יבול שיא
הרפת והחלב
נמרוד רבר

שיקום יישובי העוטף וחיזוק היישובים לאורך הגבולות בכל הארץ – עכשיו!

3 דק' קריאה

שיתוף:

"עלינו להתחיל לפעול כבר עכשיו לשיקום היישובים שנפגעו ולאפשר למפונים לחזור כמה שיותר מהר הביתה," אומר נמרוד רבר, מנכ"ל חברת קורום הנדסה וניהול * קורום מתמחה מזה 16 שנה בהקמת פרויקטים של בנייה וקליטה בקיבוצי הארץ * במהלך השנים קורום תכננה, ניהלה והקימה מעל 1,000 יחידות דיור במגזר הקיבוצי

בעיצומה של המלחמה על הבית, בעודנו מייחלים להחזרת כל החטופים ולשלומם של החיילים, מעל מאה אלף אזרחים מפונים מבתיהם, נמצאים בחוסר ודאות ביטחונית וכלכלית והחיים שלהם עצרו מלכת. "אין לנו פריווילגיה להמשיך לחיות בחוסר הוודאות", אומר נמרוד רבר, מנכ"ל חברת "קורום הנדסה וניהול", המתמחה בהצמחת קהילות ובנייה במרחב הכפרי, "עלינו להתחיל לפעול כבר עכשיו לשיקום היישובים שנפגעו ולאפשר למפונים לחזור כמה שיותר מהר הביתה, לחזק את היישובים הקיימים ולבנות נוספים." ניהול פרויקט בסדר גודל כזה של שיקום פיזי וחברתי של עשרות יישובים מצריך משאבים רבים, קביעת מטרות ברורות, עמידה בלוחות זמנים ושיתוף פעולה בין כלל הגורמים הרלוונטיים כשבראשם מנהלות היישובים ונציגי הקהילות. 

דרושים פתרונות יצירתיים

פרויקט שיקום היישובים שנפגעו מצריך פתרונות יצירתיים

"פרויקט שיקום היישובים שנפגעו מצריך פתרונות יצירתיים," מסביר מנכ"ל קורום, "קיבוצים רבים נפגעו בשבת השחורה בדרגות חומרה שונות. הדבר הראשון שצריך לעשות כאשר מתחילים פרויקט של שיקום באחד הקיבוצים", אומר רבר, "הוא קודם כל למפות את הצרכים המיידיים של הקהילה. מדובר לפני הכול בקהילה שנפגעה קשות מבחינה חברתית, חוותה ועדיין חווה אובדן של חברים רבים, הרס פיזי ועקירה מהבתים. תוך כדי מיפוי הצרכים נוכל להבין מתי נכון לתושבים לחזור ובאילו תנאים ביטחוניים, כמה זמן ישהו בפתרון מגורי הביניים שהמדינה הציעה להם וכמובן מה הייתכנות לשיקום הבתים בלוחות הזמנים המתאימים להם".

כאן נדרשת יצירתיות, שמתבטאת במציאת פתרונות זמניים נוספים, בהתאמת קצב התקדמות הפרויקט לפי קריטריונים של המשפחות שיאכלסו אותו בשלבים השונים, בשימת דגש על נושאים שהפכו להיות בראש סדר העדיפות כמו מיגון הבתים ומיגון מקומות ציבוריים ועוד. "כל תוכנית היא בסיס לשינויים," מוסיף רבר, "צריך להיות קשובים לצורכי התושבים ולייצר מנהלות חזקות עם מנגנון קבלת החלטות ברור."

מלבד העבודה מול הקהילה, ישנם אתגרים נוספים שנוצרו בעקבות המלחמה הקשורים לתכנון ולבנייה, לדוגמה, מחסור חמור בפועלי בניין, עיכוב באספקת חומרים, עבודה בשטחים שעדיין מצויים תחת איום של ירי טילים, עיכוב במתן אישורים מהגופים התכנוניים וכד'. "גם במקרים אלה תידרש יצירתיות, בין השאר בתיעדוף הנושאים שצריך לתת להם מענה ובבחינת חלופות שלא ייקרו את הפרויקט בשיעור ניכר."

פיתוח מודלים של אינטגרציה, איחוד כוחות וקידום תכנון.

מודל 'קורום', שפיתחה החברה במהלך השנים, מאפשר לה לנהל בהצלחה את הממשק בין כל הגורמים המעורבים בתהליך הקליטה והבנייה ולתכלל אותו בארבעה היבטים מרכזיים: חברתי-קהילתי, פיזי-הנדסי, משפטי-ארגוני וכלכלי פיננסי.

"פיתחנו מודלים של עבודה המבוססים על אינטגרציה ואיחוד כוחות. שיטות העבודה ומודלים נוספים שפיתחנו, תוך התאמת כוח אדם מיומן למשימות שעל הפרק, הביאו בהובלתנו לעשייה מרובה ולתוצאות מוכחות של צמיחה, בנייה וקליטה בקיבוצי הארץ," מסביר רבר.

"כחברה אנו מבססים את פעילותינו על עיקרון של אחריות לתוצאות, הובלה והנהגה של כלל המערכות הנדרשות להשגת המטרות שעל הפרק. בשלב המיידי, יש לאשר תקציב מיידי לקידום מיפוי צרכים ותכנון, אלו סכומים קטנים שייחסכו זמן רב להמשך הדרך."

פרויקט קורום בקיבוץ ארז קרדיט קורום
פרויקט קורום בקיבוץ ארז. צילום: קורום

שיטות בנייה ומיגון

קורום בנתה בשיטות בנייה שונות לרבות בשיטות מתקדמות ומגוונות של בנייה מבטון '(ICF) המתאימות את מעטפת הבית והממ"ד לצורך עמידה בדרישות המיגון, יצירת מפרט איכותי בעל ערך מוסף לדייר וקיצור לוחות זמנים, כך שבסופו של דבר יקבל הדייר בית איכותי יותר בזמן קצר יותר ובעלות מופחתת ללא התפשרות על איכות המוצר.

הניסיון עושה את ההבדל

חברת קורום מתמחה מזה 16 שנה בהקמת פרויקטים של בנייה וקליטה בקיבוצי הארץ: "במהלך השנים תכננו, ניהלנו והקמנו מעל 1,000 יחידות דיור במגזר הקיבוצי. ובעשור האחרון בנינו עשרות יחידות דיור ביישובי העוטף בקיבוצים ארז, גבולות, נירים, סעד, יד מרדכי ורעים ועוד מאות יחידות נוספות בנגב המערבי ובשפלה הדרומית", אומר רבר, "אנו יודעים לחבור למנהלות הקיבוץ ולקהילה וערוכים לנהל את התהליכים הקהילתיים והאישים המורכבים. זאת, בין היתר על ידי עריכת כנסים ייעודים וסקרי דיירים, שמאפשרים לנו להגיע להבנה מלאה של השטח, תכלול וסנכרון של כל שלבי הפרויקט, קיום מנגנון שינוי דיירים יעיל ותומך – והעמדת מחלקת שירות לקוחות מנוסה הנותנת מענה רציף לקיבוץ ולמשפחות."

מרבית עובדי קורום הינם חברי קיבוצים וחברי קהילות, שצברו ניסיון רב בתכלול תהליכי הבנייה הקהילתית ופיתוח התשתיות הציבוריות, תוך שילוב ידע בהובלת תהליכים רגולטורים יעילים והצעדת פרויקטים מאתגרים אלו בהצלחה זה שנים רבות. הודות לניסיון הרב ולהיכרות הקרובה עם ה-DNA של הקיבוצים קורום שותפה לצמיחתם של עשרות קיבוצים ויישובים בכל רחבי הארץ.

*   *   * גם בעת הזאת, בעיצומה של המלחמה, ממשיכה חברת קורום לבנות ולחזק את היישובים לאורך גבולותיה של הארץ ביתר שאת ולהגן על הקרקעות החקלאיות כי אין לנו ארץ אחרת.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן