יבול שיא
הרפת והחלב
שרקרקים מרב גלבוע

שני מאמרי השמצה ב"הארץ"

3 דק' קריאה

שיתוף:

מה גרם לבת קיבוץ געש לפרסם שני מאמרים נגד הקיבוצים נוסח הקשת המזרחית? ומנגד – בשורות טובות מהכיוון של רמ"י. * רוקדים על הדם, סיבוב נוסף

דירות לקיבוצניקים לצאצאיהם וצאצאי צאצאיהם 

שני מאמרים שעניינם קיבוצים ושיוך בתים, פרסמה לאחרונה ב"הארץ" מירב מורן, בת קיבוץ געש, (אינה חיה בקיבוץ). הרושם המתקבל מקריאת המאמרים הללו הוא שהכותבת לא ממש מתמצאת בנושא אליו החליטה להתייחס, והרושם השני הוא שיש פה איזה חשבון אישי שלה עם קיבוץ געש בו הייתה אימה חברה שנים רבות עד פטירתה לפני כשנה. 

המאמר הראשון נקרא "שר השיכון של הקיבוצניקים שתה את הדירות של הילדים שלכם". הוא מתייחס להארכת הסדר הביניים בנושא השיוך עליו הודיע שר השיכון זאב אלקין באוגוסט השנה, והטענה המרכזית שבו היא שהמהלך של אלקין מבטיח דירות לקיבוצניקים, צאצאיהם וצאצאי צאצאיהם, על חשבון שאר עם ישראל. בלשונה של מורן: "קיבוצניקים מוזמנים לשגר פרחים לשר אלקין ולחבריו במפלגת כחול לבן, אשר במהלך חשאי ויתרו ברצון על קרקעות מדינה והבטיחו אותן לבנים, לנכדים, לנינים ולבני הנינים של משפחות המתגוררות כיום בקיבוצים. שאר עם ישראל מוזמן לוותר מראש על חלום קניית דירה לילדים". שזה פחות או יותר קשקוש, כי אם השר אלקין לא היה מאריך את הסדר הביניים לגבי שיוך בקיבוצים, איך בדיוק זה היה מקדם את פתרון משבר הדיור במדינה? קרקעות מדינה, נניח בקיבוץ געש ובקיבוצי מרכז אחרים, היו מתפנות לטובת בנייה זולה לכל עם ישראל? הכותבת לא טורחת להסביר, כי היא לא יודעת להסביר. 

המאמר השני נקרא "בגידת הקיבוץ החדש" והטענה המרכזית בו – הקיבוצים, אותם מכנה מורן "קיבוצים לא-קיבוצים", אינם ממהרים להשלים את הליך שיוך הדירות, כי "לא בוער להם לדאוג למייסדים". כדי לממש את עסקאות הנדל"ן החלומיות שהוצעו להם (תשלום של 10 אחוז על המגרש לוותיקים, 33 אחוז לחדשים, כך הכותבת) "נדרשים הקיבוצים להחליט לרשום את הבתים בקיבוץ על שם חבריו. אבל הקיבוצים מתמהמהים, ובזאת פוגעים בזכויות החברים הוותיקים וחוטאים לחובתם החברית לדור המייסדים". גם זה, להבנתי קשקוש. השיוך הוא מהלך יזום על ידי הקיבוצים, רובם היו שמחים לסיים את ההליך מזמן, ומי שהערים קשיים וגרם לעניין להתמהמה במשך שנים, הייתה מדינת ישראל. 

"זכויות הוותיקים כלואות בקיבוץ" כתבה מורן, "לפיכך, עד שאלקין או מחליפו יתבעו מקיבוצים לעשות צדק עם אבותיהם המייסדים. מי יודע, אולי ייכמר לבו של השר הבא על מקימי הקיבוצים, דור נפילים שקולו הולך ונאלם, וידרוש מהתנועה הקיבוצית לשים קץ לפארסה הטרגית". אינני יודע מה קורה בקיבוץ געש בנושא השיוך, אבל המשפט הזה כנראה קשור לכך. מתבקש גילוי נאות. 

ואם בענייני שיוך עסיקנן – מסתבר שביחס של רמ"י לשיוך בקיבוצים, ישנו שינוי לטובה. מתייחס לכך נימי יפה מנתיב הל"ה, שהוביל את מהלך השיוך בקיבוצו (נתיבל"ה השלים שיוך לפי חלופת האגודה לפני כמה חודשים), והוא מקדם את ענייני השיוך בקיבוצים הראל, ניר עוז וכפר מנחם. "מנהל מקרקעי ישראל הוא אחד הטובים ביותר שיש לנו בשנים האחרונות", אומר יפה. "דווקא אצל המנכ"ל ינקי קוינט ממנו כל כך חששנו, ענייני השיוך מתקדמים בקצב שלא היכרנו בעבר. פשוט מדהים כמה קיבוצים שייכו בשנה וחצי האחרונות. בנושא הזה צריך לפרגן גם לרמ"י וגם לתנועה, הם עושים היום עבודה נהדרת. אם בעבר התרגלנו שהקיבוצים רצים אחרי רמ"י, אפשר לומר שהכיוון התהפך – רמ"י היום רצים אחרי הקיבוצים".  

יפה ממשיך: "אחד החסמים המרכזיים בהליך השיוך הוא הצורך להסדיר שימושים חורגים. זה גם כרוך בתשלום של הרבה כסף וגם התדיינות מול עבירות לכאורה שהקיבוץ ביצע. לפחות ממה שאני מכיר במחוז ירושלים, הם מגיעים עם כל קיבוץ להסכמות, לפריסת תשלומים, להתאמות, הכול בשביל לא לעצור את השיוך. אפשר בהחלט לומר, שיש מצדם שעת רצון טובה לתת לקיבוצים לבצע את השיוך". 

השיוך, כמרכיב מרכזי בהליכי השינוי בקיבוצים, נועד לתת לוותיקי הקיבוץ נכס ממשי אותו יוכלו להוריש או למכור, ולאפשר לבני קיבוץ ושאינם כאלה לחזור/להצטרף לקיבוץ ולבנות בו את ביתם. כל מי שמתבונן במהפך הדמוגרפי המרשים שמתרחש בקיבוצים בשנים האחרונות, יודע שהוא הצליח בגדול. 

בקיבוצים שאני מכיר, שלא השלימו את השיוך מול רמ"י, יכולים יורשים של חברים ותיקים שהלכו לעולמם, להתקבל לחברות ולבוא לגור בבית שהתפנה או, אם הם חפצים, למכור או להשכיר אותו.  ישנם גם קיבוצים עם נהלים אחרים.  

עוד שני ריקודים על הדם 

למחרוזת הריקודים על הדם נוספו השבוע שניים. אחרי תקרית הירי ליד מחסום ג'למה בה נהרג קצין הנח"ל בר פלח, צייצה ח"כ מירי רגב: "גנץ ולפיד מתנהלים ברפיון ושוחקים את ההרתעה. נהלי פתיחה באש מסכנים את החיילים במודע. נותנים לארגונים קיצוניים להחליש את ידי צה"ל. בעבר גנץ התגאה כי סיכן חיי לוחמים בעזה. לא עוד! כשנחזור לשלטון, אצלנו חיילי צה"ל וכוחות הביטחון קודמים לאויבינו".  

בשני שעבר נרצחה בחולון קשישה בת 84 על ידי מחבל מקלקיליה, וח"כ בצלאל סמוטריץ' פצח במחול סוער: "כשלא מגיבים חזק מול הטרור ביהודה ושומרון, הוא מתפשט לכל רחבי הארץ. הערב ראינו את התוצאות הקשות בפיגוע המזעזע בחולון. בני גנץ וממשלת השמאל, קרסתם מול הטרור והפקרתם את אזרחי ישראל. עוד שבועות ספורים תעבירו בע"ה את ההגה לידיים שלנו כי מול טרור צריך מנהיגות חזקה ולא חלשה ומתרפסת". 

כשההגה יחזור לידיים שלהם, לא יהיו יותר אירועים כמו תקרית הירי ליד מחסום ג'למה, או הפיגוע בחולון. כמו שהם ידעו לטפל בטרור בעבר, ככה הם יידעו לטפל בו גם בעתיד.  

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

ניהול משק החשמל בקיבוצים הפך למורכב במיוחד והוא כולל אחריות על רכישת חשמל ומכירתו, גביית תשלומים, תחזוקת תשתיות והיכרות עם הרגולציה המשתנה  * חברת משקי רם, שפועלת בכ-40 קיבוצים, מתמחה בכך ותוכל ולחסוך לכם
3 דק' קריאה
הצלם הבינלאומי נפתלי הילגר מגן-נר שבגלבוע נוסע ברחבי העולם, מגלה תרבויות לא ידועות ומצלם נופים ואנשים * בתמונותיו ניכרים סקרנות, רגישות והקשר האנושי שהוא ניחן בהם * מאז ה-7 באוקטובר הוא מקדיש חלק מזמנו
9 דק' קריאה
על הגדות פסח בהתיישבות העובדת  סדר הפסח הוא הטקס הביתי-משפחתי החשוב ביותר בשנה. לאורך ההיסטוריה קיימו אותו בארץ ובגולה, גם בתנאים קשים ובלתי אפשריים כמעט. העיסוק המרכזי הוא קריאה בהגדה של פסח. במאות השלוש-עשרה
3 דק' קריאה

הרשמו לניוזלטר

השאירו את הפרטים והישארו מעודכנים!

דילוג לתוכן