יבול שיא
הרפת והחלב
62e7cdb1 6929 4bdf af49 250f9dea662d

פתיחת ייבוא החלב – בניגוד להסכם

2 דק' קריאה

שיתוף:

"חלב גולמי נמצא בשפע" אומר ליאור שמחה, מנכ"ל התאחדות יצרני החלב בישראל. "רשתות המזון מעדיפות לכופף את המחלבות עד כדי הבאתן לפשיטת רגל"

סערה בענף החלב בעקבות הצו לביטול המכס על יבוא החלב למשך שלושה חודשים, עליו חתם שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הצו, שפורסם להערות הציבור, כלל ביטול של המכס לייבוא חלב ניגר, שכיום עומד על 40 אחוזים, וזאת על מנת להתמודד עם המחסור בקרטוני חלב מפוקח. 

פתיחת הייבוא הנוכחי היא בניגוד להסכם שנחתם עם המחלבות בחודש מאי 2023. משק החלב בארץ הוא משק מתוכנן, מה שאומר שהמדינה היא זו שקובע את מחיר החלב הן לרפתנים (מחיר מטרה) והן לצרכנים. העלייה במחירי החלב המפוקחים נבלמה והועמדה על 9 אחוזים, במקום 16 אחוזים כפי שתוכנן. משרד החקלאות תקף את החלטת שר האוצר בטענה כי כניסת חלב מחו״ל לישראל תפר את האיזון ועלולה ליצור מצב דווקא של עליית מחירים ולא ירידת מחירים. בישראל קיימים עודפי חלב גולמי ועודף כושר ייצור הגדול בכ-20 אחוזים מהביקוש ועל כן אין צורך בפתיחה נוספת של השוק לייבוא. כמו כן נטען כי הצו הנוכחי אינו מגדיר כי החלב המיובא יהיה חלב מפוקח ועל כן אין ביטחון כי יימכר במחיר מפוקח לצרכן. 

"הכול כדי להגדיל את שורת הרווח של מספר טייקונים ויבואנים" 

ליאור שמחה (נצר סרני) מנכ"ל יצרני החלב בישראל אמר: "הטענה שעומדת מאחורי המהלך התקדימי של שר האוצר היא המחסור לכאורה בחלב לאזרחי ישראל, וזאת למרות שטענה זו איננה עומדת במבחן המציאות למול עודף החלב הגולמי ואף מנוגדת לעמדת שר החקלאות, התומכת לחלוטין בעמדת יצרני החלב.  

כדאי לחזור ולהדגיש, כי החלב גולמי נמצא בשפע ואם הוא לא יסופק נדרש לייבש את העודפים. הבעיה טמונה ביחסי הרשתות מול המחלבות, או במילים אחרות – תמריץ לרשתות לשווק לקהל לקוחותיהם יותר חלב בפיקוח. בהקשר הזה, צריך להבין כי בשל היעדר פיקוח ממשלתי, רשתות המזון מעדיפות לכופף את המחלבות עד כדי הבאתן לפשיטת רגל, והכול כדי להגדיל את שורת הרווח של מספר טייקונים ויבואנים, וכן – כנראה שהלחץ של בעלי ההון על משרד האוצר עובד.   

כאן נמצא עוד סוגיה מהותית ועניינה היא האמירה הציבורית של הממשלה כלפי חקלאי ישראל והתוצרת המקומית. למרות הסכמים חתומים ולמרות הצהרות על חשיבות החקלאות הציונית, בוחר האוצר לפגוע בשוק המתוכנן, שבבסיסו עומדים אלו אשר בחרו בייצור החלב למען כלל הציבור כדרך חיים ועבודה. להיות שם במשקים ברמת הגולן, בגליל, בעמקים, בעוטף עזה, בבקעת הירדן ובערבה, בתנאים המאתגרים ביותר, במטרה לספק תוצרת ישראלית משובחת ולשמור על ביטחון המזון בישראל.  

להחלטה שהתקבלה יכולות להיות השלכות רוחב הרסניות, העלולות למחוק מפעלי חיים אשר נבנו לאורך דורות בעמל רב. במקום מפעלי החיים המדהימים הללו, ממשלת ישראל נותנת פרס לא רק לרשתות השיווק וליבואנים אלא גם לחקלאים ולמשפחות מפולין, על חשבון ההתיישבות החקלאית באזורי הפריפריה, בגבולות ובקווי העימות".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן