יבול שיא
הרפת והחלב
7d12f40b 0f2b 4e40 95d0 8af303b8ea03

שמחה רבה

4 דק' קריאה

שיתוף:

ליאור שמחה מנצר סרני נבחר למזכ"ל התנועה הקיבוצית. כמעט 50 אחוזים מבעלי זכות הבחירה הצביעו בבחירות

ליאור שמחה, מקיבוץ נצר סרני, נבחר לתפקיד מזכ"ל התנועה הקיבוצית. 17,158 חברות וחברים הצביעו עבור שמחה (54 אחוזים מקולות המצביעים), לעומת 14,647 חברות וחברים (46 אחוזים) שתמכו בהדס דניאלי ילין, מקיבוץ יגור שהתמודדה מולו. בהצבעה נטלו חלק 31,805 חברי קיבוצים ומושבים שיתופיים מתוך 64,389 בעלי זכות הבחירה, שיעור ההצבעה עומד על 49.41 אחוזים מכלל בעלי זכות הבחירה, והוא גבוה לעומת מערכות בחירות קודמות שבהן עמד על כשליש מבעלי זכות הבחירה. 

ספירת קולות המצביעים נעשתה מ-256 קלפיות (מתוך 259 קיבוצים ומושבים שיתופיים שהשתתפו בבחירות שהתקיימו ביום שלישי שעבר). באשר לשלוש הקלפיות שלא נספרו הסביר עו"ד יעקב דרומי, יו"ר ועדת הבחירות המרכזית, כי "לא נספרו קולות של קיבוץ אחד, שהעביר 'פלט תוצאות' מהקלפי הדיגיטלית, שאינו חתום כנדרש; קיבוץ אחד לא העביר כלל את תוצאות הבחירות ומושב שיתופי אחד שבחר שלא להשתתף בבחירות". 

קמפיין אגרסיבי 

עד לפני כשלושה חודשים ליאור שמחה היה המועמד היחיד שהודיע על כוונתו להתמודד על תפקיד מזכ"ל התנועה, כפי שעשה ארבע שנים קודם מול ניר מאיר. מערכת הבחירות החלה כשהדס דניאלי ילין הודיעה לאחר השבת השחורה בנגב המערבי על כוונתה להתמודד על התפקיד מול שמחה. במהלך מערכת הבחירות ניטשו ויכוחים בין תומכי שני המועמדים, אבל רבים מחברי הקיבוצים לא הביעו התעניינות בנושא.  

תומכי ליאור שמחה טענו שוועדת הבחירות לא הייתה צריכה לאפשר ארכה לדניאלי ילין לגיוס אלף חתימות תומכים, וגם תקפו אותה בטענה שבמסגרת תפקידיה בתנועה לא נהגה באופן דמוקרטי ובבחירות קודמות לא תמכה בנשים שהתמודדו על מזכ"לות התנועה. דניאלי ילין מצידה שלחה לוועדת הבחירות מכתב באמצעות עורך דין שבו נטען על כשלים בשיטת הבחירות, וקיימה קמפיין אגרסיבי בתמיכת תנועת המחאה נגד ראשי הארגונים הכלכליים, ונגד ניר מאיר בעקבות פגישתו עם השרה אורית סטרוק. אחד משיאי הקמפיין שהובילה היה פרסום כרזה בה נאמר "אסור שהביביזם יחלחל לתנועה הקיבוצית", כשההקבלה היא בין תמיכת ראשי הארגונים בליאור שמחה, לתמיכת בעלי ההון בביבי נתניהו. האם הקמפיין הוסיף מצביעים לדניאלי ילין, או דווקא גרם לעזיבת תומכים שהסתייגו מהסגנון שאינו מאפיין את התנועה הקיבוצית? לא ניתן לדעת.   

התפלגות הקולות 

באופן כללי זכתה דניאלי ילין לתמיכת ראשי תנועת המחאה וחברות וחברי קיבוצים שצידדו בבחירת אישה לתפקיד, ואילו שמחה ליכד סביבו את תנועות הנוער, ראשי הארגונים הכלכליים, מזכירי התנועות בעבר, ופעילי תנועה בעבר מתנגדי ניר מאיר.  

התעוררות הקמפיין בחודש האחרון ומתן האפשרות להצבעה דיגיטלית, הביאו לעלייה החדה בשיעור ההצבעה בה השתתפו גם יותר מ-50 קיבוצים שפונו מהנגב המערבי ומהגליל. 

עיון בתוצאות הבחירות מלמד כי בקיבוצים רבים הקולות נחלקו בין המועמדים בסדר גודל דומה לתוצאה הסופית. בקיבוצים שבהם היה להם איש קשר שלקח על עצמו לשכנע את החברים להצביע עבור המועמד שבו הוא תומך – זכו המועמדים לרוב מובהק. 

ליאור שמחה זכה בחמישה קיבוצים ב-100 אחוז מהקולות: אשבל, ייט"ב, נערן, רביד, שעלבים. שלושה מהם קיבוצים קטנים יחסית של בוגרי תנועות הנוער. שמחה גם זכה להישג נאה בקיבוץ הגדול בתנועה, נען, אותו מנהלת רעיה בן אברהם, שותפתו. בנען קיבל שמחה 80.78 אחוזים מהקולות. קיבוצים נוספים שתמכו בשמחה באופן מובהק: חפץ חיים (98.73 אחוז), לוטם (92.31), אורים (90.80), ניר דוד (88.46). 

שיאני התמיכה בדניאלי ילין הם: סער (95.69 אחוז), להב (95), בית קמה שבו חבר שותפה למרוץ איתי זידנברג (90.07), נווה חריף (89.47), מבוא חמה (88.89), מורן (88.87), מנרה (88.14), מרום גולן (86.36). 

בקיבוצו נצר סרני זכה שמחה לתמיכת 87.95 אחוזים מהמצביעים. דניאלי ילין זכתה ביגור לתמיכת 77.27 אחוזים מהמצביעים מקיבוצה. 

בחירת שמחה למזכ"ל התנועה הקיבוצית תאושר בישיבה חגיגית של מועצת התנועה שתתקיים ב-24.2.2024 במכללת ספיר במועצה האזורית שער הנגב.

תגובות

תגובת ליאור שמחה, מזכ"ל התנועה הקיבוצית הנכנס 

"אני מודה מעומק ליבי לעשרות אלפי חברות וחברים, שבמשך שנים היו איתי במסע המשותף שלנו. בתנועה הקיבוצית אין באמת מנצחים ואין באמת מפסידים, כי זו תנועה של כולנו. על-כן, כולנו מחויבים מעתה לפעול יחד להשגת המטרות המשותפות. הקמפיין היה לא פשוט עבורי, במיוחד בשל אירועי התקופה האחרונה. הכאב הגדול על האסון שחווינו, התפילה לשובם של החטופים הביתה ולהחלמתם של אלפי הפצועים בגוף ובנפש.  

התנהל מולי גם קמפיין אשר נדמה כי היה נגוע בשיקולים זרים, ולמרות זאת אמשיך להיאבק על צביונה ודמותה של מדינת ישראל הדמוקרטית והליברלית. מתוך גודל השעה, נפשיל יחד שרוולים ונהיה שם עבור כולם. מאוחדים ורתומים לחזון אחד, לדרך אחת, שמתחילה בשיקום קיבוצי הנגב המערבי וחיזוק יישובי הצפון.  

אני מודע לכובד האחריות המוטלת עליי ומחויב אליה בכל מאודי. בהזדמנות זו, אני מודה למזכ"ל התנועה היוצא ניר מאיר, על עשייתו הרבה ואני משוכנע כי ימשיך ויתרום לאתגרי התנועה והקיבוצים. ברצוני להוסיף ולברך את הדס דניאלי ילין על ההתמודדות ומשוכנע כי היא תישאר חלק מהמאבקים הגדולים שעוד נכונים לנו.  

תודתי מעומק הלב לאלפי החברות והחברים שנתנו בי את אמונם, לאלפי הפעילים, לראשי המטות, לראשי האזורים, לצוות המקצועי שליווה אותי, ולכל מי שתרם וסייע. תודתי נתונה גם לחברות ולחברים הרבים, שהשתתפו בבחירות ולא הצביעו לי. ככה זה בדמוקרטיה וחשוב לי לומר כי הקמפיין הסתיים ואין יותר מחנות וצדדים, התנועה היא של כל אחת ואחד מחברות ומחברי הקיבוצים. נהיה גאים במי שאנחנו, נזקוף קומה ונוביל יחד תנועת הגשמה ועשייה. בחרנו לצאת לדרך חדשה אל מול אתגרי המציאות, שהפכה למשימת חיינו. נשקם ונפתח את הקיבוצים בנגב המערבי ובצפון, נהיה שם עבור כל קיבוץ בכל נקודה, נפעל יחד שכם אל שכם, עד התלם האחרון, עד שובם הביתה של כל החטופים". 

תגובת הדס דניאלי ילין 

"מאחלת הצלחה לליאור! הצלחתך, הצלחתנו. מהיום אין מחנות, כולנו פועלים יחד לטובת התנועה הקיבוצית, קיבוצי הנגב המערבי והגליל, והמדינה כולה.  

הצלחנו בזמן קצר להעיר את התנועה הקיבוצית שיצאה בהמוניה להצביע בשעתה הקשה ביותר, עם כמעט 50 אחוזי הצבעה. החזרנו את החברים והחברות למעורבות בנעשה בה. יצרנו שותפות עם מנהיגים ערכיים שמבינים היום את חשיבותה של התנועה הקיבוצית למדינת ישראל.  

קיבלתי תמיכה מרגשת מחברי וחברות קיבוצי הנגב המערבי ומפוני הגליל.  

הערנו את נשות התנועה, גרמנו לשיח פמיניסטי ולסולידריות נשית והערנו נושאים שלא דוברו בתנועה, ויהיו חייבים להשתנות: יחסי כלכלה-חברה, פריפריה-מרכז, היעדרן של נשים ממוקדי קבלת החלטות, חשיבות האמירות הפוליטיות החד-משמעיות והתפשטות הכוחניות במחוזותינו; והעיקר, הבאנו רוח חדשה שגרמה לכ-14,500 איש להיסחף בה. תודה גדולה לתומכים ולתומכות הרבים והרבות, לאיתי זידנברג על השותפות, לצוות שלי ולמשפחתי האהובה".  

תגובת ניר מאיר, מזכ"ל התנועה הקיבוצית היוצא 

"ביום שלישי בלילה כשהתוצאה הייתה ברורה התקשרתי לליאור שמחה, בירכתי אותו על היבחרו, הבטחתי לו שהוא יקבל כל עזרה וכל סיוע, וסיכמנו איך ממשיכים הלאה. אמרנו שזאת הולכת להיות תקופה מאתגרת וקשה, ואיחלתי לו את כל ההצלחה שבעולם". 

תגובת רעיה בן אברהם 

בן אברהם מנהלת הקהילה בנען, ומי שהוצגה כמיועדת לתפקיד המשנה למזכ"ל התנועה הקיבוצית: 

"אשרי המאמין. את ליאור אני מכירה שנים. ליאור איש מאמין, חולם, מגשים, איש של אנשים, איש שהלב שלו במקום הנכון, שיודע לעבוד בצוות וליצור שיתופי פעולה עם כולם. אני יודעת כמה ליאור רצה את התפקיד וכמה תשוקה הייתה לו להוביל את התנועה הקיבוצית ולהצעיד אותה קדימה. 

אני שמחה על שנבחר ומודה על הזכות להיות חלק ממשהו כל כך גדול, חשוב ומשמעותי, במיוחד היום. עכשיו, כשתאלם תרועת הפסטיבלים, הגיעה העת להפשיל שרוולים ולגשת למלאכה הקשה של שיקום וחיזוק הקיבוצים שנפגעו ב- 7.10, והחזרת התנועה הקיבוצית ללב, תרתי משמע, של הזירה הציבורית- לאומית. הצלחתו של ליאור היא הצלחתנו".

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן