יבול שיא
הרפת והחלב
רובוט לקטיף עגבניות קרדיט MotoMotion

קוטף אשכול עגבניות בעשר שניות 

3 דק' קריאה

שיתוף:

הרובוט של עדי ניר משריד יודע לקטוף עגבניות, לארוז אותן ולאסוף נתונים 24/7. שאר הירקות כבר מקנאים

הסטרטאפיסט מקיבוץ שריד בעמק יזרעאל, עדי ניר, שהקים ומנהל את חברת האגרוטק MetoMotion, יציג לראשונה בישראל, את הפיתוח המהפכני בעולם החקלאות – טכנולוגיה מתקדמת של הרובוט הראשון בעולם לקטיף עגבניות.  

ניר (49), נשוי ואב לשלושה, הוא דור שלישי למייסדי קיבוץ שריד. "לאחר השחרור מהצבא עבדתי כמו הרבה צעירים בגידולי שדה", הוא מספר, "גם בקיבוץ שלי וגם ביד מרדכי, הקיבוץ של אשתי. בעבודה הזו אהבתי יותר את הצד הטכנולוגי, המיכון, מאשר את הצד האגרונומי. בשלב מאוחר יותר למדתי הנדסה בטכניון, ועבדתי הרבה שנים בתפקידי פיתוח ברפאל. ניהלתי שם מחלקה לפיתוח בתחומים שונים. עבדתי שם במשך 16 שנים, ולקחתי חלק בפרויקטים הכי גדולים והכי חשובים של מדינת ישראל. אחרי קדנציה די ארוכה בתחום הביטחוני החלטתי שאני רוצה לעשות משהו אחר, והחקלאות זה עולם שאני מכיר בו את הצרכים הטכנולוגיים, וכך הגעתי לעיסוק הנוכחי בתחום הזה".

צילום מסך 2023 02 14 092433
עדי ניר, מנכ"ל MetoMotion. "החקלאות זה עולם שאני מכיר בו את הצרכים הטכנולוגיים". צילום: עומר קופפר

הירק עם הביקוש הכי גדול 

הרובוט לקטיף עגבניות הוא המוצר הראשון של החברה לטכנולוגיה חקלאית שהקים ניר. "בכל העולם יש מחסור גדול מאד בידיים עובדות", מציין ניר כשהוא מסביר מדוע בחר להתמקד בקטיף עגבניות, "זו עבודה פיזית קשה והיא רוטינית, והדור הצעיר לא מגיע לעבוד בעבודות האלו. מצד שני, הביקוש לירקות ופירות הולך וגדל, ויש צורך להאכיל יותר אנשים בצורה יעילה. החממות הן אמצעי לגדל ירקות באיכות מאוד גבוהה בתנאי אקלים מאוד קיצוניים, כמו במדבר בישראל ובמדינות קרות באירופה. העגבניות הן הגידול הכי נפוץ בגידולי החממה, משום שהן הירק שיש לו ביקוש הכי גדול גם כירק טרי וגם כירק מעובד. לכן בחרתי כמוצר ראשון לפתח רובוט לקטיף עגבניות, כשבהמשך הכוונה היא לבחון גם ירקות נוספים".    

ניר מציין כי הרובוט האוטונומי פועל כבר בשתי חממות היי-טק מסחריות בהולנד ומיועד להשתלב בחממות בארץ ובעולם. לאחרונה חתמה החברה על הסכם שותפות אסטרטגית עם חברה הולנדית. 

פיתוח הרובוט GRoW אף זכה במקום ראשון בעולם ב-GreenTech Robot Challenge ההולנדי לשנת 2022, ובמקום שלישי לפיתוחים חדשניים בתערוכת החקלאות הצרפתית SIVAL שנערכה בחודש שעבר. 

"עד עכשיו פעלנו במשקים חקלאיים באירופה, שבהם התשתיות מתאימות יותר להכנסה של אוטומציה", מסביר ניר, "ולאחרונה אנחנו מנסים לראות אם אנחנו יכולים להתאים את הרובוט לחקלאים ולתשתיות בישראל. גם פה יש אותן בעיות של חוסר בכוח אדם ואותם אתגרים טכנולוגיים, וצריך לשדרג את התשתיות כדי שניתן יהיה להכניס ציוד מתקדם כמו זה שאנחנו מספקים. מהרגע שפרסמנו שנופיע בתערוכה החקלאית בערבה, קיבלנו הרבה תגובות חיוביות גם מהתקשורת וגם ממגדלי עגבניות בארץ. קיימת התעניינות רבה ונקווה להתפתחויות בהמשך".    

איך הוא עושה את זה? 

הטכנולוגיה החדשנית פועלת כך שהרובוט מזהה את העגבניות באמצעות מצלמות תלת-ממדיות, תוך מיפוי וזכירת מכשולים. יש לו שתי זרועות, המאפשרות קטיף משני צידי השורה בו זמנית, בתהליך מהיר ומדויק.  

הוא נע על גבי מסילה סטנדרטית, קוטף את העגבניות ואורז את הפרי בעזרת מערכת אריזה ייחודית וקומפקטית, את מכלי הפרי המלאים הוא מעביר ל GRoW-Assist – עגלה שמחוברת לגוף הרובוט, המצוידת בארגזים לשימוש חוזר.  

הרובוט יכול לפעול 24/7, כאשר האנרגיה מגיעה מהעגלה הנגררת. העגלה מוחלפת בסוף כל שורה לאחר שהיא עמוסה ביבול בעגלה ריקה, מה שמאפשר עבודה רציפה ללא טעינה של הרובוט. 

הטכנולוגיה החדשנית מעניקה מענה משלב הקטיף עד לאריזה, המשדרג את אופן הקטיף שהיה עד כה ידני, למיומן ויעיל, בעל יכולת הספק של קטיף אשכול עגבניות בעשר שניות. בנוסף, הרובוט אוסף נתונים תוך כדי הקטיף: כמות, משקל וגודל כל עגבנייה, היכן נקטפה ועוד, כאשר באמצעות נתונים אלו ניתן לחזות היקף תפוקה בכל חממה. הרובוט החדשני חוסך בעלויות כוח אדם (הוצאות כוח אדם מוערכות בכ-50-30 אחוז מעלויות הגידול הכוללות). 

ה-GroW מכסה שטח של 10,000 מ"ר, כך שבחממה ממוצעת, בשטח של 50,000 מ"ר, נדרשים כחמישה רובוטים. החיסכון בשימוש במערכת, בא לידי ביטוי גם בעלות השימוש ברובוט העומד על כחצי העלות למ"ר, ביחס לקטיף ידני.  

בעתיד תותאם המערכת לקטיף של מגוון ירקות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן