יבול שיא
הרפת והחלב
אופיר אנגל 1

"מחכים להם 30 יום, זה מזמן עבר את הלא יאמן"

4 דק' קריאה

שיתוף:

את יואב אביו של אופיר אנג'ל מרמת רחל, תלמיד תיכון שנחטף לעזה מבארי, לא מעניינים דיבורים, הוא מצפה שיעשו מעשים כדי שהחטופים יחזרו הביתה

את אופיר אנג'ל מרמת רחל הייתי אמורה לראיין באפריל האחרון עת חזר יחד עם משלחת של 30 נערות ונערים ממסע למחנות ההשמדה בפולין. ליד תאי הגז ההרוסים סיפרו אופיר ובת דודתו מיכל לחבריהם במשלחת, תלמידי י"א וי"ב משלושה קיבוצים, על סבא רבא שרגא שהיה שנתיים במחנה ההשמדה אושוויץ ושרד את התופת.  

העמיסו אותם לרכב ונסעו 

ב-7 באוקטובר בשעה שש וחצי צלצל אופיר להוריו להודיע שיש טילים ואזעקת צבע אדום ושהוא נכנס עם המשפחה של חברתו לממ"ד. אופיר מרמת רחל, תלמיד כיתה י"ב בגבעת גונן שבירושלים, נרשם השנה לשחק בקבוצת הכדורסל של המועצה האזורית אשכול, לאחר ששיחק שמונה שנים בהפועל ירושלים, גם כדי להיות קרוב לחברה יובל מבארי. 

"אחרי הטלפון הזה פתחנו טלוויזיה וראינו שהמצב מידרדר" מספר אביו יואב. "תמונות הטנדרים שנכנסו ומחבלים שמסתובבים ברחובות. התחלנו להיות מודאגים וקבענו שכל עשר דקות נשלח הודעה בווטסאפ, כדי לראות שהכול בסדר. עד 12:30 הסתמסנו עם החברה כי לנייד של אופיר לא הייתה קליטה בממ"ד. ב-12:30 קיבלנו הודעות שהם מתים מפחד, ששומעים בבית ערבית ואחרי זה הקשר נותק. בשמונה בערב התקשרה אימא של החברה וסיפרה מה קרה". 

סביב השעה אחת בצוהריים פרצו מחבלים לממ"ד והוציאו החוצה את כל המשפחה לרחבת דשא עם משפחה נוספת, ירו והרגו את הכלבה. "את הגברים משתי המשפחות – אופיר, יוסי, אביה של יובל, ונער נוסף בשם עמית שני, העמיסו לרכב שחור, קטן וישן ופשוט נסעו" מתאר יואב את מה ששמע מאימה של יובל, שבהן, אימהות ובנות המשפחה, לא פגעו המחבלים למזלן. "הן נכנסו לבית סמוך, שהיה כולו הרוס ושרוף ושם חיכו בשקט שעות ארוכות עד שהגיעו החיילים וחילצו אותן מהקיבוץ". 

מוחזקים בידי ארגון טרור 

מאז עברו 30 ימים.  

"אנחנו לא יודעים על מה שקרה מאז. חוסר אונים גדול מאוד, אין שום מידע. אנחנו מאוד מודאגים, אנחנו לא יודעים מה המצב שלהם ובאיזה תנאים הם מוחזקים". 

בתוך חוסר האונים הגדול וחוסר הוודאות עושים יואב ומשפחתו, יחד עם משפחות 240 החטופים, כל שביכולתם כדי להעלות את נושא החטופים למודעות, כדי להשאיר את הנושא בראש סדר היום, בארץ וגם בעולם. 

"אנחנו מתראיינים ועושים מה שאפשר כדי להעלות את המודעות, כדי לדרוש מהמדינה שכמו שאפשרה לקחת אותם, שתבין שבאחריותה להחזיר אותם". משפחתו של אופיר, שמחזיק באזרחות הולנדית, יצאה במשלחת להולנד ולדנמרק יחד עם סבו שדובר הולנדית "על מנת לעשות הסברה מדויקת, שיבינו מה עובר כאן על משפחות החטופים, כדי שיהיה לחץ בינלאומי בנושא דרך שגרירים ואנשי פרלמנט".   

"אנחנו עומדים מול ארגון שאין לו שום יחס לנושא הבינלאומי" אומר יואב שממשיך לעשות כל שניתן על אף ההבנה הזו. "עושים מה שאפשר כדי ללחוץ על ארגוני זכויות אדם, הצלב האדום. אצלנו בארץ הם יודעים איפה מוחזקים האסירים, מה אכלו, מה שתו ומה טמפרטורת המים בהם מתקלחים. ועבור החטופים שלנו, 30 יום עברו ואין יכולת השפעה! לא של המדינה ולא בשום דרך בינלאומית, לעשות משהו מול ארגון הטרור שמחזיק אותם" אומר יואב בתסכול גדול. "לא מצאו דרך לשלוט ברעים, תעשה מה שתרצה, אל תחתום על כלום ואתה מוגן". 

עוברים עליכם ימים קשים. 

"הגוף נכנס לסטרס, אנחנו מנסים להיות חזקים, להאמין, לקוות שהכול יגמר. אנחנו לא שוכבים במיטה עם כרית על הראש או חותכים את הוורידים, למרות שזה אולי מה שמצופה. אנחנו חזקים, אנחנו מתפקדים, אבל זה לא חיים. אנחנו פועלים כדי לדעת שעושים הכול כדי שאופיר יחזור. לא רק הוא, כל החטופים. יש אוזניים קשובות בכל העולם. כולם רוצים ומבינים שזה צריך להיגמר מהר, זה לא סביר ולא הגיוני. 30 יום הם שם בעזה. זה אפס או אחד, או שהם כאן או שלא, אין באמצע ועובדתית אנחנו על אפס, זו הסיטואציה. מחכים להם 30 יום, זה מזמן עבר את הלא יאמן. 

"זה קשה, מסובך ומאוד מתסכל ומדאיג לדעת שאנחנו חיים במדינה כזו. מדינה בה אפשר לקחת ילדים, תינוקות, אימהות, סבים וסבתות, ניצולי שואה, נערים, חיילים. שאפשר ככה להיכנס יום אחד ולהעביר את הגבול ו-30 יום אחרי לא לראות אותם. 'מדינה פח' בשפת העם". 

היו חששות של משפחות החטופים ביחס לפעולות הצבאיות בתוך עזה. 

"אנחנו משתדלים במטה המשפחות לא להיכנס לזה. אנחנו לא אנשי צבא ולא פוליטיקאים ולא אנשי משא ומתן. לכל אחד דעה פרטית ואנחנו לא נכנסים לזה. המחויבות של המדינה להביא את כל החטופים אתמול הביתה. אני לא נבחרתי להיות פוליטיקאי. הפוליטיקאים הם אלו שמחויבים לי. הם אלו שהבטיחו ולא מממשים. לא ביטחון לא שלום ולא שום דבר. 

אין מה להגיד יותר. צריך לעשות, אנשים יבחנו במעשים ולא בדיבורים. יצטרכו לפעול ולא להגיד. כל אמירה לא שווה שום דבר היום. אני מאוד שקוע בעניין האישי שלי. ביום שאחרי עוד יגיע הזמן לדבר על הכול". 

רצחו אנשים ארבע פעמים

משפחת אנגל היא משפחה גדולה ברמת רחל. הוריו של יואב ואחיו, 14 נכדים וגם משפחתה של אשתו, כולם בקיבוץ. 

"סבא שלי, שרגא, ניצול שואה, כל מה שהבטיחו לו שלא יקרה שוב – קרה. עושים השוואה למה שקרה ב-7 באוקטובר עם השואה, אני לא אוהב את ההשוואה. יצטרכו למצוא מילים חדשות, מה שקרה הוא הרבה יותר מ'מחדל'. רמת הברוטאליות והאכזריות שהייתה שם, רצחו אנשים ארבע פעמים, יצטרכו להמציא מילים חדשות לטבח שהיה שם, אין מילה שיכולה להגדיר את מה שהיה שם". 

המסר עימו חזרו הנערים והנערות מהמסע למחנות ההשמדה הוא שיש לנו רק ארץ אחת, שאנחנו חייבים להגן עליה כדי שמה שהיה בשואה לא יקרה שוב לעולם. אופיר אנגל נחטף מתוך הארץ שלנו, עברו יותר מ-30 יום והוא עדיין לא חזר הביתה. 

מפעילים לחץ בעולם לשחרור החטופים

אלה ואור חיימי מניר יצחק יצאו למסע דיפלומטי ברומניה

תמונה 3 לבוקסה אלה חיימי
אלה חיימי ואור חיימי, אשתו ואחותו של טל חיימי שמוגדר "נעדר-חטוף". "חזרנו בתחושה שגם העם הרומני וגם ממלאי התפקידים הבכירים מחויבים להחזרתו של טל ולשאר החטופים"

טל חיימי (41) אב לשלושה מניר יצחק, בעל אזרחות רומנית, מוגדר כ"נעדר-חטוף" מאז אירועי טבח ה-7 באוקטובר.
בשבוע שעבר יצאו אשתו, אלה חיימי, ואחותו, אור חיימי, לרומניה במטרה לגייס את ממשלת רומניה להפעיל לחץ לשחרורם של כל החטופים משבי החמאס.
במהלך יומיים מרוכזים הן השתתפו בסדרה של פגישות עם האנשים הבכירים ביותר בממשלת רומניה, בהם ראש ממשלת רומניה מרצ'ל צ'ולאקו, יושב ראש הסנאט ניקולאיה צ'וקה, נשיא הסנאט טיטוס קורלציאן וסגן שר החוץ טריאן הרסטיאה.

אלה חיימי: "השתתפנו בסדרה של פגישות משמעותיות מאוד בטווח זמן קצר. קבלת הפנים הייתה חמה מאוד והרגשנו אהדה גם מבעלי התפקידים וגם מהאנשים שפגשנו. התרשמנו שכלי התקשורת היו מגויסים להעלות למודעות את חטיפתו של טל וזכינו לסיקור אוהד. חזרנו בתחושה שגם העם הרומני וגם ממלאי התפקידים הבכירים מחויבים להחזרתו של טל ולשאר החטופים ואנחנו מקוות שאכן ייעשו צעדים דיפלומטיים כדי להפעיל לחץ להחזרתו של טל ושל שאר החטופים הביתה, בהקדם האפשרי".
בעמוד הפייסבוק של ממשלת רומניה פורסם:

ראש הממשלה מרסל צ'יאולאקו קיים היום פגישה בארמון ויקטוריה עם אלה חיימי, רעייתו של האזרח הרומני-ישראלי טל חיימי שנחטף לרצועת עזה. 

"עודדתי את גברת חיימי לשמור על התקווה והביטחון שלה. אנחנו איתה ונתמוך בה במהלך הסיטואציה הדרמטית הזו. ממשלת רומניה וכל רשויות רומניה שומרים על קשר הדוק עם מדינת ישראל ועושים כל שביכולתנו לעזור לכל מי שסובל מהמלחמה הזו. אנו מגנים בחריפות פעולות טרור והתקפות ילדים נשים ואזרחים. כל מאמציה של רומניה מופנים לסיום הסכסוך והחזרת השקט", אמר ראש הממשלה מרסל צ'יאולאקו. 

בפגישה בארמון ויקטוריה השתתף שגריר מדינת ישראל ברומניה, ראובן אזר.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

"בדרך כלל אני כותבת על אחרים," אומרת עדינה בר-אל, כתבת העיתון, חברת מושב ניר-ישראל * "הפעם החלטתי לכתוב עלי, ויותר נכון – על כל בני הדור שלי, הדור שגדל עם המדינה החדשה, הדור שהוריו
8 דק' קריאה
בצל המלחמה, ובצל הביטולים במערכת החינוך לאור המצב הביטחוני והאיום האיראני, הצליחו בתנועה החדשה בשומר החדש לקיים את מפעלי פסח המסורתיים כשהשנה המסעות היו מרגשים במיוחד.החניכים והחניכות צעדו בעקבות הגיבורים והגיבורות, וערכו מפגן הזדהות
2 דק' קריאה
בעקבות ביקורו של המחנך הנודע יאנוש קורצ'אק באשדות יעקב הוא שלח לילדי בית הספר מיקרוסקופ, מפות וציוד לימודי יקר. הילדים החזירו בחוברת בה דמיינו כיצד יסתיים ספרו "המלך מתיא הראשון" בכתבה משולבים קטעים מכתבה
3 דק' קריאה
למה חשוב שהטילים האיראנים יהיו מדויקים ואיך זה קשור לסדרת המשטרה C.S.I לאס וגאס? הרפתקאות הדי בן עמר בלילה אביבי אחד שלא ישכח   בעשר בלילה ירדה חניה זוגתי-לחיים-ארוכים מחדרה וניצבה בפתח החדר שלי.  "עשרות
4 דק' קריאה
אנשי תנועות הנוער הציוניות, אשר רבים מהם הפכו לחברי קיבוצים, פעלו ב-1944 בבודפשט להצלת יהודים תוך סיכון חייהם. בני הדור השני, "שגרירי המחתרת", פועלים כדי שמפעלם של ההורים לא יישכח *תמונה ראשית: משה אלפן,
6 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן