס הזה סרט. כתבנו סיפור שמספר גם על מה שהיה לפני 7 באוקטובר, שיש לנו חללי צה"ל ונפגעי פעולות איבה, וכמובן מה שהיה ב-7 באוקטובר. נזכיר את כל שמות הנרצחים, ונספר את הסיפור של כל אחד מהם״.
בערב יום העצמאות יקיימו אנשי כפר עזה טקס קצר של מעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות, ולאחר מכן יקיימו ערב שירה בציבור. ליום העצמאות לא מתוכננת שום פעילות, וכל אירועי יום הזיכרון ויום העצמאות יתקיימו בנפרד מאירועי הקיבוץ המארח שפיים. "אנחנו מרגישים שזה נכון לא לקיים פעילות משותפת בחג הזה", אומרת עוקב, "אי אפשר לחבר בחג הזה בין הקהילות. קהילת שפיים היא קהילה תומכת ומדהימה, ועשינו כמה פעמים דברים ביחד, אבל ביום הזיכרון אנחנו צריכים לערוך את הטקס שמבטא אותנו״.

כרם שלום: יחנכו את "גינת הגבורה״

Screenshot 2024 05 07 112529
עמיחי ויצן (מימין) וידידיה רזיאל, לוחמי כיתת הכוננות של כרם שלום. נפלו ב-7 באוקטובר. צילום: מהאלבום הפרטי 

בכרם שלום יתקיימו שני אירועים ביום הזיכרון. אירוע מרכזי בערב יום הזיכרון שיתקיים באשלים, היישוב שבו מתארחים חברי הקיבוץ המפונים, ולמוחרת בבוקר יתקיים טקס בקיבוץ עצמו בתיאום עם הצבא. "הטקס יתקיים באנדרטה לזכר נופלי גדוד הסיור הבדואי", מציינת גאולה רבי, דוברת הקיבוץ. "נעשה טקס משותף עם משפחות הנופלים מגדוד הסיור, שבו נציין את הנופלים שלהם ואת שני לוחמי כיתת הכוננות שלנו, עמיחי ויצן וידידיה רזיאל, שנפלו ב-7 באוקטובר״.
ממקום יותר חזק
בערב יום העצמאות תתקיים ארוחה חגיגית, וטקס מעבר מיום הזיכרון ליום העצמאות. למוחרת מתכוונים חברי הקיבוץ לחנוך את "גינת הגבורה", במקום שבו נפלו שני חברי כיתת הכוננות. "בנינו שם גינה עם סלעי זיכרון יפים", אומרת רבי, "וביום העצמאות נבוא לחנוך את הגינה כקהילה.
אנחנו מרגישים שאי אפשר לחגוג את יום העצמאות כרגיל. אנחנו לא שם. בחרנו בשם 'גינת הגבורה', כי בכל הקהילה הייתה גבורה מאוד גדולה ב-7 באוקטובר. גיבורות הן האימהות שנשארו בממ"דים עם הילדים. גיבורים הם האנשים שחוו פחד מוות ואיום קיומי. כל אחד עם הגבורה שלו, ואנחנו גם מציינים שם את גבורת הנופלים. זה יהיה ממקום יותר חזק.
מצד אחד, אנחנו לא רוצים לבכות ביום העצמאות כמו ביום הזיכרון, ומצד שני אי אפשר לא להתייחס למה שקרה. זה מרגיש לנו הכי נכון כקהילה, להתייחס ככה ליום הזה. במקביל נעשה פעילויות כאלו ואחרות לחברים ולילדים, בהזדמנות הזו שאנחנו בקיבוץ. זו התוכנית והכול תלוי במצב הביטחוני״.
ועוד מכרם שלום. ביום חמישי שעבר הזמינו חברי הקיבוץ את משפחות החיילים שנפלו ב-7 באוקטובר על הגנת הקיבוץ והסביבה, למפגש מרגש שבו סיפרו בני המשפחות על יקיריהן וחברי הקיבוץ סיפרו על הקיבוץ הדרומי ועל הנופלים מכיתת הכוננות. בסיום המפגש הונחו כלניות מקרמיקה על חומת הקיבוץ.

בארי: הטקס ישודר בזום

Screenshot 2024 05 07 113323
שחר צמח. נקבר בבארי בטקס צבאי מלא, לאחר שהועבר מהקבורה הזמנית במודיעין. צילום: מהאלבום הפרטי 

בבארי יערכו את הטקס המרכזי של יום הזיכרון ביום ראשון בערב במלון דיוויד בים המלח שבו מתגוררים מחצית מחברי הקיבוץ. הטקס ישודר בזום לשאר חברי הקיבוץ הפזורים ברחבי הארץ.
אחרי הטקס יתכנסו החברים שבמלון לערב שירה בציבור, שיכלול שירי זיכרון שיוקדשו לנופלים ולנרצחים.
״ביום הזיכרון עצמו נקיים שני טקסים", אומר גילי מולכו, מזכיר הקיבוץ, "טקס אחד יהיה בבית העלמין בבארי שבו קבורים יחסית מעט אנשים שנרצחו ב-7 באוקטובר. האחרון שבהם הוא שחר צמח, שהיה חבר בכיתת הכוננות, ונהרג ליד מרפאת הקיבוץ. הוא נקבר בבארי ביום רביעי שעבר בטקס צבאי מלא, לאחר שהועבר מהקבורה הזמנית במודיעין.
הטקס השני יהיה בבית העלמין ברביבים, שבו קבורים תשעה חברים וילדים שלנו, ואליו צפויים להגיע חברים ובני משפחה רבים יותר״.
איך לחגוג
במוצאי יום הזיכרון יתקיים במלון טקס מעבר ליום העצמאות ולמוחרת יחגגו הילדים בבריכה. ״מאז השבת השחורה כל חג הוא נושא לדיון ולהחלטה", אומר מולכו, "שני אירועים שבהם הייתה התלבטות אם ואיך לחגוג היו הסילבסטר ופורים. את הסילבסטר משום מה היה ברור לכולם שחוגגים, והייתה מסיבה גדולה שהגיעו אליה גם צעירים מכל הארץ. בפורים התעוררה השאלה על ידי חלק מהמשפחות השכולות, ובסופו של דבר החליטו כן לחגוג. הייתה במלון מסיבה גדולה של המבוגרים, וגם אליה הגיעו אורחים מכל הארץ״.
גם לגבי סדר פסח, חג החירות, הייתה התלבטות בבארי. לבסוף התקיים הסדר המרכזי של הקיבוץ בכיכר החטופים בתל אביב בהשתתפות למעלה מ-500 חברי קיבוץ, ובמקביל התקיים במלון סדר פסח בהשתתפות 170 חברי קיבוץ כשמתקיימת תקשורת מצולמת בין שני הטקסים.

ניר עוז: טקס לקהילה

חברי ניר עוז, שרובם נמצאים במתחם הדיור כרמי גת בקריית גת, יקיימו בערב יום העצמאות ערב מוזיקלי שקט ואינטימי, וליום העצמאות עצמו לא מתוכננת פעילות מאורגנת. בערב יום הזיכרון יתקיים טקס לקהילה, וביום הזיכרון מי שמעוניין ייסע לקיבוץ.
״מי שירצה יגיע, יתאסף, יתחבר", מציינת אביגיל בלייר, רכזת התרבות של ניר עוז. "אין תוכנית מובנית. כל אחד יעשה מה שטוב לו, מה שהוא צריך ורוצה לעשות. יהיה מקום להתכנסות אבל זה לא מחייב. כל אחד ינהג לפי צרכיו. את הנרצחים ואת החטופים נציין בטקס שיהיה בערב יום הזיכרון״.
היו כאלו שחשבו שכן צריך לחגוג?
״תמיד יש מגוון של דעות. אבל היה צוות שהיה אמון על התוכנית של יום הזיכרון ויום העצמאות, שחשב, הגה, שיתף את הקהילה, ופתח את זה להערות ולבקשות. בסופו של דבר, הצעת הצוות התקבלה, כך שנראה שיש תמיכה גורפת לתוכנית שהוצעה״.

מנרה: הטקס בבית העלמין יצולם

את טקס ערב יום הזיכרון יקיימו ותיקי קיבוץ מנרה במלון נוף כנרת בטבריה אליו הם התפנו. מדובר בטקס כללי שבו ישתתפו גם חברי דפנה ומלכיה, שגם הם התפנו לאותו מלון. בית העלמין של מנרה נמצא בקו האש ונאסר להגיע אליו, ולכן ביום הזיכרון יבואו אליו רק נציגים מכיתת הכוננות של הקיבוץ, שיערכו טקס במקום, יניחו פרחים על קברי חללי מערכות ישראל, ויצלמו את הטקס והנחת הפרחים עבור חברי הקיבוץ הפזורים במקומות שונים בארץ.
״בערב יום העצמאות לא נקיים אירוע של קהילת מנרה", אומר יוחאי וולפין, מנהל הקהילה של מנרה, "מי שיהיה בקיבוץ גדות שאליו אנחנו עוברים, יצטרף לערב שיתקיים בקיבוץ יחד עם חברי גדות״.
וולפין מציין שבכל השנים יום העצמאות נחגג במנרה באופן מינורי, ולא נחשב כאחד החגים המרכזיים בקיבוץ. "החג המרכזי במנרה בלוח השנה העברי הוא שבועות, וכשנגיע אליו אני מניח שזה יהיה האתגר שלנו״.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

5-15/6/2024, רחבי עמק יזרעאל תמונה ראשית: שלמה ארצי – צילום: גיא סידי בחג השבועות, המועצה האזורית עמק יזרעאל מציינת 23 שנים לאירועי "חלב ודבש" עם מופעים מוזיקליים של מיטב היוצרים.ות והמבצעים.ות בארץ ופעילויות מגוונות
3 דק' קריאה
איתן בן צבי, בן 43 מקיבוץ נצר סירני, נשוי ליעל ואב ל4 בנים נכנס החודש באופן רשמי לתפקיד מזכ"ל התנועה החדשה בשומר החדש. במסגרת תפקידו יפעל למען כ-20 אלף חניכים וחניכות מ-22 מועצות אזוריות,
2 דק' קריאה
אורי רונן מאור הנר ולהקתו הפולק סטונרס בשיר שנכתב ממשבר אישי וקיבל משמעות חדשה בעקבות אירועי 7 באוקטובר In my wildest dreamsI never imagined That I׳ll be the onethat standsChildren are running,Mothers are hidingAnd
3 דק' קריאה
הרבש"צ דן אסולין ז"ל וטל ממן ז"ל, מכיתת הכוננות של מבטחים נהרגו בגבורה בקרב מול המחבלים שפרצו ליישוב. עימם נהרגו: איתי נחמיאס ז"ל, גיל אביטל ז"ל וליאור בן יעקב ז"ל מישע * אביו של
11 דק' קריאה
ב-1942 נוסד המכון ללימודי החקלאות של האוניברסיטה העברית, מה שלימים הפך לפקולטה לחקלאות ברחובות * איזה גלגולים עברו על הפקולטה לחקלאות? כיצד לימדו ולמדו בפקולטה למרות השתתפות המרצים והסטודנטים במלחמות ישראל – ומהי תרומתה
12 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן