יבול שיא
הרפת והחלב
תמונה 2 השכונה בה ישתכנו

קיבוץ "כרמי עוז"

6 דק' קריאה

שיתוף:

כמה דירות צריכה קהילה שחלק מחבריה חטופים? מה יחבר קהילה קיבוצית עם שכנים בעיר ש-45 אחוזים מתושביה הצביעו ליכוד? מאיר ואזנה, חב"דניק, מנכ"ל החברה לפיתוח קריית גת שקלטה את חברי ניר עוז, אומר ש"כולם מבינים שזו הזדמנות לחיבור בין שתי הקהילות" 

*תמונה ראשית: שכונת כרמי גת בה ישתכנו חברי ניר עוז. הדירות מרוהטות ומצוידות. צילום: אלה מאירוביץ'

ביום שלישי שעבר עברו חברי קהילת ניר עוז למתחם הדיור "כרמי גת" בקריית גת. הבחירה ברבי-הקומות בקריית גת נעשתה לאחר שנבחנו שתי הצעות נוספות: בבאר שבע ובקיבוץ כרמים. למרות הגשם שירד עם הגעתם של חברי ניר עוז באוטובוסים מהמלון באילת, קבלת הפנים הייתה חמה וכללה דברים שנשאו ראש העיר אבירם דהרי וחברי ההנהלה, הנפת דגלים על ידי ילדי העיר וברכות נרגשות מתושבים שבאו למקום. חברי ניר עוז נכנסו לדירות מרוהטות ומצוידות, שעל קירותיהן נתלו תמונות שנתרמו על ידי אומנים מכל הארץ.

ניר מצגר (47), חבר ניר עוז, נשוי ואב לשניים, נכנס עם משפחתו לדירה בת ארבעה חדרים, כמאה מ"ר, בקומה תשע מתוך 13. "דיברו איתנו לפני השיבוץ בבניינים", הוא אומר, "ובסופו של דבר השיבוץ נעשה לפי הצרכים, גודל המשפחות והמצאי של הדירות". 

כל חברי הקהילה עברו לקריית גת? 

"רוב הקהילה עברה לכרמי גת, וחלק קטן העדיפו לעבור למקומות אחרים. המבוגרים ביותר נכנסו לדיור מוגן באפעל ובלהבים".  

איך התרשמת מקבלת הפנים? 

"זו הייתה קבלת פנים חמה ומאוד תומכת". 

ניר הוא בנו של יורם מצגר שנחטף מניר עוז לרצועת עזה עם רעייתו תמי, והופיע בסרטון שפרסם חמאס עם שני חברים נוספים: עמירם קופר וחיים פרי. תמי שבה לישראל והיא מתגוררת בכרמי גת. "אנחנו לא ממש יודעים מה מצבו של אבא שלי", הוא אומר, "בפעם האחרונה שראינו אותו בסרטון הוא נראה סובל, אבל מבחינה מנטלית הוא נראה לנו די בסדר. היו סימנים שהוא עדיין מחזיק מעמד. נקווה שהוא ישתחרר בקרוב ויצטרף לבית בכרמי גת. לכל החטופים נשמרות אצלנו דירות. חשוב לי לומר שהמאבק על שחרור כל החטופים, לא רק של ניר עוז, נמשך, ואני קורא לכולם לקחת בו חלק פעיל". 

קריית גת היא קהילה שונה מניר עוז מבחינה פוליטית. איך יסתדרו היחסים בינכם לתושבים, והאם זו הזדמנות למפגש בין שתי הקהילות? 

"אני לא חושב שתהיה בעיה, ואני לא חושב שזה חשוב ומשנה. כל אדם זכאי לדעותיו הפוליטיות, ואין קשר בין האירוע שהיה לדרך שתושבי קריית גת מקבלים אותנו שהיא חמה ומחבקת. אני מקווה שזאת הזדמנות לעשות דברים קצת אחרת. אני לא חושב שהבעיה שלנו היא הדעות הפוליטיות של תושבי קריית גת. ממש לא. זה אפילו מקומם להתעסק בזה כרגע".   

"תעשה מה שצריך ואני אגבה אותך" 

מי שאחראי על השידוך בין ניר עוז לקריית גת הוא מאיר ואזנה, מנכ"ל חברת יפתח, החברה לפיתוח קריית גת, שביצעה ועדיין מבצעת חלק מהבנייה למען הנקלטים. ואזנה (43), נשוי ואב לשישה, הוא חסיד חב"ד שעבר בגיל 13 מלוד לקריית גת ומאז נשאר בעיר הדרומית. ב-2017 הקים את חברת יפתח ומאז הוא מנהל אותה.  

"חברת יפתח אחראית על כל הסכמי הגג", הוא אומר, "הסכמים שמעבירים מהמדינה לרשות המקומית את כספי הפיתוח והיא מבצעת את הפיתוח. הסכם הגג של בניית כרמי גת הוא הראשון שנחתם במדינה, והוא גם היחיד שמאוכלס. מאז חתמנו על עוד שני הסכמי-גג ואנחנו בדרך לחתימה על הסכם נוסף בהיקף של עשרות אלפי יחידות דיור. בנוסף, אנחנו מטפלים גם בהתחדשות העירונית וביזמות. זה התפקיד של החברה שלנו והיה זה אך טבעי שאם העירייה רוצה לקבל קיבוץ בזמן אפס עם ההסכמים עם המדינה, לבצע את זה כמו שצריך, ולשכן אותם בשכונה החדשה שאנחנו תכננו וביצענו, המשימה תוטל גם עלינו ככוח מיוחד של העירייה".  

הסכם הגג בין קריית גת למדינה להקמת מתחם הדיור כרמי גת נחתם ב-2014, וכעבור שנתיים הוחל בבנייתו. בימים אלו הוא נמצא לקראת סיום האכלוס, כולל מבני ציבור, מבני חינוך, כבישים ופארקים. המתחם מכיל 7,600 יחידות דיור, ומתוכן ניתנו לניר עוז 137 יחידות דיור.  

איך נוצר הקשר עם ניר עוז? 

"הקשר היה בעצם מקביל. הם עשו את התבחינים שלהם על מנת למצוא פתרון לתקופת הביניים במקום המלון באילת, והם הציבו שלושה תנאים: הראשון, שהמגורים יהיו במרחק של עד שעת נסיעה מהקיבוץ כדי שהם יוכלו לשקם שם את החקלאות. השני, שהדיור יהיה ביחד ולא בתפזורת. השלישי, שהעירייה תקלוט אותם כקהילה ותשמר אותם כקהילה בחפץ לב. היו להם שלוש חלופות והם בחרו בנו, גם כי זה שעה נסיעה מהקיבוץ, וגם כי הם מצאו בכרמי גת שני מגדלי דיור של חברת דונה שהיו מיועדים להשכרה לטווח ארוך, וזה די ריכז את המגורים במקום אחד בתוספת של 40 יחידות דיור ליד המגדלים. החיבור איתנו נעשה דרך ארגון מעוז שבו אני חבר רשת. מעוז זה פרויקט למנהיגות לאומית, מקומית ממסדית ואזרחית. שלחו לי משם הודעה שבה שאלו אם אפשר לעשות חיבור בין קיבוץ ניר עוז שמצא אותנו ראויים לקלוט אותו לבין העירייה. קיבלתי את ההודעה ב-12 בצהריים, ומיד הלכתי לדיון עם ראש העיר אבירם דהרי בחמ"ל העירוני. זה היה כמה שבועות אחרי השבת השחורה. העליתי בפניו את הבקשה של ניר עוז וכראש עיר ותיק שמבין מה זה להיכנס מתחת לאלונקה ולפתור בעיה כמו שהוא פותר את מצוקת הדיור במדינת ישראל, לא לקח לו יותר מחמש דקות ללמוד את הסיפור ולהגיד לי: 'מאיר, אנחנו בפנים. תעשה מה שצריך ואני אגבה אותך'. מוריה זגורי, סגנית ראש העיר ויו"ר חברת יפתח, מונתה לתכלל את כל המהלך הזה, ואני הפכתי להיות חייל של העיריה, של התאגיד שאני המנכ"ל שלו, של קיבוץ ניר עוז ושל עם ישראל, לעשות את מהלך הקליטה טוב ונכון".    

Screenshot 2024 01 11 113501
מאיר ואזנה. אחראי על השידוך בין ניר עוז לקריית גת. צילום: נופר חסון הנדלמן 

עבודה קשה רגשית 

כדי לנהל ולבצע את המעבר למתחם הדיור באופן מיטבי, מינתה מנהלת תקומה כמה בעלות תפקידים. רותי פורוש הייתה אחראית על נושא הדיור כולל שיבוץ המשפחות לדירות בהתאם לרצונן, וכן ריהוט הדירות. מאיה ארגוב אחראית על נושא הקהילה, וקרן ספיר אחראית על נושא החינוך.  

"אנחנו עובדים עם כל אחת מהן לפי הצרכים", מסביר ואזנה, "וככה בנינו לעצמנו את תוכנית העבודה, שהייתה ממש מהירה וכמעט בלתי אפשרית מבחינת לוחות זמנים. העבודה על נושא הדיור הייתה גם קשה מבחינה רגשית. כשאנשי ניר עוז הגיעו אלינו שאלתי אותם כמה דירות הם צריכים, והם אמרו לי שנכון לעכשיו 111. ברגע הראשון לא כל כך הבנתי מה זה נכון לעכשיו, והם הסבירו לי ש-26 משפחות הן חטופות, ועוד 15 משפחות לצערנו נכחדו לגמרי. היה ברור לנו שאנחנו דואגים ל-137 דירות ולא רק ל-111".  

בנוסף למגורים נדרשה חברת יפתח לבצע את נושא מבני הציבור והחינוך של הקיבוץ. החברה איתרה מגרש בשטח של שבעה דונם בצמוד למגורים, והחלה בתנופת בנייה של מיני קיבוץ הכולל חדר אוכל, מזכירות, גני ילדים, מועדונים, ואפילו חממה קהילתית, כשהכוונה היא לבצע את הכול בזמן שיא של שלושה חודשים. "כדי שילדי הגנים יתחילו ללמוד מהיום הראשון", מציין ואזנה, "הכשרנו עבורם מתחם אחר על ידי פינוי של ארבעה גנים עירוניים, ובנינו שם תוך שבוע ארבעה ממ"דים. ריהטנו את כל הגנים הזמניים, וכל זה עד שהם יעברו למיני קיבוץ שנבנה עבורם בימים אלו ונקרא כרמי עוז, שזה חיבור של כרמי גת וניר עוז". 

Screenshot 2024 01 11 113522
ניר מצגר בבית החדש בכרמי גת. "לכל החטופים נשמרות אצלנו דירות". צילום: מהאלבום הפרטי 

איך היה טקס קבלת הפנים לניר עוז? 

"טקס קבלת הפנים סימל מה היא קריית גת ומי הם תושביה. לא רצינו לתת לזה הרבה פרסום, כי לא רצינו שתהיה חגיגה כשהקיבוץ סוחב הרבה שכול ועדיין מצפה להשבת החטופים. הכנו קבלת פנים מכובדת עם ראש העיר, הסגנית שלו, מנהלי האגפים בעירייה, והוצאנו את הילדים לצירים הראשיים והם נופפו עם דגלים מהכניסה לעיר ועד המתחם. ברחובות העיר נתלו שלטים: 'ברוכים הבאים חברי ניר עוז, קריית גת הבית של כולנו'. תוך רגע תושבי העיר הבינו את האירוע, ופשוט נהרו למקום, חיבקו את תושבי הקיבוץ, ונוצרו שם חיבורים, עם הרבה דמעות והרבה שמחה ואהבה. זה היה יפה לראות אנשים כל כך שונים וכל כך מחוברים, שעד עכשיו אני מתרגש כשאני מדבר על זה. אני חושב שזו תחילה של חברה חדשה, שאנחנו צריכים לראות אותה פה במדינת ישראל".  

בכל זאת יש לי שאלה שאולי מתאימה ל-6 באוקטובר. בבחירות האחרונות לכנסת הצביעו בקריית גת 45 אחוזים לליכוד והשאר למפלגות הימין והמפלגות החרדיות. חברי ניר עוז הצביעו למפלגות המרכז-שמאל, וחלקם השתתפו במחאה נגד הרפורמה המשפטית או ההפיכה המשטרית. איך לדעתך ייבנו היחסים בין שתי הקהילות השונות האלו? 

"אני חסיד של הרבי מלובביץ' וגם הייתי הרבה שנים בפעילות של חב"ד בעולם, והחינוך שקיבלתי אומר שכל יהודי הוא יהודי וצריך לדאוג לו במידה שווה, ולא משנה מה הוא חושב, מה הוא עושה ומה הוא אומר. אני חושב שאם כולנו היינו מקבלים רק קצת מהגישה הזאת, אז ה-6 באוקטובר היה נראה אחרת. עכשיו אנחנו לא צריכים לשחזר את ה-6 באוקטובר, אלא לחזק את ה-7 באוקטובר. קריית גת הבינה את זה מצוין. הדיירים בבניינים הסמוכים למגדלים הראשיים שגם אליהם עברו חברי ניר עוז, חיבקו אותם וקיבלו אותם למרות השוני. אנחנו יכולים לשער מה יכול לקרות פה בשוטף, אבל עדיין כולם בקריית גת מבינים, מראש העיר והסגנית שלו שמשרים פה רוח של עשייה, חיבוק וחיבור ועד אחרון התושבים, שזו הזדמנות לחיבור בין שתי הקהילות. לראש העיר, שהוא גם אדם דתי, היה ברור אחרי חמש דקות שיחה שבהן הצגתי לו את הבקשה לקלוט את ניר עוז שאנחנו באירוע, ואחרי כמה שעות הוא הוציא פוסט שבו כתב: 'קריית גת מחבקת את ניר עוז'. למרות שכבר הוצאנו מיליונים ונוציא עוד, מדינת ישראל עוד לא חתמה איתנו על הסכם הקליטה של ניר עוז, אבל אני בטוח שגם זה יגיע". 

אם חלק מחברי ניר עוז לא ירצו לחזור לקיבוץ אתה רוצה שהם יישארו לגור אצלכם? 

"ברור. היום באים לקריית גת תושבים מכל הסוגים, ואני חושב שזה מבורך להביא עוד פסיפס חדש, איכותי, שיכול לתרום לנו. כור ההיתוך הזה חייב להתקיים, כי אין לנו ברירה אחרת, ארץ אחרת ועם אחר".  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן