יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה1

"פרובוקציות אלימות מתודלקות בשנאת חינם"

4 דק' קריאה

שיתוף:

גל של חסימות שערי קיבוצים, כפעולת תגמול מצד תומכי ההפיכה המשטרית, התרחש בשבוע שעבר ברחבי הארץ. החסימות בוצעו על ידי אנשי ליכוד ועוצמה יהודית, חלקן ביוזמה מקומית וחלקן בהכוונה מרכזית של בעלי תפקידים בליכוד

החסימה הראשונה התקיימה ביום שלישי שעבר, יום השיבוש של תנועות המחאה, והיא התבצעה בשעות אחר הצוהריים בכפר גלעדי שבגליל העליון. אהרון מאיר דמרי מקריית שמונה, שהוצג על ידי העיתונאי יוסי מזרחי כאיש עוצמה יהודית שהוא גם עבריין סמים ואסיר משוחרר, החנה את רכבו מול השער המרכזי של הקיבוץ, והעלה ברשתות החברתיות סרטון שבו הוא מסביר את מעשהו. בסרטון טען דמרי שאנשי המחאה, שרבים מהם הם חברי קיבוצים, חסמו את התנועה בקריית שמונה למשך שעתיים, וגרמו לכך שאחותו הפסידה שעתיים עבודה במספרה שבבעלותה. הוא סיפר שהגיע לכפר גלעדי עם עוד שתי מכוניות וחסם את השער, והודיע שימשיך לעשות זאת בכל קיבוצי הגליל העליון. לאחר זמן מה הגיעה המשטרה ופינתה את החסימה. 

מכפר גלעדי נמסר: "קיבוץ כפר גלעדי לא התרגש ולא נגרר להתנהגות שאינה מתאימה לאזור הגליל ולסביבה שבה הקיבוצים, המושבים ואנשי קריית שמונה חיים. זאת לא דרך הפעולה הנכונה. היא לא מייצגת את כפר גלעדי ואת תושבי האזור. הקיבוץ ידע על התוכנית לחסימת השער הראשי, הוא נערך לכך, ולא נגרמה שום הפרעה לתנועת היציאה והכניסה מהקיבוץ שנעשתה באמצעות השערים הנוספים, ולשגרת החיים בקיבוץ". 

למוחרת, ביום רביעי אחר הצהריים נחסמה הכניסה לקיבוץ גן שמואל. החסימה התבצעה על ידי פעילי ליכוד מפרדס חנה, וגם היא פוזרה על ידי המשטרה. לחברי הקיבוץ נודע על כוונת החסימה בשעות הבוקר והם נערכו בהתאם. בהמשך התלהטו הרוחות במקום, וחברי גן שמואל דיווחו על ניסיון דריסה. על פי הודעת המשטרה חבר קיבוץ בן 77 נפצע קל, ממכה שקיבל ממראת הרכב של אחד החוסמים ופונה לטיפול בבית החולים הלל יפה. המשטרה עצרה לחקירה את הנהג הפוגע ושניים מחבריו שחסמו את צומת הכניסה לקיבוץ.      

אנדרי קישינבסקי, רב"ש גן שמואל, מדווח שהחסימה נמשכה כשעה וחצי בכניסה לקיבוץ, ולאחר מכן נעשה ניסיון לחסום את צומת הכניסה למרכז המסחרי וגם הוא פוזר על ידי המשטרה. "הם הגיעו עם כמה מכוניות ויצרו פה פקק אדיר", הוא מספר, "אמרתי לחברי הקיבוץ לא לדבר איתם, כי לא רציתי שנגיע לאלימות. היו קללות משני הצדדים, אבל לא הייתה אלימות ליד השער. אולי זה היה בצומת הכניסה הרחוק יותר. אחד החוסמים שהגיע עם כרזה של הליכוד, צעק לנו שנחזיר את האדמות שלקחנו לערבים. קצת מצחיק לשמוע את זה מאיש ליכוד".  

שנאה לקיבוצים 

חזרה לגליל העליון. ביום רביעי שעבר, בשעות אחר הצוהריים, נחסם השער הראשי של קיבוץ עמיר. גורמים באזור מציינים כי הפעם הובלה שיירת החוסמים על ידי מתמודד על ראשות העיר קריית שמונה, שמצע הבחירות שלו רווי בשנאה לקיבוצים. הריטואל חזר על עצמו. החוסמים קוראים ברמקולים לחברי הקיבוצים להפסיק להשתתף בפעולות המחאה, ומזהירים אותם מהמשך פעולות התגמול מצדם. חברי הקיבוצים לא נגררים לאלימות, והמשטרה מגיעה ומפזרת את החוסמים.  

ליאור שחר, מנהל הקהילה של קיבוץ עמיר: "אנחנו לא משתמשים במושג 'חסימות של ליכודניקים'. יש לנו פה שכנים טובים, אנשי קריית שמונה, אנשים שאנחנו מכירים. יש כרגע סיטואציה מתוחה בכל המדינה, ויש הפגנות משני הצדדים. ידענו על החסימה. קיבלנו מידע ממחלקת הביטחון של המועצה האזורית ומהמשטרה, שאנשים מקריית שמונה אמורים לבוא אלינו לשער כדי להפגין את דעותיהם שהן לגיטימיות. הם הגיעו בשעות אחר הצוהריים, עשו שיירה מלווה בצפצופים הלוך וחזור. אחר כך חסמו את שער הכניסה. המשטרה הנחתה אותנו לעדכן אותה כשהם מגיעים, וזה מה שעשינו. המשטרה הגיע אחרי רבע שעה, שני שוטרים נחמדים, ולקח להם עוד רבע שעה לשכנע את החוסמים לזוז. אנחנו הוצאנו הודעה מסודרת לחברי הקיבוץ שאנחנו לא מתעסקים עם זה, ושאנחנו מבקשים לכבד את האנשים שהגיעו. בתקשורת ציירו תמונה של מצור על הקיבוץ. זה לא נכון. לא התארגנו עם שימורים ועם שישיות בקבוקי מים. מבחנתנו הכל בסדר, ואין שום מאבק בינינו לבין קריית שמונה". 

פקודת מבצע 

ביום חמישי בבוקר כבר התמסדה הפעילות הארצית לחסימת השערים בקיבוצים. קבוצת פעילי ליכוד ובהם בעלי תפקידים במפלגה, שקראה לעצמה "אחים לימין", פרסמה פקודת מבצע עם הנחיות לחסימת שערים. ברשימת היישובים שכונו "טריטוריות שמאלניות", ניתן למצוא קיבוצים רבים ובהם עין כרמל, שפיים, מעגן מיכאל, משמר דוד, אילון, כברי, חניתה, גשר הזיו, דביר, אשדות, אפיקים, עין גב, כנרת ועוד. אבל לא רק קיבוצים נמצאים ברשימת השמאלנים. ניתן למצוא שם גם את קיסריה של נתניהו, בת חפר, מושב בית שערים של מובילת המחאה שקמה ברסלר, נווה אביבים ב' ורמת אביב ג'. ביום חמישי בערב נחסמו שעריהם של קיבוץ דפנה בגליל העליון ושפיים ויקום במרכז. לבית שערים הגיעו החוסמים בשבת, כדי לחסום את ברסלר לקראת יציאתה לפעולות המחאה.    

מזכירות התנועה הקיבוצית התייחסה ביום חמישי שעבר לחסימות השערים בקיבוצים. בהודעת המזכירות לקיבוצים נכתב: "אנו קוראים לציבור חברי ותושבי הקיבוצים שלא להיגרר לפרובוקציות האלימות הללו, המתודלקות בהסתה ושנאת חינם. מטרתם היא להלך אימים על חברי הקיבוץ בכלל, ועל משתתפי המחאה כנגד ההפיכה המשטרית בפרט. הכתובת לטיפול באירועים האלימים הללו היא משטרת ישראל. בכל אירוע מסוג זה המתרחש בקיבוץ – ליידע בהקדם את הרב"ש/רבש"צ, ולקרוא למשטרה, שתפקידה לשמור על הביטחון האישי של אזרחי ישראל. אנו ציבור שומר חוק המכבד את זכות המחאה הדמוקרטית של כלל אזרחי ישראל, אבל לא נהיה שק החבטות של קבוצות קיצוניות ואלימות המבקשות להטיל עלינו פחד ולהלך עלינו אימים על ידי טרור אזרחי. על משטרת ישראל ועל הממשלה לעצור את ההסתה והאלימות לפני שמשהו רע יתרחש. יחד נשמור על ישראל דמוקרטית. יחד ננצח". 

סוג של הפסקת אש כביכול הוצע לחברי הקיבוצים בגליל העליון על ידי מטה המאבק בקריית שמונה, קבוצת "צומת הגומא – ימין חזק", זמן קצר לאחר חסימת השער לקיבוץ דפנה. "איננו מבקשים לחסום את הקיבוצים, זו אינה דרכינו" כתבו אנשי הימין "כעת, לאחר התלהטות הרוחות, ומאחר שאנו מעוניינים בחיים משותפים שקטים בגליל, אנו נחדול את חסימת הקיבוצים, בהבנה ברורה ששקט יענה בשקט". מבחינת אנשי הימין עמידה בצידי צומת הגומא של חברי הקיבוצים מתנגדי ההפיכה המשטרית, היא הפרת השקט שתיענה בהפרה דומה מצדם. בשאר הארץ אנשי הליכוד אפילו לא טורחים להציע הפוגה למראית עין. בקבוצות הווטסאפ של אנשי הליכוד ניתנות הוראות חסימת שערי קיבוצים, כשדגלי הליכוד על מכוניות החוסמים מסופקים להם על ידי בעלי תפקידים בכירים במפלגה. המשך יבוא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן